För dig som ska köpa fotokamera

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
RoLLER skrev:
Tack!

Jag bjöd 11.000:- och frågade efter kvitton. Får se vad han svarar.

Var och klämde på D50 och D70s nu på lunchen. Jag diggar dom kamerorna hårt. Dessvärre hade dom ingen EOS 350D inne som jag vill kolla på. Canons 8MP vs. Nikons 6,1 är inte att förkasta.

Vad är det egentligen som talar för en D70s vs. en EOS 350D??? Eos'en verkar ha samma om inte bätre speccar samt att den är ca. 2.000:- billigare. :va

Jag har känslomässigt fastnat för Nikon. Varför är den dyrare och sämre (på pappret)? :(

Det är i princip samma kamera, jag har inte stenkoll på vad som skiljer sig bortsett från upplösningen men för en novis som dig och mig spelar det mindre roll. Eosarna är ju mindre och lättare om man föredrar det.
Vill du komma riktigt billigt undan så skulle jag satsa på en beggad eos300d. Den är tillräckligt bra. Annars en D50/350D beroende på vilken du föredrar. D70s är inte speciellt prisvärd tycker jag.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
eisbaer skrev:
Det är i princip samma kamera, jag har inte stenkoll på vad som skiljer sig bortsett från upplösningen men för en novis som dig och mig spelar det mindre roll. Eosarna är ju mindre och lättare om man föredrar det.
Vill du komma riktigt billigt undan så skulle jag satsa på en beggad eos300d. Den är tillräckligt bra. Annars en D50/350D beroende på vilken du föredrar. D70s är inte speciellt prisvärd tycker jag.

Jag pratade med Kameradoktorn precis och enligt dom är D70s slut överallt. Det verkar stämma efter att ha kollat lagerstatus på diverse sajter. Det gör ju valmöjligheterna färre. KD sa att D50, D70 va typ samma kamera. Men att D70s hade lite mer inställningsmöjligheter. Jag börjar luta mer och mer åt D50.

Jag tror också att en D50 är ett bra köp. Den är dessutom billig. Finns på NetonNet för 6.790:- inkl. moms.

Är det nån skillnad på Secure Digital korten (som D50 använder) jämfört med Compact Flash (D70s & EOS 350D)?
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
RoLLER skrev:
Jag pratade med Kameradoktorn precis och enligt dom är D70s slut överallt. Det verkar stämma efter att ha kollat lagerstatus på diverse sajter. Det gör ju valmöjligheterna färre. KD sa att D50, D70 va typ samma kamera. Men att D70s hade lite mer inställningsmöjligheter. Jag börjar luta mer och mer åt D50.

Jag tror också att en D50 är ett bra köp. Den är dessutom billig. Finns på NetonNet för 6.790:- inkl. moms.

Är det nån skillnad på Secure Digital korten (som D50 använder) jämfört med Compact Flash (D70s & EOS 350D)?

6790:- är ju ett schysst pris med kitobjektivet. Även om det inte är världens bästa objektiv så är det _väldigt_ prisvärt i det paketet.
D50 blir du nöjd med.
Jag vet inte den tekniska skillnaden mellan SD o CF, SD ska vara modernare och snabbare men jag hittar inget som styrker det. Verkar kosta lika mkt me..
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
eisbaer skrev:
6790:- är ju ett schysst pris med kitobjektivet. Även om det inte är världens bästa objektiv så är det _väldigt_ prisvärt i det paketet.
D50 blir du nöjd med.
Jag vet inte den tekniska skillnaden mellan SD o CF, SD ska vara modernare och snabbare men jag hittar inget som styrker det. Verkar kosta lika mkt me..

Jag ringde Expert som jag såg sålde D50 för 6.990:- Men när D50 var så billig så visade det sig att det inte va ett original Nikonobjektiv som följde med. Det vill man ju ha!

Jag ringde till Madeco (där jag var på lunchen och kollade på D50) för att fråga vad det va dom tog nu igen. Han sa 7.700:- - 7.800:- kom jag ihåg, men inte exakt. Jag ville jämföra med med Kameradoktorn mfl.

