Försäkra på en förälder?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Hej RAxor86.

Jag har nu läst igenom tråden och har några små saker du skall betänka:

1. Försäkringsbiten (som ju tråden egentligen handlar om) har jag inte så mkt att säga om. Har försäkringsbolaget sådana villkor att du kan vara brukare av hojen, trots att den står skriven på din far så är det i mina ögon inte alls skenförsäkring. Det kan ju inte vara det då bolaget har klara regler gällande detta. En sak att tänka på är att om det nu skulle hända något så får din förälder en högre premie i framtiden, du har alltså försatt denne i en taskig sits. Fast då kanske du är beredd att betala mellanskillnaden tills premien är tillbaka på rätt läge igen.

Var vänlig och upplys om vilket bolag som tillåter skenförsäkring!

Dvs, sätter en lägre premier för en annan riskgrupp och betala ut till trots; att en annan part har både det ekonomiska intresset samt är huvudsaklig brukare.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Tänker inte läsa de föregånde 6 sidorna av skräp där folk attackerar TS, men om du vill försäkra på en förälder så går det bra så länge ni är skrivna på samma adress.

De flesta FB tillåter kunden att nyttja sitt försäkrade fordon inom hushållet.

//Mva Adnan

Läs på, gör om, gör rätt.:näsblod

Jag har ett annat litet delikat problem som jag gärna vill ha svar på!

Min mc ger mig som billigast en försäkring på 10 000 kr hel/hel utan möjlighet att ställa av den. Eftersom sommarmånaderna är få i vårt land så funderar jag på att skriva över motorcykeln på farsan under vintern som kommer likna ett "köp".
Kommer jag bli ersättningsskyldig de resterande månaderna av försäkringen eller bryts den upp på en gång?

Yttreligare en skitstövel som vill lämpa över kostnader på andra.:arsele

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag har god självkännedom. jag befinner mig inte i någon riskzon för att ha sönder något så försiktig och riskmedveten som man är. säger inte att det går att undvika till 100%.. men du fattar nog vad jag menar eller är det helt otänkbart dig att fallet kan vara så för en 24 åring??

Dessa människor har/hade oockså god självkännedom http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=200320&highlight=olyckstr%E5den och varför skulle du premieras i nån försäkring mer än någon annan tror.
Försäkringsbolag går på statestik som stämmer annars skulle inte premierna se ut som de gör, sen tycker jag inte det är rimliga pengar man ska punga ut med men som sagt så du en liten 24-åring och då kostar det.

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Vad är skenförsäkring

Var vänlig och upplys om vilket bolag som tillåter skenförsäkring!

Dvs, sätter en lägre premier för en annan riskgrupp och betala ut till trots; att en annan part har både det ekonomiska intresset samt är huvudsaklig brukare.

Med nöje.

Om ett bolag anser att det är i sin ordning att alla under samma tak använder fordonet så kan det väl inte betecknas som skenförsäkring? Är det vi eller bolaget som bestämmer detta? Det är helt klart bolagen, om specen på försäkringen gör gällande att alla får köra bör det väl vara så.

Om försäkringen däremot gör gällande att man INTE får göra så är det skenförsäkring.

Jag har t.ex. två hojar, min hustru ska övningsköra den ena och när hon har körkort även bruka den (även jag kommer använda den ibland). Skulle det då vara skenförsäkring i dina ögon? I mina ögon, och försäkringsbolagets, är det inte det.

/A

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med nöje.

Om ett bolag anser att det är i sin ordning att alla under samma tak använder fordonet så kan det väl inte betecknas som skenförsäkring? Är det vi eller bolaget som bestämmer detta? Det är helt klart bolagen, om specen på försäkringen gör gällande att alla får köra bör det väl vara så.

Om försäkringen däremot gör gällande att man INTE får göra så är det skenförsäkring.

