Förlossning!?

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Förlossningar är aldrig roliga att vara på.
Har varit med på 3st (om man räknar med när jag föddes då).
Jag har två st ungar själv. Första gången jag fick barn då tog jag med tidningar, och fick sitta och sova innan det var dags (orkade inte vara vaken när tanten sov i alla fall).

Andra gången var det ännu jobbigare.
Det slutade med att det vart akutkejsarsnitt efter ett par timmars misslyckandes krystningar (heter det så?)!
Då var man inte tuff kan jag lova.
Men vilken grej! Var med och tittade på när dom tog ut dottern.
Dom skar ju upp frugan, och sedan stod det folk runtomkring, och verkligen drog isär magen. Såg ut som dom hade dragkamp. Och fort som fan gick det också.
Dom sprang iväg till operationen med frugan liggandes i sängen.
Sedan fick jag sätta på mig fula träskor och någon fulrock. Det var nog nästan det värsta jag varit med om hehehe.

Hursomhelst så gäller det bara att ta det lungt.
När man väl kommer in dit är det bara att försöka varva ner.
Det jag tycker är värst är bilkörningen dit. Gick inte i några lagliga 90km/h då inte.
Körde om en polisbil på heldragenlinje som stoppat en annan bil.

Ja just det! kan vara intressant och se vilket folk det kommer dit också.
När vi "låg inne" så kom det en del kärringar som skrek som dom skulle dö ungefär.
Frugan och mitt ex tyckte båda att dessa överdrev.
Visst gör det ont som dom sa, men vad hjälper det om man skriker som ett flyglarm?
Gör ju inte mindre ont för det :).

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Har ingen nämnt ett av de viktigare råden till den blivande pappan?
STANNA I HUVUDÄNDEN!!!

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Det brukar liksom ge sig hur man ska bete sig, har varit med två gånger och det var väldigt olika (samma tjej).

Ett hett tips är ju att du håller dig vid huvudändan av sängen, annars kommer det att ta lång tid innan du kan se på henne som förr.

Det pratas mycket om humörsvägningar hos tjejerna men var beredd på att det kommer att vara väldigt känslomässigt även för dig.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Annars kan du göra som polaren som blev lite nervis under förlossningen så när hans tjej ville ha mer lustgas så vred han... Hon ville ha ännu mer, han vred, hon ville fortfarande ha mer så han vred tills det tog stopp...
När han förklarade att det inte gick att få mer vart tjejen som galen varpå han upptäckte att han hade skruvat åt fel håll.... :hihi

När han efter förlossningen berättade det så mjae... hon tyckte av nån anledning inte
att det var riktigt lika kul som han... :hihi

njelger

Guest
Om det är någon gång under din livstid du kommer att känna dig värdelös så är det vid förlossningar. Kvinnan ligger och skriker av smärta och det enda du kan komma med är ryggdunk och saft.

Tjöp med dig en påse Gorbys piroger, både för dig och cheyen skull. Sykhusmat är vidrich, I tells ya.

BS. Det är ju nu det gäller att stötta, hjälpa, hämta, Ha koll på klockor o saftglas, o statistik, Andning o grejer. Se till att annat runtomkring är fixat, morsor o barnvakter, jobb o möten.

Det viktigaste är ju iofs att vara där. OM modern to be vill såklart. Tror iofs 99.9 vill det.

Packa väskan och var förberedd så slipper man den stressen. Snacks o datorer o böcker o allt man kan tänka sig.

Själv kom jag in med bredsladd i Snöstorm med störtblödning 1 månad tidigt, Ingen väska, Puls på 150 o adrenalin i mängder. (Cherokee tack för att du finns :) )

Det gick hur bra som helst.

Gå in i salen med tanken att Du gör skillnad, Du behövs och du är viktig !

Och du , det är underbart !

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Sjuksköterskan till den gravid kvinnan på väg in på förlossningen: Har slemproppen gått?

Blivande mamman: Nej då, han är bara ute o betalar parkeringen.

Var beredd på att tanten kommer ha ont och att ni kommer att få vänta. Sällsynt att man lägger upp kvinnan o hon föder på rot.

Snask, mackor, dricka, tidningar och sånt som ni båda kan roa er med. Hon kommer nog inte lösa några korsord som kräver koncentration men lyssna på musik går ju.

Vi hade med en specialkompagnerad CD...kom dock inte till användning.

Se även till att tanka. Inte alltid man får plats på det närmaste sjukhuset. Jag vet, vi fick nämligen börja med att tanka då dom två sjukhusen i Gbg var fulla så fick vi åka till Borås (6mil).

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Eller som Lenny Norman sa om att närvara vid förslossning: -"bara för att se hur mycket de delen kan ta, så att man ska känna sig som en tändsticka i Globen resten av livet"

Säg bara inte som en kille gjorde efter att hans sambo fött sitt första barn. Eftersom förstfödslar normalt tar tid medan denna gick riktigt fort, varpå mannen, i all välmening utbrister;" Det gick ju smärtfritt" ( Hört i P3 för en tid sedan)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Glöm inte att ha bilen fulltankad och i gott skick, resväska packad och barnstol i alla fall inpackad i bilen - det kan bli mer bråttom än vad man tror.

Vad ska man med barnstolen till?

Även om en förstföderska eventuellt kan få åka hem direkt efteråt om hon själv propsar på det, så ska inte ungen sitta i barnstol på ett par månader ändå...

Vid mitt första barns födelse tog det 26 timmar, så jag hann göra allt man kan göra på förlossningen, inklusive att äta en pizza (personalen beställe efter en extra åt mig) sova på saccosäck och allt det andra man ska göra...

Det är hon som föder som bestämmer vad du ska göra, personalen kommer med goda råd, och du känner dig bara vilsen...

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Även om en förstföderska eventuellt kan få åka hem direkt efteråt om hon själv propsar på det, så ska inte ungen sitta i barnstol på ett par månader ändå...

Hur kommer alla barn hem då?

Eller menar du på att det heter babyskydd för dom allra minsta?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur kommer alla barn hem då?

Eller menar du på att det heter babyskydd för dom allra minsta?

Tja, det vete väl fan vad det heter, själv fraktade jag hem mina ungar liggandes i barnvagnsinsatsen i baksätet, det finns säkert speciella babyskydd också...

ÅAS så är jag så dålig förälder att jag inte ens orkade släpa med mig barnstolen på spaniensemestern utan jag höll i ungarna när vi åkte taxi eller buss...

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Korta tips.

Det är söligt slem och blod plus div annat har du sett en ko som föder så är det ungefär samma slabb.

Hon kommer skrika ,men det är först när dom djupa råmande vrålen kommer som det är dax.

-Det gjorde ont ,men det gick ju över ,brukar frugan säga.

alfaholic

Enbent bandit
Gick med
23 May 2009
Hoj
BRP spyder RSS
Inne på BB är det hon som är bossen och du lyder !!
Var beredd på allt och jag menar allt , jag har varit med frugan på 3 förlossningar och vi har åkt från BB hem med två barn:confused:

Prata med personalen dom kan det där och glöm inte att om ni känner er obekväma med den personalen ni får så se till att byta , det är riktigt viktigt att ni känner er bekväma vid detta väldigt speciella händelse i erat liv !
Och sist men inte minst ta mycket foton eller filma mycket det brukar oftast uppskattas efteråt och den händelsen kommer aldrig igen...

LYCKA TILL !!!

/Juha

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Inne på BB är det hon som är bossen och du lyder !!
Var beredd på allt och jag menar allt , jag har varit med frugan på 3 förlossningar och vi har åkt från BB hem med två barn:confused:

Prata med personalen dom kan det där och glöm inte att om ni känner er obekväma med den personalen ni får så se till att byta , det är riktigt viktigt att ni känner er bekväma vid detta väldigt speciella händelse i erat liv !
Och sist men inte minst ta mycket foton eller filma mycket det brukar oftast uppskattas efteråt och den händelsen kommer aldrig igen...

LYCKA TILL !!!

/Juha

Döfött :confused:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Tja, det vete väl fan vad det heter, själv fraktade jag hem mina ungar liggandes i barnvagnsinsatsen i baksätet, det finns säkert speciella babyskydd också...

ÅAS så är jag så dålig förälder att jag inte ens orkade släpa med mig barnstolen på spaniensemestern utan jag höll i ungarna när vi åkte taxi eller buss...
OCH DE ÖVERLEVDE?:va

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...