För dig som ska köpa fotokamera

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Blue skrev:
Jag tittade på dina bilder, slutartiden borde vara lite kortare för att få bra resultat vid långa brännvidder.

300mm = 1/300 eller mindre är en bra tumregel annars får man köra med vr objektiv.

/Blue

Glöm inte brännviddsförlängningen på 1,6x :)
 

MikkE

Guest
Blue skrev:
Jag tittade på dina bilder, slutartiden borde vara lite kortare för att få bra resultat vid långa brännvidder.

300mm = 1/300 eller mindre är en bra tumregel annars får man köra med vr objektiv.

/Blue
Ja, självklart, men nu var det endast 'standard läge'.
Går att gör mkt mer annars. Ska nog ta å prova lite roliga saker imorrn.
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Micke O skrev:
Glöm inte brännviddsförlängningen på 1,6x :)
Men det har väl ingen betydelse i det här sammanhanget...? "Brännviddsförlängningen" har ju bara med utsnittet att göra - den faktiska brännvidden är densamma, och därmed borde 1/brännvidd-tumregeln gälla som vanligt. Eller tar jag fel?
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
rerell skrev:
Men det har väl ingen betydelse i det här sammanhanget...? "Brännviddsförlängningen" har ju bara med utsnittet att göra - den faktiska brännvidden är densamma, och därmed borde 1/brännvidd-tumregeln gälla som vanligt. Eller tar jag fel?

Jo förvisso men borde inte skakningar synas mer då också? Ett litet område (sensorn) som visar ett utsnitt av en större bild (småformat) borde ju avslöja skakningar lättare? Jag kanske är ute och cyklar med nattmössan på nu? :)
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Micke O skrev:
Jo förvisso men borde inte skakningar synas mer då också? Ett litet område (sensorn) som visar ett utsnitt av en större bild (småformat) borde ju avslöja skakningar lättare? Jag kanske är ute och cyklar med nattmössan på nu? :)
Hm, jo du har nog rätt. Dessutom tar du bättre bilder än jag gör, så jag tror mer på dig än på mig själv! :)
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
rerell skrev:
Hm, jo du har nog rätt. Dessutom tar du bättre bilder än jag gör, så jag tror mer på dig än på mig själv! :)

Kul att du tycker det men jag gillar verkligen din vattendroppsbild och dom på blommorna :)
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
eisbaer skrev:
Fin skärpa på dina bilder, vad använder du för objektiv?

Canon EF-S 18-55 3,5-5,6
Tamron 28-200 3,8-5,6 XR
Sigma 100-300 4,5-6,7 DL

Inga märkvärdiga alltså.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
eisbaer skrev:
Hur blir kvaliten rätt ur kameran då? Massa efterjobb i PS?

Eftersom jag enbart kör AdobeRGB och på 300:an man man då inte ställa in hur mycket kameran ska skärpa bilden, färgmättnad eller kontrast så får man således fixa det efteråt men det är inte gluggarnas fel egentligen.

Edit: eisbaer - du har PM
 
Last edited:

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Minneshastigheter SD

Jag är i köpläget nu av en Canon S2 IS och tänkte köpa 512MB eller 1GB SD till den men vilket minne ska man sikta in sig på att köpa? Nått märke som är bättre än nått anant? Viken hastighet? 60X eller 66X är de jag hittat och skillnad på 0.9mb/sec kan väl inte upplevas så extremt ?

Prislappen för billigaste 60X är 300:- för 512MB SD och det är ett Kingstonminne
Prislappen för lite dyrare 66X är 550:- för en 512MB SD som är av märket Sandisk (Digital Ultra II)

Då får man dock ett 1GB 60X för 580:- av märket PNY
Det lite dyrare 1GB minnet kostar 800:- och är då ett Sandisk även det (Digital Ultra II)

Vilket spår är klokast att gå? Jag kommer väl mest försöka lära med lite nytt med min kamera då jag tar ett litet steg från en Canon IXUS v2 upp till Canon S2 IS men det är ju inte en digital systemkamera direkt och det är jag medveten om.

Nån som vet det här med minnen ?

/oXydex
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Brukar du fota i största format och/eller serie tagningar är det väldigt skönt med ett snabbt minne.. annars låser sig kameran en längre tid medans den skriver till minnet, vilket kan leda till att du missar nästa fototillfälle.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
kajlyl skrev:
Brukar du fota i största format och/eller serie tagningar är det väldigt skönt med ett snabbt minne.. annars låser sig kameran en längre tid medans den skriver till minnet, vilket kan leda till att du missar nästa fototillfälle.


Nästan alla kameror har ett internminne som bilden dumpas till innan den skriver till minneskortet så jag tror inte riktigt på detta.
Dock så beror det givetvis hur stort internminnet är och hur många bilder som det kan innehålla innan dumpning måste ske.
Minneskorten är mycket för långsamma för att kunna ta bilderna rakt ner på dom.

Den stora grejen som du märker är om du fyller ett 1gb kort och skall föra över det till tex datorn.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
hehe.. jo det vet jag! men, tar du en längre serie eller bara några få raw-bilder, så fylls bufferten väldigt snabbt!
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
MT skrev:
Nästan alla kameror har ett internminne som bilden dumpas till innan den skriver till minneskortet så jag tror inte riktigt på detta.
Dock så beror det givetvis hur stort internminnet är och hur många bilder som det kan innehålla innan dumpning måste ske.
Minneskorten är mycket för långsamma för att kunna ta bilderna rakt ner på dom.

Den stora grejen som du märker är om du fyller ett 1gb kort och skall föra över det till tex datorn.

Nja, minneskorten är ganska snabba, ett Sandisk CF Ultra II pallar minst 9 MB/s skrivning och 10 MB/s läsning enligt tillverkaren. Extreme III klarar minst 20MB/s i båda riktningar. Det är kamerornas minneskortkontrollers som inte skriver tillräckligt snabbt. Dock skulle ju kameran inte klara sig utan buffert men om kameran skriver till kortet samtidigt som det går att fortsätta plåta så blir serierna längre.

Moderna kameror skriver till kortet samtidigt som du kan fortsätta plåta, dock gör inte t ex 300D det, och den har bara 4 bilders buffert. Däremot kan man "lura" den lite. Eftersom den inte skriver till kortet förrän du släppt avtryckaren helt så kan man när bufferten är full, släppa knappen halvvägs så att kameran hinner processa bilderna och på så sätt frigöra lite av bufferten så att man kan ta 1-2 bilder till - men sen skriver den länge till kortet :)

Som svar på den ursprungliga frågan så skulle iaf jag ha köpt ett Sandisk Ultra II. Skrivhastighetstest S2 IS:

http://www.dpreview.com/reviews/canons2is/page4.asp
 
Last edited:

MikkE

Guest
Skaffa en EOS350D så kan du ta MINST 14 bilder i en serie i högsta kvalité och störst upplösning ;)
Då självklart om man har någelunda snabbt kort.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
MikkE skrev:
Skaffa en EOS350D så kan du ta MINST 14 bilder i en serie i högsta kvalité och störst upplösning ;)
Då självklart om man har någelunda snabbt kort.

Eller en 20 D som går att ta 23 bilder med 5 i sekunden istf bara 3. :7peta :hihi
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top