För dig som ska köpa fotokamera

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Varför ska jag Ha en Canon eos 350D istället för en Nikon D70?

Frågar...det är en jävla djungel.DEt är liksom inte bara att tjacka när det är så mycket pengar.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
twinner skrev:
Varför ska jag Ha en Canon eos 350D istället för en Nikon D70?

Frågar...det är en jävla djungel.DEt är liksom inte bara att tjacka när det är så mycket pengar.
I den prisklassen finns 350D och D70 men även Konica Minolta 5D, alla dessa tar grymma bilder och om du inte har objektiv sen gammalt är frågan bara vilken du trivs bäst med... bara att åka o klämma!
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
7 990:- För dåde Nikon D70 och EOS350,samma tillbehör (18-55) men olika kameror,8mpix Vs 6 Mpix...Vet liksom inte hur jag ska göra,8 mpix är ju lite överdrivet för en amatör kanske.Antar att det är objektiven som avgör dom slutliga resultaten.

Ska kolla Minoltan..
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
man ska inte stirra sig blind på megapixlar, så länge du inte ska skriva ut i kvadratmeterstora format så märker du nästan ingen skilland på 6/8mp.
nu har jag bara pillat lite på dessa kamereror, men 7D är inte nikons budget model vilket 350D är hos cannon. Det borde betyda att du har fler inställningsmöjligheter och mer knappar(=mindre pill i menyerna).

alla kameror i den här klassen är strypta av sina kit-objektiv. en 350D med ett grymt objektiv tar bättre bilder än en 20D med kit-objektiv.

Frågan är vilken du trivs med, handhavandet är viktigare än man tror :)
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
twinner skrev:
7 990:- För dåde Nikon D70 och EOS350,samma tillbehör (18-55) men olika kameror,8mpix Vs 6 Mpix...Vet liksom inte hur jag ska göra,8 mpix är ju lite överdrivet för en amatör kanske.Antar att det är objektiven som avgör dom slutliga resultaten.

Ska kolla Minoltan..


D50 utan kitobjektiv! (6095:) Osså köper du ett nikkor 50/1.8D för 1300 pix så haru en kompetent kamera och ett riktigt skarpt o ljusstarkt objektiv.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=3878126

Det hade jag gjort om jag skulle köpa kamera idag (kör d70 o kitobj nu)

Eller om du nu vill ha en kitzoom:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=4033075
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Var iaf inte så impad över greppet man fick på eos350d,för lite fett helt enkelt.Borde iofs ha vetat då jag hadde en eos 500n systemkamera förut.Nu lutar det väldigt mycket åt D70.

Tack för svar och länkar:=)
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
har du tittat på minoltan? har inte känt på den själv, men har hört att den ska ha mycket bättre grepp än 350D ..dock är den mer som den än D70 i storlek
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Om du har problem med att lillfingret "hänger i luften" under kameran så känn på kamerorna med vertikalgrepp monterat. 350:n är för liten för mina händer, 300:an hade gärna fått vara större än vad den är men funkar bra med vertikalgrepp, då kan man dessutom ha 2 batterier i om man vill (i vissa kan man köra med AA-batterier till nöds) vilket gör att man får lite mer tyngd i kameran.
 

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
För att klargöra en sak skriver jag detta...
Nikon har dragit tillbax alla sina D70 för att öka försäljningen av D70s...
För er som funderar på Digitalsystem kamera kolla över D50n... jag är nöjd med den...

kameran:

Nikon D50
Sigma: 18-55 50-200 :yoparty
512 MB SuperSD
Hama stativ

Om nån är intresserad får ni höra av er så laddar jag upp några bilder för er...
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
EZrideR skrev:
För att klargöra en sak skriver jag detta...
Nikon har dragit tillbax alla sina D70 för att öka försäljningen av D70s...
För er som funderar på Digitalsystem kamera kolla över D50n... jag är nöjd med den...

kameran:

Nikon D50
Sigma: 18-55 50-200 :yoparty
512 MB SuperSD
Hama stativ

Om nån är intresserad får ni höra av er så laddar jag upp några bilder för er...


Kunde du väl gjort på en gång!!! LADDA UPP LITE BILDER NU :banana
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Micke O skrev:
Om du har problem med att lillfingret "hänger i luften" under kameran så känn på kamerorna med vertikalgrepp monterat. 350:n är för liten för mina händer, 300:an hade gärna fått vara större än vad den är men funkar bra med vertikalgrepp, då kan man dessutom ha 2 batterier i om man vill (i vissa kan man köra med AA-batterier till nöds) vilket gör att man får lite mer tyngd i kameran.


Jo det är sant,men den var lite för "äcklig" att hålla i:=)
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
kajlyl skrev:
för att förenkla det grymt mycket: Avancerad/Nybörjare

Om det är grymt förenklat finns det nog ingen mening att posta det.. :mad: :mad: :kocko KETTING :mad:

Tänk på att kitzoomarna 18-55+55-200 inte är skarpa för fem öre, har man inte så höga krav (vilket man inte har i början) så duger de fint dock. Vill man lägga lite mer pengar finns det bättre alternativ duh.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
eisbaer skrev:
Om det är grymt förenklat finns det nog ingen mening att posta det.. :mad: :mad: :kocko KETTING :mad:

Tänk på att kitzoomarna 18-55+55-200 inte är skarpa för fem öre, har man inte så höga krav (vilket man inte har i början) så duger de fint dock. Vill man lägga lite mer pengar finns det bättre alternativ duh.

Alltså jag vill såklart inte ha ett jävla kitobjektiv egentligen :mad: :mad:
Man kanske ska köpa ett d70-hus och ett bra objektiv istället :mad:
Men det får inte kosta alltför mycket.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Det där med hur bra objektiv man ska köpa verkar vara en känslig fråga. Sist jag var inne i en "finare" fotoaffär försökte dom övertyga mig om att jag absolut skulle ha fasta gluggar och ett 50mm var helt enkelt obligatoriskt.

Enligt mig spelar det ingen roll om en glugg är überskarp om jag inte kan få det utsnitt jag vill ha - men på det örat ville dom inte lyssna :) Enligt mig är en halvdan glugg bättre än ingen alls. Man kan ju alltid köpa en bättre senare när man fått koll på exakt vilka brännviddsomfång man använder mest och får under tiden försöka ta så bra bilder att betraktaren inte tänker på tekniska brister hos gluggen :) T ex har jag ett Tamron 28-200 som faktiskt är ganska dåligt - så jag undviker att använda det i största möjliga mån men ibland behöver jag just det omfånget och då har jag inget val. Hyfsad bild eller ingen bild alls - vad väljer man?

Jag (varning: subjektiv åsikt) tycker iaf att det är bättre att lära sig på billigare grejer och sedan uppgradera när man vet (eller tror sig veta) vad man behöver :) Kan också vara bra att ha billigare grejer att tillgå så behöver man inte vara lika rädd att det ska hända något med dom.

Edit: glömde ett ord
 
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
köp bara huset och ett fast 50mm objektiv istället... fasta gluggar får du fan så mycket bättre till en billig peng! att kunna zooma 35-70 är i stort sett meningslöst.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
twinner skrev:
Alltså jag vill såklart inte ha ett jävla kitobjektiv egentligen :mad: :mad:
Man kanske ska köpa ett d70-hus och ett bra objektiv istället :mad:
Men det får inte kosta alltför mycket.

FAST å andra sidan :mad: så är det ett så pass bra pris på kitgluggen att du borde slå till. Sen säljer du objektivet för 2 loppor om du tröttnar på det.
Att korta zoomar skulle va meningslöst tycker jag verkligen inte, men det blir dyrt om du ska ha en ljusstark och skarp sådan, till skillnad från en normalglugg. :mad:
Det suraste med kitgluggen är ljusstyrkan, det hade ju varit trevligt att kunna fota utan stativ och blixt även inomhus eller när kvällen kommer.
Blir nog en Tamron 28-75/2,8 XR Di om jag bestämmer mig för att uppdatera zoomen, synd att tappa vidvinkeln dock. :mad: :mad:

Info:

"Imponerande betyg och kommentarer:
Årets objektiv 2003 - 2004 enligt EISA
Toppklass enligt tidningen Foto nr 9 2003
Fem av fem stjärnor av tyska Foto-Magazin nr 7 2003
Betyg 9 av 10 i tidningen DigitalFoto för alla nr 1 2004
Och vad tycker vi då? Ljusstark och skarp telezoom från Tamron. Bland de klart bästa vi har provat i "vettig" prisklass. Fungerar förstås även utmärkt till analoga kameror.
Rekommenderas starkt!"

4000:-
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top