För dig som ska köpa videokamera

MikkE

Guest
Kom igen nu, ge mig bästa tipset på en videokamera med hårddisk, maxpris 5000:-, ska köpas imorgon!
Vill du verkligen ha hårddisk? De är inte alls lika snabba som de med minneskort. Dessutom klänsligare då det är rörliga delar i den.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vill du verkligen ha hårddisk? De är inte alls lika snabba som de med minneskort. Dessutom klänsligare då det är rörliga delar i den.

Det blev en med minneskort istället, en Sony CX105 eller nåt sånt hette den. har provfilmat litegrann och kopplat in den via komponent till 42:an i vardagsrummet och jävlar vilket kvalité på bild och ljud :brinnerup
Surt bara att det är HDMI out på kameran men det är ju nån jävla mini-hdmi *c-kontakt eller finns det fler?* såklart :mad:
 

utter92

People of Japan, you must now be brave
Gick med
24 May 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
FZR 600 Tidigare: Mito, XT125R
Har tänkt att beställa en POV 1.5 hjälmkamera. :tummenupp

MEN den var inte direkt gratis i Sverige så undrar om det blir några problem med en utländsk från USA? Den verkar klara både PAL och NTSC så där klarar den sig bra.

Och JA jag vet att det kan bli dyrt med tull och att jag kan få problem med reklamation och annan service :)

Några andra faror/problem?

tack på förhand :)
 

utter92

People of Japan, you must now be brave
Gick med
24 May 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
FZR 600 Tidigare: Mito, XT125R
här fick man visst inga svar :( kanske ska starta en egen tråd? :va
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Kommer man verkligen att tjäna så mkt på en POV genom att köpa från staterna? Varifrån köper du då?

Black Friday deal på B&H Photo var det billigt som faan... 450 dollar kostade en POV 1.5 då. Så man kan hitta bra kampanjer ibland.
 

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Ort
Halmstad
Hoj
FZ6-N -08
Hur svårt är det att till ex redigera bort reg-nummer på en film?
Nån som känner till nån guide?
 

Alan_Love

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -09 Racing Red
Ursäkta om jag kanske upprepar någon gammal fråga men har bara orkat läsa första 5 sidorna och 5 sista sidorna :p

Det jag nu undrar över är om GoPro Hero HD är något att ha?
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Skön film! Jag vill också köra på bana! :(

Iallafall till en följdfråga... Vilket "kit" köpte du? Helmet eller motorsport, eller vilket kit rekommenderar du rättare sagt?

Och tack för förra svaret! :$

Vi köpte motorsports kitet.
Det ingår fler monteringsplattor och en rejäl sugkopp i det.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Dags att defibrilatorchocka den här tråden till liv igen.

Sitter o funderar på det här med att skaffa videoinspelningsmöjligheter på hojen.

Vad jag tycker saknas på marknaden idag är hyfsat billiga multipointsystem för inspelning, att man alltså kan ansluta flera kameror till en burk och spela in flera kanaler paralellt, till konsumentmarkandspris.

Vad gör man då inte om att börja fundera på egna lösningar, flertalet frågor uppstår då som jag tänkte se om folket här på SH kan ha några bra synpunkter på.

Först systemuppbyggnaden, jag vill altså kunna spela in från minst två kameror samtidigt, hur löser man det själv?
Dom lösningar jag har funderat på hitils är PC-baserad allihopa, att ha fyra stycken gopro på hojen känns inte överdrivet tilltalande, samt rätt dyrt också. (att välja/starta inspelning måste nästan kunna ske med en eller flera knappar på styret)

PCn:
Den behöver vara liten, altså är det mini-itx-mobo eller pico-itx mobo som gäller typhttp://www.dustinhome.se/pd_5010315234.aspx eller http://www.mini-itx.com/store/?c=39 helst det senare iom att mini-itx känns på gränsen till för stort, vore najs att kunna montera det i kutsen.
Båda korten har SATA, USB 2.0 och mini-itx-kortet har en PCI-plats vilket kan behövas i ett av konstruktionsvalen.
Snabb disk för videoinsamling ger nåt i stil med en SSD disk på kanske 160 gig. (intels x25 är grymt snabb, vid behov kan man stripea flera diskar också)
OS blir naturligtvis linux eftersom det har minst overhead.

Kameraanslutningar:
Det mest tilltalande är att ha nåt slags digitalt interface direkt från kameran till PCn, det som då kommmer mig till sinnes först är naturligtvis USB och "webkameror". =)
Det finns ett flertal HD-webkameror till vettiga priser med microsoft i spetsen med vad som verkar vara bäst pris/prestanda, tex deras lifecam-serie:
http://www.dustinhome.se/pd_5010543746.aspx 1080p för 795:-
http://www.dustinhome.se/pd_5010329681.aspx 720p för 499:-
Tre saker måste naturligtvis tas i åtanke:
Vädertålighet, problem med "jellyeffekt vid vibrationer och USB-banddbredd.

Vädertåligheten kan jag delvis ha överseende med, jag åker mest när det är fint väder, och kamerorna går säker att göra hyfsat täta med lite silikon.

Jellyeffekten och interferens med vibbrationer måste naturligtvis testas. ()

bandbredden kan man göra lite överslagsräkning på, vilken jag just nu insåg att den var helt fel, som generalisering kan vi nog säga att 1080p lär bara gå att få en kamera med, 720p ev två kameror och dvd kvalite på 768*576 borde man kunna få in från fyra kameror via usb.
Måste naturligtvis testas och även att PCns något klena CPU klarar skyffla datan som skapas.

En annan variant är att köpa vanliga bullet-kameror för nån tusenlapp styck, och separata USB-videograbbers till dom, ovanstående slutsatserkvarstår då.

En ANNAN variant är att köpa ett PCI/PCIe-framegrabberkort för 4 kanaler, tex http://cgi.ebay.com/4-Channel-Video...617?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aa8097f59
det finns en uppsjö att välja av på ebay, och ansluta vanliga bulletkameror till.
Datorn måste då ha pci-plats vilket kräver det större mini-ITX-kortet.

Det som jag tycker ser mest tilltalande ut är usb-webkameror och ett pico-itx-kort med SSD-diskar till.
det skulle prismässigt hamna runt:
mobo:1400:-
ram:500:-
intel ssd: 80 gig för 1500:- 160 gig för 3500:- (känns som det är bättre att stripea två 80gb-diskar både pris/utrymmesmässigt och hastighetsmässigt)
usb-web-kamera: 800*[så många kameror du vill ha]
Alltså totalt ca 6500:- för ett startsystem med två kameror och 80gb*2
(tillkommer gör allt byggmaterial till atron som låda, PSU osv.)
Om man vill kan man ju även logga postioner/hastighet med en GPS-puck.

Åsikter, tankar?
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Dags att defibrilatorchocka den här tråden till liv igen.

...

Alltså totalt ca 6500:- för ett startsystem med två kameror och 80gb*2
(tillkommer gör allt byggmaterial till atron som låda, PSU osv.)
Om man vill kan man ju även logga postioner/hastighet med en GPS-puck.

Åsikter, tankar?

Intressant idé helt klart. Min spontana lösning på det du vill uppnå är att ändå köra två stycken GoPro och använda en klappa eller motsvarande för att kunna synka dom i efterbehandlingen. Samma kostnad, och det är klart för start så fort du klistrat fästen och laddat batterierna.

Andra funderingar är vilken bildhastighet webkameror har? 60fps är att föredra då bilden flyter mycket bättre.

Det intressantaste i din idé är om man använder fler än två kameror, då kostnaden per kamera blir ganska låg. :tummenupp
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Intressant idé helt klart. Min spontana lösning på det du vill uppnå är att ändå köra två stycken GoPro och använda en klappa eller motsvarande för att kunna synka dom i efterbehandlingen. Samma kostnad, och det är klart för start så fort du klistrat fästen och laddat batterierna.

Andra funderingar är vilken bildhastighet webkameror har? 60fps är att föredra då bilden flyter mycket bättre.

Det intressantaste i din idé är om man använder fler än två kameror, då kostnaden per kamera blir ganska låg. :tummenupp

Mjo, en grej som jag verkligen skulel vilja ha är liksom en knapp på styret så man kan styra kamerorna under färd och det blir ju svårt med gopro-stuket.

Ok, 30 fps är väl det dom där kamerorna klarar. :/

precis det var min tanke, 2 kameror kostar ung lika mycket som två gopro, fyra kamror blir billigare.

Tror det första steget får bli att köpa en sån webkamera o försöka testa på hojen med en bärbar i ryggan och återkomam med raport och testfilm.

En annan sak är ju att det blir helt raw-storlek på filerna, så dom blir STORA, nån som vet om gopron och andra lösningar packar filerna nåt så dom inte blir fullt så stora?

En fördel med att ha en PC med är ju att den kan stå över natten och komprimera ihop dagens filmer och sen kopiera till tex usb-minne för att fria upp plats om man är ute på längre resor.
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top