Försäkra på en förälder?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag klarar mig så bra med min egen intelligens utan att ta hjälp av tusen moralapor.

/Adnan

Nej det gör du inte eftersom du missar att några få % vet vad de snackar om, och kanske viktigare, postar text från försäkringsvillkoren.

Jag har suttit i "förhör" hos försäkringsbolag, komplett med good försäkringsagent VS bad dito. Det är skrämmande vilka resurser de har att hassla med folk.

Men goda råd är alltid tråkiga om man har dålig verklighetsuppfattning.

boro-kawasaki

Driving black on black..
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Die eldblad maschine 1000RR
Nej det gör du inte eftersom du missar att några få % vet vad de snackar om, och kanske viktigare, postar text från försäkringsvillkoren.

Jag har suttit i "förhör" hos försäkringsbolag, komplett med good försäkringsagent VS bad dito. Det är skrämmande vilka resurser de har att hassla med folk.

Men goda råd är alltid tråkiga om man har dålig verklighetsuppfattning.

Har absolut inga problem med min verklighetsuppfattning min vän.
Jag har bekanta som är arbetar med försäkringar på flera olika bolag så jag har allt klart för mig om vad som gäller.
Men grabben här ställde en fråga och de flesta ska göra sig viktiga och pissa på honom om att han är en bedragare.

Han vill ha ett svar på sin fråga och inte deras åsikt om hans person.
Många här inne vill gärna peka ut saker som "du kör felförsäkrat, du kör med felhjälm, du kör utan skinnställ, hur fan kan du köra utan märkesutrustning för det billiga suger. osv."
Mao moralkärringar, med de vill ju helst inte inse sina egna brister.

Alla dessa kan lugnt suga av mig och sedan sätta ett minus på mitt inlägg(för då blir jag ju sårad) så blir jag jävligt nöjd.

//Mvh Adnan

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Har absolut inga problem med min verklighetsuppfattning min vän.
Jag har bekanta som är arbetar med försäkringar på flera olika bolag så jag har allt klart för mig om vad som gäller.
Men grabben här ställde en fråga och de flesta ska göra sig viktiga och pissa på honom om att han är en bedragare.

Han vill ha ett svar på sin fråga och inte deras åsikt om hans person.
Många här inne vill gärna peka ut saker som "du kör felförsäkrat, du kör med felhjälm, du kör utan skinnställ, hur fan kan du köra utan märkesutrustning för det billiga suger. osv."
Mao moralkärringar, med de vill ju helst inte inse sina egna brister.

Alla dessa kan lugnt suga av mig och sedan sätta ett minus på mitt inlägg(för då blir jag ju sårad) så blir jag jävligt nöjd.

//Mvh Adnan

Jag tycker det är bra att folk säger ifrån när någon gör något dåligt som försämrar för andra..

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Det gäller att skilja på att låna en hoj vid enstaka tillfällen och att ha den försäkrad på en person som inte är den huvudsakliga brukaren och som inte har ett ekonomiskt intresse i det försäkrade objektet.
Det går att läsa sig till om man läser villkoren i sin helhet. Om de händelsevis inte skulle nämnas i villkoren så innebär inte det att det är "fritt fram". Är det ett bulvanupplägg och FB misstäker det så kan du räkna med att det blir tufft med ersättning. Det blir du som ska bevisa att det inte förhåller sig på det sättet.

Man blir trött på alla som ska hustla för att de egentligen inte har medlen som krävs.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
är osäker, men kan inte försäkringsbolagen använda denna tråden eller sådana här trådar för att bevisa försäkringsbedrägeri??.

alltså det är ju några här inne som jobbar med försäkringar, och troligen då håller koll på sådana här trådar, sen när dte kommer in rapport om olycka med en mc av samma märke/modell som trådskaparen frågat om så kan dom ju ta reda på ip adressen och sen kolla vart den finns i verkligheten och är det då trådskaparens adress fast försäkringen står på mamma/pappa så har dom ju bevis för försäkringsbedrägeri.

gissning detta bara.

