För dig som ska köpa fotokamera

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Mikke och ni andra som har lite koll på läget, om man ska ha tag på en kamera för lite tuffare "äventyr" utan allt för mycket funktioner men ändå ganska hyfsad prestanda och storlek.

Vilken ska man kolla på då?

Har en Nikon Coolpix 3500 men det är ju inte direkt en kamera man tar med sig ut i skogen på träningspasset :)
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
En Olympus MY 800 kanske eller en Sony DSC-U60(fota under vatten) tuffare men sämre bildkvalitet.

Bästa är o köpa en riktigt bra kompaktkamera och sedan ett UV-hus, men det kostar...
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
kajlyl skrev:
En Olympus MY 800 kanske eller en Sony DSC-U60(fota under vatten) tuffare men sämre bildkvalitet.

Hmm hittade ingen modell som hette MY 800, behöver inte vara nån värsting men den ska ta hyfsade bilder iaf och vara stryktålig.

Sonyn verkade lite skum :)
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Försöker avgöra hur många fps man skall nöja sig med på videofunktionen.

Någon som har en bestämd uppfattning och/eller vet någon sida där man kan få se filmer tagna med olika fps?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
eisbaer skrev:
Bilderna förväntades vara betydligt skarpare direkt ur kameran. Det är skillnad men inte som jag tänkt. Det ställer framtida inköp i ett visst perspektiv. Skita i den s k skärpan och bara gå efter ljusstyrka.

Ok, kanske man ska ha i åtanke vid framtida inköp som sagt. Vad har du för kamera? Om det är en Canon, vad använder du för inställningar i kameran (skärpa mm)?
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Min bestämda uppfattning är att ska du filma så ska du köpa en videokamera istället. Finns helt OK dv kameror för 3000:- och uppåt.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Micke O skrev:
Ok, kanske man ska ha i åtanke vid framtida inköp som sagt. Vad har du för kamera? Om det är en Canon, vad använder du för inställningar i kameran (skärpa mm)?

Mnee, D70. Skärper inte upp nånting i kameran. Vettigare att göra det efteråt istället.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nån som har hört talas om att en digitalkamera (Low budget Kodak CX6330 i mitt fall) kan suga ur batterierna väldigt fort? Kör med laddningsbara Hama 2300 mAh men kameran vill inte ens gå igång, den lilla lampan blinkar rött på en gång om ni förstår. Har skickat den till Kodak en gång och fick tillbaka den "Calibrated" men problemet kvarstår. Om jag stoppar i nya icke laddningsbara batterier så kan jag ta ca max 10 bilder innan batterierna tar slut.

Nån som har tips eller erfarenheter?
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Jag hade samma problem med min gammla minolta som också gick på AA battreier, den fick vi lämna in.. sen vart de bra igen!
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
eisbaer skrev:
Mnee, D70. Skärper inte upp nånting i kameran. Vettigare att göra det efteråt istället.

Ok, samma för mig fast ofrivilligt. Om man på 300D vill köra AdobeRGB så är inställningarna för skärpa, kontrast och färgmättnad låsta på 0 :-( Mycket Photoshoppande blir det...
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Det e smidigare att fota i RAW format och fixa till sådant i rawkonverteraren. Dessutom får du helt klart bättre kvalitet. Kan rekommendera PhaseOne:s Capture One. Själv kör jag LE versionen och den räcker till gott och väl för mina behov och är MYCKET smidigare än att fixa det i photoshop (och som sagt, du får bättre kvalitet.)

- Johan
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Jag får köra lite raw o se om det är värt det. Skärpan lär ju inte blir bättre i vilket fall.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Förvirrad vid köp av digitalkamera

Tjolaba!

Håller på att kika runt lite efter en vettig digitalkamera. Har haft en Sony Cybershot nu i några år som fungerat klockrent...det är därför lite svårt att gå ifrån Sony, till något okänt. Hur eller hur så är min nuvarande på tok för klumpig att släpa med sig vilket endast resulterar i att man tar lite organiserade bilder runt jul och nyår. :rolleyes:

Jag önskar hitta en kamera som:
-Hyffsat oöm. (ska fungera såväl när man mekar som när man är ute på sjön å åker wakeboard.)
-Får plats i skinnstället.
-Går att ta en bild någorlunda snabbt efter uppstarten.
-Runt 5 megapix. Jag är inte behov av att förstora bilderna.

Är intresserad av någon av dessa kameror...men jag fattar inte vad som skiljer mera än priset. :va
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ST5S
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T7

Kan någon hjälpa mig på traven???

//KaliZ
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Kaliz; Jag har själv T7an. Kameran tar otroligt liten plats och är snabb. Jämfört med T5an är den bra mycket tunnare (5mm) och har ett metallchassi jämfört mot T5ans som också har ett metallchassi, men som känns väldigt plastigt i jämförelse. ( :rolleyes: )

Gemensamt med alla små kameror är att det kan vara svårt att fota skarp när det är dåligt med ljus och med det faktum att kamera är liten.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
morlock skrev:
Kaliz; Jag har själv T7an. Kameran tar otroligt liten plats och är snabb. Jämfört med T5an är den bra mycket tunnare (5mm) och har ett metallchassi jämfört mot T5ans som också har ett metallchassi, men som känns väldigt plastigt i jämförelse. ( :rolleyes: )

Gemensamt med alla små kameror är att det kan vara svårt att fota skarp när det är dåligt med ljus och med det faktum att kamera är liten.

..aha.. en bra synpunkt. Alltså blir bilderna riktigt dåliga eller? Jag menar så du upplever det som ett stort problem jämfört med en lite större kamera?

//KaliZ
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
KaliZ skrev:
..aha.. en bra synpunkt. Alltså blir bilderna riktigt dåliga eller? Jag menar så du upplever det som ett stort problem jämfört med en lite större kamera?

//KaliZ
Har väl inte fotat nå extremt mycket, men man blir väl en bättre fotograf om inte annat om man måste anstränga sig vid bökiga förhållanden. =)

Bifogar några bilder som jag knäppt med T7an. Bilden på bron är med lång slutare. iom att det var i princip bäcksvart när det fotot togs. Annars tror jag resten är fotade med automatik. :va
 

Bifogat

  • DSC04835 (Large).JPG
    DSC04835 (Large).JPG
    80.2 KB · Visningar: 42
  • DSC04860 (Large).JPG
    DSC04860 (Large).JPG
    72.2 KB · Visningar: 39
  • DSC04869 (Large).JPG
    DSC04869 (Large).JPG
    65.3 KB · Visningar: 50
  • Dsc00036 (Large) (Medium).jpg
    Dsc00036 (Large) (Medium).jpg
    129.2 KB · Visningar: 52
  • DSC04884 (Large) (Medium).JPG
    DSC04884 (Large) (Medium).JPG
    95.2 KB · Visningar: 49
Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
morlock skrev:
Har väl inte fotat nå extremt mycket, men man blir väl en bättre fotograf om inte annat om man måste anstränga sig vid bökiga förhållanden. =)

Bifogar några bilder som jag knäppt med T7a. Bilden på bron är med lång siutare. iom att det var i princip bäcksvart när det fotot togs. Annars tror jag resten är fotade med automatik. :va

Det var fina bilder. Duger gott till det jag ska använda kameran. Huvudsaken är att man tar den med sig!!!

Kom att tänka på att det fanns en gammal som hette T1...är den helkass eller vad är det för nackdel med den?

//KaliZ
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
KaliZ skrev:
Det var fina bilder. Duger gott till det jag ska använda kameran. Huvudsaken är att man tar den med sig!!!

Kom att tänka på att det fanns en gammal som hette T1...är den helkass eller vad är det för nackdel med den?

//KaliZ
Det är inget större fel på den, lite långsammare uppstart/tid melln kort. Sämre skärm och inga svenska menyer. Annars en välbyggd maskin det också, även T3/33.
 
Nyheter
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

Top