För dig som ska köpa fotokamera

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
blacktriple skrev:
Tycker jag låter bra.

Något som jag verkligen gillar är den tar bilden när man trycker på avtryckaren. På en kompakt digitalkamera, får man ha upp till någon sekunds framförhållning när man vill ta en ögonblicksbild. På 350an tar man bilden när man trycker på knappen.

Annars hade man inte kunnat ta en sån här bild...

Haha.Najs! Ja då krävs det nåt som reagerar sanbbt.
Kommer det nån uppföljare uppgradering på kameran tills nästa år? Nån som vet?,,,,


Bra länkar Micke O :tummenupp
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
twinner skrev:
Haha.Najs! Ja då krävs det nåt som reagerar sanbbt.
Kommer det nån uppföljare uppgradering på kameran tills nästa år? Nån som vet?,,,,


Bra länkar Micke O :tummenupp

Jag tycker DPReviews tester är så bra att dom för min del ersätter kamerans manual :)

300D kom (eller releasedatum släpptes) 2003-08-20
350D kom (eller releasedatum släpptes) 2005-02-17 (enligt DPReview)
så efterföljaren borde väl dyka upp i mitten av 2006 kanske

Däremot så borde 20D ersättas strax efter årsskiftet enligt mina helt ovetenskapliga beräkningar, förhoppningsvis sammanfaller det med att jag får råd att köpa den :) Någon som sett något skvaller om ersättaren?
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Blev lite sugen på o skaffa ny kamera nu när jag hittade erbjudande om en Konica Minolta Dimage E500 och 512MB minneskort för kring tvåtusingen..

Är det värt o slå till på?
5 mega pixel, 3x optisk zoom och vanliga AA batterier är fördelar jag ser bortsett från att den är rätt liten.

Men jag hittar ingen info om skalet är i metall eller hur den verkar överleva i längden.

Plåtar mest på fyllan och vanliga semesterbilder osv..
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
Jag har alltid gillat Minoltas kameror. Jag har en av förgångarna till Z5:an som det nämndes om i första inlägget. Jag måste säga att jag är helnöjd med den. Särskillt Zoom omfånget är kanon bra. Sedan så har jag en liten "fick och party" kamera också. En Panazonic DMZ-70. Den fyller sin funktion bra.
Det som man skall titta efter är om kameran använder sig av AAA eller AA storleken på batterier. Fördelen med etta är att laddningsbara batterier är billigare än de special batterier som en del tillverkare kör med och att om det skulle knipa så kan man trycka i vanliga alkaline batterier.

För att se bildexempel från Z2:an som jag kör med kolla in den HÄR LÄNKEN. Dock så är kvaliteten på bilderna radikalt nertagen för att de inte skall ta så mycket plats på severn.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Kanonbra tråd! :tummenupp

Själv har jag bara fotat med min Olympus Mju:400 Digital hittills men är intresserad av att lära mig mer om fotografering. Har funderingar på att köpa en "bättre" kamera men vet inte vilken nivå jag skall lägga mig på. Vill ha en kamera som är ganska snabbstartad, och som tar bilder utan fördröjning. Gärna att den kan ta flera bilder snabbt efter varandra, den jag har nu är tyvärr lite slö med det. Kan inte så mycket om fotografering än men vill gärna lära mig.

Vad menas med exif-data?

Vilka fototidningar tycker ni är bra? Köpte ett nummer av DigitalFoto och tyckte att den verkar bra.

Vad behövs om man tex skall ta kort på en fotbollsmatch och gubbarna är 80-100 meter bort? Monsterobjektiv?

Har kikat lite och är lite sugen på en sån här: http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/339696/prices

Det objektivet som man får med är det skräp? (18-55mm lens included (35mm equivalent 28-90mm))
Vad innebär siffrorna? Duger det att börja med?

Är det overkill att börja med en sådan kamera, har ju tänkt att ha kvar den gamla kameran också.

Tacksam för åsikter och synpunkter.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Thundercat skrev:
Vad behövs om man tex skall ta kort på en fotbollsmatch och gubbarna är 80-100 meter bort? Monsterobjektiv?

Har kikat lite och är lite sugen på en sån här: http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/339696/prices

Det objektivet som man får med är det skräp? (18-55mm lens included (35mm equivalent 28-90mm))
Vad innebär siffrorna? Duger det att börja med?