Ozzi

Guest
är osäker, men kan inte försäkringsbolagen använda denna tråden eller sådana här trådar för att bevisa försäkringsbedrägeri??.

alltså det är ju några här inne som jobbar med försäkringar, och troligen då håller koll på sådana här trådar, sen när dte kommer in rapport om olycka med en mc av samma märke/modell som trådskaparen frågat om så kan dom ju ta reda på ip adressen och sen kolla vart den finns i verkligheten och är det då trådskaparens adress fast försäkringen står på mamma/pappa så har dom ju bevis för försäkringsbedrägeri.

gissning detta bara.

IP-adresser är inget som man bara kan hämta, det ska isåfall handla om mycket grova brott innan leverantörerna är tvugna att lämna ut sådan info..

Smagatusk

Guest
OM DET VISAR SIG ATT DEN SOM FÖRSÄKRAT FORDONET INTE ÄR DESS EGENTLIGA ÄGARE OCH/ELLER HUVUDSAKLIGA BRUKARE KAN ERSÄTTNING UTEBLI.

:hördu DETTA ÄR NÅ´T SOM TRÅDSKAPAREN I SÅ FALL VALDE ATT UTELÄMNA. "KAN" ÄR JU FÖR ÖVRIGT ETT INTRESSANT ORD.

Neej. De höjer premien för den grupp som kostar pengar. Försäkrar kraschande ungdomar på pappa, så höjer de pappas premie.
Det sambandet är inte direkt svårt att inse.

Ja, eller så väljer de helt enkelt att kanske trippla självrisken om för många söner kraschar pappas hoj.

Pappa kraschar: samma självrisk, samma premie.
Sonen kraschar: dubbel självrisk, samma premie.
Sonen kraschar alltför ofta: trippel(?) självrisk, samma premie.

Har inte ork med dig mer nu. Citera bäst fan du vill.

Last edited:

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
:

Hehe... hade varit klockrent. 30-50 k i självrisk om någon klotar hojen som inte är ägaren, då hade dom nog inte varit så sugna på att skriva över hojen på farsan.

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Ni kan fortsätta "diskutera" (en del bara skäller o verkar vilja slåss) men jag e klar här.

Vet att det går hem med "skenförsäkring" för det förekommer. Ni som säger att ersättning KAN utebli har helt rätt i att det kan utebli men det är sällan. Har fått höra av vissa här redan att det har fungerat för de.

Så e det.

Hur det blir får jag se, finns offroadförsäkring hos BS&MC som är billigt o bra samt märkesförsäkringar. synd bara att inte yamaha har det för det är en sådan jag vill ha i dagsläget.

Hur som helst
Tack för alla svar, åsikter och synpunkter!

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
:hördu DETTA ÄR NÅ´T SOM TRÅDSKAPAREN I SÅ FALL VALDE ATT UTELÄMNA. "KAN" ÄR JU FÖR ÖVRIGT ETT INTRESSANT ORD.

Ja, eller så väljer de helt enkelt att kanske trippla självrisken om för många söner kraschar pappas hoj.

I ett tidigare inlägg skrev jag:

"De funderar på att ändra försäkringen.
De höjer premien."

När du citerade inlägget så klippte du bort de två meningarna.:näsblod

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Har sj också spenderat hela förra vecka med att leta försäkringar.. Som sagt, en ren djungel..
Men jag lyckades hitta en hyfsad försäkring.. Kommer betala 28.500/år Helförsäkring:D
Tack vare SMC, deras 220kr meddlemsavgift sparade mig 3500kr i bara försäkring:tummenupp:tummenupp
Men jag kan iallafall vara säker på att utan problem att få min hoj reparerad eller få ut pengar vid en olycka!
Håller med ovanstående vad det gäller att inte belasta "fel" grupp med olycker, tycker inte det är rätt att en kille på 30+ ska betala närmare 30.000kr, för samma hoj som jag, fast med lite sämre postnummer..

Men sen tycker jag att försäkringsbolagen kunde gjort sina försäkringar lite mer personliga..
Säger inte att jag är bättre eller sämre än någon annan, och kan konstatera att för eller senare kommer jag troligtvis att vurpa, (förhoppningsvis på bana).

Hoj ZX10R - 09
Kille
21år
KK : 2år
Grupp 4 postnummer

= 32.800

Men de råkar ju vara mitt jobb att köra, blir cirka 300mil veckan.. alltså tillbringar jag mina arbetsdagar i traffiken, och man får ju ett annat sätt att se på den än någon som bara kör till och från jobb alla dagar..
Vill ju tro att det är en viss skillnad på mig och en kille i samma ålder som kör max 4-500 mil på hoj per säsong, och kanske 1000mil till och från jobb i bil på ett år..