Killen svarade att dom tog 6.500:- ink moms och hade 1 kvar (med Nikonobjektiv). Lägg undan den, sa jag. Jag kommer NU!

När jag väl kom dit sa dom att dom sa fel pris till mig..... :huvet (jag förstod det) Men OK, har vi lovat det så får vi väl släppa den sa han :)

Jag betalade och säljaren sa att dom gjorde 600:- i förlust på att sälja kameran till mig. Då tyckte jag lite synd om dom och köpte ett 1GB ScanDisk minneskort. Då ramlade deras förlust ner till 300:-

Så summa kardemumma. Nu har jag en Nikon D50 i min hand! :D :tomten Räkna med fina bilder från RoLLER framöver ;)

Edit: Lägger upp en bild av min nya leksak tagen med en k750i.
 

Bifogat

  • Nikon.jpg
    Nikon.jpg
    88.9 KB · Visningar: 52
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Grattulerar :)
Hoppas du blir nöjd med den.. har bara hört gott om den även om KM D7D är myyyyycket bättre :hihi
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
kajlyl skrev:
Grattulerar :)
Hoppas du blir nöjd med den.. har bara hört gott om den även om KM D7D är myyyyycket bättre :hihi

Hehe... Thanks!

Det känns superbra just nu iaf :) Nu har jag massor av manual att plöja igenom.

En rolig sak var att det ingick en "D50 School" som Nikon Sverige anordnar i Upplands Väsby för alla som köper den här kameran. :) Det lär ju behövas med alla dessa miljarder med funktioner. Jag har inte fotat med en systemkamera sen början på 90-talet.

Just nu har jag grava problem att fota bildserie (sekvens). Finns det nån här på forumet som har en D50 el. D70?

Edit: Problemet löst. Jag är för otålig, det är enklare om man tar sig tid och läser vad som står.
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
kajlyl skrev:
Kul! vill också gå kurs :(

Har som sagt inte nikon, men vad är problemet?

Jag ville sätta kameran i sekventiell tagning. Alltså bara mata på... Ganska användbart när man skall fota motorcyklar som passerar i 260. Men jag löste det. Man va tvungen att hålla inne en knapp samtidigt som man skulle vrida på en rulle :)

Jag tyckte dock att den va lite långsam :( Inte heeeeelt nöjd med det alltså.

Men bildkvallan e ju helt otroligt fantastiskt bra. Det går inte att misslyckas med den här kameran verkar det som.

MikkE skrev:
GRATTIS!! Du valde den tillslut :lol

YEAH BABY!!! :D

Och du har inte svarat telefon på hela dan! :mad: Vart har du hållit hus. Jag hade ju massa frågor :fatta!

Såg du att jag fick den för 6.500:- med Nikonobjektiv :) + kurs i fotografering och 1 fri service/rengöring årligen i 3 år.

Jag känner mig supernöjd!!!
 

MikkE

Guest
RoLLER skrev:
YEAH BABY!!! :D

Och du har inte svarat telefon på hela dan! :mad: Vart har du hållit hus. Jag hade ju massa frågor :fatta!

Såg du att jag fick den för 6.500:- med Nikonobjektiv :) + kurs i fotografering och 1 fri service/rengöring årligen i 3 år.

Jag känner mig supernöjd!!!
Haha, jag gick till jobbet med en oladdad mobil. När jag såg att du hade ringt dog mobben direkt, typiskt. Men när jag kom hem såg jag att du hade köpt en kamerafan, haha!
fan va najs garanti och KURS!!!
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
RoLLER skrev:
Killen svarade att dom tog 6.500:- ink moms och hade 1 kvar (med Nikonobjektiv). Lägg undan den, sa jag. Jag kommer NU!
En riktigt bra deal på en riktigt bra kamera! Grattis!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
rerell skrev:
En riktigt bra deal på en riktigt bra kamera! Grattis!

Tack tack! Jag känner mig grimt nöjd! :)

Jag har tagit närmare 450 bilder hemma i lägenheten ikväll. :yoparty :brinnerup

Nu måste jag ta nåra hundra bilder till.... Kommer tebax senare.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
twinner skrev:
Va fan! var D70 slut alltså? lika bra det för nu är man fattig igen:)

Jaoe, överallt där jag kollade iaf. Är du inne på en sån ellers?

Jag antar att du menar D70s (efterföljaren)?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
RoLLER skrev:
Jaoe, överallt där jag kollade iaf. Är du inne på en sån ellers?

Jag antar att du menar D70s (efterföljaren)?
Ja det är ju en sån jag menar,efter mycket velande fram och tillbaka så är det en sån jag vill ha.Nu gick jag iofs och köpte mig en bärbar dator istället,så kameran kanske finns hemma lagom tills pengarna finns igen:=)
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
RoLLER skrev:
Jag ville sätta kameran i sekventiell tagning. Alltså bara mata på... Ganska användbart när man skall fota motorcyklar som passerar i 260. Men jag löste det. Man va tvungen att hålla inne en knapp samtidigt som man skulle vrida på en rulle :)

Jag tyckte dock att den va lite långsam :( Inte heeeeelt nöjd med det alltså.
okey, ja sekvenskostar! nu är D50 en av de långsammaste 2.5/sec standard brukar annars vara 3.. vill man över det så kostar det multum (bortsätt från 20D som faktiskt är jävligt prisvärd)
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Jag har en D60 till salu fall någon är intresserad. Snart även en 20D med batterigrepp och kitobj, samt en 60mm EF-S Macro och Sigma 18-50 f:2,8 ..

Måste ju ha lite pengar till en 5D ;).
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
kajlyl skrev:
okey, ja sekvenskostar! nu är D50 en av de långsammaste 2.5/sec standard brukar annars vara 3.. vill man över det så kostar det multum (bortsätt från 20D som faktiskt är jävligt prisvärd)

Jo jag såg det innan jag köpte kameran. Men jag trodde 2,5 skulle vara snabbare än vad det va. Jag har ett snabbt minneskort som skyfflar på bra så det är inte där det brister. Jag jämförde bästa/sämsta kvallan för att se om det var nån hastighetsskillnad men det tickade på lika snabbt. Men såååå långsamt är det inte, det e OK. Probbet e att man aldrig e nöjd. :3freak

Det e inte motiverat att tjacka en D70s för 9.995:- för att få 0,5 bild per sekund extra. Och EOS 350D för cirka 8.500:- va jag helt enkelt inte sugen på även fast det verkar vara en superbra kamera. Jag har haft X antal Canon på rad och vill prova ett nytt märke helt enkelt.

Jag e nöjd med med min D50. Bilderna blir helt vansinnigt bra, man tror inte att det är sant! :D

mr_rockster skrev:
Jag har en D60 till salu fall någon är intresserad. Snart även en 20D med batterigrepp och kitobj, samt en 60mm EF-S Macro och Sigma 18-50 f:2,8 ..

Måste ju ha lite pengar till en 5D ;).

Kollade in din sida, grimt sjyssta bilder! :tummenupp Dom där beteckningarna känner jag inte igen. Det låter som gamla Nikon modeller? Jag skulle vilja ha ett sjysst Zoomobjektiv. Har du nåt sånt på lager som passar min kamera?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
eisbaer skrev:
Förstår inte varför han sitter på två 70-300..
Kolla om han har kvitton.

Nåja, rimligt pris kanske 11-13000?

Jo föressten... Jag fick svar av killen och det fanns förstås inga kvitton.

Jag orkar inte göra affärer med nån "Kjell Kriminell" typ. Ingen sjysst känsla inombords om man inte är säker på att det är ärliga grejer heller. :3freak

Han blev dissad till fördel för en språjtans ny D50 som du redan vet :)

Nu är det inte sagt att han är annonsören på Blocket är kriminell. Men min intution varnar mig. Och det räcker för mig.
 
Nyheter
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

Top