För dig som ska köpa fotokamera

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Var inne på on off idag och kollade på canon 450D och 1000D. Hörde med personalen vad det var för skillnad på dem och om jag som amatör skulle märka något. Han menade på att det blev dubbelt så bra bilder med 450D vilket jag tyckte lät lite konstigt. Han sa även att objektivet på 450:n var mycket bättre. Kan det verkligen skilja så mycket? Jag blev lite osäker och gick därifrån utan kamera. Hade annars tänkt att köpa en idag. Därför tänkte jag forska vidare lite i skillnaderna.

Kolla en tidning som testat båda eller recensioner på tex www.fotosidan.se . Dubbelt så bra tror jag inte på iaf! Lycka till med ditt val!

("DigitalFoto - Kameraguiden 2009" testar båda.)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Var inne på on off idag och kollade på canon 450D och 1000D. Hörde med personalen vad det var för skillnad på dem och om jag som amatör skulle märka något. Han menade på att det blev dubbelt så bra bilder med 450D vilket jag tyckte lät lite konstigt. Han sa även att objektivet på 450:n var mycket bättre. Kan det verkligen skilja så mycket? Jag blev lite osäker och gick därifrån utan kamera. Hade annars tänkt att köpa en idag. Därför tänkte jag forska vidare lite i skillnaderna.

Bullshit, gå till en riktig kameraaffär istället. Nej tror knappast det blir dubbelt så bra bilder, mm vet ej om det är 18-55 is på 450 & det gamla 18-55 på 1000D så är den till 450 mkt bättre. Verkar som om man sälje den med is till 1000D också.

OM du kollar här t,ex http://www.kungsholmsfoto.se/index_kungs.htm så kostar 18-55 is knappt något när man väljer det till sin 450. Visst det skiljer lite mellan 1000D & 450D men tror du kommer utvecklas mera på 450D.

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle

Går du in på Cyberphoto och välj vilken kamera (kamerahus) du är intresserad av så finns det testbilder och titta på. :tummenupp

Wolford

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
FZ1N -08
Eos 40d

Tänkte bara tipsa om 40D + 18-55 IS + 2GB extremeIII för 7990 på mediamarkt , finns inte i nåt reklamblad vad jag sett men köpte min i Sundsvall igår.

Min första systemare och vilken känsla :)

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Köpte en Canon Eos 450 D... Får gå genom bruksansvisningen och kolla alla funktioner. Verkar ju finnas ett antal funktioner och inställningar. Men det verkar bli fina bilder i alla fall. :tummenupp

Robz

Guest
Tokkul kamera med fantastiska egenskaper för snabba förlopp:
(Kolla särskillt slowmo-filmerna!)

http://ex-f1.exilim.de/sv/

Har haft den i ett år nu och fattar inte varför det är så tyst om den!
Bästa funktionen är att hålla avtryckaren halvt nere och när det väl händer något - ja då har man hela sekunden innan "inspelad" med 60 bilder per sekund!!!! :yoparty
Full HD-film gör ju inte saken sämre...
Super Slowmotion är oxå kul o leka med.

HANDLA!!!

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Femsiffrigt tillbaks på skatten, ge mig tips på kul "lek-objektiv" för konstfoto! Typ fisheye, babylens, tiltshift eller liknande. Gärna nåt utöver det vanliga! Ska användas till säljbara bilder.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Köpråd önskas!

Hej

Tänkte bli vuxen & införskaffa mig en schysst systemkamera nu. Men jag är helt grön på området och skulle behöva lite köpråd gällande vilken av nedanstående kameror som är "bäst".

Nikon D90 med 18-105 objektiv.
Canon EOS 500D med 18-55 objektiv.

Att objektivet är bättre på Nikon är jag helt med på.
Nikon har 12,3 megapixel. Canon har 15,1.
Nikon har HD inspelning i 720P, Canon har fullHD 1080.

Det jag tänkt att fota / filma är uteslutande motorcyklar i fart samt en & annan familjebild.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej

Tänkte bli vuxen & införskaffa mig en schysst systemkamera nu. Men jag är helt grön på området och skulle behöva lite köpråd gällande vilken av nedanstående kameror som är "bäst".

Nikon D90 med 18-105 objektiv.
Canon EOS 500D med 18-55 objektiv.

Att objektivet är bättre på Nikon är jag helt med på.
Nikon har 12,3 megapixel. Canon har 15,1.
Nikon har HD inspelning i 720P, Canon har fullHD 1080.

Det jag tänkt att fota / filma är uteslutande motorcyklar i fart samt en & annan familjebild.

