Förskottsbetala delar när man beställer från Suzuki MC-firma????

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Du kunde sagt - tack, men nej tack! på plats och köpt din kuts på ett annat ställe. Känns som en bättre sak att göra än att springa här och lipa och kalla folk för puckon.

Att det skall vara så svårt att skilja på ett erbjudande man är fri att tacka nej till och en förolämpning...

rätt, fel av mig jag är en sån lipsill:)

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Kunden har alltid rätt att säga vad han tycker. mer än så är det inte. :tummenupp

Vi tar ut en handpenning på 20% (minst 500:) av varans värde vid beställning.
Detta används för att täcka fraktkostnaden för företaget om vi måste skicka tillbaka skiten.
Fair? Ja, jag tycker det iallafall. :)

EDIT: Var lite otydlig, Handpenningen används för att täcka fraktkostnaden om kunden skiter i att hämta ut varan. :)

Last edited:

[PlastRaket]

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Be inte mig om ursäkt,va shysst mot handlarn ist...:tummenupp

men alltså vad svensk man ska va här då, man ska aldrig sticka upp och säga sin mening i landet Sverige, vi är alla sååå rädda för konflikter och att säga vad vi tycker, som katten kring het gröt och sedan prata skit bakom ryggen på folk är mer vanligt förekommande.

Jag är bara så besviken och förnärmad,
varför ska jag som ALDRIG backar ur en affär som är uppgjord,
även om jag upptäcker att jag förlorar på det. Jag har faktiskt ett bra exempel på det. Jag köpte ett skinnställ via ett svenskt nätföretag och när jag fick hem det så var det aningen litet. Jag förlorade några hundra spänn på den affären men istället för att returnera det tillbaka till leverantören så sålde jag det till en kompis istället. Jag betalar och håller käft, affärer görs upp genom förhandling och sedan är det ens skyldighet att stå för vad man har sagt, alltid:tummenupp

Åter till den eg. frågeställningen, varför ska jag bli behandlad som en skurk av en vilt främmande människa som dessutom bedriver affärsverksamhet
som är vinstdrivande i syfte att skinna mig på maximalt antal svenska riksdaler så ofta som jag står och behöver en del till min hoj som jag har inhandlat av en annan firma som i samma vinstdrivade syfte redan skinnat mig en gång fast då utan att kräva mig på förskott för att få göra affären.
Tyvärr jag tycker inte synd om någon firma som av ovannämda orsak har som mål att skinna mig i största möjliga mån, dom bör behandla mig med förtroende och respekt om dom vill ha mig som kund.
Jag är ärlig och tänker inte bedriva affärer med en firma som utan att blinka mellan raderna skymfar mig och kallar mig för opålitlig skurk.
Desto mer tänker jag, som varnande exempel på vilka firmor man bör undvika, tala om vad jag varit med om.
Säg gärna till om du inte delar min uppfattning så kan vi kanske föra en filosofisk diskussion angående utvecklingen av detta misstroende för sina medmänniskor som tydligen sprider sig som en löpeld genom vårt samhälle idag.

Om inte svenska vinstdrivande företag fattar att kunden står i främsta rummet bland företagen i utvecklingsländer som Kina och Indien så har man snart tappat sin kundkrets och den kommer aldrig tillbaka. Tappar man marknadsandelar så tappar man investeringsmöjligheter och investerar man inte så är det snart ajöss och godnatt.
Varje affär är viktig
Varje nöjd kund är viktig, mycket mer viktig än en missnöjd kund som ofta och gärna talar om sitt missnöje för andra
Grundläggande regler för god och sund marknadsföring skulle jag säga
Inga företag har blivit stora och omtyckta utan att ha gjort både vinster och förluster och framför allt inte genom att behandla kunden på ett otrevligt sätt.

Som slutkläm så måste jag ändå säga till er som läser detta och har firmor i MC-branchen, att för mig och många andra, så är det väldigt viktigt hur man blir bemött av er. Jag är väl medveten om att det finns många andra som står på kö för att få göra affärer med mig och när en affär är uppgjord för jag alltid den i hamn om ni inte brister i överenskommelsen.

Är vi alla överens om att det inte var handlaren som var dålig utan det var du som kund som var ett ärkenöt som tvivlade på upplägget med förskottsbetalning, LR ?
För du behöver ju inte vara kund hos honom för att överleva. Det är ju han som behöver dig och alla andra kunder för att inte firman ska gå i stöpet.
Det går ju att skriva avtal med faktrurering av handlarens returkostnader om inte varan hämtas ut i tid efter överenskommelse.

Du handlar hos nånn annan i fortsättningen, right :tummenupp

Jag tror att du har slagit spiken på skaftet eller vad det heter:tummenupp

Last edited:

sportbike

Guest
Behandlar alla mina kunder med respekt,men ibland suger det att ha beställt hem tex en ac-kompressor från Japan för 22000:- och kunden inte dyker upp.
När man till slut får tag i honom,svarar han "nä,jag kommer inte,hittade en billigare på blocket"
Hur kul är det,gång på gång ?

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Det är ju i alla fall försvarligt att göra så. Men vad gör dina kunder om skiten blir restat i 4 månader ?

Ja vad kan vi göra åt det själva?

Kunden förstår förhoppningsvis att det ligger en bit utanför våra händer.
Vill dom beställa någon annanstans så får dom givetvis tillbaka sin handpenning och vi makulerar ordern. :tummenupp
Shit happens.

EDIT: Uppdaterat tidigare inlägg.

Last edited:

[PlastRaket]

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Jag fattar absolut att det inte är kul att bli blåst,
det skulle jag inte heller vilja bli och jag tycker att det är skandalöst att det finns folk som inte står vid ett ingånget avtal.

men........jag vill bara påminna om hur det var för nå't år sedan när en hel massa snubbar här på sporthoj hade problem med XXXXX fighter som enligt ett envist rykte hade problem att leverera vad som folk hade förskottsbetalat för och vilken segslitet och utdraget problem som fanns i den historien innan det rätade ut sig.
Det är sådana saker som gör att förskottsbetalning inte är ett accepterat sätt att handla prylar av ett vinstdrivande företag.

Man vill som kund veta och har garantier för att:

1. varan kommer hem på en viss garanterad utsatt tid
2. inga extra kostnader tillkommer som inte fanns med från början
3. varan är densamma som man beställt och befinns i fullgott skick

Jag kan möjligen tänka mig att lägga en handpenning på en sak som är väldigt dyr och där det finns ett giltigt köpekontrakt men inte på prylar under 5KSEK iaf.

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
MC Varuhuset krävde mig på, tror det var 50%, förskottbetalning på Yamaha originaldelar för runt tusingen. Detta var dock redan sommaren 2007.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Du kunde sagt - tack, men nej tack! på plats och köpt din kuts på ett annat ställe. Känns som en bättre sak att göra än att springa här och lipa och kalla folk för puckon.

Att det skall vara så svårt att skilja på ett erbjudande man är fri att tacka nej till och en förolämpning...

Ja visst verkar det vara något som sprider sig här numera? Sånt här som jag tycker mest är lite gnäll, jag skulle då aldrig starta en tråd om en sån här sak, vad vill han veta liksom? Hur 300 st okända människor runt hela Sverige påstår de skulle gjort, anonymt på ett forum.

Jag hade löst frågan med ÅF, hade det inte löst sig till min belåtenhet handlat ngn annanstans.

som katten kring het gröt och sedan prata skit bakom ryggen på folk är mer vanligt förekommande.

Så du sa åt honom ordentligt då, innan du postade:)

Last edited:

Vtr Larsa

WWW.VTR.NU
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Honda VTR 1000 WR 250
MC Varuhuset krävde mig på, tror det var 50%, förskottbetalning på Yamaha originaldelar för runt tusingen. Detta var dock redan sommaren 2007.

Jo dom kör med detta,är du känd där brukar det fungera utan handpenning.
Men jag förstår dom till fullo att dom gör detta,alla impuls-beställningar
folk gör o sen när dom kommer hem så kommer förnuftet ifatt dom o dom hämtar inte upp prylarna de beställt.
Där får dom stå o försöka trycka in skiten i hyllorna som efter ett tag glöms bort.....

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Skinnad, lurad, misstrodd... PHU!

Det här är svenska gnällspikar i ett nötskal.

Det är helt rätt att kräva ett förskott för ej lagerhållna delar/varor som en handlare skall beställa hem. Samma sak gör man när man köper via en nätbutik, eller hur? Först betalar man och sedan får man grejorna, j*vligt enkelt egentligen...

Av beställda varor rör det sig om ca 10% som aldrig hämtas ut, ofta trots påminnelser. Vad det blir i pengar kan man ganska lätt lista ut. Med en butiksomsättning på 2 miljoner så gör ovanstående exempel 200000:-. Nej, inte av omsättningen, av vinsten på dom 2 miljonerna...

Och sedan blir man ju lurad varje gång man handlar hos en svensk firma, nätbutikerna är ju sååå mycket billigare...

Visst, svenska handlare blir riktigt glada över att höra sånt...

Dom flesta av handlarna i det här landet måste tjäna ihop levebrödet under 7 av årets 12 månader. Då blir det lite dyrare jämfört med tex tyskland och Italien av lite olika anledningar;

Svenskar kan inte handla i en liten skitbutik, den skall helst vara stor som ett OBS-varuhus och ha ALLT på hyllan... Att beställa, lägga handpenning och vänta ett par dagar är uteslutet...

Man vill inte betala vad det kostar, allting är så "dyrt jämfört med nätet"...

Vi klarar inte av att stå i kö, måste finnas minst en expedit per kund...

Väntetid på verkstad mitt i sommaren är inte acceptabelt, hojen måste lagas NU! Att man kunde lämnat in hojen för service under vintern är inte ens att tänka på...

Och så där fortsätter det, i all oändlighet...

Det bästa är faktiskt alla dessa j*vla idioter som har köpt nån skit på nätet och sedan inte fattar hur det skall monteras eller användas. Vad gör dom då? Jo, dom går till sin lokala handlare och kräver gratisråd för hur dom skall göra för att få ordning på skiten...

Att dom sparade 200:- på att köpa på internet och sedan med glädje snackar bort 500:- av handlarens tid ägnas inte en tanke... Om handlaren dessutom inte tar sig tid och besvarar idiotens frågor så skall han klassas som dryg och otrevlig, samt gärna hängas ut på eminenta forum som tex. SH då han inte längre förtjänar status som medmänniska...

Allvarligt talat, alla kunder är naturligtvis inte sådana, men det finns alldeles för många av den typen.

Så kära ni, ta er i kragen och fatta hur det egentligen funkar. Det är därför era handlare tvingas till liknande åtgärder som den i början av tråden beskrivna. Och det med rätta!

Eller så får ni ramla ner till tyskland varje gång ni skall ha en skruv därför att er lokala handlare inte längre kunde försörja sig på sitt företag. fast man kan ju alltid fråga på Sporthoj.com eller Biltema såklart! :)

SUPPORT YOUR LOCAL DEALER!

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Vaddå, är inte det som handlaren lägger på på priset till för att täcka hans kostnader? Han får väl helt enkelt räkna med att en del blir kvar på lagret och ta med det i beräkningen när han räknar ut vad pålägget skall vara.
Tror fan man blir upprörd om man blir krävd på förskottsbetalning utan att man får nån garanti om leveranstid eller nåt liknande.

[PlastRaket]

Gick med
12 Oct 2004
Hoj

Det är helt rätt att kräva ett förskott för ej lagerhållna delar/varor som en handlare skall beställa hem. Samma sak gör man när man köper via en nätbutik, eller hur? Först betalar man och sedan får man grejorna, j*vligt enkelt egentligen...

Av beställda varor rör det sig om ca 10% som aldrig hämtas ut, ofta trots påminnelser. Vad det blir i pengar kan man ganska lätt lista ut. Med en butiksomsättning på 2 miljoner så gör ovanstående exempel 200000:-. Nej, inte av omsättningen, av vinsten på dom 2 miljonerna...

Och sedan blir man ju lurad varje gång man handlar hos en svensk firma, nätbutikerna är ju sååå mycket billigare...

Visst, svenska handlare blir riktigt glada över att höra sånt...

Dom flesta av handlarna i det här landet måste tjäna ihop levebrödet under 7 av årets 12 månader. Då blir det lite dyrare jämfört med tex tyskland och Italien av lite olika anledningar;

Svenskar kan inte handla i en liten skitbutik, den skall helst vara stor som ett OBS-varuhus och ha ALLT på hyllan... Att beställa, lägga handpenning och vänta ett par dagar är uteslutet...

Man vill inte betala vad det kostar, allting är så "dyrt jämfört med nätet"...

Vi klarar inte av att stå i kö, måste finnas minst en expedit per kund...

Väntetid på verkstad mitt i sommaren är inte acceptabelt, hojen måste lagas NU! Att man kunde lämnat in hojen för service under vintern är inte ens att tänka på...

Och så där fortsätter det, i all oändlighet...

Det bästa är faktiskt alla dessa j*vla idioter som har köpt nån skit på nätet och sedan inte fattar hur det skall monteras eller användas. Vad gör dom då? Jo, dom går till sin lokala handlare och kräver gratisråd för hur dom skall göra för att få ordning på skiten...

Att dom sparade 200:- på att köpa på internet och sedan med glädje snackar bort 500:- av handlarens tid ägnas inte en tanke... Om handlaren dessutom inte tar sig tid och besvarar idiotens frågor så skall han klassas som dryg och otrevlig, samt gärna hängas ut på eminenta forum som tex. SH då han inte längre förtjänar status som medmänniska...

Allvarligt talat, alla kunder är naturligtvis inte sådana, men det finns alldeles för många av den typen.

Så kära ni, ta er i kragen och fatta hur det egentligen funkar. Det är därför era handlare tvingas till liknande åtgärder som den i början av tråden beskrivna. Och det med rätta!

Eller så får ni ramla ner till tyskland varje gång ni skall ha en skruv därför att er lokala handlare inte längre kunde försörja sig på sitt företag. fast man kan ju alltid fråga på Sporthoj.com eller Biltema såklart! :)

Kalla mig gärna för gnällspik det gör inget.
Du är verkligen bra på att göra reklam för din business :tummenupp
Jag fattar inte hur man kan va så korkad att man skäller ut sina kunder offentligt?? Om du inte kan erbjuda varor till samma pris/kvalitet som andra är inte någon annans problem än ditt eget. Det kan du inte lasta dina kunder för, knäppt! Vad lever du i för vanföreställning? Det är riktigt sjukt att man som kund ska behöva fjäska för leverantören för att de ska vara intresserade av att göra affär. Sjukt!
Kan du inte reparera hojar på utsatt tid så skiter jag högaktningsfullt i det. Om min hoj skulle va trasig mitt i högsäsongen skulle jag bli väldigt arg om min mc-rep hade den inställningen att jag skulle missa flera veckor av dom få sommardagarna som vi har bara för att han skiter i mig och tycker att jag ska betala i förskott för delarna och helst arbetet oxå och sedan får jag vänta tills han har lust att fixa hojen.

och följande citat i ditt eminenta inlägg i debatten cit. "Samma sak gör man när man köper via en nätbutik, eller hur? Först betalar man och sedan får man grejorna, j*vligt enkelt egentligen..." slut cit.
Vad menar du e.g. man betalar inte i förskott utan samtidigt när man hämtar ut grejorna på posten. Känner du att du är osäker på hur man beställer från en svensk nätbutik eller från Tyskland så kan jag hjälpa dig:D

Jag är otroligt tacksam att de allra flesta firmor som jag har varit i kontakt med är supertrevliga och tillmötesgående för det är ett faktum som inte ska glömmas bort.
Sen har du rätt i att man ska försöka att gynna de lokala handlarna, det brukar jag göra men bara de som är kundfokuserade

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
1. Kalla mig gärna för gnällspik det gör inget.

2. Om du inte kan erbjuda varor till samma pris/kvalitet som andra är inte någon annans problem än ditt eget.

3. Det är riktigt sjukt att man som kund ska behöva fjäska för leverantören för att de ska vara intresserade av att göra affär.
1. Du är en gnällspik.

2. Det har du alldeles rätt i. Finns iofs mer än de två variablerna men det duger inte att gnälla på sina kunder, konkurrenter eller såna som kan bli kunder. Men man kan dock förklara läget för dem som vill ha förtur i verkstan mitt under högsäsong - och självklart ta konsekvenserna av det.

3. Det där har du fått alldeles om bakfoten. Handlaren var inte intresserad av att göra affär på de villkor du erbjöd. Precis som du har rätt att säga nej tack till hans förslag så har han rätt att säga nej tack till ditt förslag. Du skall inte kalla honom för pucko för det.

