För dig som ska köpa fotokamera

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Köpa digitalkamera... Djungel!

Hej!

Jag ska införskaffa en ny digitalkamera och orkar inte sätta mej in i denna djungel en gång till, så jag tänkte be om råd!

Har 2 st Sony digitalkameror just nu, varav den ena (DSC-P1, 3 Mpix, 3x zoom) fungerar men är tråkig och tar inga vidare bilder samt den andra (DSC-F717, 5 Mpix, 5x zoom) funkar inte alls och skulle antagligen kosta multum att renovera. Dessutom har jag blivit lite allergisk mot Sony nu, har en gammal (JÄTTEGAMMAL) Canon F1 som tar underbara bilder, men som kostar multum att framkalla och jag är i den digitala åldern ju.

Så, jag hade tänkt lägga ca 3500:- på en ny digitalkamera som ska användas till allt möjligt, från stileben, hästtävlingar, motorsporttävlingar, familjekort mm. Dom kameror jag har fastnat för har alla hyfsad zoom (krav för häst och motorsporttävlingar) och hyfsad stor skärm (för att kunna se om det är värt att spara korten osv.) samt ska helst kunna ta hyfsat många kort i stöten så man får några bra kort...

Jag är som ni förstår en Canon-man (tror jag, gillar inte Sony längre iaf) och de som är intressanta som jag har sett på marknaden är:
- Canon SX10 IS
- Canon SX110 IS
- Canon A2000 IS

Vad ska man skaffa!? Är rätt villrådig, vill ha en kamera som varar ett tag...

Tacksam för svar / Thomas

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Canon 1000d tycks vara populär,om du letar efter en systemkamera.

Svågern har en och den fungar finemang.

Hej!

Jo, den är säkert fin, men det är som sagt en systemkamera så man får skaffa fler objektiv = dyrt samt att den är dyrare än 3500:-...

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Du verkar vara kräsen. Det är bra. Jag får även intrycket att du är en vän av kvalité. Det är jag också.

Eftersom du är en Canon-fan tycker jag du ska lägga 1.500 kr till och köpa en Canon G10.

Men jag kan säga att ingen kamera under under 6.000 kr kommer göra allt du vill.

Hej!

Jag ska införskaffa en ny digitalkamera och orkar inte sätta mej in i denna djungel en gång till, så jag tänkte be om råd!

Har 2 st Sony digitalkameror just nu, varav den ena (DSC-P1, 3 Mpix, 3x zoom) fungerar men är tråkig och tar inga vidare bilder samt den andra (DSC-F717, 5 Mpix, 5x zoom) funkar inte alls och skulle antagligen kosta multum att renovera. Dessutom har jag blivit lite allergisk mot Sony nu, har en gammal (JÄTTEGAMMAL) Canon F1 som tar underbara bilder, men som kostar multum att framkalla och jag är i den digitala åldern ju.

Så, jag hade tänkt lägga ca 3500:- på en ny digitalkamera som ska användas till allt möjligt, från stileben, hästtävlingar, motorsporttävlingar, familjekort mm. Dom kameror jag har fastnat för har alla hyfsad zoom (krav för häst och motorsporttävlingar) och hyfsad stor skärm (för att kunna se om det är värt att spara korten osv.) samt ska helst kunna ta hyfsat många kort i stöten så man får några bra kort...

Jag är som ni förstår en Canon-man (tror jag, gillar inte Sony längre iaf) och de som är intressanta som jag har sett på marknaden är:
- Canon SX10 IS
- Canon SX110 IS
- Canon A2000 IS

Vad ska man skaffa!? Är rätt villrådig, vill ha en kamera som varar ett tag...

Tacksam för svar / Thomas

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Du verkar vara kräsen. Det är bra. Jag får även intrycket att du är en vän av kvalité. Det är jag också.

Eftersom du är en Canon-fan tycker jag du ska lägga 1.500 kr till och köpa en Canon G10.

Men jag kan säga att ingen kamera under under 6.000 kr kommer göra allt du vill.

Tack för kommentaren, Roller, men jag tror faktiskt den är lite FÖR avancerad för mej...? Dessutom så har den inte så lång zoom, det är lite trist när man är på motor/hästtävlingar. Jag vill ha en kamera som klarar allt, till så litet pris som möjligt, annars dödar frugan mej...

/Thomas

Ps. Den andra Sony kameran jag har hade visst 10x zoom å det är ju trevligt... ;)

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tack för kommentaren, Roller, men jag tror faktiskt den är lite FÖR avancerad för mej...? Dessutom så har den inte så lång zoom, det är lite trist när man är på motor/hästtävlingar. Jag vill ha en kamera som klarar allt, till så litet pris som möjligt, annars dödar frugan mej...

/Thomas

Ps. Den andra Sony kameran jag har hade visst 10x zoom å det är ju trevligt... ;)

Problemet e att få den ekvationen att gå ihop.

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Problemet e att få den ekvationen att gå ihop.

Sant, så sant, MEN eftersom jag är van vid skitdigitalkameror, iofs med bra zoom, så är nästan allt en förbättring! Tycker det var lite dålig zoom på G10:an och du skulle se frugan blickar när jag sa att den kostade 3500:-... :/

//Thomas

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ungefär som kinder ägg men man vet aldrig vad man får i ägget efter man ätit upp chokladen.

Att få tag i en kamera som håller ett tag känns rätt avlägset om du inte vill gå över till system.

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Ungefär som kinder ägg men man vet aldrig vad man får i ägget efter man ätit upp chokladen.

Att få tag i en kamera som håller ett tag känns rätt avlägset om du inte vill gå över till system.

Nä, så sant det med! Men vad gör man med begränsad ekonomi!?

Kollade upp vad Nikon D40 med 18-55 kitobjektiv samt ett tamron 70-300 objektiv skulle kosta: 6000:- Synd att det är så "dyrt" för mej...

//Thomas

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Sant, så sant, MEN eftersom jag är van vid skitdigitalkameror, iofs med bra zoom, så är nästan allt en förbättring! Tycker det var lite dålig zoom på G10:an och du skulle se frugan blickar när jag sa att den kostade 3500:-... :/

//Thomas

Har du inte lärt dig ännu att du bara behöver säga att den var jättebillig, men i verkligheten kostade 4 gånger så mycket?

Mitt ex trodde i flera år att en racinghelg bara kostade 1500.... :rolleyes:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tjöppte en Olympus E520 till tanten.
Hon hade en E500 innan.
5600 tyckte jag var ganska billigt, med bakfylleutjämning och allt.
Nu kanske hon är tyst ett tag.
Eller inte.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag trodde själv att foto skulle inte kosta så mkt men ack så fel jag hade. Har man provat andra saker såsom nytt optik så inser man att ska det bli bra så kostar det pengar.

He he lite som HD anlitade porsche för att göra deras motor i V-roden eller vad det nu var. Man kan inte snåla på saker hur mkt som helst & tror sen att det kan leverera. Eller så hyr du kameran på Leasy eller Thorn! :D

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Har du inte lärt dig ännu att du bara behöver säga att den var jättebillig, men i verkligheten kostade 4 gånger så mycket?

Edit: Går ju säkert att hitta en äldre d50 för mindre pengar idag också? har en sådan som trots sin ålder är klockren..

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
gsx 1195 rw
Hej på er
Tänkte köpa ny kamera! Jag har ingen koll alls vad jag ska ha. det enda jag vet är att det inte ska vara någon systemkamera utan bara någon liten rackare som får plats överallt.
Har inte läst tråden "finns ju en del att gå igenom" så det kanske redan står men har ni några tips???
Pris upp till 3500 kr

Lite beroende av vad man söker men en hyfsad en är Pentax W60, 10 megapixlar, 5ggr optisk zoom, 9ggr digital zoom, 125 gram, etc etc.
Det bästa av allt,, vattentät ner till 4 meters djup, så man kan lungt ta med den på alla hojturer oavsett väder utan risk för fuktskador.:tummenupp
Ca pris 2500-:

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91

Hehe... Jo, så KAN man göra, fast jag gillar att köra med öppna kort...:tummenupp

Tjöppte en Olympus E520 till tanten.
Hon hade en E500 innan.
5600 tyckte jag var ganska billigt, med bakfylleutjämning och allt.
Nu kanske hon är tyst ett tag.
Eller inte.

Olympus E520 verkar vara en mycket trevlig kamera det också, blir dock något dyr för mej, 6400:- inkl kitobjektivet är bra mycket över min budget. Sen är det där med systemkameror så behöver man fler objektiv och pengarna rasar iväg...

Jag trodde själv att foto skulle inte kosta så mkt men ack så fel jag hade. Har man provat andra saker såsom nytt optik så inser man att ska det bli bra så kostar det pengar.

He he lite som HD anlitade porsche för att göra deras motor i V-roden eller vad det nu var. Man kan inte snåla på saker hur mkt som helst & tror sen att det kan leverera. Eller så hyr du kameran på Leasy eller Thorn! :D

Hahhaa... Känner igen mej i dej Gnutten, vad man än provar så inser man att det finns bra många fler nivåer att utforska som kostar bra mycket mer i pengaväg! Har testat sporter och andra intressen såsom bilstereo och annat där man gärna vill gå vidare till nästa steg, som oftast kostar det tiodubbla mot det man började med!

Nä, jag vill ha en enkel kamera som gör allt till HYFSAT resultat till rimlig peng, därav de modeller som jag föreslog! Jag gillar att fotografera, men ska inte försöka bli jättebra på det, utan bara stilla mitt och min familjs behov av bilder! :)

Edit: Går ju säkert att hitta en äldre d50 för mindre pengar idag också? har en sådan som trots sin ålder är klockren..

Saken är den oxå att jag tänkte ta det på avbetalning, har mist jobbet så jag kan inte lägga en massa pengar med en gång, tyvärr. Så det är nytt som gäller!

Lite beroende av vad man söker men en hyfsad en är Pentax W60, 10 megapixlar, 5ggr optisk zoom, 9ggr digital zoom, 125 gram, etc etc.
Det bästa av allt,, vattentät ner till 4 meters djup, så man kan lungt ta med den på alla hojturer oavsett väder utan risk för fuktskador.:tummenupp
Ca pris 2500-:

Denna verkar trevlig, kollade lite på den. Kul att den kan ta 3 bilder / sek. vid 5Mpix, detta är en väldigt bra feature vid hästtävlingar när man aldrig vet när hästkraken väl ska hoppa... ;) Lite blandade recensioner på dpreview.com dock

Mycket bra förslag.

Eller en beggad Nikon D70s inklusive glugg. En sån för man för 3000-3500 kr

Samma sak här, måste köpa ny för att kunna avbetala... Trist nog! Fan va sugen jag blir på en riktig digitalsystemkamera, typ Canon 400D... Usch va trist det är att inte ha ett jobb!

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Finns kamerabutiker som säljer beggat också, så du kan få de på avbetalning.
Köp nåt bra beggat helt enkelt.

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Finns kamerabutiker som säljer beggat också, så du kan få de på avbetalning.
Köp nåt bra beggat helt enkelt.

Jo, jag såg att scandinavianphoto.se hade lite, men det var väääldigt lite tyvärr... Annars är jag helt för beggat!

Om du kan nöja dig med nåt "gammalt" så håll utkik när de rear ut gamla modeller. Köpte min Canon 350D i Februari iår för 2995:- med 18-55 kit. Tror inte ens man hittar en begagnad för det priset än...

Jo, jag har tänkt i dom banorna med, kanske blir någon drive närmare jul oxå? Vet inte om det brukar vara det på kameror?

En sak jag kom och tänka på att jag vill nog ha en kamera som har "vanliga" batterier, inte ett batteripack, pga allt strul med dessa till mina sonykameror...

Förresten, finns det något alternativ att laga min Sony DSC-F717, typ någon som lagar digitala kameror billigt!? Har en radda fel på den, kan lista det om det är någon som är intresserad!?

Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Jo, jag såg att scandinavianphoto.se hade lite, men det var väääldigt lite tyvärr... Annars är jag helt för beggat!

Har inte stenkoll men tyckte dustin hade bra pris på Canon 1000D kit med "bonus" som minneskort o väska. Kanske ett tips?:)

Edit: Tror kitet var med stabiliserat objekt dessutom vilket jag iofs aldrig användt men verkade bra!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln