För dig som ska köpa fotokamera

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Thundercat skrev:
Eftersom jag fyllde år i onsdags så köper jag mig nog en present imorgon.
Nämligen ett "Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM". Eller kan "EF-S 60mm f/2,8 Macro USM" vara ett alternativ? Det skiljer ju en del i pengar. 5700 vs. 3650 kr (med cash-back kupongen).
:banana
En polare har en 20D med just den 100mm gluggen, har inte lekt så mycket med just den gluggen men grymma bilder blir det :tummenupp
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
tyvärr! har bara testat 100mm varianten, ett tips är dock att kolla närgränsen. Är den samma på båda så kan det vara en fördel med 100mm
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Kan meddela att det inte är samma närgräns på de.

60mm har 0,2 m och 100mm har 0,31 m. Båda kommer ner till skala 1:1. (1 cm på objektet = 1 cm på sensorn alltså...)

Jag kör själv 60 mm och det är riktigt skarpt och fint. Har inte testat 100mm men jag tror inte det är sämre iaf.

Nackdelen/fördelen är ju lite längre arbetsavstånd på 100mm.

- Johan

kajlyl skrev:
tyvärr! har bara testat 100mm varianten, ett tips är dock att kolla närgränsen. Är den samma på båda så kan det vara en fördel med 100mm
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
mr_rockster skrev:
Kan meddela att det inte är samma närgräns på de.

60mm har 0,2 m och 100mm har 0,31 m. Båda kommer ner till skala 1:1. (1 cm på objektet = 1 cm på sensorn alltså...)

Jag kör själv 60 mm och det är riktigt skarpt och fint. Har inte testat 100mm men jag tror inte det är sämre iaf.

Nackdelen/fördelen är ju lite längre arbetsavstånd på 100mm.

- Johan

Meningen var att jag skulle åka och klämma och känna på båda canons objektiv, 60mm och 100mm men båda var slutsålda... :huvet

eisbaer skrev:
Ett alternativ:
http://www.cyberphoto.se/tamron/sp90di.php
Ett av de skarpaste på marknaden. 29cm närgräns. 4100 pix.

Säljaren föreslog detta objektivet istället men jag avvaktade och vill läsa mig till mer om sakerna innan jag köper. Men detta kan ju vara ett alternativ, 2500 kr billigare än canons 100 mm. Nu har jag ju fått 3 objektiv att välja mellan istället för 2. :4skrika
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Nu har mitt 50/1.8 kommit. Har bara testat det en stund. Precis som jag anade var det tyvärr inte speciellt mycket skarpare än kitgluggen. Surt sa grisen. Ahja, får testa vidare, kanske kommer med tiden :rolleyes:

I vilket fall var skärpedjupet skitskoj =)

Exempel: http://www.ormetkryper.com/foto/50mm.jpg

(Uppskärpt i PS)
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Kör du nikon eller var det bara en nikonobj du hade fotat?. Funkar säkert kanon som porträttglugg om inte annat ;).
 

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1150R
Dynax 5D

Lagt en beställning på Konica Minolta Dynax 5D.

Velade mellan EOS350 D70s.

Men valde Minoltan pga att jag har en sen tidigare samt bildstabilisatorn som sitter innuti kameran så att den fungerar med alla objetiv.

får väl återkomma med mina synpunkter.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Pommes skrev:
Lagt en beställning på Konica Minolta Dynax 5D.

Velade mellan EOS350 D70s.

Men valde Minoltan pga att jag har en sen tidigare samt bildstabilisatorn som sitter innuti kameran så att den fungerar med alla objetiv.

får väl återkomma med mina synpunkter.


Har kiollat lite på den också:=) fin
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Thundercat skrev:
Jag köpte mig ett "Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO (1:1)". Har inte hunnit testa det ännu.
Det brukar få väldigt bra kritik. Skulle gärna haft ett sånt jag också.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
50mm 1,8 - inte skarpt? Nu har jag inte provat det själv men var har ni för preferenser isf? Förväntas bilderna vara "klara" direkt ur kameran utan retush?

Själv har jag svårt att tänka mig att några bilder är klara direkt ur kameran. Oskarp mask, luminans/kontrast och färgmättnad tillhör väl standardjusteringar man får göra?
 

MikkE

Guest
eisbaer skrev:
Nu har mitt 50/1.8 kommit. Har bara testat det en stund. Precis som jag anade var det tyvärr inte speciellt mycket skarpare än kitgluggen. Surt sa grisen. Ahja, får testa vidare, kanske kommer med tiden :rolleyes:

I vilket fall var skärpedjupet skitskoj =)

Exempel: http://www.ormetkryper.com/foto/50mm.jpg

(Uppskärpt i PS)
Fy fasiken va lattjo du kan ha det med skärpedjupet!
Faktiskt en ganska så najs bild ocks :)
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Jaa ni proffsfotografer, imorgon eller fredag så anländer min nya leksak iaf. Lite lagom steg upp från Canon IXUS V2 jag har nu. Det blev en Canon Powershot S2 med 1GB minne. Strax över 5000:- fram till dörren. Får se om jag lyckas få fokus på något och lär mig kameran nån gång :)

/oXydex
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Sorry att jag snor den här tråden men spana in den här killens bilder! Tagna med en "gammal" Nikon D100, för övrigt samma kamera som Bosse Hedlund använder för sina outstanding rr-bilder. Magiskt!
http://www.pbase.com/alex_beb (titta på hans favoriter till att börja med)
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Micke O skrev:
50mm 1,8 - inte skarpt? Nu har jag inte provat det själv men var har ni för preferenser isf? Förväntas bilderna vara "klara" direkt ur kameran utan retush?

Själv har jag svårt att tänka mig att några bilder är klara direkt ur kameran. Oskarp mask, luminans/kontrast och färgmättnad tillhör väl standardjusteringar man får göra?

Bilderna förväntades vara betydligt skarpare direkt ur kameran. Det är skillnad men inte som jag tänkt. Det ställer framtida inköp i ett visst perspektiv. Skita i den s k skärpan och bara gå efter ljusstyrka.
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top