Förra året körde jag cirka:
Hoj : 1500mil
Bil : 3000 mil
Lastbil : ca 12.000 mil..
Kan ju säga att ja varit med om det mesta och dom flesta typer av Idioter på vägarna..

(Har allstå ALDRIG råkat ut för en Olycka eller orsakat ngn annan ngn olycka..)

Min Hobby är att köra, min levebröd är att köra och jag tycker fortfarande det är lika roliga:D

Varför ta en helförsäkring när du är så jädrans grym på att köra?

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08

gissning detta bara.

Behövs inte ip-adress för att lista ut vem nån är... Jodå, FB använder info från olika forum vid utredningar. Jag är rätt sugen på att berätta om ett sånt fall, men jag är rädd att jag skulle få problem på jobbet om jag gjorde det..
Det förekommer iaf.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag tror att det är en mycket liten andel motorcyklister som inte lägger omkull hojen under den första delen av läroperioden, d.v.s. de fem första åren man kör regelbundet.

Graden av riskmedvetenhet är onekligen en i sammanhanget viktig aspekt, speciellt för yngre förare, men körförmåga och allmän erfarenhet rörande tvåhjulingars beteendeär nog de två enskilt viktigaste faktorerna till detta odiskutabla faktum. Rent generellt så befinner sig en 24-åring nybörjare på hoj nog så centralt i riskzonen som det överhuvudtaget går att komma. Därav storleken på försäkringspremierna. (Förstår man inte det så står det ironiskt nog inte så bra till med riskmedvetenheten.)

Personligen har jag aldrig träffat en motorcyklist som klarat sig i fem år. Undrar hur sådana människor ser ut... blåa ? :va

Här har du en nästan:tummenuppEn av de sista turerna säsong nr 5 klotade jag ut i terrängen för första första och hittils enda gången..dock så är jag lite ursäktad då det var på bana, det var ett förarmisstag(nej jag skyller INTE på däcken..)för hög hastighet och blött, det gick så fort från man gick in i kurvan tills man gled på skinnstället brevid hojen.

I trafiken dessa första 5 år så hann jag med ca 4000 mil, och det har många ggr varit nära , dels har det varit pga förarmisstag från mig, kommit tokigt i någon kurva man har gått in någon i de klassiska felreaktionerna, dels har det varit pga övrig trafik eller vägbanans beskaffenhet, gupp, gropar, lera på vägen, rullgrus mm annan skit på vägen. Dock så ger övning färdighet så man har flera ggr räddat upp misstag tack vara mycket övning på bana och dessto mer övning dessto mer rätt och mindre misstag gör man helt klart.

Kan nog hålla med dig att de är rätt sällsynta "5 åringarna".:)De finns de som har eller de som ska krascha..

En annan sak som är vanligt de första året/åren är oxå att man är "Klantig" och från stillastående tappar hojen i backen, man slarvar med stödet, man kollar inte noga när man går ifrån hojen att den verkligen står stadigt mm, eller om man mekar med hojen och lutar upp den mot sig och stödet viker sig när man ställer ner den igen, självklart när man är på andra sidan..bara för en sådan saks skulle så kan det vara bra att börja ut med en billigare hoj på alla sätt som tål (man har råd..)att misshandlas..:DHar hänt mig med flera GARANTERAT:brinnerup

Last edited:

Masta89

Justin
Gick med
1 Mar 2010
Hoj
Honda 600 F3
Vet ni vilka regler har Folksam vid olycka, när det gäller '' pappa står som ägare och betalar försäkring, och sonen kör hojen'' ??
Undrar bara.
Tack ;)

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Vet ni vilka regler har Folksam vid olycka, när det gäller '' pappa står som ägare och betalar försäkring, och sonen kör hojen'' ??
Undrar bara.
Tack ;)

Ingen aning. Finns två sätt att ta reda på det.
1. läsa försäkringsvilkoren
2. Ta kontakt med en skadereglerare på folksam och fråga.

Här på sh.com får du alla möjliga spekulationer. Och inget av det går att lita på.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy