För dig som ska köpa fotokamera

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Nu är jag 100% säker på vad det blir. En Panasonic DMC-FZ5. Ca 4100-4500 (utan minneskort) kostar den i Sverige. Har testat en DMC-FZ20 som en kille på jobbet har och är jättenöjd med. Den här är betydligt mindre, saknar manuell skärperatt, saknar blixtsko (har inbyggd lite sämre blixt än FZ20), bättre batteritid. Ska vara snabbare än den äldre och dyrare FZ20. Tyvärr är den slut hos ALLA. Tänkte springa till närmaste Expert till och med men de hade inte heller några kvar...

fz5-frontback-001.jpg
 

MikkE

Guest
Nicke: Lattjo! Jag har läst lite om den och sett goda resultat. Hoppas att den kommer att vara rolig att fota med. Kul med lite andra kameror.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Japp! Börjar nästan bli lite orolig för att den ska vara för liten. Har bara klämt på FZ20 som sagt. Båda kamerorna får riktigt bra betyg på både dpreview.com och megapixel.net. Har själv sett bilder från FZ20 och det kommer att räcka för mig. Får återkomma sen med bilder. Vill ha en NU!

MikkE skrev:
Nicke: Lattjo! Jag har läst lite om den och sett goda resultat. Hoppas att den kommer att vara rolig att fota med. Kul med lite andra kameror.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
WestW skrev:
Tack, först på slutet jag förstod vad du pratade om. Inte min grej det här. :va
Man kan ju inte prata om 12x zoom osv (hört från dom som kan sin sak)
men vad ger denna telekonverter 1.5? Blir min 12x zoomkamera en 18x zoomkamera? Har jag fattat rätt?
Nej, fel. Med konverteraren har du fortfarande 12x zoom - men vid en annan brännvidd.
Haltande liknelse; Det är ungefär som att dreva om hojen - du har fortfarande 6 växlar, men du har olika toppfart.
 
Last edited:

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Nicke skrev:
Tyvärr är den slut hos ALLA. Tänkte springa till närmaste Expert till och med men de hade inte heller några kvar...

Nicke: Jag har en leverantör som har den inne. I vilken färg ville du ha den? Silver eller svart?

Tyvärr kan jag inte ge så tokmycket rabatt, då webpriserna är vansinnigt låga, men 4'000 kronor kan väl fungera?

Jag ska ringa dem i morgon och se hur snabbt jag kan ha den hemma - det fanns inte många på lagret deras.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
MikkE skrev:
WestW: Javisst.
Skulle själv vilja skaffa en till min kamera när jag ska fota fåglar mm. Dock kostar dem från 3 000 kr och uppåt för min del..

aci: Jag har fotat med Z3an ganska så mkt. Men vad jag har hört så ska Z5an vara bättre ändå. Vad kommer jag inte ihåg på rak hand, men den har lite färskare uppdateringar och pixlar. Det där med bruset tror jag inte du kommer att se på en gång, de som gör testerna kollar in varenda pixel och bedömmer sedan kameran. Jag tror INTE att du kommer att bli besviken på en Z5a och för det billiga priset!

Tack Mike. Alltså får jag en hel del mer zoom att leka med :tummenupp

Aci

Jag är en amatör tänk på det. :D Jag köpte nyss Z5an. Kanonkamera tycker jag men i lite sämre belysning är den inge vidare. Sen får man lite brusiga bilder ibland. Jag gillar att pilla med lite inställningar och då går det att fota ganska bra med den kameran. Nackdelen tycker jag är att man kan inte sätta den på auto och ge den till någon som bara ska trycka på kanppen. Blir inge vidare bilder då. Prisvärd och bra kamera som jag var nöjd med. Men.....

Nu har jag dock en Canon S2 som ligger och väntar på Posten istället :banana 1000kr dyrare men i stort sett samma spec men ska vara en bättre kamera helt enkelt. Pengar är till för att brännas :yoparty
Kan återkomma när jag använt den. Ska du handla kamera köp på cyberphoto.se! Bättre service får du leta efter. Ingen ide att snåla med 2-300kr när man köper en kamera för 4-5tusen.

Här läser du mer om Z5an http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaz5/
Bäst kamera med 12x zoom, AA batterier och med en prislapp på 4000kr säger jag.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
John skrev:
Nej, fel. Med konverteraren har du fortfarande 12x zoom - men vid en annan brännvidd.
Haltande liknelse; Det är ungefär som att dreva om hojen - du har fortfarande 6 växlar, men du har olika toppfart.

Amatör så jag fattar fortfarande inte. :va
Drevar jag om hojen kan jag koppla upp den på 4an istället för på trean men vad har det med foto att göra :D

Kan jag få mer zoom på denna kamera genom dessa konverters eller funkar det inte så? Gärna bild exempel för jag fattar inte fotospråket.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
WestW skrev:
Amatör så jag fattar fortfarande inte. :va
Drevar jag om hojen kan jag koppla upp den på 4an istället för på trean men vad har det med foto att göra :D

Kan jag få mer zoom på denna kamera genom dessa konverters eller funkar det inte så? Gärna bild exempel för jag fattar inte fotospråket.