Nja prislappen är ungefär det du har skrivit men i detta fall så kanske Nikon är ett strå vassare med sitt 18-105 om du ska kunna zooma just vid mcfoto. 18-55 kommer du inte långt på med 500D. Lägger du till ett canon 70-200 f/4L tillsammans med 500D + 18-55 IS så håller det ett tag. Ljusstyrkan kanske inte är den bästa med 18-55 IS men om du provar ett Tamron 17-50 2,8 alt Sigma 18-50 2,8 så är du såld då vill du inte ha Canon 18-55! :)

Om du sätter på ett tele på 500D hur kommer den vara utan batterigrepp?
Visst du får välja bort filmning med 50D men den ligger i samma prisklass som 500D som 50D känns bra redan från början utan grepp. Så om det är uteslutet motorcyklar & en del familjebilder så känns en 40D alt 50D bättre. Du får säkert bättre filmning med en separat filmkamera & de är väldigt billiga nu för tiden tycker jag.

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
18-55 är ju väldigt tråkig, i princip på allt (oavsett märke, enligt min mening) Köpte min D80 med 18-135, men 18-70 var betydligt ljusstarkare och jag bytte till 18-70 tillslut, denna visade sig vara en ganska sjysst allround-zoom. När jag plåtar bilar/hojar eller något fordon i rörelse så gillar jag min 35-105 (gammal manuell) är gissningsvis 50-135mm på digitalkamera, den tycker jag är lagom! (gamla manuella objektiv är ju så löjligt prisvärda om man klarar sig utan AF) Oavsett vilken kamera du än väljer så skulle jag tipsa om att välja bort 18-55:an.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har börjat fundera lite på att skaffa en kamera för att kunna ta schyssta hojbilder.

Är en riktig amatör när det gäller fotografering, och vill mest ha nånting där allt inte blir suddigt bara för att det rör sig, eller ser ut att stå still om man lyckas få till skärpan.. (som det blir med min lilla sunkiga kompaktkamera).

Säg att jag t ex vill fota på lite bandagar osv. är det "riktig" systemkamera som gäller då? Eller funkar det med de lite billigare?

(obs, jag är inte i första hand ute efter att fota bilder för utskrift osv. Mest för att få lite schyssta hojbilder).

tacksam för tips!

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Har börjat fundera lite på att skaffa en kamera för att kunna ta schyssta hojbilder.

Är en riktig amatör när det gäller fotografering, och vill mest ha nånting där allt inte blir suddigt bara för att det rör sig, eller ser ut att stå still om man lyckas få till skärpan.. (som det blir med min lilla sunkiga kompaktkamera).

Säg att jag t ex vill fota på lite bandagar osv. är det "riktig" systemkamera som gäller då? Eller funkar det med de lite billigare?

(obs, jag är inte i första hand ute efter att fota bilder för utskrift osv. Mest för att få lite schyssta hojbilder).

tacksam för tips!

Beror ju på din budget men du bör åtminstone ha ett bra objektiv med en brännvidd på minst 200 mm. Jag har ett Sigma 70-200 2.8 till min Nikon D300 som jag är rätt nöjd med.

Minimum, om du frågar mig, är en systemkamera med intern autofokusmotor. Ett plus är om den kan ta snabbare bildserier än 6 bilder/sek.

.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Beror ju på din budget men du bör åtminstone ha ett bra objektiv med en brännvidd på minst 200 mm. Jag har ett Sigma 70-200 2.8 till min Nikon D300 som jag är rätt nöjd med.

Minimum, om du frågar mig, är en systemkamera med intern autofokusmotor. Ett plus är om den kan ta snabbare bildserier än 6 bilder/sek.

.
Man kan klara sig ganska långt med t.ex. en 500D eller D90 med en halvbillig telezoom också. Som sagt var en brännvidd på minst 200mm till en kamera med crop-sensor om man ska plåta hojar på bana eller liknande.

Men sedan är det ju som med allt annat. Kan man inte hantera grejerna så blir det inte bra bilder, oavsett vilken utrustning man har.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Man kan klara sig ganska långt med t.ex. en 500D eller D90 med en halvbillig telezoom också. Som sagt var en brännvidd på minst 200mm till en kamera med crop-sensor om man ska plåta hojar på bana eller liknande.

Men sedan är det ju som med allt annat. Kan man inte hantera grejerna så blir det inte bra bilder, oavsett vilken utrustning man har.

Precis. Man blir inte konstnär för att man har dyr pensel. ;)

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87

tacksam för tips!

En "riktig" systemkamera är inte nödvändigt, men naturligtvis går det att få till bättre bilder med en sådan. Det jag däremot tycker är nödvändigt är att det går att göra manuella inställningar så isf. en lite mer avancerad kompaktkamera.

//Daniel

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag vill köpa en vattentät kompaktkamera.
Tips och råd?
Bäst bilder?
Bäst film?
Någon med IR-funktion?
Någon om ö.h.t. klarar att fota i skymning/gryning utan blixt?
Snabb att starta?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Ska dra till Hongkong en vända i höst, funderar på att köpa en ny systemare.. någon som har tips på bra butiker där eller någon länk så man kan jämföra priser?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Som många tidigare varit så är jag inne på att köpa min första systemkamera. Är som sagt helt novis och om man tittar på de bilder jag tagit med min kompaktkamera, en ganska dålig fotograf. Det jag är ute efter är en bra, enkel allround kamera som man kan fota allt från vyer, närbilder till hojbilder. Har av någon underlig anledning fått för mig att jag även vill kunna filma med kameran.

Först tittade jag på Canon 1000D. Billig, fått bra kritik men man kan inte filma med den. Sen tittade jag på Canon 500D och Nikon D5000. Har blivit förtjust i Nikon kameran. Den har fått bra kritik och prismässigt ligger den på gränsen vad jag vill betala. Är Nikon D5000 rätt kamera för mig? Förslag på andra kameror jag bör titta på?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Som många tidigare varit så är jag inne på att köpa min första systemkamera. Är som sagt helt novis och om man tittar på de bilder jag tagit med min kompaktkamera, en ganska dålig fotograf. Det jag är ute efter är en bra, enkel allround kamera som man kan fota allt från vyer, närbilder till hojbilder. Har av någon underlig anledning fått för mig att jag även vill kunna filma med kameran.

Först tittade jag på Canon 1000D. Billig, fått bra kritik men man kan inte filma med den. Sen tittade jag på Canon 500D och Nikon D5000. Har blivit förtjust i Nikon kameran. Den har fått bra kritik och prismässigt ligger den på gränsen vad jag vill betala. Är Nikon D5000 rätt kamera för mig? Förslag på andra kameror jag bör titta på?

Både 500D och D5000 är bra kameror, mitt råd är att du känner och klämmer lite på dem. Canon är lite mindre och för mig kändes den aningens för liten att hålla i plus att Nikons menyer tilltalade mig mer. När det gäller filmning så har jag lite svårt att se hur man ska kunna få till det bra när man måste fokusera manuellt (för så är det väl)?

Det som jag känner efter några år med en Nikon D50 och sedan några år med en Nikon D300 som "semi-yrkesfotograf" så skulle jag inte köpa en kamera utan inbyggd autofokusmotor (pga att mitt favvo-objektiv Nikon 50 1,4D som inte har egen motor). Sedan skulle jag köpa en kamera med så många knappar som möjligt, jag hatar att behöva gå in i menyerna för att ändra inställningar!!!

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Både 500D och D5000 är bra kameror, mitt råd är att du känner och klämmer lite på dem. Canon är lite mindre och för mig kändes den aningens för liten att hålla i plus att Nikons menyer tilltalade mig mer. När det gäller filmning så har jag lite svårt att se hur man ska kunna få till det bra när man måste fokusera manuellt (för så är det väl)?

Det som jag känner efter några år med en Nikon D50 och sedan några år med en Nikon D300 som "semi-yrkesfotograf" så skulle jag inte köpa en kamera utan inbyggd autofokusmotor (pga att mitt favvo-objektiv Nikon 50 1,4D som inte har egen motor). Sedan skulle jag köpa en kamera med så många knappar som möjligt, jag hatar att behöva gå in i menyerna för att ändra inställningar!!!

Vad jag förstått så har varken 500D eller D5000 inbyggd autofokusmotor. Vad jag fått fram så måste man gå upp ganska bra i pris för att få detta. Men som en glad amatör som jag spelar detta kanske mindre roll. Vad för objektiv bör man satsa på? Är mest inne på Nikon D5000 nu och de flesta säljs med 18-55 VR objektiv. Som helt novis så misstänker jag att zoomen är ganska obefintlig med detta objektiv. Skall kunna fota rörliga motiv på lite avstånd också. Kan ett 18-200 VR vara bättre? Vad bör jag titta på (jag ser bara massor av siffror och bokstäver i förteckningen, förstår inte vad som är viktigt eller ej)?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln