För dig som ska köpa fotokamera

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Micke O skrev:
Jag (varning: subjektiv åsikt) tycker iaf att det är bättre att lära sig på billigare grejer och sedan uppgradera när man vet (eller tror sig veta) vad man behöver :) Kan också vara bra att ha billigare grejer att tillgå så behöver man inte vara lika rädd att det ska hända något med dom.

NEJ DU HAR FEL :mad: :mad:
Nä jag håller med, eftersom kitzoomen är så pass prisvärd är det ett vettigt val. När man fotat lite känner man vad man egentligen skulle vilja ha och får glömma det för att det kostar för mkt =)
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Malmö-motard skrev:
Nu har jag smygläst denna tråden och beställt en D70s med 18-70. Blir det inte KetogaN-kvalitet på fotona nu så kallar jag på kettinggänget :kocko :mad: :yoparty



:tungan


Nä ny fan blir jag avis!!! :mad: :mad:
jag vill HAAAAAAAA :huvet

Vart köpte du? priset?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Malmö-motard skrev:
Jag beställde av en leverantör som jag normalt köper andra saker av till jobbet så jag fick ett speziale-pris. Blev av med 9500kr


Då tjänade du en 500 hunka!! Det är bra! Grattis.Nu ska jag brottas med min avundsjuka ett tag :)
 

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Ort
Lite här o där...
Hoj
ja
twinner skrev:
Då tjänade du en 500 hunka!! Det är bra! Grattis.Nu ska jag brottas med min avundsjuka ett tag :)

Ja det var nog ett vettigt pris det tror jag. Expert här i stan ville ha 11990kr. Hoppas nu det blir bra bilder :D Har noll koll på fotografering men man får väl lära sig :D
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Malmö-motard skrev:
Ja det var nog ett vettigt pris det tror jag. Expert här i stan ville ha 11990kr. Hoppas nu det blir bra bilder :D Har noll koll på fotografering men man får väl lära sig :D


Man lär sig snabbt,bara av att leka lär man sig massor:=) sen finns det ju info i massor att hämta på nätet.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Eller en 350 med vertikalgrepp och sigmas 18-50 2,8 istället för kitten (rekommenderas starkt, har en sån i min kameraväska...). Alt. Tamrons 28-70.

6mp eller 8mp är eg. skitsamma för de allra flesta MEN MEN MEN!!! största fördelen med fler mp enl. mig är att du kan beskära den lite hårdare å ändå behålla hyffsat med pixlar. Skulle inte ha något emot att ha en 1Ds MarkII med dubbelt så många pixlar iaf.

Sigma har ett "hyffsat" 70-300 objektiv som funkar. Vill du sedan byta upp dig så köp ett Canon 70-200 F:4 som du dessutom har "cash-back" på året ut. Vill du vara lite värre ändå så köp ett 70-200 F:2,8. Är SUPERNÖJD med mitt sådant och skulle inte byta bort det mot allt smör i småland.

- Johan
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Malmö-motard skrev:
Nu har jag smygläst denna tråden och beställt en D70s med 18-70. Blir det inte KetogaN-kvalitet på fotona nu så kallar jag på kettinggänget :kocko :mad: :yoparty



:tungan
Då måste du träna! Får du den till lördag så är det ca 7h race på knutstorp :tummenupp

Öva på nr 40
 

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
Uppdaterade min Canon samling i slutet på förra året. Skaffade en EOS300D. Har kvar den gamla EOS500N1 med filmrulle. Om någon vill köpa den så går det bra. (PM'a vid tillfälle).

300D är skitkul. Nu går det att leka fram alla möjliga bilder. Original objektivet som följde med är ett 18-55mm. Från den gamla lånar jag ett 80-200mm som i digital version (det finns en omräkningsfaktor på det) motsvarar ungefär 100-400mm. Perfekt att ta "åk-bilder" på någon i t.ex. en kurva. Närbilder på blommor och annat funkar utmärkt.

Helt automatiskt eller halv automatiskt eller helt manuellt. Välj själv.

Stor blixt har jag sen förut. Blir användbara bilder på 20-30 m om det är rätta "mörker" förhållanden.

(Ett stativ är "måste" när man passerar ungefär 200mm brännvidd).

Stå vid en vägkant och fotografera med öppet objektiv blir ballt. Massa lamp-streck utan bilar.

EOS har åxå möjlighet att använda s.k. RAW format, inte bara jpeg alltså. När man använder RAW och sen stoppar in dem i datorn där de görs om till nånting användbart så heter de TIF. De blir knappt 20Mb och förstås skarpa (om man inte darrar för mycket på handen).

Info om EOS300D
http://www.canon.co.jp/Imaging/eosdigital/index.html

Bra ställe med fotokunniga människor.
http://www.kameradoktorn.se/

Om de andra kamerorna som finns i den här tråden vet jag ingenting...
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
mr_rockster skrev:
Eller en 350 med vertikalgrepp och sigmas 18-50 2,8 istället för kitten (rekommenderas starkt, har en sån i min kameraväska...). Alt. Tamrons 28-70.

6mp eller 8mp är eg. skitsamma för de allra flesta MEN MEN MEN!!! största fördelen med fler mp enl. mig är att du kan beskära den lite hårdare å ändå behålla hyffsat med pixlar. Skulle inte ha något emot att ha en 1Ds MarkII med dubbelt så många pixlar iaf.

Sigma har ett "hyffsat" 70-300 objektiv som funkar. Vill du sedan byta upp dig så köp ett Canon 70-200 F:4 som du dessutom har "cash-back" på året ut. Vill du vara lite värre ändå så köp ett 70-200 F:2,8. Är SUPERNÖJD med mitt sådant och skulle inte byta bort det mot allt smör i småland.

- Johan

Jag är avis på dej. :mad: Vill me ha ett (Sigma) 70-200 2.8 men skiten kostar ju 8 lök. Ett tamron 90/2.8 macro hade setat finfint med. Och ett Tamron 28-75/2,8 XR Di för att ersätta kitzoomen =) Ochh ett 50/1.4 =) Bleee. Får räcka med 50/1.8 vid lön. Billigt och bra!
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Hehe! Jag har Canons 70-200 2,8, det funkar finfint ;). Sedan har jag bytt ut Kit-zoomen mot Sigmas 18-50 f:2,8 som jag också gillar. Sedan skulle jag ha ett macro med, då fick det bli Canons EFS 60mm 2,8, dels för att det fått bra kritik och fungerar riktigt bra, dels för att täcka upp 60 mm brännvidden så jag har "allt" mellan 18-200 . Har också en Kenko 2x konverter liggandes (som f.ö. är till salu...).

50/1,8 har jag inte själv än men tänkte beställa det en dag, kostar ju inget och aldrig fel att ha i kameraväskan. Ett 85/1,8 ligger också på önskelistan, perfekt nu när det börjar mörkna och man kanske ska vara inomhus å fota lite....

- Johan

eisbaer skrev:
Jag är avis på dej. :mad: Vill me ha ett (Sigma) 70-200 2.8 men skiten kostar ju 8 lök. Ett tamron 90/2.8 macro hade setat finfint med. Och ett Tamron 28-75/2,8 XR Di för att ersätta kitzoomen =) Ochh ett 50/1.4 =) Bleee. Får räcka med 50/1.8 vid lön. Billigt och bra!
 

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
kajlyl skrev:
Kan berätta så mycket som att alla kameror i tråden (de som diskuteras nu iaf) är bättre än din (no offence) :)

Nu har jag läst de senaste två sidorna och kan väl hålla med dig. 300D är inte dålig som kamera men det är klart att 350D, 70D och de andra märkena har sina modeller som är bra/bättre.

Jag köpte Canon för mina gamla grejor passar till nya (men det går inte att ta nya grejor och sätta på den gamla).

Det bästa var att jag gav ca 5700 sek för kameran med 18-55mm och 3-bent stativ och ett extra batteri. Minneskort fick vi i julklapp. :tomten Det gick på ca 1000 sek för 1Gb.

Prova olika kameror är väl det bästa man kan göra. Många bra tips finns i denna tråd.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Ångrar lite att jag sålde min systemare jag hade förut,för då hade man ju haft fler objektiv:=)
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Har föressten en D60 som ligger å skräpar här om någon är intresserad ;)

- Johan
 

MikkE

Guest
Jag ville bara komma in med ett inlägg och säga TACK till stort intresse i denna tråd. Det finns massor med kamerakunniga här inne och även jag har tagit åt mig massor med tips och trix. Tråden har hållt en skön stämning och jag tycker det är ett nöje att läsa.

TACK!


/Micke
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
mr_rockster skrev:
50/1,8 har jag inte själv än men tänkte beställa det en dag, kostar ju inget och aldrig fel att ha i kameraväskan. Ett 85/1,8 ligger också på önskelistan, perfekt nu när det börjar mörkna och man kanske ska vara inomhus å fota lite....

- Johan

Jaa, ska bli skoj o leka med det skärpedjupet.
 

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
inge just nu

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Eftersom jag fyllde år i onsdags så köper jag mig nog en present imorgon.
Nämligen ett "Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM". Eller kan "EF-S 60mm f/2,8 Macro USM" vara ett alternativ? Det skiljer ju en del i pengar. 5700 vs. 3650 kr (med cash-back kupongen).
:banana

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=417

Har en Eos350D med 18-55 kitobjektiv och Tamron Af 28-200/3,8-5,6 ASL XR som jag köpte för 1000 kr.

De här bilderna är tagna med kitobjektivet. Tyckte att det var alldeles lagom att börja med tills man vet vad man vill ha för några objektiv. :tummenupp

Kul att tråden lever! :tummenupp
 

Bifogat

  • EF_100mm_f2,8_Macro_627.jpg
    EF_100mm_f2,8_Macro_627.jpg
    36.8 KB · Visningar: 38
  • Fiske i solnedgång.JPG
    Fiske i solnedgång.JPG
    64.6 KB · Visningar: 50
  • Rörelse i natten.JPG
    Rörelse i natten.JPG
    81.1 KB · Visningar: 60
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top