Sen noterar man att det han gjorde var att han vägrade särbehandla dig. Det tolkade du som att han skymfade dig och kallade dig för opålitlig skurk. Kom igen, du hör ju själv hur fjolligt det låter :pannkyss

[QUOTE='[PlastRaketJag är otroligt tacksam att de allra flesta firmor som jag har varit i kontakt med är supertrevliga och tillmötesgående för det är ett faktum som inte ska glömmas bort. [/QUOTE]Du ska inte vara tacksam, du skall betala och sen ge fan i att blockera kön - dvs betala och sticka! :D

Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.

Inget illa menat (kan till VISS del förstå dig), men orka skriva ett så långt inlägg där man beklagar sig över kunderna, som utgör 100% av en handlares förtjänst.. Tycker man så illa om "kunder" kanske man har valt fel yrke (serviceminded?) ? T.ex kunden som köpt del i tyskland och frågar svensk handlare om mont. tips, får han ett bra bemötande kanske han handlar av "dig" nästa gång?

Ang. din uträkning om förluster pga. ej uthämtade varor, ränknar du 10% på butiksomsättning (som du skrev)? Hela butiksomsättningen består väl inte av beställningsvaror?

Vill påpeka att jag inte är den som beställer alla mina prylar från tyskland, handlar 95% av mina hojprylar av lokala handlare, resterande 5% från Svenska internetbutiker, så jag stödjer definitivt mina lokala handlare..

Edit: Har för övrigt inget emot att förskottsbetala själv, det gör mig ingenting, det jag beställer ska jag ju ändå ha. Reagerade bara på tonen i ditt inlägg, därför jag svarade på det..

Den som är känd i butiken, kanske handlat saker där då och då istället för att köpa i tyska webbutiker, behöver sällan lägga handpenning.

Jag har ALDRIG lagt handpenning eller förskottsbetalat när jag handlat hos mina lokala handlare, trots att jag flera ggr frågat (vid beställningstillfället) om jag ska betala direkt eller när varan kommit hem, aldrig varit något snack, försäljarna har alltid svarat "betala när du hämtar". Detta har gällt såväl vid köp av ny hoj eller helsystem för 13kkr som vid beställning av småsaker för några hundralappar..

/Robban

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är väl helt OK att lämmna en hundring i ingången på ICA för att få gå in och handla?

Edit, fälldes inte en bensinmack för att Zigenare var tvungen att betala innan dom fick tanka?

[PlastRaket]

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Sen noterar man att det han gjorde var att han vägrade särbehandla dig. Det tolkade du som att han skymfade dig och kallade dig för opålitlig skurk. Kom igen, du hör ju själv hur fjolligt det låter :pannkyss

Du ska inte vara tacksam, du skall betala och sen ge fan i att blockera kön - dvs betala och sticka! :D

Det stämmer inte han särbehandlade mig och bjöd mig att betala 50% av priset men jag tackade nej och vänder mig till någon annan istället.

Din sista kommentar får stå för sig själv, du kanske ska fråga dig om du jobbar med rätt saker. Jag för min del tror att busschaufför skulle passa dig bättre, de brukar också ha för vana att vara otrevliga mot sina kunder. Lycka till!:D

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Vissa av oss kunder är lite besvärliga. Går vi till en lokalbutik så vill vi helst ha service direkt, orginaldelar ska finnas hemma, alternativt kunna levereras på acceptabel tid. Lovar en handlare att han ska ringa när delarna har kommit så vill vi att han gör det också. Jag är också beredd att betala lite extra för den sevicen.

Men tyvärr så är det för många handlare som inte vet vad utrycket "kunden i centrum" betyder. Om inte kunden är nöjd så måste handlaren förbättra sig för att behålla kunderna. Då spelar det ingen roll vems felet är, tillverkare grossister/leverantörer eller transportörer. Ärligt talat att behöva betala handpenning för orginaldelar tycker jag låter som ett stort skämt, inte undra på att kunderna väljer internet istället.

Visst förstår jag handlarna också, vissa kunder är jobbiga. Men att sitta och tjura över besvärliga kunder är inte något som löser problemen. En av lokalhandlarens konkurrensfördel är ju just att ha delarna hemma så att kunden kan få se/känna och få med sig grejorna direkt. Klarar handlaren inte det så borde han se över sin affärsstrategi.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024