mower888 skrev:
Nu blir det en systemkamera, punkt slut, men vilken. Sneglar på 350D, D70, D70S eller *ist D. Någon som har klämt på dessa. Har bara lekt lite med en D70 men de andra då? I tidigare inlägg så nämndes det att 350D var konsumentvänlig medans D70 mer rejäl, riktig kamera. Som sagt var såld men på vad.
Känn på dom! Själv kommer jag inte överens med D70s reglage - men det gör den inte till en dålig kamera.
Jag skulle inte köpa in mig på ett Pentax -system. Snart sitter du med en uppsjö av blixtar och objektiv och då skulle jag hellre ha Canon eller Nikon. Det är dyrt att byta system när man väl börjat köpa på sig grejer.
Har inte klämt på 350n men har sett den live och den är förvånansvärt liten. 300an är större och den tycker jag är för liten så jag har vertikalgrepp på min för att inte lillfingret ska vifta fritt under kameran
Dessutom är vertikalgrepp ovärderligt om man tar mycket bilder på högkant och jag tycker balansen i kameran blir bättre eftersom man flyttar batteriet (man kan ha 2 i) till vertikalgreppet.
350n har allt jag saknar hos min 300D och som jag tycker var D70s övertag över 300D, tyvärr är den för liten:
#manuell blixtsync på 2a ridån (har fått för mig att det ska gå att göra tillsammans med Canons fetaste blixt, 580 EX men jag är inte säker)
#blixtexponeringskompensation (har fått för mig att det ska gå att göra tillsammans med Canons fetaste blixt, 580 EX men jag är inte säker)
#manuell inställning av ljusmätningsläge
#manuell inställning av autofokusläge
(de två närmast ovanstående ställs automatiskt beroende på programläge på 300D så det är lite sport att komma runt)
#betydligt snabbare skrivning till minneskortet
#fler fps och större buffert, dock räcker fps:en till som den är för mig
D70 känns mer gedigen än 300D som känns aningen plastig men är helt ok ändå. Är ganska övertygad om att 350 känns likadan.
Vissa begränsningar till trots räcker 300an till att ta såna här (ej beskuren, dock kraftigt förminskad):
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=90127