För dig som ska köpa fotokamera

MikkE

Guest
Magiskt säger jag
Teddy skrev:
Magiskt, sa Bull.

Alla ni här som bor i Stockholm, glöm inte att ScandinavianPhoto har öppnat affär här också!

Norr Mälarstrand 78
112 35 Stockholm

Bifogat

• karta_sthlm.JPG
    karta_sthlm.JPG
    48.1 KB · Visningar: 36

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
R1150R
KaliZ skrev:
Kom att tänka på att det fanns en gammal som hette T1...är den helkass eller vad är det för nackdel med den?
//KaliZ

Har en T3.
En bra kamera om man prioriterar liten och är medveten att bilderna blir lite sämre.
Helt perfekt när man alltid får med sig den, känns inte att man har den i jackfickan.

Det ända negativa som jag har är att det blir lätt lite suddiga bilder, pga av att den är så liten. Lite svår att hålla stadigt helt enkelt.
Sen är man ju tvungen att göra alla inställningar via menyer, så det blir ibland lite väl mycket fipplande eller så kör man auto hela tiden.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Pommes skrev:
Har en T3.
En bra kamera om man prioriterar liten och är medveten att bilderna blir lite sämre.
Helt perfekt när man alltid får med sig den, känns inte att man har den i jackfickan.

Det ända negativa som jag har är att det blir lätt lite suddiga bilder, pga av att den är så liten. Lite svår att hålla stadigt helt enkelt.
Sen är man ju tvungen att göra alla inställningar via menyer, så det blir ibland lite väl mycket fipplande eller så kör man auto hela tiden.

Men det här med suddiga bilder pga att kameran e så liten så den e svår att hålla still. Det borde väl drabba alla små kameror...eller hur funkar det egentligen??

//KaliZ

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Handlar inte så mycket om att hålla kameran still... Det är en liten kamera med liten sensor och liten lins, detta gör att väldigt lite ljus kommer in jämnfört med en större kamera. Mindre ljus betyder att det behövs längre slutartider och då är den kännsligare för vibrationer.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
MikkE skrev:
Har också kollat på det. Värt pengarna?

De jag jämförde med var för rangliga eller väldigt plastiga. Nu är stativet och fästet i metall och med benvärmare, dessutom ingick en praktisk väska med bärrem att ha det i. :tummenupp

Jag hade kollat på dessa på nätet innan jag gick till butiken, men när jag känt på dem så tyckte jag att de är för ostadiga. 718-stativet är mer ett resestativ.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559602
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559597

Till slut valde jag mellan, http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559579
och
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559582.

Jag tyckte att Manfrotto 055, kändes mer stabilt jämfört med 190B och dessutom ingick det en väska. Mellan de 2 så skiljde det bara dryga hundralappen i pris.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nu har inte jag orkat läsa denna enormt långa tråd, läste bara Mikkes grimt bra förstapost!

Jag har förstås sumpat min Ixus v3 :( Men skitsamma, den kändes ganska förlegad ändå.

Nu har jag sprungit lite i affärer och kikat på bla. Ixus 50, Ixus 750 och Nikon Coolpix 7900. Ju mer jag tittar ju sjysstare kamera vill jag ha, så jag ha tom. börjat snegla lite på nån systemkamera typ EOS 350D & Nikon D50, D70 (som jag inte har fördjupat mig i än).

Igår när jag fick nys om Nikons kommande modell Nikon Coolpix P1, www.nikon.se Dock så tyckte jag att Coolpix 7900 gav ett något plastig känsla i handen jämfört med Canons modeller. Ändå så lockar Nikon mer av nån anledning. Jag har haft Ixus ända sen APS-tiden och vill testa nåt nytt nu.

Nu undrar jag vad proffsen här tror om P1'an?

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
RoLLER skrev:
Ju mer jag tittar ju sjysstare kamera vill jag ha, så jag ha tom. börjat snegla lite på nån systemkamera typ EOS 350D & Nikon D50, D70 (som jag inte har fördjupat mig i än)....

Om det blir en systemkamera råder jag dig att även pilla lite på Konica-Minolta D5D innan du slår till. Den ligger mellan D50 och 350D i pris och har det bästa från båda vad gäller grepp (D50) och finesser (350D). D70s har både gött grepp och många funktioner men kostar ett par tusingar mer med deras (fina) 18-70 kitobjektiv.
D5D har utöver de andra bildstabilisering och 2.5"-skärm (som förvisso inte är så högupplöst)
Nackdelen med D5D är lite sämre utbud av begagnade objektiv och lite lägre upplösning än 350D.

Jag stod först i valet mellan D50 och 350D men skaffade till slut en D5D som jag är mycket nöjd med.
D50 hade för få direktvalsrattar/knappar och 350D var obekväm att hålla i.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
RWD skrev:
Om det blir en systemkamera råder jag dig att även pilla lite på Konica-Minolta D5D innan du slår till. Den ligger mellan D50 och 350D i pris och har det bästa från båda vad gäller grepp (D50) och finesser (350D). D70s har både gött grepp och många funktioner men kostar ett par tusingar mer med deras (fina) 18-70 kitobjektiv.
D5D har utöver de andra bildstabilisering och 2.5"-skärm (som förvisso inte är så högupplöst)
Nackdelen med D5D är lite sämre utbud av begagnade objektiv och lite lägre upplösning än 350D.

Jag stod först i valet mellan D50 och 350D men skaffade till slut en D5D som jag är mycket nöjd med.
D50 hade för få direktvalsrattar/knappar och 350D var obekväm att hålla i.

Tack för tipset, jag har inte tittat på den kameran alls.

Har det nån betydelse alls att Nikons kameror har 6,1 MP och Canons 8 MP?

Nääääeeeeeee..... jag vill ha sytemkamera nu! Det har jag inte haft sen 90-talet. Ha begäret har tagit ett fast grepp om mig! Det är snart jul, en tidig julklapp är aldrig fel. :tomten Dessutom så fotar & filmar jag extremt mycket. Jag är värd en. :)

Edit: Vad betyder "SLR" i "Digital SLR fotografering"?

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Kan den här kameran vara något?

Någon som har en åsikt om dem här annonsen och kan komma med ett rimligt/lågt bud man kan ge?

Nikon D70 med tillbehör

// RoLLER

Edit: MiKKe!!! Aktivera dig lite i tråden nu, vi behöver dig!!! :Bugar

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
RoLLER skrev:
Någon som har en åsikt om dem här annonsen och kan komma med ett rimligt/lågt bud man kan ge?

Nikon D70 med tillbehör

// RoLLER

Edit: MiKKe!!! Aktivera dig lite i tråden nu, vi behöver dig!!! :Bugar

Förstår inte varför han sitter på två 70-300..
Kolla om han har kvitton.

Nåja, rimligt pris kanske 11-13000?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
eisbaer skrev:
Förstår inte varför han sitter på två 70-300..
Kolla om han har kvitton.

Nåja, rimligt pris kanske 11-13000?

Tack!

Jag bjöd 11.000:- och frågade efter kvitton. Får se vad han svarar.

Var och klämde på D50 och D70s nu på lunchen. Jag diggar dom kamerorna hårt. Dessvärre hade dom ingen EOS 350D inne som jag vill kolla på. Canons 8MP vs. Nikons 6,1 är inte att förkasta.

Vad är det egentligen som talar för en D70s vs. en EOS 350D??? Eos'en verkar ha samma om inte bätre speccar samt att den är ca. 2.000:- billigare. :va

Jag har känslomässigt fastnat för Nikon. Varför är den dyrare och sämre (på pappret)? :(

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin