För dig som ska köpa fotokamera

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag skulle inte köpa något annat än 2.8.
Kör på Sigma 70-200/2.8 och en Sigma EX 2,0x APO DG telekonverter.
Oftast ljust och bra när man fotar bana ändå. Sen kan du plocka av konvertern när man behöver ett ljusstarkt objektiv.

Hur funkar det där med telekonverter? Jag gillar korta skärpdjup men det ändras väl också med konverter? Sen vill jag ha ur L-series (prylbög).
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Rätta mig om jag har fel men 1.6x ger ett steg sämre bländare medans x2 ger 2 steg sämre bländare.
Jag trodde bländaren ändrades med lika mycket som brännvidden. Alltså att en 2x telekonverter gav dubbla brännvidden och dubblar bländaren samt att en 1.6x telekonverter gav 60% längre brännvidd och 60% högre bländarvärde etc. :va
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Rätta mig om jag har fel men 1.6x ger ett steg sämre bländare medans x2 ger 2 steg sämre bländare.

Jepp så äre....serrusåattee :hihi
Nu är konvertrarna styckade enligt: 1,4X (1 bländarsteg) och 2,0X (2 bländarsteg).
Det är väl bara Nikon som har en 1,7X va?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Snarare mer som sportbil, terrängbil. Det beskriver nyttan med maskinen; fotokamera, filmkamera.

Ett annat väl använt ord för samma sak är annars stillbildskamera! Men so what! De flesta förstår ju ändå! :tummenupp

// Niklas
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
ok, coola bananer den här 40D
Men... inte otippat: 17-85 räcker inte alls.

Är på jakt efter en riktigt bra zoom. Kollade (som tidigare skrivits) på en 55-250 med IS men.... nja, vet inte. Den verkar lite plastig (blandannat har den plastmontering) och framdelen roterar när man fokuserar. Och, ja, jag har faktiskt tänkt använda polaroidfilter i sommar.

Har även kollat lite på Sigmas grejer. Dom har en 50-500 med skapliga betyg. Dock saknar den IS (bildstabilisator).

Och Canons originalgrejer.... tja, säkert bra om man har råd. Om NÅN har råd förutom proffs vill säga. Har även läst nånstans att många linser som kostar 1/3 av Canons original är minst lika bra så....

Har panelen några bra tips här?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
ok, coola bananer den här 40D
Men... inte otippat: 17-85 räcker inte alls.

För att plåta hojar på bana antar jag du menar!?
Nej, då kommer man lite till korta med 85mm (1,6x crop = 136mm).

Ett alternativ till riktigt maffiga teleobjektiv/zoomar är ju att beskära bilderna efteråt och använda ett objektiv med aningen kortare brännvidd.

Har du råd kan annars ett telezoom i området 70-200 vara et bra alternativ speciellt med en X1,4 telekonverter vilket då ger dig ett zoom-omfång av hela 112 - 448mm (70x1,6=112 till ((200x1,6)x1,4)=448mm). Och det till en överkomlig summa pengar (allt är relativt).


Är på jakt efter en riktigt bra zoom. Kollade (som tidigare skrivits) på en 55-250 med IS men.... nja, vet inte. Den verkar lite plastig (blandannat har den plastmontering) och framdelen roterar när man fokuserar.

Jupp, priserna är höga om man skall ha NYA original och köper dem i sverige! Och det FINNS objektiv från andra tillverkare som är riktigt, riktigt bra. Läs dock noga recensioner (finns några bra ställen för det) eftersom det FORTFARANDE är en hel del pengar.

Rent generellt, när det gäller telezoomar kan jag rekommendera Sigmas EX-serie. Även om det också där finns avarter som fått ganska dålig kritik.

Länkar:
http://www.fotosidan.se/reviews/
http://www.dpreview.com/lensreviews/

Canon-objektiv vs. olika kända tillverkare se:
http://www.the-digital-picture.com/...IComp=4&LensComp=103&CameraComp=9&FLI=0&API=3

En lins som fått riktigt bra kritik från Sigma är just deras 70-200/2,8. Den saknar IS men med ett enbenstativ räcker det ganska bra till. Alternativet är att skruva upp ISO så du kan använda korta slutartider så är saken biff!

Och, ja, jag har faktiskt tänkt använda polaroidfilter i sommar.

Tror du tänker på polarisationsfilter (för att ge högre kontrast = kraftigare blå himmel och vitare moln) och ta bort reflexer, eller?

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Grymt, tack för ett bra svar !
Ska lusläsa dina länkar

För att plåta hojar på bana antar jag du menar!?

Blandannat. Är även en naturfåne som tycker om att fota vilda djur och landskap. Är svag för fåglar, och då dom flesta är ganska små så är skaplig zoom att föredra.

Men självklart vill man plåta bågar också. Så ofta som möjligt :)

Rent generellt, när det gäller telezoomar kan jag rekommendera Sigmas EX-serie. Även om det också där finns avarter som fått ganska dålig kritik.

Har spanat lite på dom. Helt klart intressant. Verkar ganska stora och tunga, och några klagar på att dom drar mycket batteri. Hur det nu kan komma sig.

Tror du tänker på polarisationsfilter (för att ge högre kontrast = kraftigare blå himmel och vitare moln) och ta bort reflexer, eller?

Exakt. Kommer att fota över blandannat vatten till sommaren, och har sett vad ett såntdär filter kan göra med sådana bilder.

Tack !

/H
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Bytastankar Nikon D50 ---> D300

Jag behöver goda råd och moraliskt stöd! Min undran är vad som är smartast att välja:

1. Köpa en D300 med kitobjektiv 18-200/3,5-5,6 VR i Sverige

2. Köpa en D300 i Sverige och Sigma 70-200/2.8 i USA

3. Behålla D50:n och köpa Sigma 70-200/2.8 i USA

Bakgrundsinfo: Jag har en kollega som vill köpa min D50 tillsammans med kitobjektivet (18-55) och ett Tamron 70-300 (kostar under tusenlappen nu). Priset jag har begärt är 5000 kr.

Jag funderar på att gå upp till en D300 och en sådan får man ju för under 15000 kr i Sverige.

Samtidigt har jag planer på att köpa ett Sigma 70-200/2.8 HSM i USA när jag är där på semester om tre veckor. Kostar max 799 dollar där och strax under 8000 kr här.

Min väska innehåller just nu:

Nikon D50
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM
Sigma EX 10-20/4-5,6 EX DC HSM
Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2
Nikon Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G ED
Nikon SB-600

Kan även nämna att jag är prylgalen och inte fotar professionellt men man vet ju aldrig... Så vad tycker ni?


.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Godkvällers. Jag orkar tyvärr inte läsa igenom 20 sidor, eftersom jag vill sova och inte sitta uppe till 05.00 och läsa så att ögonen blöder. Därför...

Jag har en Canon EOS 400D som jag skulle önska ett vidvinkelobjektiv till.
Provade ett idag som var 16-35 mm (som en yrkesfotograf hade så det kostar nog multum) Jag fotar bara på hobbynivå, så det kan inte kosta hela min månadslön.

Någon som har tips? Surfade på denna sajt: http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6195921 men blev inte speciellt mycket klokare.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tror du får bättre/mer svar om du går till "Diskutera digital foto" tråden. Betydligt mer kunnigt och aktivt folk där. :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Har vi någon tråd för digital videokamera? Min flickvän vill spela in nytt material men hennes gamla panasonic har lämnat in och nu vill hon ha bra grejjer, mao inget panasonic. Ge mig en tråd eller kom med förslag, max 8000:- och endast hårddiskinspelning.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Godkvällers. Jag orkar tyvärr inte läsa igenom 20 sidor, eftersom jag vill sova och inte sitta uppe till 05.00 och läsa så att ögonen blöder. Därför...

Jag har en Canon EOS 400D som jag skulle önska ett vidvinkelobjektiv till.
Provade ett idag som var 16-35 mm (som en yrkesfotograf hade så det kostar nog multum) Jag fotar bara på hobbynivå, så det kan inte kosta hela min månadslön.

Någon som har tips? Surfade på denna sajt: http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6195921 men blev inte speciellt mycket klokare.

Det finns en ultravidvinkel från Sigma som är rolig (har en själv). Det kanske inte var riktigt vad du sökte?

EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM

Nackdelen är väl att Sigmas kvalitetskontroll inte riktigt är vad den borde vara så ibland får man ett bra ex och ibland ett dåligt. Dock brukar det handla om bakfokus (eller ibland frontfokus) som går att få justerad på garantin, väldigt irriterande men kan man leva med det så kan man hitta väldigt prisvärda gluggar. Jag har 4 st Sigmor i EX-serien och bara en har jag blivit tvungen att skicka in på justering (garantiärende). Skickade paketet en måndag och fick tillbaka det efter exakt en vecka.

Annars har väl Canons 17-40 L fått bra kritik vill jag minnas. Dock sämre ljusstyrka (f/4) än den du nämnde men å andra sida typ halva priset.

Tror att den här fått ganska bra kritik också, men då är vi inne på normalzoom, fast kortaste brännvidden du specade är ju inte ultrakort:

Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF

Lycka till!
 

Supergizmo

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Er-6n Superwhite
Vidvinkel

Hej!

Jag hade nog satsat på Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX, den ska prestera mycket
bra men den är en slant dyrare än Sigmas 10-20 men den är den absolut värd.

/Mvh Gustaf!
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hej på er
Tänkte köpa ny kamera! Jag har ingen koll alls vad jag ska ha. det enda jag vet är att det inte ska vara någon systemkamera utan bara någon liten rackare som får plats överallt.
Har inte läst tråden "finns ju en del att gå igenom" så det kanske redan står men har ni några tips???
Pris upp till 3500 kr
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kamerafrågor:

Det härjar Canon eos 300/350/1000 i släkten,vilket alla tycks vara nöjda med.

Vi tittar lite på en Canon eos 450 vilket tycks fylla våra behov bra.

Dock tycker svärfar tycker att vi skall ha en
Sony DSLR-A350 istället.

Vad säger expertisen ,finns det någon för/nackdel med Sony ? (priset bryr vi oss inte om)
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Kamerafrågor:

Det härjar Canon eos 300/350/1000 i släkten,vilket alla tycks vara nöjda med.

Vi tittar lite på en Canon eos 450 vilket tycks fylla våra behov bra.

Dock tycker svärfar tycker att vi skall ha en
Sony DSLR-A350 istället.

Vad säger expertisen ,finns det någon för/nackdel med Sony ? (priset bryr vi oss inte om)

Varför byta från Canon?...om ni nu har Canon sedan tidigare så är det ju lättare att låna obketkiv av varandra och hjälpa till om alla kör samma märke:tummenupp
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Iofs. inte i eran liga.. Men nån som har ett tips på vilken kompaktkamera á 2500:- man ska köpa? Gick in på prisjakt och skulle kolla men det finns ju på tok för många för att man ska orka bilda sig en uppfattning när man är helt novis.
Enda jag är ute efter är en kamera som tar hyffsade bilder i sämre ljusförhållanden (tycker alla kompakt tar dugliga dokumentationsbilder i dagsljus) samt är så billig som möjligt. Några tips?
 

MikkE

Guest
Iofs. inte i eran liga.. Men nån som har ett tips på vilken kompaktkamera á 2500:- man ska köpa? Gick in på prisjakt och skulle kolla men det finns ju på tok för många för att man ska orka bilda sig en uppfattning när man är helt novis.
Enda jag är ute efter är en kamera som tar hyffsade bilder i sämre ljusförhållanden (tycker alla kompakt tar dugliga dokumentationsbilder i dagsljus) samt är så billig som möjligt. Några tips?
Casio Exilim EX-V8 -1995 kr på Cyberphoto.
jag har den själv, mkt nöjd!
exv8svart_350.jpg
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top