Jag har t.ex. två hojar, min hustru ska övningsköra den ena och när hon har körkort även bruka den (även jag kommer använda den ibland). Skulle det då vara skenförsäkring i dina ögon? I mina ögon, och försäkringsbolagets, är det inte det.

/A

Om hon är den huvudsaklige brukaren av hojen och har det ekonomiska intresset i den så är det en skenförsäkring, men nu har ju du förmodligen dyrare försäkring än vad hon har så då bråkar inte bolaget för att du vill betala mer än vad du egentligen behöver.

Jag VET att ett försäkringsbolag kollade med grannarna till en försäkringstagare om pappan (45+) verkligen körde den stylade toyotan med motivlack och neonrör någonsin.

Ingen av grannarna hade någonsin sett det, ingen hade heller sett bilen på pappans arbetsplats.

Försäkringen frös inne, inte en spänn för en totalkvaddad 200 000:- bil.

Last edited:

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Om hon är den huvudsaklige brukaren av hojen och har det ekonomiska intresset i den så är det en skenförsäkring, men nu har ju du förmodligen dyrare försäkring än vad hon har så då bråkar inte bolaget för att du vill betala mer än vad du egentligen behöver.

Det som jag tycker är intressant är att alla tycks vara mer kritiska än bolagen. OM bolaget tycker det är i sin ordning så borde det väl vara det. Det ekonomiska intresset är bådas då vi har delad ekonomi.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Det var försäkringsbolag jag frågade efter som tillåter skenförsäkring.

Dvs, bolag och avtalstext!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det som jag tycker är intressant är att alla tycks vara mer kritiska än bolagen. OM bolaget tycker det är i sin ordning så borde det väl vara det. Det ekonomiska intresset är bådas då vi har delad ekonomi.

Det är bolagen som säger att hojen ska försäkras av: DEN HUVUDSAKLIGE BRUKAREN OCH DEN SOM HAR DET EKONOMISKA INTRESSET

Ring själv och fråga på ett försäkringsbolag, säg att du funderar på att försäkra en hoj som (påhittade) din son har köpt för sina egna pengar och som du bara ska låna någon enstaka gång.

Säger dom att det är okej när du förklarar det så så är det okej.

På båda mina bilar har jag 35+ försäkring, jag ringde försäkringsbolaget och sa som det var, jag kör inte båda bilarna regelbundet utan en av dom kommer mer eller mindre permanent att vara utlånad till min son, så nu vill jag ändra försäkringen så att det är okej med er.

Dom svarade "det är helt okej att låna ut bilen ibland till dom som är yngre, det enda som händer är att självrisken vid en eventuell olycka blir dubbel om föraren vid tillfället är yngre"

Ja, sa jag, allt det där vet jag, men nu ska bilen PERMANENT lånas ut, flera månader i sträck till en 18åring med färskt körkort, så jag vill ha en försäkring som gäller även vid sådant bruk.

Då svarade försäkringsnissen "Jag har antecknat att du ringt upp och velat ändra försäkringen och varför, men jag låter dig behålla den försäkring du har och skriver in att jag tycker att det är OK att sonen lånar bilen mer eller mindre permanent"

Summa summarum, är man ärlig med försäkringsbolagen så har dom lite spelrum dom också.

Last edited:

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Det var försäkringsbolag jag frågade efter som tillåter skenförsäkring.

Dvs, bolag och avtalstext!

Kan inte tänka mej att något bolag tillåter skenförsäkring. Jag anser att det är bolagens sak att dra riktlinjer för vad som är tillåtet och inte, inte vår.

Har inget att mer att tillägga i försäkringsdebatten, mina ord är sagda.

HVH
Andreas

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
Inte längre...
Anser du att du är en skarp och försiktig förare? Nej men jag är det och har b.la hört att jag skulle kunna sitta o köra en långtradare med flytande väte utan problem. jag är inte perfekt o därför kan jag också råka ut för sådant men sannolikheten är inte stor.

försäkra och gör vad du vill. varför frågar du om saker och ting när du verkar vara bäst och besitta alla svar själv? om jag vore dig skulle jag nog köra oförsäkrat, jag menar du måste ju vara den skarpaste föraren världen skådat på länge. långtradare med flytande kväve... e du tappad? :D

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
1993 Yamaha XT 600
Du kan ju inte dra alla över samma kam!. Jag har god självkännedom. jag befinner mig inte i någon riskzon för att ha sönder något så försiktig och riskmedveten som man är. säger inte att det går att undvika till 100%.. men du fattar nog vad jag menar eller är det helt otänkbart dig att fallet kan vara så för en 24 åring??

Verka va en sån gud på o köra hoj,kommer aldrig att råka ut för lite grus i en kurva, ett litet oljespill på fel plats,halvblinde Agda som svänger ut mitt framför dig, allt sånt kan du sitta o förutspå så här innan du ens har eget körkort, ja ä lite avis där asså, vill oxå va en sån gud på o köra lixom.
Men de ja inte förstår är va du ska ha helförsäkring till då?
Kör trafik väl,

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Yttreligare en skitstövel som vill lämpa över kostnader på andra.:arsele

För det är verkligen rimligt att betala en helårsförsäkring när motorcykeln används under 3 månader?
Nej tack. Sen att jag åtagit mig en försäkring som skall betalas över ett helt år men bara utnyttjats under ett kvartal innan MC:n blev "såld", ser jag inget problem med.
Exakt vilken kostnad "lämpar jag över"? Utifall den skulle vara oförsäkrad så skulle det vara en högre kostnad oavsett, nu är den trots allt försäkrad och jag betalar en premie, vilket innebär att andras kostnader minskar(utifall jag nu inte skulle orsaka olycka, men det var inte frågeställningen)

Jäkla moralgnäll det finns ibland.:krama

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
För det är verkligen rimligt att betala en helårsförsäkring när motorcykeln används under 3 månader?
Nej tack. Sen att jag åtagit mig en försäkring som skall betalas över ett helt år men bara utnyttjats under ett kvartal innan MC:n blev "såld", ser jag inget problem med.
Exakt vilken kostnad "lämpar jag över"? Utifall den skulle vara oförsäkrad så skulle det vara en högre kostnad oavsett, nu är den trots allt försäkrad och jag betalar en premie, vilket innebär att andras kostnader minskar(utifall jag nu inte skulle orsaka olycka, men det var inte frågeställningen)

Det har blivit vanligt att "sälja" och sen göra "återköp" dvs skenförsäljning.

Pga er och likasinnade som systematiskt missbrukar systemet så skulle jag inte bli förvånad ifall denna möjlighet försvinner...

Och den ärliga förlorar med ännu högre premier...

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750

Kan faktiskt förstå "gnället" då det drabbar alla som tycker hel-års försäkringarna är en bra ide. Eftersom du fuskar med försäkringen så kommer du bidra till att försäkringsbolagen så småningom drar in dom när kostnadena blir för höga pga fusk och så har vi ärliga personer förlorat ytterligare en chans att försäkra våra sporthojjar. Om du inte förstår detta så läs på lite och reflektera sedan över dina handligar.

seb

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2009
Hoj
thundersport 500
tråkigt att företag ,försäkrings bolag äger den stora massan. dom kan ju ha vika priser som helst och alla betalar..????? kul sammhälle det är så vi vill ha det..jaaaa jaaaa :)

vi går mot bättre tider ...

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
När detta med försäkringar ändå är uppe kan jag passa på att fråga. Vad gäller om man har en 25kw hoj ostrypt men betalar försäkring för full effekt och innehar tungt mc kort klotar eller liknande? Nekas man ersättning även då? För så vitt jag har förstått det så försäkrar alla på full effekt eftersom man tidigare försäkrade på 25kw med billig premie och sedan körde ostrypt.

Men jag betalar ju ändå full effekts försäkring men den är numera reggad som 25kw. Förjävla dyrt och onödigt att regga om den igen och ha strypningar till ingen nytta. :mad:

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Har ingen...

Jag har chansen att försäkra en sporthoj för 20k/år, helförsäkring...jag skulle vilja fortsätta ha den chansen och inte behöva betala 40-80k/år, så att hålla på att smita sådär funkar inte.

Att man kan köra hoj 3-6 månader/år är inte försäkringens fel, vi bor i ett land som har 4 årstider och då får man tänka över ifall det är värt nöjet med att köra hoj. Tycker man att det är för dyrt för 3 månader så låter man bli, så enkelt är det.

Det blir inte heller alltid billigare om man ställer av vintertid, som t,ex för mig som fick pris på 1000 cc hoj, skulle jag ställa av vintertid så skulle min månadsbetalning basera sig på 79k/år, vilket skulle betyda en månadskostnad på 6583 kr/månad, slå det gånger 3-5 månader eller hur länge man nu kör, och sug på siffran. Nu kanske det känns surt att betala försäkring under vintern när man inte ens kan bruka hojen men åter igen, det är inget måste, man får fundera på det.

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen

3 MÅNADER? Var faen bor du, på Grönland? Mars, April, Maj, Juni, Juli, August, Sepetember, Oktober (november) är helt klart körbara.

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Detta blev det visst lite reaktioner på. Det är inget som är skrivet i sten men 10 00 verkar vara närmare billigt än dyrt för en sporthoj. Jag har inte bestämt hur det blir än med försäkringen. Man kanske ska ta och köra oförsäkrat.

Jag skulle nog hellre vilja se lägre försäkringar till dem som gått utbildning och dylikt. Att premiera de som tar någon/några kurser per termin. Mer sådant gillas.

V-Power

www.superblodor.com
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
CB 1300
Lite åsikter om diverse inlägg. Har i dagsläget kört hoj i lite mer än 5 år och har inte tappat någon av hojarna jag ägt(runt 230 kg) eller åkt fast för fortkörning även om jag ligger i dubbla hastighetsbegränsningen. Så man behöver inte klanta sig om man tänker efter lite och inte skall stila sig på stan. Men det faktum är att oavsett riskmedvetande och väl tilltagna säkerhetszoner i trafiken kommer man inte ifrån att kontakten mellan människa och maskin inte är fulländad ifrån början. Som exempel körde jag på en väg med min första knarr och skulle igenom en kurva som visade sig vara feldocerad och med dubbla böjjar. Jätte äckligt och jag var väldigt nära vägrenen i 60 km/h. Samma kurva i dagsläget tar jag i 100 i glidfart när jag kollar på blommorna. En annan sak är motstyrningen. Motstyrning skall ske aktivt och undermedvetet för att den skall göra sin nytta. Det räcker inte med att hålla emot. Tänker du på det hela tiden missar du vad som händer över krönet och hur asfalten ser ut framför dig. Det tar tid att bli en bra förare. Även med lågt risktagande i trafiken är en stor fara för dig som gröngöling din oförmåga att använda maskinen fullt ut. Bara att hitta rätt kroppsförskjutning i kurvor utan att motarbeta maskinen tar tid. Att hitta rätt sätt att gå ner och upp med kroppen i en kurvkombination utan att linjerna tar skada är knepigt. G kraften gör knepiga grejjer med din kropp ibland.

Och ut över det är en hoj som kostar 2.000 kr/mån kanske inte lämpad som nybörjarhoj. Högt vrid och effekt hjälper inte till när man skall lära sig möta upp med gas i kurvor. Börja med en 600 cc är mitt råd. Då har du lite tid på dig innan effekter smäller till. Om du inte vill åka fort så är kåpor inte nödvändigt heller. En Honda cb600 eller en Suzuki bandit kanske.

I slutändan gör du som du själv vill, men räkna med att du behöver tid innan du kör säkert.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy