För mig som är nybörjare. Vilka för- nackdelar finns det mellan dessa kameror? Kontra priset då. Skiljer ju nästan 2000 spänn. Funkar 1000D bra för mig som bara vill ta fina bilder och inte skriva ut större än A4? Jämför dem på net on net:
http://www.netonnet.se/?gclid=CJHU0PLNzZACFQFZQgodNTn4Wg
Frågan är inte så mycket vad som räcker för dig utan om du vill ha möjlighet att växa med kameran. Instegsmodellerna har vissa begränsningar och det kan bli tråkigt om man lär sig vilka finesser som KAN finnas på en systemkamera om man upptäcker att den billiga man köpt faktiskt saknar dessa finesser. Man skall kunna ställa bländare och slutartid manuellt åtminstone eftersom man lär sig med tiden att automatfunktionen oftast inte ger bäst bilder.
Det är även viktigt att kolla på en kamera med stort utbud av objektiv och rätt typ av objektiv. Där ligger Nikon och Canon bra till eftersom de är vanligast. (de enklaste Nikonkamerorna har dock fokusmotorn i objektivet så då funkar inte "proffsobjektiven" så bra, såvida man inte ställer fokus själv. Det är bajs.
Sony har fördelen att de har antiskakfunktionen inbyggt i kamerahuset så den funktionen får man automatiskt i ALLA objektiv, Gamla minolta autofocus objektiv passar på Sony och det finns riktigt fina gamla objektiv med fantastisk skärpa och färger, bruset på höga ISO-värden har aldrig varit några problem för mig.
Under 10papp skulle jag nog rekomendera Nikon D80 som fasas ut just nu och finns till vettiga pengar, den har dessutom skärpedjupskontroll har jag för mig. Bättre kamera än så behöver man inte,fast den är ju på väg att bli gammal. Canon vet jag inte så mycket om, fast de har ett väldigt stort utbud av objektiv.