För dig som ska köpa fotokamera

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
glenoyne skrev:
Finns annars 2 st D-70 på Tradera som inte rusat iväg i pris.

MVH Martin

Okie jag kollade.... Men D70'n känns lite gammal. Hade det varit D70s hade det varit mer intressant.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Malmö-motard skrev:
För er som kommer ihåg så beställde jag efter era tips en Nikon D70s som skulle komme efter en vecka. Efter 9veckors väntande så avbeställde jag den och köpte idag på Yfo i malmö:

Eos350
18-55
55-200
Vertikalgrepp
2Gb kort

Jä jävlar här skall fotas! :banana

Ni får nog stå ut med måååånga nybörjarfrågor inom kort :hihi


Gött. Blir nog motardkörning i helgen, haka på och fota lite så kanske jag kan ge ett par tips

skjuter själv med d70

RoLLER skrev:
Okie jag kollade.... Men D70'n känns lite gammal. Hade det varit D70s hade det varit mer intressant.

Är väl i princip ingen skillnad, bortsett från 0,2" större display och annan programvara?

RoLLER skrev:
Men EOS 350 lär rocka! Lycka till med fotandet.


Den är gjord för kvinnohänder, jag lovar :näsblod
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ljunghusen skrev:
Är väl i princip ingen skillnad, bortsett från 0,2" större display och annan programvara?

Tjaa.... Visst skillnaderna är inte så stora men den har uppgraderad/bättre "auto focus accuracy", lite vidrare blixt-täckning, bättre batteri kapacitet, nyare, omdesignade menyer och en större monitor som inte är att förkasta.

Hur som helst så tycker jag priset låg för högt på Tradera eftersom andrahandsvärdet sjunker iom. att det finns en nyare/hetare D70s.

Om jag som du redan hade en D70 skulle jag vara nöjd med den dock.

D50-RoLLER :mad:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
RoLLER skrev:
Tjaa.... Visst skillnaderna är inte så stora men den har uppgraderad/bättre "auto focus accuracy", lite vidrare blixt-täckning, bättre batteri kapacitet, nyare, omdesignade menyer och en större monitor som inte är att förkasta.

Hur som helst så tycker jag priset låg för högt på Tradera eftersom andrahandsvärdet sjunker iom. att det finns en nyare/hetare D70s.

Om jag som du redan hade en D70 skulle jag vara nöjd med den dock.

D50-RoLLER :mad:

Tjao jag ska ju tjacka en ny d70 snart.. Håller mig till 70´n (ej s).
Har en bra separat blixt och displayen är i princip oanvändbar iaf (går inte att se om bilden är skarp eller ej)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ljunghusen skrev:
Tjao jag ska ju tjacka en ny d70 snart.. Håller mig till 70´n (ej s).
Har en bra separat blixt och displayen är i princip oanvändbar iaf (går inte att se om bilden är skarp eller ej)

Ska du tjacka en NY... Varför inte köpa S-versionen dådå?

Är den mycket dyrare? (finns ens D70 att köpa?)

Njae.... monitorn ger en hyffsad preview. Zoomar man kan man iofs se om den e skarp eller inte. Men visst... Det blir aldrig som när man ser bilden på monitorn.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
RoLLER skrev:
Ska du tjacka en NY... Varför inte köpa S-versionen dådå?

Är den mycket dyrare? (finns ens D70 att köpa?)

Njae.... monitorn ger en hyffsad preview. Zoomar man kan man iofs se om den e skarp eller inte. Men visst... Det blir aldrig som när man ser bilden på monitorn.

Ganska ofta man tänker "schysst bild de blev" så blev det pankaka, visar det sig när man laddar in bilden på datorn
Dessutom snor större skärm mer ström.

Kostar nån tusenlapp mer tror jag
 

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Ort
Lite här o där...
Hoj
ja
Ljunghusen skrev:
Gött. Blir nog motardkörning i helgen, haka på och fota lite så kanske jag kan ge ett par tips

skjuter själv med d70

Låter skitskoj, synd bara att jag skall iväg på ett fotocamp med Jonas (han som fotade burnmotherBURN-bilderna) 35 bikininklädda fotomodeller. En pool. Fem duktiga fotografer. Och så jag. Hahaha, nån som hajjar varför jag impulsade kameran just idag? Nä, nu skall jag hem och leta upp ett par shyssta badskjorts, det blir poolparty på kvällen efter fotosessionen. :hihi

Ljunghusen skrev:
Den är gjord för kvinnohänder, jag lovar :näsblod

Vafan menar du, den ligger utmärkt i mina händer :va :rofl

RoLLER skrev:
D70s är slut typ överallt. Slut hos Nikon Sverige också.

Men EOS 350 lär rocka! Lycka till med fotandet.


Tackar! Har testat lite nu... jisses vilken skärpa.. vilka färger! Detta kommer jag nog lägga lite tid på i framtiden... skitskoj!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Malmö-motard skrev:
Låter skitskoj, synd bara att jag skall iväg på ett fotocamp med Jonas (han som fotade burnmotherBURN-bilderna) 35 bikininklädda fotomodeller. En pool. Fem duktiga fotografer. Och så jag. Hahaha, nån som hajjar varför jag impulsade kameran just idag? Nä, nu skall jag hem och leta upp ett par shyssta badskjorts, det blir poolparty på kvällen efter fotosessionen. :hihi



Vafan menar du, den ligger utmärkt i mina händer :va :rofl




Tackar! Har testat lite nu... jisses vilken skärpa.. vilka färger! Detta kommer jag nog lägga lite tid på i framtiden... skitskoj!


Jag menade Canon EOS350D, inte d70, den sitter som en smäck, i alla händer :tummenupp

Oki, får jag följa med nästa gång.. snääälla? :)

Kanske kan plåta lite hojar nästa helg då

Vad är det för 55-200mm-objektiv du köpt? Märke? Ljusstyrka (tex 3,5-5,6)?
 
Last edited:

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
Funderar seriöst på att byta ut min Nikon 5700 mot en systemare. Canon Eos350D eller Nikon D70s står på menyn & verkar ju vara väldigt likvärdiga. Har vart jäkligt nöjd med Nikon såhär långt. Nu till grejen. Vatte fan vad för objektiv man ska välja??? Finns ju lite olika kit. Vill ha ett "vanligt" (ex, 18-55) & ett tele som man ledigt kan fota bla mc-tävlingar & annat på lite avstånd. Vill & har inte lust att lägga astronomiska summor på paketet. Vad ska man välja för något? Vad är mest prisvärt?

/matte
 

MikkE

Guest
smacker skrev:
Funderar seriöst på att byta ut min Nikon 5700 mot en systemare. Canon Eos350D eller Nikon D70s står på menyn & verkar ju vara väldigt likvärdiga. Har vart jäkligt nöjd med Nikon såhär långt. Nu till grejen. Vatte fan vad för objektiv man ska välja??? Finns ju lite olika kit. Vill ha ett "vanligt" (ex, 18-55) & ett tele som man ledigt kan fota bla mc-tävlingar & annat på lite avstånd. Vill & har inte lust att lägga astronomiska summor på paketet. Vad ska man välja för något? Vad är mest prisvärt?

/matte
Kolla in denna superba länk ;)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=98533
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Ska skaffa en kompaktkamera och har velat 100 ggr (minst) mellan olika modeller. Nu blir det garanterat en canon iaf. Funderar på antingen en ixus 700 eller en powershot A610/A620. Kameran ska framför allt följa med vid hoj-åka. Fördelen med 700an är så klart att den är mindre och går att få med i skinnstället, kan ju även ha den i ryggsäcken. Ger också mkt bra bilder för att va så liten kamera men ger ganska lätt gröna och lila kanter vid starka kontraster (kromatisk aberration). Fördelen med powershot-modellen att den har AA-batterier som är billigare och räcker längre (batterier har en viss förmåga att ta slut fort i kyla), lite mer inställningar och mindre kromatisk aberration. Nackdelen är att man är tvungen att ha den i ryggsäcken så det blir lite osmidigare och det blir dessutom större risk att man inte tar med den. En annan grej jag tänker på är om man skulle kracha så är det inte så bra att ha en stor kamera att landa på.

Så vad tycker ni jag ska välja? Mkt tacksam för era råd.

ixus 700
ixus750.jpg


powershot A610
a610front.jpg
 
Last edited:

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
Missat denna tråd!

Köpte ny kamera igår.. har ju 30 dagars öppet köp, så hjälp mig. Har haft en Optio S4 ett par år nu.. o har väl eg alltid varit ganska missnöjd med den. Så igår fick jag nog o gick o köpte mig en Dimage Z6 för 3000 spänn. Har jag gjort rätt, skulle jag köpt något annat? Vill enbart ha en kamera som ta bra bilder. Storleken spelar ingen roll.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nu har jag (och gumman :) ) ledsnat på den gamla kompakt-kameran och vill ha något att ta bilder med bättre skärpa och upplösning med. Bra zoom m.m. Har kikat runt lite på halvsystemkameror och fastnat för Konica Minolta Dimage A2 - den verkar vara en vettig balans mellan pris och prestanda.

Hur ligger den till i fördröjningen från det man trycker på knappen tills bilden är inläst ? Sånt som man alltid blev tokig på, när det gällde tidiga kameror och rörliga mål (hojar på bana t.ex.).

Finns det något annat märke och modell som ligger i samma nivå och som är värt att titta närmare på ?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
TomK skrev:
2217965 Nu har jag (och gumman :) ) ledsnat på den gamla kompakt-kameran och vill ha något att ta bilder med bättre skärpa och upplösning med. Bra zoom m.m. Har kikat runt lite på halvsystemkameror och fastnat för Konica Minolta Dimage A2 - den verkar vara en vettig balans mellan pris och prestanda.

Hur ligger den till i fördröjningen från det man trycker på knappen tills bilden är inläst ? Sånt som man alltid blev tokig på, när det gällde tidiga kameror och rörliga mål (hojar på bana t.ex.).

Finns det något annat märke och modell som ligger i samma nivå och som är värt att titta närmare på ?

kolla på Steves digicams där kan du hitta dom flesta modeller.

Saxat från reviewn ovan.
"The A2's shooting performance is good and is what you'd expect from a high-end prosumer digicam. From power-on till the first image was captured measured about 3 seconds, as did waking the A2 from its Power Save mode. Shutter lag, the delay between depressing the shutter and capturing the image, was 2/10 second when pre-focused, and 5/10 second including autofocus time. The A2's viewfinders contributed about 1/10 second to the measured delay; viewfinder delay can be almost eliminated by using the EVF in Smooth mode, improving the A2's responsiveness for sports and action photography. Shot-to-shot delay averaged about 1 second in single AF, 1.5 to 2.5 seconds with flash, but performance was erratic in continuous AF mode, frequently requiring me to re-depress the shutter button to capture the next image."
 
Last edited:

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Vi har oxå ledsnat på vår kompakta digitala kamera och funderar på en systemkamera.
Den jag har fastnat för är Canon EOS 30D med EF-s 18-55 mm objektiv.
Biter jag över för mycket eller skall jag satsa på något annat?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Sweedo skrev:
2219398 Vi har oxå ledsnat på vår kompakta digitala kamera och funderar på en systemkamera.
Den jag har fastnat för är Canon EOS 30D med EF-s 18-55 mm objektiv.
Biter jag över för mycket eller skall jag satsa på något annat?

Du har för stora händer för en Canon.

Jag tjackade en Nikon D50. Rekomenderas!
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
RoLLER skrev:
2219589 Du har för stora händer för en Canon.

Jag tjackade en Nikon D50. Rekomenderas!
Frida skall kunna använda kameran oxå.
Sedan har de gjort om kamerahuset så att det är större än tidigare.
Måste ha lite mpix oxå, Nikon har inte lika mkt som Canon.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
TomK skrev:
2217965Har kikat runt lite på halvsystemkameror och fastnat för Konica Minolta Dimage A2 - den verkar vara en vettig balans mellan pris och prestanda.
...och den kameran var svår som attan att hitta på nätbutiker idag. Efter att läst recensioner och bläddrat runt på nätet, fick det bli ett paket med Canon EOS350D + väska, minne och 18-55-objektiv. Blir nog bra det där... :)
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Olympus Mini Digital S

Tjipp!

Tänker köpa en "bra å ha" kamera för cirkus 2000:- (exkl minneskort).
Kollade på cyberphoto och såg att de har en kampanj på Olympus Mini Digital S, för 1995:-

Kan det vara något?
Eller, får man mycket mer kamera om man väljer t ex en mer känd Canon-modell för dryga femhundrungen mer?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top