Du har fortfarande samma zoom - oavsett konverterare. Men, med en konverterare kan du ändå förstora mer.

Exempel:
Z5'an har 12x zoom - det är motsvarande 35-420mm. (420/35 = 12)
Om du lägger på en 1,5x-konverterare så kommer du ha 53-630mm.

Fortfarande 12x zoom, men mer förstorat.



Så, man kan ha nytta av det, absolut. Men, det är lite kaka på kaka med Z5'an. Det blir för mycket av det goda - det blir inte bra.
Skippa konverterare som förstorar. Du kan ha större nytta av konverterare som förminskar (mer vidvinkel - exempelvis 0,7x konverterare.)




..är jag för krånglig?
Kort version:
Köp inte 1,5x konverterare till Z5'an.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
För att förklara det här med brännvidder. Glöm allt vad zoomfaktor heter. Det blir bara svårare (tror jag). Försök lära er brännvidder istället.

Vill du göra det svårt för dig fortsätter du läsa min flummiga beskrivning. Annars går du direkt på länkarna :)

Jag har en 300D som har en bildsensor som är lite mindre än en filmruta på en 135mm kamera. Den har därför en brännviddsförlängning på 1,6x (ej att förväxla med zoom). Har du ett fast 50mm objektiv så kommer det att på denna kamera motsvara brännvidden 80mm på en vanlig "kemisk" kamera. Har du ett fast 100mm objektiv så motsvarar det på min kamera 160mm.

Bild 1, brännvidden inställd på ~28mm, på min kamera blir det motsvarande 45mm. Hade man alltså velat ha samma utsnitt i bilden med en vanlig 135mm kamera hade man alltså fått ställa zoomen på 45mm istället.

http://mofoto.se/28_45mm.jpg

Bild 2, brännvidden inställd på 100mm, motsvarar 160mm på en vanlig 135mm kamera.

http://mofoto.se/100_160mm.jpg

Bild 3, brännvidden inställd på 300mm vilket motsvarar 480mm på en 135mm kamera.

http://mofoto.se/300_480mm.jpg

Oftast finns brännvidden på en digitalkamera angiven även omräknad till vad det skulle motsvara på en vanlig kemisk 135mm kamera.

Bilderna är tagna från samma fönster men olika dagar.
 

MikkE

Guest
WestW: Jag tycker inte att du kommer att begöva en telekonverter. Du kommer tillräckligt nära ändå.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
WestW skrev:
Nja hänger med sådär :rolleyes:
Fattade tipset om att inte köpa. :tummenupp
Fick tips om denna.
En som sa att skillnaden mellan 400 och 600 kommer en 1.5.x konverterare göra http://www.usa.canon.com/html/eflenses/lens101/focallength/

Men då kommer jag ju närmre objektet? Blir inte det en slags zoom?

Visst är det en zoom. Alla objektiv där du kan ändra brännvidd är zoomar. Men glöm bort den där faktorn, tex 10x, och försök lära dig brännvidder istället. Ju högre brännviddsvärde desto närmare kommer du.
 

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
Nu har jag letat och funderat och fastnat för två kameror. Sony Cyber-Shot H1 och Canon S2 IS http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/sony_h1.html båda finns på den här sidan. Det jag undrar över är om 5mpxl räcker till. Jag vill ju kunna använda kameran ett tag men det är få kameror som har 12x zoom. Någon som känner till ett bra alternativ med över 10x zoom runt 6-8mpxl för under eller runt 6000skr? Mycket manuella inställningar samt utbytbar optik skulle också sitta fint.

Varför jag inte köper en tidning? Klockan är nästan 4 och inget har öppet jusst nu men det första jag gör imorn är att springa iväg och köpa alla fototidningar jag kommer åt. Jag kom på helt plötsligt att min 3mxpl Pentax Optio 33L inte riktigt räcker till längre (slö mellan bilderna, låg upplösning, inga manuella inställningar osv.)

Tack på förhand! :tummenupp
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
crackmac skrev:
Nu har jag letat och funderat och fastnat för två kameror. Sony Cyber-Shot H1 och Canon S2 IS http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/sony_h1.html båda finns på den här sidan. Det jag undrar över är om 5mpxl räcker till. Jag vill ju kunna använda kameran ett tag men det är få kameror som har 12x zoom. Någon som känner till ett bra alternativ med över 10x zoom runt 6-8mpxl för under eller runt 6000skr? Mycket manuella inställningar samt utbytbar optik skulle också sitta fint.

Varför jag inte köper en tidning? Klockan är nästan 4 och inget har öppet jusst nu men det första jag gör imorn är att springa iväg och köpa alla fototidningar jag kommer åt. Jag kom på helt plötsligt att min 3mxpl Pentax Optio 33L inte riktigt räcker till längre (slö mellan bilderna, låg upplösning, inga manuella inställningar osv.)

Tack på förhand! :tummenupp


Upplösningen är inte allt. Samma som vilken hoj är bäst? En hoj som har 75hk eller en som har 100hk?

5MP räcker gott till A4 om nu helt krasst bara ser till upplösningen. 6MP räcker nog för dom flesta till A3. Ska man vara riktigt petig så är det nog gränsfall. Men om sen kameran ger mycket brus så är det ändå inte kul att skriva ut stora bilder.

Under 6000:- med manuella inställningar och utbytbar optik? Kanske en beggad Canon EOS 300D? Borde man kunna få för dom pengarna. Kanske går det att få en Nikon D70 där i krokarna också.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
crackmac skrev:
Nu har jag letat och funderat och fastnat för två kameror. Sony Cyber-Shot H1 och Canon S2 IS http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/sony_h1.html båda finns på den här sidan. Det jag undrar över är om 5mpxl räcker till. Jag vill ju kunna använda kameran ett tag men det är få kameror som har 12x zoom. Någon som känner till ett bra alternativ med över 10x zoom runt 6-8mpxl för under eller runt 6000skr? Mycket manuella inställningar samt utbytbar optik skulle också sitta fint.

Varför jag inte köper en tidning? Klockan är nästan 4 och inget har öppet jusst nu men det första jag gör imorn är att springa iväg och köpa alla fototidningar jag kommer åt. Jag kom på helt plötsligt att min 3mxpl Pentax Optio 33L inte riktigt räcker till längre (slö mellan bilderna, låg upplösning, inga manuella inställningar osv.)

Tack på förhand! :tummenupp

Jag köpte Canon S2. Ville ha en snabb bra kamera för max 5000kr, AA-batterier med mycket zoom. Toknöjd :tummenupp (provade även Z5an men den är inte i riktigt samma klass som denna) Bättre än så här blir det inte utan att byta objektiv eller lägga ut 7-8 tusen.
 

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
Hur ligger det till med shutter lag på S2'an? Inget som man tänker på eller förstör det var och varannan bild :tungan. Jag undrar därför att det stod i något test att det var ett - med jusst den kameran. Jag menade inte utbytbar optik OCH högre upplösning för de pengarna men det borde väl finnas någon sorts tele/vidvinkel konvertrar? En polare köpte nämligen en Powershot A95 och på den går det att byta lins menade han. Har han blandat ihop det med konverter?

Jag får nog ta mig till närmaste fotoaffär och klämma och känna lite på S2'an och om ingen har något negativt om den får det nog bli en sån :)
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Vad ska man köpa för bok om man vill lära sig fota med sin digitalkamera?
På svenska.

Hur man framkallar svartvitt i nått fotolabb är inte intressant. Mer tekniska grejer, inställningar osv. Har en kompaktkamera modell avancerad med fast objektiv (eller vad det kallas, Canon S2)

National Geographics Den Stora Fotoguiden har jag fått som tips.

Vill t.ex veta vad man ska ha för inställningar när man fotar en hoj som svichar förbi. Testade en massa igår men blir inte klok. Vad ska man ha för slutartid om man fotar i strålande sol på en hoj som åker förbi?
 
Last edited:

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Den bästa boken som finns är ÖVNING

Ang. slutartider vid fotografering av objekt som far fram i höga hastigheter så är det en kombination av hur stabil du på handen samt hur mycke rörelseoskärpa du vill ha.
När jag fotar så brukar jag köra på 1/320-1/500 i slutartid och autobländare.
Det handlar även väldigt mycke om hur mycke zoom man använder.
Nu är väl inte jag någon proffsfotograf, men fråga gärna så svarar jag så gott jag kan.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
fireblade skrev:
Den bästa boken som finns är ÖVNING

Ang. slutartider vid fotografering av objekt som far fram i höga hastigheter så är det en kombination av hur stabil du på handen samt hur mycke rörelseoskärpa du vill ha.
När jag fotar så brukar jag köra på 1/320-1/500 i slutartid och autobländare.
Det handlar även väldigt mycke om hur mycke zoom man använder.
Nu är väl inte jag någon proffsfotograf, men fråga gärna så svarar jag så gott jag kan.

Har kikat på dina kort och vilken kamera du har. Du ligger mellan hobby och proffs. Ingen amatör direkt :tummenupp
Ju mindre zoom ju mer ljus får man in i kameran. Det har jag också fått höra.

Självlärd på det mesta men jag tänkte att en bok kan ge bra tips.
Kan liksom inte grunderna. Slutartider, bländare, ISO värden och sånt.
Vill inte bli proffs, vill bara kunna hobbyfota skapliga bilder.

Visst vill man ha lite liv i bilden så man ser att det är rörelse men jag vill ha perfekt skärpa på hojen. Fotar man något som kommer emot dig som fotograf borde ju en väldigt låg slutarhastighet vara bäst?
Fotade denna igår. http://img214.echo.cx/img214/6264/img06155su.jpg
Vart sur och hade kameran på auto. Vart visst bra :va
Kanske det som är knepet. Fota på auto. Kolla på bilderna i efterhand. Dom som vart bra kollar man vilka inställningar kameran valt.

Vill inte att turen ska bestämma hur korten blir utan jag själv.
 

MikkE

Guest
WestW: Jag har själv National Geographic 'Den stora fotoguiden' och den är suverän! Kan rekomendera den skarpt. I den står allt du behöver veta.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top