För dig som ska köpa fotokamera

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Halloj!

Har inte riktigt läst igenom hela tråden men funderar på att komplettera vår digitalkamera med en systemkamera. Digitalkameran vi har nu är en IXIUS 500 med 5 Mpix vilket fungera alldeles utmärkt men som sagt vill passa på dokumentera grabbens uppväxt med alla möjliga olika bildtagningar + lite allmänna bilder på rörliga bilder såsom på hojar mm! Visst en filmkamera skulle också vara rolig att ha men foton känns mer evigt!

Jag är helt ny på foto men är lite förtjust i CANON EOS 400D nu när skattepengarna kommer snart! Objektivet som följer med 18-55MM ska tydligen vara dåligt men hur långt kommer man med det? Som sagt det finns fler märken men man är ju totalt lost i denna djungel. Ska man köpa kameran här hemma eller utomlands? Det skiljde nästan 1800:- mellan att köpa den billigaste här hemma samt ev en ifrån Schweiz inkl frakt!

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Halloj!

Har inte riktigt läst igenom hela tråden men funderar på att komplettera vår digitalkamera med en systemkamera. Digitalkameran vi har nu är en IXIUS 500 med 5 Mpix vilket fungera alldeles utmärkt men som sagt vill passa på dokumentera grabbens uppväxt med alla möjliga olika bildtagningar + lite allmänna bilder på rörliga bilder såsom på hojar mm! Visst en filmkamera skulle också vara rolig att ha men foton känns mer evigt!

Jag är helt ny på foto men är lite förtjust i CANON EOS 400D nu när skattepengarna kommer snart! Objektivet som följer med 18-55MM ska tydligen vara dåligt men hur långt kommer man med det? Som sagt det finns fler märken men man är ju totalt lost i denna djungel. Ska man köpa kameran här hemma eller utomlands? Det skiljde nästan 1800:- mellan att köpa den billigaste här hemma samt ev en ifrån Schweiz inkl frakt!

Visst är det så att 18-55 II eller vad aktuell version nu heter inte är i världsklass men om du är van vid en kompaktkamera duger det alldeles utmärkt att börja med. Gluggen brukar väl kosta en dryg tusing i paketet så att säga och ska du ha en bra normalzoom som gör det värt att betala mera än kitgluggen så går det loss på ca 4 papp och uppåt (i Sverige).

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är Canon EOS 400D overkill eller? Dock känns det som en kamera man kan växa med nu när man är nybörjare. Har läst i denna recensions tråd http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13112
och det verkar ju lovande men men som sagt det finns andra som är mer kunniga på det området än mig!

He he det var antingen en ny kamera eller väggtv som gällde så det känns som att kameran vinner!

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Är Canon EOS 400D overkill eller? Dock känns det som en kamera man kan växa med nu när man är nybörjare. Har läst i denna recensions tråd http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13112
och det verkar ju lovande men men som sagt det finns andra som är mer kunniga på det området än mig!

He he det var antingen en ny kamera eller väggtv som gällde så det känns som att kameran vinner!

Nej overkill tycker jag inte att den är - såvida man inte är bara är ute efter en partykamera :) Den är enkel att handha och mycket kompetent - dessutom behöver man inte vara rädd för att köpa på sig grejer eftersom dom passar även till de större modellerna om man vill avancera. Läs även denna:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/

Det enda negativa jag kan komma på (har bara provat den som hastigast själv) är att den är väldigt liten om man har stora händer som jag, men det är ju inte negativt för alla. Har man små händer eller gillar det mindre formatet så är det ju snarare en fördel.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nej overkill tycker jag inte att den är - såvida man inte är bara är ute efter en partykamera :) Den är enkel att handha och mycket kompetent - dessutom behöver man inte vara rädd för att köpa på sig grejer eftersom dom passar även till de större modellerna om man vill avancera. Läs även denna:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/

Det enda negativa jag kan komma på (har bara provat den som hastigast själv) är att den är väldigt liten om man har stora händer som jag, men det är ju inte negativt för alla. Har man små händer eller gillar det mindre formatet så är det ju snarare en fördel.

He he tanke på att frugan inte tycker mmmm den där nere inte är jättebig så passar nog mina händer bra på en Canon! :D

Tackar så mkt för Länken.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Snacka om att man blir snurrig i kameravärlden!

Nu har jag två kameror som jag ska välja emellan!

Canon EOS400D alt SONY A100

Har läst så mkt det bara går men kan inte bestämma mig.
Har haft förmånen att pröva båda kamerorna då svärfar har en 400D och min far har en A100. I första hand så har jag provat dem med de orig objektiv man får med. Fick möjlighet att prova till 400D ett 18-85 objektiv tror jag det var men den kostar ju stort sett lika mkt som själva kamerahuset! Tyckte autofokusen var lite lurig på A100 medan 400D skötte sig som jag ville dvs bara söka och trycka! Vill bara påtala att jag är så grön som man kan bli med just systemkamera men kommer försöka lära mig så fort som möjligt att ta foton speciellt rörliga såsom på bilar, mc mfl men även stilbilder.

Har läst tråden så gott jag kunnat men svårt att få någon klarhet mellan dessa två! Visst har tittat lite på Nikon D40x men nu väljer jag mellan Canon & Sony.

Skulle uppskatta svar om vad som egentligen passar en nybörjare? :)

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Snacka om att man blir snurrig i kameravärlden!

Nu har jag två kameror som jag ska välja emellan!

Canon EOS400D alt SONY A100

Har läst så mkt det bara går men kan inte bestämma mig.
Har haft förmånen att pröva båda kamerorna då svärfar har en 400D och min far har en A100. I första hand så har jag provat dem med de orig objektiv man får med. Fick möjlighet att prova till 400D ett 18-85 objektiv tror jag det var men den kostar ju stort sett lika mkt som själva kamerahuset! Tyckte autofokusen var lite lurig på A100 medan 400D skötte sig som jag ville dvs bara söka och trycka! Vill bara påtala att jag är så grön som man kan bli med just systemkamera men kommer försöka lära mig så fort som möjligt att ta foton speciellt rörliga såsom på bilar, mc mfl men även stilbilder.

Har läst tråden så gott jag kunnat men svårt att få någon klarhet mellan dessa två! Visst har tittat lite på Nikon D40x men nu väljer jag mellan Canon & Sony.

Skulle uppskatta svar om vad som egentligen passar en nybörjare? :)

Canon säger jag!

Finns ett mycket större utbud av objektiv och prylar! både begagnat och nytt

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har dessa 3 objektiv som jag väljer på så ös på med kritik om ni har provat dessa!!

Canon EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM "Inbyggd bildstabilisator"

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro

Sigma EX 18-50/2,8 DC

Kamera i frågan är en Canon 400D

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
hojlös =(
Nån som vet om denna kamera är nåt o ha för lite allmöjlig fotografering??
Obs inget proffs :gnissla
Canon Powershot S5 IS
Efterföljaren till S3.

Var inne på systemkamera från början men kommit på att dom är stora o klumpia och kanske inte följer med ut lika ofta.. + att jag inte ens kommer lära mig hälften av alla inställningar/möjligheter..

Var o provsköt lite med S3 i den och den verkade helt OK..

tacksam för svar/info

mvh// Mange

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Canon EOS 400D vs Nikon D40x

Det lutar åt paketen med 18-55 och 55-200 objektiv...

Vad anser folket här?

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Canon EOS 400D vs Nikon D40x

Det lutar åt paketen med 18-55 och 55-200 objektiv...

Vad anser folket här?

Vet inte om det gällde vanliga D40 och inte D40x ang autofokus men jag skulle kolla upp så man inte är tvungen att skaffa objektiv med autofokus.

Jag själv velande mellan Sony A100 & Canon 400D. Det blev en Canon 400D dock inte med kitgluggen 18-55. Nu kan jag bara säga av egen erfarenhet KÖP INTE KITOBJEKTIVET. Om du nu är helt inne på kitobjektivet iallafall 18-55 så se till att gå in i en riktig fotobutik och be att få prova t,ex en Canon 400D med 18-55 objektiv och och be dem sätta på ett t,ex Sigma 17-70.

Jag gjorde så och jag glömde bort kitobjektivet illa kvickt. Jag valde ett Sigma 17-70 som tyvärr kostar närmare 3000:- men jag är jäkligt glad att jag inte tog kitobjektivet även om jag fick betala lite mera. Sen kan jag rekommendera att prova Sigma 70-300 APO Macro som ligger på ca 2000:- som telezoom. Be att få prova Canon 55-200 och ett Sigma 70-300 och bilda din egen uppfattning.

Välkommen sen till en underbar värld som öppnas med systemkamera. :)

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Vet inte om det gällde vanliga D40 och inte D40x ang autofokus men jag skulle kolla upp så man inte är tvungen att skaffa objektiv med autofokus.

Jag själv velande mellan Sony A100 & Canon 400D. Det blev en Canon 400D dock inte med kitgluggen 18-55. Nu kan jag bara säga av egen erfarenhet KÖP INTE KITOBJEKTIVET. Om du nu är helt inne på kitobjektivet iallafall 18-55 så se till att gå in i en riktig fotobutik och be att få prova t,ex en Canon 400D med 18-55 objektiv och och be dem sätta på ett t,ex Sigma 17-70.

Jag gjorde så och jag glömde bort kitobjektivet illa kvickt. Jag valde ett Sigma 17-70 som tyvärr kostar närmare 3000:- men jag är jäkligt glad att jag inte tog kitobjektivet även om jag fick betala lite mera. Sen kan jag rekommendera att prova Sigma 70-300 APO Macro som ligger på ca 2000:- som telezoom. Be att få prova Canon 55-200 och ett Sigma 70-300 och bilda din egen uppfattning.

Välkommen sen till en underbar värld som öppnas med systemkamera. :)

När jag kikar på priser verkar nikon d80 helt ok annars, dessutom skall kitobjektivet tydligen vara fullt dugligt. Men jag får åka till expert imorrn och känna lite på de olika tror jag! Men tack för tipset ang kitgluggen till eos 400, det var ju den jag hade tänkt mig vid köp.

MVH Niclas

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Tjena,
Kollade kamera idag.
Blir en Canon 400D eller 40D.
Vet dock inte om prisskillnaden mellan 400D och 40D egentligen rättfärdigar att slå på en 40D.

Däremot är jag funderasam över objektivet.

Dom hade ett medföljande som heter 17-85 med stabilisator. Nån som vet något om detta objektiv? Input please.

Följde även med batterigrepp.

Har även en till fråga.
Är det någon som har erfarenhet av Canon 400D eller 40D när det kommer till inomhusfotografering eller fotografering där det är lite dunkelt? Hur blir bilderna? Hur bra är autofokusen inne och dunkelt?

Tack !

/H

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tjena,
Kollade kamera idag.
Blir en Canon 400D eller 40D.
Vet dock inte om prisskillnaden mellan 400D och 40D egentligen rättfärdigar att slå på en 40D.

Däremot är jag funderasam över objektivet.

Dom hade ett medföljande som heter 17-85 med stabilisator. Nån som vet något om detta objektiv? Input please.

Följde även med batterigrepp.

Har även en till fråga.
Är det någon som har erfarenhet av Canon 400D eller 40D när det kommer till inomhusfotografering eller fotografering där det är lite dunkelt? Hur blir bilderna? Hur bra är autofokusen inne och dunkelt?

Tack !

/H

Kan inte så sjukt mycket men, att fota inne eller i dunkelt beror mest på vad för blixt och objektiv du ska använda. Min 400D klara i alla fall ISO1600 utan några större problem.

Men vi väntar på en expert. Men man kan lugnt säga att börjar man fota så kommer prylbögen fram direkt. Du kommer genast vilja ha värre grejer, köp därför inte de objektiv som följer med 400D och 40D i de billiga paketen. Passa på och köp ett bra från början. Man betalar ju i alla fall typ 1500-2000 för ett objektiv man vill kasta efter några dar. Alltså lika bra att slå på stort när du ändå ska handla.

Och så har jag en fråga.
Finns det några vettiga alternativ till Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232125?
Alltså lite billigare, men köper jag detta så behöver jag ju inte byta upp mig på ett bra tag. Ska bara fota hojar med det.

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Ok. Så det skall inte vara några problem enligt din bedömning att fota inne, osv.

Helt inne på din linje ang objektiven Jonte. Och vad gäller pryleriet..... yep, been there, done that, still do ....

Men jag tror det där 17-85 objektivet inte är det man brukar kalla "kit objektiv" utan ett bättre objektiv som Canon erbjuder numera. Har för mig att det där kitobjektivet är 18-55 eller liknande.

Här kan man se en review på objektivet i fråga (hittade det precis):
http://www.youtube.com/watch?v=-WUu2eteZLU&feature=related

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM