För dig som ska köpa fotokamera

MikkE

Guest
Mcbrud skrev:
Det finns ett billigare och smidigare alternativ till Panasonic DMC-FZ20 om man klarar sig utan manuell fokus och möjlighet till extern blixt och det är Panasonic DMC-FZ5 som enligt tester ger minst lika bra bilder. Samma optik och liknande utseende men billigare och mindre.

Bara ett litet tips om någon funderat på den kameran.
Tips är ALLTID välkommna :tummenupp
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Allmänna råd vid köp av digitalkamera:

1. Stirra dig inte blind på MegaPixels! Det krävs en matchande sensor för att göra dem rättvisa. Oftast försöker kameratillverkaren trycka in så höga Mpix som det bara går för att sälja och det resulterar emellanåt i sämre kvalitet på bilderna. Om du inte har några större krav på utskriftsstorlek så klarar du dig utan tvekan med 2-3 Mpix.

2. Innan du köper en kamera, fundera på vad du ska ha den till och vilka funktioner som är viktigast. Det går inte att få allt. Lätta små kameror har ofta kortare zoom och sämre bildkvalitet och tvärtom. Kompromissa.

3. Kolla tester! Börja med att kika på Cyberphoto och kolla vad du har för krav och vilka kameror som matchar. Missa inte valet att sortera på Testresultat. Kameror med stämpeln "Toppköp" är bäst i sin kategori.
Vill du undersöka noggrannare? Kolla in dpreview, dom har grymma tester på många kameror.

4. Glöm inte att knalla in på en fotoaffär och känn på kameran du är intresserad av. Byggkvaliten och greppet kan göra skillnaden.
 
Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Bra tråd, jag behöver hjälp.

Skall pensionera min 6 (!) år gamla Nikon Coolpix 950. Det jag vill ha av min nya kamera är följande egenskaper:

*Snabb slutartid! För att ta hyfsade kort med coolpixen krävs stillastående motiv.
*Vettigare blixt. Coolpix har en räckvidd på en meter ungefär.
*Optisk zoom.

Megapixlar har det gått inflation i, så det är inte så himla intressant.

Funderar på en canon powershot a95 - borde den möta mina behov enligt ovan?
 

MikkE

Guest
duckie: Det finns ju som dagt en uppjö av kameror som man kan välja på.

Här kommer några exempel som jag gillar.

Konica Minolta Z3 - Har fotat ganska mkt med en sång här. Har feting zoom och hög upplösning, får väldigt bra bilder. Är dock ingen kamera som man har i byxfickan eller så. Den ser stötter ut än vad den är. Alt. är storebror Z5 som kostar 4000kr.

Canon PowerShot A520 - Rekomenderade denna till en annan kille på forumet och han köpte den. Han skerv tillbaka och var helnöjd med den! Jag gillar själv Canon. Har även fått 'Bra köp' på CyberPhoto.

Casio Exilim EX-S100/EX-Z50/EX-Z55 - Casios små kameror men lååång batteritid. Jag har en EX-Z3 som 'parykamera' nu, den får jävulskt bra bilder, har god upplösning, massa olika fotoprogram och är hållbar! Jag tappade min från 2 meter på en sten, det bidde bara en liten buckla (tack aluminium eller vad det nu är), hade det varit plast.. bara att kasta. Min var även EISA Award belönad, dessa andra är likvärdiga, om inte bättre.

Det vär väl några. Många kameror är bra, här var bara några av mina favoriter.

Lycka till!

/Micke
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
duckie skrev:
Bra tråd, jag behöver hjälp.

Skall pensionera min 6 (!) år gamla Nikon Coolpix 950. Det jag vill ha av min nya kamera är följande egenskaper:

*Snabb slutartid! För att ta hyfsade kort med coolpixen krävs stillastående motiv.
*Vettigare blixt. Coolpix har en räckvidd på en meter ungefär.
*Optisk zoom.

Megapixlar har det gått inflation i, så det är inte så himla intressant.

Funderar på en canon powershot a95 - borde den möta mina behov enligt ovan?

Snabb slutartid har du på alla kameror idag. T o m din Coolpix (1/750) räcker väl till det mesta...

A95an är ett riktigt bra köp! Fast vill du inte ha mer zoom? http://www.cyberphoto.se/olympus/c760.php är riktigt schysst. Absolut den framför Z3an.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R

gleb

Medlem
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Lund
Hoj
Honda CB1000RA
Tjo...

Superbra guide och andra bra kommentarer här!...tycker nog som de flesta att det är en riktig djungel med alla kameror som finns på marknaden. Jag har funderingar på att ev. köpa en sån här...

Avant S8

Har väl inga jättekrav på en kamera mer än att man skall kunna ta hyffsade bilder på semstern/bandagen/festen o s v... Är det ngt att ha ???
 

MikkE

Guest
gleb skrev:
Tjo...

Superbra guide och andra bra kommentarer här!...tycker nog som de flesta att det är en riktig djungel med alla kameror som finns på marknaden. Jag har funderingar på att ev. köpa en sån här...

Avant S8

Har väl inga jättekrav på en kamera mer än att man skall kunna ta hyffsade bilder på semstern/bandagen/festen o s v... Är det ngt att ha ???
Har du inte några direkta krav på kameror så duger den, men jag vet ingenting om Avant. jag kanske skulle kolla lite på Canon PowerShot serien.
 

gleb

Medlem
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Lund
Hoj
Honda CB1000RA
MikkE skrev:
Har du inte några direkta krav på kameror så duger den, men jag vet ingenting om Avant. jag kanske skulle kolla lite på Canon PowerShot serien.

Okej...kom på att jag har ett krav och det är att det inte är en födröjning från det att man trycker på avtryckaren tills att kameran verkligen tar kort... Lånade med mig brorsans kamera till Sviestad igår och vi blev inte direkt kompisar
:huvet
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
gleb skrev:
Okej...kom på att jag har ett krav och det är att det inte är en födröjning från det att man trycker på avtryckaren tills att kameran verkligen tar kort... Lånade med mig brorsans kamera till Sviestad igår och vi blev inte direkt kompisar
:huvet
Har för mig Sonys Cybershot-serie, Tex W1/W5/W7 & P100/P150/P200 brukar lösa såna problem... De nya Canon IXUS lär inte va dåliga heller.
/F.
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
gleb skrev:
Okej...kom på att jag har ett krav och det är att det inte är en födröjning från det att man trycker på avtryckaren tills att kameran verkligen tar kort...
Detta kallas för "shutter lag" (kan inte den svenska termen), och kan bero på långsam autofokus t.ex. Kan vara bra att veta. En del blandar ihop detta med "slutartid", som är något helt annat.
 
Last edited:

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Funderar på att byta ut min EOS300 mot en 350D, tycker det är så tråkigt och vänta på att filmen ska komma från framkallning. :(

Fast det svider ju lite med priset... (fast det kan ju vara trevligt att kunna använda sina gamla objektiv)

Är det stor skillnad på 300D och 350D?? Man brukar ju lätt bli lite dumsnål...

Några andra bra alternativ om man vill ha en kamera att växa i??
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
duckie skrev:
Coolpixen är INTE snabb! Nej nej.

Mm, fast den går bort pga av (för mig) fel minnestyp och fel batterityp.

Möjligt men den har fortfarande snabb slutartid. Tror vi pratar om olika saker. Du kanske menar tiden det tar från du trycker på knappen tills bilden tas?

Har du ett visst minneskort nu som du vill fortsätta använda eller? Hur stort är det? Varför går batteritypen bort?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
greven skrev:
Funderar på att byta ut min EOS300 mot en 350D, tycker det är så tråkigt och vänta på att filmen ska komma från framkallning. :(

Fast det svider ju lite med priset... (fast det kan ju vara trevligt att kunna använda sina gamla objektiv)

Är det stor skillnad på 300D och 350D?? Man brukar ju lätt bli lite dumsnål...

Några andra bra alternativ om man vill ha en kamera att växa i??

Det är en enorm skillnad enligt dom tester som jag har läst!
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
eisbaer skrev:
Möjligt men den har fortfarande snabb slutartid. Tror vi pratar om olika saker. Du kanske menar tiden det tar från du trycker på knappen tills bilden tas?

Har du ett visst minneskort nu som du vill fortsätta använda eller? Hur stort är det? Varför går batteritypen bort?

Ja!! Precis som rerell också orerar om strax ovanför så har jag fått allt om bakfoten. Det är "shutter lag" jag avskyr. Är canon bra på det? Alltså, är de bra på att undvika det?

Jag ogillar egna lösningar på minnen och batterier - jag vill ha standard!
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
eisbaer skrev:
Berätta gärna mer.
Enligt det senaste numret av Digitalfoto så har Canon ändrat allt som var dåligt med 300D, bland annat så är uppstartstiden bara 0,2sek på 350D.

Canon 350D är säkert en bra kamera och kommer säkert sälja som smör smälter i solsken. Jag hade ändå valt Nikon D70 om jag skulle handlat idag, den passar helt enkelt bättre till mina stora händer. Rådet som alla brukar ge och även jag ger är, gå till en bra fotoaffär och titta kläm och känn efter. Nikon D70 och Canon 350D är ganska lika prestandamässigt.

/Blue
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Blue skrev:
Enligt det senaste numret av Digitalfoto så har Canon ändrat allt som var dåligt med 300D, bland annat så är uppstartstiden bara 0,2sek på 350D.

Canon 350D är säkert en bra kamera och kommer säkert sälja som smör smälter i solsken. Jag hade ändå valt Nikon D70 om jag skulle handlat idag, den passar helt enkelt bättre till mina stora händer. Rådet som alla brukar ge och även jag ger är, gå till en bra fotoaffär och titta kläm och känn efter. Nikon D70 och Canon 350D är ganska lika prestandamässigt.

/Blue

Jo men nu var det en Analog 300 han skulle byta från.
Håller med dig ang d70/350. Därför jag valde den.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top