Har inte stenkoll men tyckte dustin hade bra pris på Canon 1000D kit med "bonus" som minneskort o väska. Kanske ett tips?
Edit: Tror kitet var med stabiliserat objekt dessutom vilket jag iofs aldrig användt men verkade bra!
Kitobjektiven är sällan särskilt bra.
Fullt dugliga, men ganska snart vill man ha något som utnyttjar kameran bättre.
Dessvärre så är Olympusobjektiv dyra.
4/3 fattning.
Dock enda nackdelen jag märkt på de kameror vi har.
Nikon och Canon finns det hur mycket prisvärda objektiv som helst till.
Även begagnat.
Tycker dock att själva kamerorna känns något sämre.
Mitt tips:
Fundera på vilken sorts objektiv du kommer att använda.
Be kamerahandlaren fixa ett bra pris på favvokameran med optik som passar dig.
Tror man blir nöjdare med två överlappande objektiv än med ett allmängiltligt - som inte är riktigt bra på något.
Med teleobjektiv behöver man nästan bildstabilisator.
E520 ftw!
Anledning att jag fastnade så för Olympusen, förrutom att ha läst recensionerna på dpreview.com är just paketet med de 2 objektivena och att dom skulle vara rätt bra i förhållande till andra kitobjektiv. Jag vill liksom köpa ett färdigt paket som jag kan använda och växa i och förhoppningsvis inte behöva köpa några fler grejer förrutom en blixt i framtiden.
Bildstabilisator har ju iaf E-520:n och 450D:n, vet ej om 1000D har det. Sen tror jag att SX1 och SX10 också har det, vet ej med G10:an. Men det behövs ibland, det håller jag med om!
Jo, förresten, när det gäller objektiv så vill jag ha ett mindre "normalobjektiv" som jag har till min Canon F1, det är ett 50mm och funkar till rätt mycket, sen om det är zoombart neråt till vidvinkel, så gör det ju inget... Sen vill jag ha ett objektiv så jag kommer riktigt nära, fast jag är långt bort.
Jag har ju 10x zoom på min Sony DSC-F717 och där kom jag riktig nära fast hästen var långt borta på banan och det var ju trevligt! Men nu är det ju så att den kameran har fått krupp ordentligt och vill inte funka som den ska... Den GÅR att ta kort med om man har strömadaptern ikopplad, men sen å andra sidan går det ej att sätta på blixten eller välja "nedåt" på det lilla multikorset där man gör alla inställningar och därmed blir det väldigt svårt att använda kameran förrutom inomhus med ordentlig belysning...
Hur är Tamron och Sigma objektiven i kvalité? Om man nu skulle få för sig att köpa en Canon och köpa till ett objektiv till...
Sigma har väl 70-300 för runt 2 papp, canon ett 50-250 med stabilisator för runt 3 papp. De är självklart inte särskilt ljusstarka för det priset men det får man ta om man inte vill lägga mera pengar. Har själv sigma 70-300 och är nöjd med det för vad det kostade, hade jag valt idag hade jag nog lagt till och tagit canons 50-250 pga stabillisatorn. Annars finns det en stor begagnatmarknad bland annat på blocket!
Och så börjar man läsa om Nikon D60 och den sägs vara ännu mer prisvärd än Olympus E-520... Man blir inte lite förvirrad!!!
He he då är det lika bra att satsa på en D80, bara kolla på conseal foton dock tyvärr med ett dyrt tele. Om du skulle köpa en Canon så kan jag rekommendera beg 70-200 utan IS som du kan få för ca 4000:- ev strax under, 100 ggr bättre än Sigma 70-300. Jag trodde jag tog bra bilder med mitt 70-300 men när man tittar tillbaka nja det var inte så bra.
Uj, helt plötsligt börjar det springa iväg pengar! Det är detta som vore skönt att komma ifrån genom att köpa en "kompakt" kamera där det inte finns möjlighet att byta objektiv osv. Prylbögar är vi ju allihopa, men jag vill verkligen bara köpa mej en kamera och sedan vara nöjd med den och låta den utveckla mej att bli så bra som är rimligt med kamerans hjälp. Det är ju fortfarande så att det är väl 90% minst som är upp till fotografen om det blir bra eller inte...
Hej Gnutten å tack för dina kloka ord, men när du börjar prata om objektiv för 4000:- så får jag skrämselhicka... Som jag har sagt innan så skulle jag gärna vilja ha en komplett och enkel lösning av er, förvirrad som jag är!
Hur kan man inte vilja sätta sig in i systemkameravärlden och köpa en massa saker?Jag har dock väldigt svårt för att bestämma mej, för jag vill som sagt ha en helhetslösning så jag ej behöver sätta mej in i mer kamerahårdvaruvärlden, för jag vill verkligen inte köpa fler grejer!
När det gäller systemkamera så ligger väl hjärtat mest hos Olympus E-520 med de 2 kitobjektiven pga prisvärdheten och att det är nog alla objektiv jag kommer behöva!
Men, som sagt, jag är sugen även på någon kompaktkamera, typ Canon S1X pga att den är snabb att ta flera kort i rad och har bra zoomomfång, bildstabilisator och dessutom kan spela in film! Mycket kul med andra ord men det jag vill veta är OM det blir bättre bilder med en systemkamera och HUR mycket bättre bilder det blir i så fall!
Någon som har erfarenhet av www.kameraexperten.se & http://www.plusfoto.se
/ Rättade till så att URL'en stämde, RoLLER
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS