Försäkra på en förälder?

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Hoj
Ducati streetfighter S 09
För det är verkligen rimligt att betala en helårsförsäkring när motorcykeln används under 3 månader?
Nej tack. Sen att jag åtagit mig en försäkring som skall betalas över ett helt år men bara utnyttjats under ett kvartal innan MC:n blev "såld", ser jag inget problem med.
Exakt vilken kostnad "lämpar jag över"? Utifall den skulle vara oförsäkrad så skulle det vara en högre kostnad oavsett, nu är den trots allt försäkrad och jag betalar en premie, vilket innebär att andras kostnader minskar(utifall jag nu inte skulle orsaka olycka, men det var inte frågeställningen)

Jäkla moralgnäll det finns ibland.:krama

Lite så e det ja...om man kör så lite. Tänker inte heller investera i något så kortvarigt men jag håller med om att man kan köra mars-okt (kanske nov) här i sverige..

Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Lite så e det ja...om man kör så lite. Tänker inte heller investera i något så kortvarigt men jag håller med om att man kan köra mars-okt (kanske nov) här i sverige..

Då finns ju ett enkelt alternativ. Teckna inte en helårsförsäkring utan ta en månadsvis!

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
För det är verkligen rimligt att betala en helårsförsäkring när motorcykeln används under 3 månader?
Nej tack. Sen att jag åtagit mig en försäkring som skall betalas över ett helt år men bara utnyttjats under ett kvartal innan MC:n blev "såld", ser jag inget problem med.
Exakt vilken kostnad "lämpar jag över"? Utifall den skulle vara oförsäkrad så skulle det vara en högre kostnad oavsett, nu är den trots allt försäkrad och jag betalar en premie, vilket innebär att andras kostnader minskar(utifall jag nu inte skulle orsaka olycka, men det var inte frågeställningen)

Jäkla moralgnäll det finns ibland.:krama

Förstår du inte det mest elementära i försäkringssystemet, eller gör du bara dig dummare än du är?

Och ja, jag blir gnällig runt människor som är för snål för att stå för sina egna kostnader.

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Förstår du inte det mest elementära i försäkringssystemet, eller gör du bara dig dummare än du är?

Och ja, jag blir gnällig runt människor som är för snål för att stå för sina egna kostnader.

Vadan detta påhopp? För det första ska man inte svara med en motfråga. För det andra så har mitt intellekt något med detta att göra.

Det är bara att fortsätta :)

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Nej tack.

Men gör inte det då. Teckna en försäkring som du kan avsluta när som helst och ställ av hojen så slipper du sitta i den här tråden och slänga ut ditt tyckande som saknar verklighetsförankring.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Vadan detta påhopp? För det första ska man inte svara med en motfråga. För det andra så har mitt intellekt något med detta att göra.

Det är bara att fortsätta :)

Ska jag tolka ditt svar som att du inte förstår varför en helårsförsäkring är billigare per sommarmånad, än en försäkring där du kan ställa av?

Om det är på det sättet(vilket jag betvivlar) bör du nog läsa igenom de trådar som finns i ämnet(det finns många att välja på):krama

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Men gör inte det då. Teckna en försäkring som du kan avsluta när som helst och ställ av hojen så slipper du sitta i den här tråden och slänga ut ditt tyckande som saknar verklighetsförankring.

Fast jag ställde en fråga om vad som skulle hända och det fick jag svar på. (Angående mitt tyckande så förankras det i mig själv då det är en åsikt)

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
sensmoralen i denna tråd är -Det är ok för mig att skenförsäkra men inte för någon annan.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Längre lån?

Vad gäller egentligen vid längre lån av fordon?

Efter ett motorras lånade jag farsans hoj en hel sommar, var det skenförsäkring?

Får man ens ta försäkring på någon annans fordon? :va

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Fast jag ställde en fråga om vad som skulle hända och det fick jag svar på.

Nej, du ställde en fråga om det var rimligt att betala helårspremie när du bara använde hojen i tre månader (bemöda dig att läsa vad jag svarar på).
Svaret på det är, ja det är rimligt om du tecknar en helårsförsäkring, du kan annars teckna en försäkring per månad istället för att parasitera på de som tecknar helårsförsäkringarna och betalar årsvis för dem.

En sak börjar bli mycket uppenbar.
Det är många som anser det är en självklarhet att andra ska delfinansiera ens egen hobby.

Vad gäller egentligen vid längre lån av fordon?

Efter ett motorras lånade jag farsans hoj en hel sommar, var det skenförsäkring?

Nej.

Får man ens ta försäkring på någon annans fordon? :va

Nej

Last edited:

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
The Bimmer Killer
Kan inte trådskaparen skappa en anonym poll, med frågorna, :
Vem står på din hoj? (äger hos transportstyrelsen)
1. Förälder
2. Du sj
3. Någon äldre (mormor, morfar farmor osv...
4. En vän (pga postnummer)

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Enligt deras produktblad så är självrisken fortfarande 25000kr för sporthojar, och den dubblas om någon annan än ägaren kör den:

Upprepade vurpor är också dyra:

Man ska inte tro så förbannat mycket! :7peta

Fakta är bäst, där ser man..

JAG personligen skulle aldrig teckan en försäkring där de vill ha 25k i självrisk, låter helt horribelt i mina öron, är det sådan självrisk så måste det vara bättre att:

1) Köpa en hoj som är billigare att försäkra

2) Bojkotta försäkringsbolaget.

Men kan förstå då försäkringspremierna är helt galet uppåt väggarna så gör folk så här som ett i mina öron dyrt alternativ att få ner premien men nåde om man kraschar... men har man en hoj som ändå inte är värd så mycket så kan trafik vara att föredra, man kan laga mycket för 25k om man klotar, och det skall till väldigt mycket skador att man utnyttjar sjävrisken för att laga upp hojen..är det lika dyr självrisk om man med sådan försäkring krockar med bil, orsakar skador som måste ersättas och man lagar hojen själv, ja då är man tutlurad..men tror det enbart gäller om man utnyttjar vagnskadan på det egna fordonet.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Anser du att du är en skarp och försiktig förare? Nej men jag är det och har b.la hört att jag skulle kunna sitta o köra en långtradare med flytande väte utan problem. jag är inte perfekt o därför kan jag också råka ut för sådant men sannolikheten är inte stor.

Hörru din lilla skitunge, JA JAG ÄR EN FÖRSIKTIG OCH SKARP FÖRARE! Och det är just därför jag valde gruset istället för fronten på den mötande pickisen i mitt körfält.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Anser du att du är en skarp och försiktig förare? Nej men jag är det och har b.la hört att jag skulle kunna sitta o köra en långtradare med flytande väte utan problem. jag är inte perfekt o därför kan jag också råka ut för sådant men sannolikheten är inte stor.
Du vet redan att du är grym på att köra mc, trots att du övningskör? :va

Ooooookej..

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Det som är ÄNNU bättre än att låta en förälder försäkra är att du letar reda på någon avlägsen ålderstigen släkting som bor i Pajala eller nåt.

Det kommer att göra att premien blir ÄNNU lägre.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy