För dig som ska köpa fotokamera

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Väldigt sugen på att köpa kamera.

Digital systemkamera för att vara lite mera exakt.

Den som det lutar åt att det kanske kommer att bli är en Canon EOS 350D med 18-55mm objektiv, finns många billiga paket med den kombinationen. Nikon D50 är billigare, men det känns ändå inte riktigt som att jag vill ha den. Canon EOS 30D skulle jag gärna vilja ha, men den är ju ett par aningar dyrare och det känns som mycket pengar när man inte ens provat att fota med en digital systemkamera tidigare.

Mina tidigare erfarenheter at systemkameror är en 30år gammal Pentax K1000 med 28mm, 50mm och 105mm objektiv med skylightfilter på alla objektiv. Skittrevlig kamera som är väldigt manuell. Men nu börjar det kännas som att det är dags att gå över från analogt till digitalt, om inte annat så tycker plånboken att det svider med analogt fotograferande.

Så jag har några frågor:
1. Finns det några kända fel eller brister hos 350D?
2. Jag funderar även på att köpa ett extra teleobjektiv, troligen i så fall ett Sigma 55-200 telezoom. Låter det som en idé, eller ska man slanta upp dubbelt så mycket för Canons motsvarighet? Eller har ni något annat förslag?
3. Filter. Vad ska man ha? UV-filter och komplettera med att ha ett polarisationsfilter med sig i fotoväskan?
4. Minneskort. Minne kan man aldrig ha för mycket av, men hur långt klarar man sig med t.ex. 1GB?
5. Andra tillbehör som kan vara bra att ha?
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Esquire skrev:
2244001 Digital systemkamera för att vara lite mera exakt.

Den som det lutar åt att det kanske kommer att bli är en Canon EOS 350D med 18-55mm objektiv, finns många billiga paket med den kombinationen. Nikon D50 är billigare, men det känns ändå inte riktigt som att jag vill ha den. Canon EOS 30D skulle jag gärna vilja ha, men den är ju ett par aningar dyrare och det känns som mycket pengar när man inte ens provat att fota med en digital systemkamera tidigare.

Mina tidigare erfarenheter at systemkameror är en 30år gammal Pentax K1000 med 28mm, 50mm och 105mm objektiv med skylightfilter på alla objektiv. Skittrevlig kamera som är väldigt manuell. Men nu börjar det kännas som att det är dags att gå över från analogt till digitalt, om inte annat så tycker plånboken att det svider med analogt fotograferande.

Så jag har några frågor:
1. Finns det några kända fel eller brister hos 350D?
2. Jag funderar även på att köpa ett extra teleobjektiv, troligen i så fall ett Sigma 55-200 telezoom. Låter det som en idé, eller ska man slanta upp dubbelt så mycket för Canons motsvarighet? Eller har ni något annat förslag?
3. Filter. Vad ska man ha? UV-filter och komplettera med att ha ett polarisationsfilter med sig i fotoväskan?
4. Minneskort. Minne kan man aldrig ha för mycket av, men hur långt klarar man sig med t.ex. 1GB?
5. Andra tillbehör som kan vara bra att ha?

1. Jag har en 350D och är nöjd med den, har inte hittat några fel.

4. På 1 Gb får du plats med ca 270 bilder i jpg.(3456x2304 pixlar). Eller ca 110 bilder i raw-format.
5. Stativ är bra att ha.
 

kruss

~
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Z
MikkE skrev:
1366488 För dig som ska köpa fotokamera
......... [text]
mvh
Micke

Tänkte köpa en liten o kompakt digitalkamera för runt 1000 lappen, har ni några tips på modeller som verkar bra runt den prisklassen ?
 
Last edited:

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
Ny digitalkamera, men frågan är vilken

Hej, jag är sugen på en ny digitalkamera. Har för tillfället en Canon Ixus 400. (4mpix, 3ggr zoom, köpt 2004)

Har bl.a. tittat på Canon ixus 800Is (6mpix, 4ggr zoom) då jag skarpt gillat min nuvarande kamera samt att bildstabilisator inte verkar helt fel

men har nu oxå tittat på några av följande:
Casio EX-Z1000 Exilim (10x mpix, 3ggr zoom) världens första 10mpis kompakt
Panasonic DMC-TZ1 (5mpix, 10ggr zoom) världens mest kompakta 10ggr zoom
Samsung Digimax L85 (8.1mpix, 5ggr zoom)

Vad har ni för tips synpunkter i allmänhet och angående dessa kameror?

vill helst ha både mer mpix och större zoom än jag har idagsläget, frågan är vilket jag prioriterar mest. Tar mycket naturbilder,(mkt vyer etc) och nu på slutet även endel konsertbilder etc. se http://www.nattliv.info/emfesten.htm för lite bilder jag tog i helgen.

Att ta hyfsade filmsnuttar är trevligt oxå, även att kunna ändra zoomen undertiden jag filmar.

en systemkamera är inte aktuellt främst pågrund av storleken, vill kunna ta med mig den relativt lätt samt slippa byta objektiv (därför är de allra största ultrazoomkamerorna tveksamma oxå)

Tack på förhand.

Har ni frågor så ös på, och vill ni se några naturbilder får jag försöka lägga upp det oxå.

//Daniel
 
Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
är en 10D nått att ha?? (tre år gammal)
lr smartare med en "nyare" 350D ???
 

tIgGeR

Häradsbetäckare!
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Imaginär R1
Jag gick och köpte mig en Canon PowerShot S3 is från Pixmania.

Är det någon som har någon erfarenhet av den?
Att jag köpte just den beror på att den fick högsta expertbetyg på alatest (samlade experttester på pricerunner). Var även ute och titta på många exempelbilder vilka jag fann mycket tilltalande.

Lustigt det där med kamera dock. En kamera dom får toppbetyg av den ena experten kan sågas av nästa.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Jag behöver en ny digitalkamera, och har egentligen ingen aning om vilken jag ska köpa så därför behöver jag Er hjälp.

Kraven jag har är att den ska vara snabb i uppstart, bra och snabb fokusering, liten smidig och lagom tålig då den kommer bo konstant i benfickan på uniformen i sex månader. Ett plus är även om den kan ta bra filmer, helt klart. Syftet med den är att kunna dokumentera min utlandstjänst och då kan det poppa upp saker som man vill fota/filma snabbt, precis som hemma.

Givetvis så vill jag ha bra upplösning och batteritid och allt annat som man ska ha i en kamera. Funderar lite på Canons IXUS serie, men jag är just nu lite vilsen. Kom med förslag, jag är öppen för alla.
 
Last edited:

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Bus-Bo skrev:
2627777 Funderar lite på Canons IXUS serie, men jag är just nu lite vilsen. Kom med förslag, jag är öppen för alla.

Ixus är ett säkert kort. Har själv en Ixus40 som "reservkamera". Ixus är som gjuten i sten! Har släpat och slängt runt den överallt, tappat den i golvet, asfalten. Ja det är helt enkelt en j*vligt trogen kompis. Säljer min Ixus gör jag aldrig:tummenupp
 
Last edited:

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
ska själv försöka dokumentera lite....

Lite offtopic, men jag ska själv försöka dokumentera min resa till Koh Lanta i Thailand endel, både text & bildmässigt. Jag ska ner och jobba i 4-5 månader.
Har just nu en Canon ixus 400, men en nyare kamera lockar. Får väll bli ett köp där nere eller på en snabbvisit till singapore eller Malaysia. Fortsätter fotointresset så blir det säkert en beggad EOS-d kamera till nästa vinter.

Stativ äger jag inte nu, och funderar på hur stort stativ man orkar släpa med sig.

Funderar på antingen ngt riktigt litet och bekvämt eller något av dessa 2.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1573659
0.79kg. 30cm ihopfällt, maxhöjd 65cm och minimihöjd 30cm.

Eller detta http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559675
1.2kg, 54cm ihopfällt. maxhöjd 144cm, minimihöjd 51cm.

Mch Daniel


Mvh Daniel
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
om man ska ha en digitalkamera för runt 1000-1500:-
vad ska man kolla på..
vet att dom e billiga o inte bäst men blir de hyffsade bilder duger det.
ska man kolla på pixels, opt zom el digital eller nå annt?
kanske ev nå tips?
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
ozeo skrev:
2683876 om man ska ha en digitalkamera för runt 1000-1500:-
vad ska man kolla på..
vet att dom e billiga o inte bäst men blir de hyffsade bilder duger det.
ska man kolla på pixels, opt zom el digital eller nå annt?
kanske ev nå tips?

Tycker du ska kolla efter en Canon Ixus 40. Riktigt bra och stryktålig kamera.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top