Är det overkill att börja med en sådan kamera, har ju tänkt att ha kvar den gamla kameran också.

Tacksam för åsikter och synpunkter.
Kan inte svara på allt, men iaf ovanstående hoppas jag...

För en fotbollsmatch bör du ha en lins på mellan 200-400mm beroende på hur nära du vill komma.

350D, detta är en utmärkt kamera, ingen proffsmodell men så det räcker och blir över för den seriösa amatören.

Nu vet jag inte så mycket om just den linsen, men medföljande är i regel skräp, Ja(om du frågar proffsen). Dock duger den till o ta väldigt bra bilder ändå.. en bra lins att börja med för att sen kompletera med de man känner behov av.
18-55mm är zoomen, det är alltså en lins med väldigt kort zoom som funkar bra för vardagsfotografering, proträtt, landskap, fest, m.m...
sen finns teleobjektiv(200mm+) för t.ex. fotboll
Macro, för riktiga närbilder
Fish eye o.s.v...

Gillar du att fotografera och vill ta steget längre är detta en grym kamera! om den är overkill är det plånboken som får bestämma.. en bra instegsmaskin i systemkameravärlden är den iaf :tummenupp

Hoppas det hjälpte lite :)
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Nicke skrev:
Nu är jag 100% säker på vad det blir. En Panasonic DMC-FZ5. Ca 4100-4500 (utan minneskort) kostar den i Sverige. Har testat en DMC-FZ20 som en kille på jobbet har och är jättenöjd med. Den här är betydligt mindre, saknar manuell skärperatt, saknar blixtsko (har inbyggd lite sämre blixt än FZ20), bättre batteritid. Ska vara snabbare än den äldre och dyrare FZ20. Tyvärr är den slut hos ALLA. Tänkte springa till närmaste Expert till och med men de hade inte heller några kvar...

fz5-frontback-001.jpg

Bra tråd, har visst missat den!

Blev det en FZ5 eller? Köpte nämligen själv en FZ5 i Japan för ett par veckor sen. Är helnöjd med den, tar kanonbra bilder och zoomen är underbar. Tack vare bildstabilisatorn får man kanonskarpa bilder utan tripod med mycket zoom, mumma!
Skall bli kul att prova den på racingbanan också, då det var mycket därför jag köpte just den kameran. Mycket zoom och tar bilder snabbt, perfa! :banana
Återkommer med bilder så fort det blir några...
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
kajlyl skrev:
Kan inte svara på allt, men iaf ovanstående hoppas jag...

För en fotbollsmatch bör du ha en lins på mellan 200-400mm beroende på hur nära du vill komma.

350D, detta är en utmärkt kamera, ingen proffsmodell men så det räcker och blir över för den seriösa amatören.

Nu vet jag inte så mycket om just den linsen, men medföljande är i regel skräp, Ja(om du frågar proffsen). Dock duger den till o ta väldigt bra bilder ändå.. en bra lins att börja med för att sen kompletera med de man känner behov av.
18-55mm är zoomen, det är alltså en lins med väldigt kort zoom som funkar bra för vardagsfotografering, proträtt, landskap, fest, m.m...
sen finns teleobjektiv(200mm+) för t.ex. fotboll
Macro, för riktiga närbilder
Fish eye o.s.v...

Gillar du att fotografera och vill ta steget längre är detta en grym kamera! om den är overkill är det plånboken som får bestämma.. en bra instegsmaskin i systemkameravärlden är den iaf :tummenupp

Hoppas det hjälpte lite :)

Tack för synpunkterna. :banana
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Prisvärt ja! man kan säga att du betalar för kamera och objektiv så får du vertikalgreppet på köpet(ett skönt tillbehör, men inget nödvändigt)
..gluggarna duger bra för amatör foto, ska du ha någon märkbart bättre lins så får du lägga det mångdubbla..
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
kajlyl skrev:
Prisvärt ja! man kan säga att du betalar för kamera och objektiv så får du vertikalgreppet på köpet(ett skönt tillbehör, men inget nödvändigt)
..gluggarna duger bra för amatör foto, ska du ha någon märkbart bättre lins så får du lägga det mångdubbla..

Oki! Tack, får nog bli en djupdykning i plånboken snart. :näsblod
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
MikkE skrev:
Oooh ja! För 11k så skulle jag ha köpt grejjerna.
Objektiv är dyra, speciellt om det är 'orginal' också. Även batterigrepp med.. shiiit!
Du tjänar på det iaf!

Vad skall man ha för typ av minneskort och hur stort minne behöver man?

Hur stor blir en bild i mb?
 

MikkE

Guest
Thundercat skrev:
Vad skall man ha för typ av minneskort och hur stort minne behöver man?

Hur stor blir en bild i mb?
CF kort ska du ha.
1Gb klarar av runt 300 bilder i högsta uplösning och finaste kvalité.
Ska jag fota mkt har jag högsta upplösning men sämre kvalité (man märker typ ingen skillnad på bra och sämre) och då för jag plats med typ 6-700 bilder.
Så köp minst 1Gb kort tycker jag.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
MikkE skrev:
CF kort ska du ha.
1Gb klarar av runt 300 bilder i högsta uplösning och finaste kvalité.
Ska jag fota mkt har jag högsta upplösning men sämre kvalité (man märker typ ingen skillnad på bra och sämre) och då för jag plats med typ 6-700 bilder.
Så köp minst 1Gb kort tycker jag.

Då fotar du inte i RAW, jag får in ungefär 350 RAW filer på ett 2Gb Sandisk ultra.
 

MikkE

Guest
Blue skrev:
Då fotar du inte i RAW, jag får in ungefär 350 RAW filer på ett 2Gb Sandisk ultra.
Nope. Jag har faktiskt aldrig jobbat med RAW-bilder. Måste fanemej prova :)
 

Lucifer

fd Crash test doll
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
R6 (såld) 206 cc (såld)
Jag har en liten fråga. Är på jakt efter en kamera men har inte riktigt koll på vad det är jag behöver. Precis som de flesta plåtar jag bara på fester mm men jag skulle vilja ha möjlighet att förstöra upp lite större bilder på typ mig och tjejen, päronen och liknande saker. Bilder större än A4 skulle dock inte bli aktuellt. 4-5Mpixel kanske e aktuellt?

Är det något mer man bör titta på? Jag menar, det finns ju kamror med 4-5mpixlar som kostar allt ifrån 1500 till 5000. Vad är det för skillnad? :va
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Ta ett gott råd från en som varit yrkesfotograf i över 20 år....
Den bästa kameran som du kan ha är den du kan och alltid har med dig. En "svindyr" och finessrik kamera som ligger hemma är totalt värdelös....
Välj den kamera som du tror att du kan lära dig och som passar din hand(plånbok) och som du kommer att ha med dig... vad det sedan är för märke spelar ingen roll. Dom flesta är bra och några är bättre...
Mvh//Nils
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Thundercat skrev:
Vad skall man ha för typ av minneskort och hur stort minne behöver man?

Hur stor blir en bild i mb?
Sattsa på ett snabbt 1gb kort.. sen kan du utöka efter behov!

Ett snabbt kort är skönt att ha för när du tar stora bilder med ett långsamt tar kameran god tid på sig att skriva, vilket kan medföra att du missar ett bra fototillfälle
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Thundercat skrev:


För att svara på frågan om gluggarna är något att ha så bör du först ställa dig frågan; Vad ska du plåta och vad ska du göra med bilderna?

Dom gluggarna har ett dåligt ljusinsläpp, du kan inte få några bra bilder i lite sämre ljus.
Långsam autofocus, glöm att plåta hojar i rörelse för det hinner af-motorn helt enkelt inte med.
Det är plastlinser istället för glas vilket innebär att bilderna kommer aldrig att bli riktigt skarpa, färgåtergivningen blir sämre och kontrasten lägre.

Nu tänker säkert någon att skärpa, kontrast och färg går ju att fixa i photoshop efteråt men det är inte riktigt så. Vad photoshop gör när det skärper bilden är att det förstärker kontraster. Det kan inte ta fram fina detaljer som försvinner pga dålig skärpa och kontrast i gluggen, t.ex. texturen i ett tyg, fina rynkor i ett ansikte, separera håren i pälsen på en katt, osv.

Självklart så fungerar kitgluggarna i många situationer men här gäller talesättet, man får vad man betalar för, väldigt mycket. Bra gluggar är DYRA, riktigt dyra Dom funkar att börja med men du kommer väldigt snart vilja bättre grejer.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top