För dig som ska köpa fotokamera

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
duckie skrev:
Ja!! Precis som rerell också orerar om strax ovanför så har jag fått allt om bakfoten. Det är "shutter lag" jag avskyr. Är canon bra på det? Alltså, är de bra på att undvika det?

Jag ogillar egna lösningar på minnen och batterier - jag vill ha standard!

Mnjae, tror inte Canon är bättre på det än någon annan. Däremot vet jag att Konica Minoltas Gxxx -serie är grymt snabba. Fast då drar man ner på bildkvaliten en bit istället.

Egna lösningar? =) Vad är det som är standard menar du? Och vad spelar det för roll? Minneskort kan jag väl hålla med om till viss del. Om man väljer att uppdatera så är det ju kul att kunna använda det till nästa kamera fast å andra sidan så är nog minnet för litet då. Batterierna får du ju ändå en laddare med så det spelar väl ingen som helst roll? Tror det är dumt att begränsa sig till kameror med CF (om det var det du menade med standard) och vad nu din batteristandard är. Försvinner nog en mängd bra kameror där.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
eisbaer skrev:
Jo men nu var det en Analog 300 han skulle byta från.
Håller med dig ang d70/350. Därför jag valde den.

Man svarar som man läser, jag trodde han jämnförde nya och gamla Canon D-slrer.

/Blue
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Blue skrev:
Man svarar som man läser, jag trodde han jämnförde nya och gamla Canon D-slrer.

/Blue

Korrekt... skillnad mellan 300D och 350D..?

Vad jag har förstått ska man lägga på dom 1200kr som skiljer så man får en 350D.

Så canon är rätt liten alltså?? Det får man väl leva med. Synd om objektiven man redan har bara ska ligga och skräpa för att man byter fabrikat.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
eisbaer skrev:
Mnjae, tror inte Canon är bättre på det än någon annan. Däremot vet jag att Konica Minoltas Gxxx -serie är grymt snabba. Fast då drar man ner på bildkvaliten en bit istället.

Egna lösningar? =) Vad är det som är standard menar du? Och vad spelar det för roll? Minneskort kan jag väl hålla med om till viss del. Om man väljer att uppdatera så är det ju kul att kunna använda det till nästa kamera fast å andra sidan så är nog minnet för litet då. Batterierna får du ju ändå en laddare med så det spelar väl ingen som helst roll? Tror det är dumt att begränsa sig till kameror med CF (om det var det du menade med standard) och vad nu din batteristandard är. Försvinner nog en mängd bra kameror där.

Damn. Jag hatar shutter lag.

Jo standard när det gäller batterier är såna där vanliga AA-prylar man köper på macken. Såna vill jag ha, för jag vill inte behöva ta med mig en laddare var jag än ska ifall att batterierna tar slut.

Standardminnen är tex CF, SmartMedia, SD.

Och jag vill inte HA tusen kameror att välja bland - det är nog jobbigt som det är nu! Så snälla - säg att A95 är helt rätt för mig :)
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
greven skrev:
Korrekt... skillnad mellan 300D och 350D..?

Vad jag har förstått ska man lägga på dom 1200kr som skiljer så man får en 350D.

Så canon är rätt liten alltså?? Det får man väl leva med. Synd om objektiven man redan har bara ska ligga och skräpa för att man byter fabrikat.

Ska du köpa en sprillans kamera så skulle jag köra 350n. Skiljer ju inte så mkt stålars. Begagnat däremot kan du få en 300 för halva priset och då blir det mer knivigt.
300/350n är betydligt mindre och lättare. Har du objektiv så kör på Canon, är väl vettigast.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
duckie skrev:
Damn. Jag hatar shutter lag.

Jo standard när det gäller batterier är såna där vanliga AA-prylar man köper på macken. Såna vill jag ha, för jag vill inte behöva ta med mig en laddare var jag än ska ifall att batterierna tar slut.

Standardminnen är tex CF, SmartMedia, SD.

Och jag vill inte HA tusen kameror att välja bland - det är nog jobbigt som det är nu! Så snälla - säg att A95 är helt rätt för mig :)

AA är väl knappast standard i den bemärkelsen. Har du tänkt köpa engångsbatterier blir det nog väldans dyrt i längden. Fast visst, ger väl en viss trygghet. För att ge ett exempel så har jag "specialbatterier" i min D70. De räckte ca 1500 kort innan jag laddade dem...

Standardminnes-grejjen tycker jag du ska glömma.

A95 en säkert rätt kamera! Den är troligen enormt mkt snabbare än din gamla.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
MrGreen skrev:
Jag har en Olympus C-765 Ultra Zoom och är super nöjd, den kan jag varmt rekomendera. :tummenupp

Ja! Eisbaer har nu fått mig på andra tankar och jag tittat just nu på denna 765! Säg mig - har den shutter lag? Är den snabb på att ta bilden från att man tryckt på avtryckaren? Hur är räckvidden på blixten? Vad kostar minneskort?
Hur länge räcker batterierna?

edit: en 770 kanske.
 
