För dig som ska köpa fotokamera

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
WestW skrev:
Har kikat på dina kort och vilken kamera du har. Du ligger mellan hobby och proffs. Ingen amatör direkt :tummenupp
Ju mindre zoom ju mer ljus får man in i kameran. Det har jag också fått höra.

Självlärd på det mesta men jag tänkte att en bok kan ge bra tips.
Kan liksom inte grunderna. Slutartider, bländare, ISO värden och sånt.
Vill inte bli proffs, vill bara kunna hobbyfota skapliga bilder.

Visst vill man ha lite liv i bilden så man ser att det är rörelse men jag vill ha perfekt skärpa på hojen. Fotar man något som kommer emot dig som fotograf borde ju en väldigt låg slutarhastighet vara bäst?
Fotade denna igår. http://img214.echo.cx/img214/6264/img06155su.jpg
Vart sur och hade kameran på auto. Vart visst bra :va
Kanske det som är knepet. Fota på auto. Kolla på bilderna i efterhand. Dom som vart bra kollar man vilka inställningar kameran valt.

Vill inte att turen ska bestämma hur korten blir utan jag själv.


Japp, om föremålet kommer mer eller mindre rakt emot fotografen så är nog generellt sett en kort slutartid att föredra. Kan iofs bli häftig effekt om man har en lagom lång tid, lite som när man zoomar under exponeringen fast bakgrunden fortfarande ser bra ut. Bara att ställa sig vid en väg och prova :)

Man lär sig mycket på att studera exif-data precis som du säger. Moto-GP -bilderna på www.yamaha-racing.com innehåller oftast exif-data. Kolla dom, finns många riktigt häftiga. Crossbilderna däremot saknar oftast exif-data där :-(
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
När man fotar och har lite sämre ljus hur mycket kan man hotta upp slutartiden? Provade lite i går (19 tiden). Med en slutartid på 600-1000 var man tvungen att köra med max ISO som är 400 på min kamera. Har inte kollat på bilderna i datorn men dom ser gryniga ut på displayen. Det höga ISO värdet som gör det eller?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
WestW skrev:
När man fotar och har lite sämre ljus hur mycket kan man hotta upp slutartiden? Provade lite i går (19 tiden). Med en slutartid på 600-1000 var man tvungen att köra med max ISO som är 400 på min kamera. Har inte kollat på bilderna i datorn men dom ser gryniga ut på displayen. Det höga ISO värdet som gör det eller?

Behöver du verkligen så kort slutartid? När jag plåtar båtar och vattenskotrar brukar jag använda slutartider däromkring men inte annars (smaksak).

Med största sannolikhet är det det höga ISO-talet som gör bruset. Ju vassare kamera du har desto högre ISO kan du köra utan att det blir störande brus. Min nuvarande kamera har ungefär samma brusnivå på ISO 800 som min förra hade på ISO 100 :)
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Min nuvarande kamera har ungefär samma brus på iso 3200 som min förra hade hade på iso 800 ;)..

Förut 10D, nu 20D, förövrigt en riktigt bra kamera!
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Det här med brus.

Det finns alltid ett visst brus i en bild från en digitalkamerasensor, det går inta att komma från och har med hur en sensor fungerar att göra. Vissa sensorer har mindre brus och andra mer.

Minst brus har sensorn på sin grundkänslighet, det som utläses som minsta användbara iso. 50, 100, 200 eller vad det nu kan vara.
Det är här som bilden sparas till minneskortet med minsta möjliga processering av kamerans mjukvara. Självklart processas bildfilerna endel även här utifrån de inställningar du har valt att kameran ska göra som t.ex. format, skärpa, färger, kontrast osv beroende på vilka inställningar som finns tillgängliga i just din kamera.

När du ställer in en högre hastighet än sensorns grundkänslighet, du ökar från 100iso till 200iso så innebär det inte att sensorn helt plötsligt på magisk väg kan fånga upp mer ljus utan den förstärker utsignalen ur sensorn på elektronisk väg. Denna förstärkning sker på all data i bildfilen och alltså då även bruset.
Därav mer brus vid högre Känsligheter. (känslighet kan även benämnas hastighet om man vill verka lite insatt och cool)

De flesta kameror har någon sorts brusreducering i sin mjukvara som går in och försöker hantera detta men beroende på hur högt grundbrus sensorn har och hur bra algoritmerna i brusreduceringsmjukvaran är så blir resultatet olika för olika kameror.

Hoppas jag har förklarat på ett någolunda begripligt sätt.
 
Last edited:

Danne_GSXR

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
Gixxern såld, Mean Streak 1600 införskaffad... Sporthoj e väl isf 14E:n... =)
Sony´n ska du absolut inte satsa på...
Det är väl knappast att kalla en systemkamera utan en kompakt med lite annorlunda utseende bara. Riktigt brusig är den också...
Vill du ha en riktig digital systemkamera ska du satsa på en canon 350D med 18-55 optik för ca 8000:-
En begagnad 300D med optik går att hitta för 5000:-
Nikon har 2 modeller D50 & D70, ca 8000:- med kitobjektiv.

Skulle dock satsa på Canon om du inte redan har några Nikon-objektiv.
Vill du ha en rejälare kamera som tål lite väta och damm så köper du min Canon 10D... :banana
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Den verkar vara det jag söker>>>canon 350D ..

Tackar för tipset.
Nån som har mera råd /tips om kameror nätsajter med bra dealer?

//Mackan
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
twinner skrev:
Nån som kan tipsa om en bra systemkamera (digital) för runt 10K helst nån form av paketpris med objektiv och liknande.
Har kollat lite på denna,är den nåt att ha?

Sony DSC-F828

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/350d.php

Kostar ju ca 8500:- med ett 18-55.

För ca 11400:- (över budget tyvärr) så får du den med 18-55, 55-200 och dessutom vertikalgrepp.

Glöm inte att minneskort sällan (aldrig?) ingår i D-SLR:er. Sen kan det vara bra att ha en väska som grejerna kan bo i också men den är ju inget måste precis i början.

OBS! Tänk på att köpa ett snabbt minneskort om du vill kunna utnyttja kamerans hastighet fullt ut. Ultra II eller motsv. borde räcka.
 
Last edited:

Danne_GSXR

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
Gixxern såld, Mean Streak 1600 införskaffad... Sporthoj e väl isf 14E:n... =)
Jag tror att www.fyndborsen.se är de billigaste att handla av i dagsläget.
Enbart huset 350D med tysk instruktion kostar då 7194:-
Med kitobjektivet 18-55 kostar det 8090:-
Med 18-55 och 55-200 kostar det 10995:-

Jag hade nog handlat enbart huset och valt det objektiv som passat mig bäst sen.

Tamron har ett riktigt sjysst 28-75 F2.8 som går att köpa från Tyskland för 3214:- helt jämförbart optiskt sett med Canons 24-70 F2.8 L som kostar 12870:-

Behöver du tele så har jag ett Canon 75-300 i nyskick, har även ett riktigt skarpt 50 F1.8... :rolleyes:
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Danne!
Du har inga bilder att lägga upp? så man kan få se lite vilken kvalle det kan bli.
//Mackan
 

MikkE

Guest
Twinner: Kolla in mina bilder här... några exempel iaf. Här med ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 II APO Macro Super

Jag är för övrigt jävligt nöjd med kameran!!
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
MikkE skrev:
Twinner: Kolla in mina bilder här... några exempel iaf. Här med ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 II APO Macro Super

Jag är för övrigt jävligt nöjd med kameran!!

Tack.
Dåligt exempel:=) det är väl knappast full kvalle på dom :gnissla Släng upp några med full kvalle istället.EDIT: Hittade själv på din sida:=) fina som fan :tummenupp :tummenupp

http://cayle.mine.nu/sporthoj/mikke/Bilder/BMW7-MikaelJohansson.jpg
http://cayle.mine.nu/sporthoj/mikke/Bilder/CBR3-MikaelJohansson.jpg
http://cayle.mine.nu/sporthoj/mikke/Bilder/Argentiere2005liten.jpg

Hittade också exempel på cyberfotosidan som visar väldigt bra vilken kvalle man kan förvänta sig.

http://www.cyberphoto.se/bildexempel/eos350d/IMG_0713.JPG


http://www.cyberphoto.se/bildexempel/eos350d/IMG_0709.JPG
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
twinner skrev:
Den verkar vara det jag söker>>>canon 350D ..

Tackar för tipset.
Nån som har mera råd /tips om kameror nätsajter med bra dealer?

//Mackan

Jah köpte härförleden en canon eos 350D med 18-55 och ett 512 kort med 60x hastighet på www.cyberphoto.se Fick ge runt 9.500 för det.

Är helnöjd med den. Tar riktigt, riktigt bra bilder och har ordentligt med utrymme för mig att växa i som fotograf. :tummenupp

När min pappa, som är fotograf till yrket fick se och prova den gick han och köpte en likadan på studs.

Jag rekomenderar till 100% :)
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
blacktriple skrev:
Jah köpte härförleden en canon eos 350D med 18-55 och ett 512 kort med 60x hastighet på www.cyberphoto.se Fick ge runt 9.500 för det.

Är helnöjd med den. Tar riktigt, riktigt bra bilder och har ordentligt med utrymme för mig att växa i som fotograf. :tummenupp

När min pappa, som är fotograf till yrket fick se och prova den gick han och köpte en likadan på studs.

Jag rekomenderar till 100% :)


Jag måste ha:=)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
twinner skrev:
Jag måste ha:=)

Tycker jag låter bra.

Något som jag verkligen gillar är den tar bilden när man trycker på avtryckaren. På en kompakt digitalkamera, får man ha upp till någon sekunds framförhållning när man vill ta en ögonblicksbild. På 350an tar man bilden när man trycker på knappen.

Annars hade man inte kunnat ta en sån här bild...
 

Bifogat

  • Resize of IMG_0758.JPG
    Resize of IMG_0758.JPG
    43.5 KB · Visningar: 138
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top