Last edited:

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
duckie skrev:
Ja! Eisbaer har nu fått mig på andra tankar och jag tittat just nu på denna 765! Säg mig - har den shutter lag? Är den snabb på att ta bilden från att man tryckt på avtryckaren? Hur är räckvidden på blixten? Vad kostar minneskort?
Hur länge räcker batterierna?

edit: en 770 kanske.

Blixtens räckvidd:
Vidvinkel: 0,3-4,5m
Tele: 1,2-3,5m

A95:
Vidv: 45cm-4,4m
Tele: 2,5m

Minnesmedia kostar som de andra modellerna. Cirkus 650 spänn för 512Mb.
 

mower888

MoWer
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kungsör
Hoj
TL 1000R
såld men p vad...

Nu blir det en systemkamera, punkt slut, men vilken. Sneglar på 350D, D70, D70S eller *ist D. Någon som har klämt på dessa. Har bara lekt lite med en D70 men de andra då? I tidigare inlägg så nämndes det att 350D var konsumentvänlig medans D70 mer rejäl, riktig kamera. Som sagt var såld men på vad.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
För er som gillar lite mer än kompaktkameror så kan jag rekommendera Fuji Film S-5500. Köte min för 3150.- och blir bara mer o mer kär i den.
Det är en 4mPix
10X zoom (Optisk)
+ lite annat användbart lullull.
Klarar att fota i formatet RAW

Jag vet att det inte är världens bästa kamera men man får, (anser jag i alla fall..), mycket kamera för pengarna.

Nackdelen är väl att den lider lite av cromatisk aberation (Färgförskjutning) vilket kan resultera i att väldigt blanka saker kan få ett liknande ljusskimmer runt om sig i starkt solljus. :3freak

dig_kam_fuji_s5500.jpg


Jag är nöjd med den!
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
mower888 skrev:
Nu blir det en systemkamera, punkt slut, men vilken. Sneglar på 350D, D70, D70S eller *ist D. Någon som har klämt på dessa. Har bara lekt lite med en D70 men de andra då? I tidigare inlägg så nämndes det att 350D var konsumentvänlig medans D70 mer rejäl, riktig kamera. Som sagt var såld men på vad.

Läs på dpreview.com

Kamerorna är i princip lika bra. 350n är liten och nätt, d70n är stor och tung. Personligen hade jag valt 350n (eftersom den har en nyare konstruktion) om inte d70n varit så snygg :)
 

MikkE

Guest
eisbaer skrev:
Läs på dpreview.com

Kamerorna är i princip lika bra. 350n är liten och nätt, d70n är stor och tung. Personligen hade jag valt 350n (eftersom den har en nyare konstruktion) om inte d70n varit så snygg :)
Och nu kommer D50 också :)
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
mower888 skrev:
Nu blir det en systemkamera, punkt slut, men vilken. Sneglar på 350D, D70, D70S eller *ist D. Någon som har klämt på dessa. Har bara lekt lite med en D70 men de andra då? I tidigare inlägg så nämndes det att 350D var konsumentvänlig medans D70 mer rejäl, riktig kamera. Som sagt var såld men på vad.

Känn på dom! Själv kommer jag inte överens med D70s reglage - men det gör den inte till en dålig kamera.

Jag skulle inte köpa in mig på ett Pentax -system. Snart sitter du med en uppsjö av blixtar och objektiv och då skulle jag hellre ha Canon eller Nikon. Det är dyrt att byta system när man väl börjat köpa på sig grejer.

Har inte klämt på 350n men har sett den live och den är förvånansvärt liten. 300an är större och den tycker jag är för liten så jag har vertikalgrepp på min för att inte lillfingret ska vifta fritt under kameran :) Dessutom är vertikalgrepp ovärderligt om man tar mycket bilder på högkant och jag tycker balansen i kameran blir bättre eftersom man flyttar batteriet (man kan ha 2 i) till vertikalgreppet.

350n har allt jag saknar hos min 300D och som jag tycker var D70s övertag över 300D, tyvärr är den för liten:

#manuell blixtsync på 2a ridån (har fått för mig att det ska gå att göra tillsammans med Canons fetaste blixt, 580 EX men jag är inte säker)
#blixtexponeringskompensation (har fått för mig att det ska gå att göra tillsammans med Canons fetaste blixt, 580 EX men jag är inte säker)
#manuell inställning av ljusmätningsläge
#manuell inställning av autofokusläge
(de två närmast ovanstående ställs automatiskt beroende på programläge på 300D så det är lite sport att komma runt)
#betydligt snabbare skrivning till minneskortet
#fler fps och större buffert, dock räcker fps:en till som den är för mig

D70 känns mer gedigen än 300D som känns aningen plastig men är helt ok ändå. Är ganska övertygad om att 350 känns likadan.

Vissa begränsningar till trots räcker 300an till att ta såna här (ej beskuren, dock kraftigt förminskad):
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=90127
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Kan någon förklara för mig som är amatör vad man har dessa konvertrar till.

Canon TC-DC58B telekonverter 1,5x till Powershot S2 IS (kräver LAH-DC20)

Canon WC-DC58A vidvinkelkonverter 0,8x till Powershot S2 IS (kräver LAH-DC20)

s2is-04.jpg
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
WestW skrev:
Kan någon förklara för mig som är amatör vad man har dessa konvertrar till.

Canon TC-DC58B telekonverter 1,5x till Powershot S2 IS (kräver LAH-DC20)

Canon WC-DC58A vidvinkelkonverter 0,8x till Powershot S2 IS (kräver LAH-DC20)

Om du skruvar på en telekonverter 1,5x så multiplicerar du brännvidden på kameran med 1,5.

På den kameran har du ett brännviddsomfång som motsvarar 36-432 i 135mm format (vanlig filmkamera, småbildsformat).

Om du skruvar på den konvertern får du ett brännviddsomfång på 1,5x36=54 till 1,5x432=648. Du får alltså ett ordentligt tele (du kan stå långt ifrån ett litet motiv och ändå fylla hela bilden).

Med vidvinkelkonvertern gör du samma sak fast multiplicerar med 0,8.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Fasen vad knepigt. Min Optio S4 ger numer något pixliga bilder och jag vet inte varför. Köpt i USA så det blir en ny kamera. Var rejält sugen på Nikon Coolpix 7900 men efter att ha läst recensionen på Dpreview så blir det nog inte den. Är petig med design också + att jag har ett snabbt 512MB SD-minne. Canon S70 verkar ge riktigt bra bilder men då måste jag köpa nytt minne också...

Nån som handlat nyligen och kan rekommendera nåt i liknande prisklass som nedan? Vill nog ha ett snäpp bättre bilder, speciellt vid dåligt ljus, än min Optio S4 så nya Optio SV blir det nog inte även om den är grymt praktisk. Vill även ha så låg "shutter lag" som möjligt. Suger om kameran känns för långssam för att hinna med vissa bilder.

Nikon CoolPix 7900. 3890 kr hos Cyberphoto (SD-kort):
nikon_cp7900.gif


Canon S70. 4480 kr hos Cyberphoto (Compact Flash):
canon_s70.gif


Panasonic DMC-FX8. Pris ej satt, FX7 med halva batteritiden kostar 3959 kr (SD-minneskort). Kommer i juli = på gränsen sent...
fx8svart.jpg
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Micke O skrev:
Om du skruvar på en telekonverter 1,5x så multiplicerar du brännvidden på kameran med 1,5.

På den kameran har du ett brännviddsomfång som motsvarar 36-432 i 135mm format (vanlig filmkamera, småbildsformat).

Om du skruvar på den konvertern får du ett brännviddsomfång på 1,5x36=54 till 1,5x432=648. Du får alltså ett ordentligt tele (du kan stå långt ifrån ett litet motiv och ändå fylla hela bilden).

Med vidvinkelkonvertern gör du samma sak fast multiplicerar med 0,8.

Tack, först på slutet jag förstod vad du pratade om. Inte min grej det här. :va
Man kan ju inte prata om 12x zoom osv (hört från dom som kan sin sak)
men vad ger denna telekonverter 1.5? Blir min 12x zoomkamera en 18x zoomkamera? Har jag fattat rätt?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag funderar på en Konica Minolta Z5 alt. Z3 då den ska ha mindre brus.

De kostar runt ca 3000 och vad jag uppskattar på de modellerna är:

bra zoom, bra antiskakfunktion så man lättare kan köra med längre slutartider och filma i nightvision vilket jag mer ser som kul grej iofs.

Problemet med z5'an verkar vara att den är lite brusig. z3'an ska vara bättre på det men då med lite mindre Pixlar. Finns det någon annan kamera runt samma prislapp att titta på också eller är det dessa som gäller?

Är ganska novis fotograf men skulle vilja ha något med dessa funktioner som z3/z5 har samt inte alltför dyrt
 

MikkE

Guest
WestW: Javisst.
Skulle själv vilja skaffa en till min kamera när jag ska fota fåglar mm. Dock kostar dem från 3 000 kr och uppåt för min del..

aci: Jag har fotat med Z3an ganska så mkt. Men vad jag har hört så ska Z5an vara bättre ändå. Vad kommer jag inte ihåg på rak hand, men den har lite färskare uppdateringar och pixlar. Det där med bruset tror jag inte du kommer att se på en gång, de som gör testerna kollar in varenda pixel och bedömmer sedan kameran. Jag tror INTE att du kommer att bli besviken på en Z5a och för det billiga priset!
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top