Förslag hur antalet våldtäkter ska minska:

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CB400N
t-rex skrev:
Ingen har med att göra vad jag gör i vasaparken. Inte du, inte någon securitaskille, inte tassen med sin ärtpistol.


Jo, det tycker jag. Jättebra sätt att bli av med en del av skiten som försegår i mörkret. Smuggling, misshandel osv.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
ah17 skrev:
Hur menar du, exempel?

Det klassiska likhetstecknet mellan "invandrare" och "muslimer" till exempel. Tala om alla invandrare i ett andetag (inräknat alla blonda blåögda nordbor som är den stora delen av gruppen invandrare) för att sedan i nästa andetag prata om muslimer när det är våldtäkter och mord som avhandlas.

Bikerbitch skrev:
Varför måste det daltas så mycket med kriminella?

Vad menar du? Är du också upprörd över att de har TV och säng i cellen istället för stenbrits och fuktig jord?
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Chris Ash skrev:
Det klassiska likhetstecknet mellan "invandrare" och "muslimer" till exempel. Tala om alla invandrare i ett andetag (inräknat alla blonda blåögda nordbor som är den stora delen av gruppen invandrare) för att sedan i nästa andetag prata om muslimer när det är våldtäkter och mord som avhandlas.

Dessa blonda nordbor är nog inte de invandrare som folk i verkligheten observerar och besväras av.
De förbättrar nog snarare statistiken till slöddrets fördel.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
ah17 skrev:
Angående statistikdebatten.

Den som i folkmun är en kriminell invandrare kan i statistiken vara infödd svensk eller i vart fall svensk medborgare.

Dvs har fått ett medborgarskap (kanske på falska grunder) eller så är man andra genarationens invandrare.

Så med "rätt" statistik kan man trolla bort mycket fördomar hos svenssons som vistas i verkligheten.

Sug på den.
Nu har jag suttit och sugit på denna ett tag och undrar om du egentligen är medveten om vad du skriver! För vad du skriver är ju att man med rätt statistik (nåja, egentlgien med rätt definitioner...) kan inkludera fler än "rena" invandrare som invandrare. D.v.s att man i statistiken har en överinklusion av invandrare vilket ju är ett argument mot din ståndpunkt...
Beundrar ditt mod i förhållande till din granmne! :tummenupp
Det är definitivt fler personer av din kaliber vi behöver i Sverige!
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Så länge man har bestämt att man ska ha en human människosyn i ett land, så beter man sig inte som svin mot kriminella. När man tänker som en sjuttonåring och säger att det är bara att låsa in folk och kasta bort nyckeln, så funkar det inte.
Vi kan väl vara eniga om att dom flesta brottslingar, och då i synnerhet våldsbrottslingar, inte är "helt friska i huvvet". Då kan vi börja förstå vikten av vård under deras strafftid. Annars kommer dessa snubbar ut ännu farligare. Blir man behandlad som i nåt sibiriskt fängelse så har man nog mer aggressioner inom sig när man kommer ut än någonsin.

För att inte dessa brott ska ske då?

Detta är väl en diskution som vi inte borde skylla på dom eftersom det faktiskt är VI som gör dessa brott. Män.

Som chris ash sa om hur vi beter oss och vilken syn vi har på kvinnor. Jag tror att många har en ganska fientlig syn på kvinnor, men som inte är medvetna om detta förrän nån påtalar problemet.
Feminismen har mycket att komma med som män borde reflektera över. (inte extremfeminism som är nåt helt annat.)
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Sofiiaa skrev:
Jag håller med, det är väl inte så farligt om någon securitas-gubbe kollar lite på dig när du går igenom en park?

Tack för att jag får lite stöd!

Har aldrig fattat riktigt varför det verkar finnas en relativt stor del av befolkningen som är negativ till övervakningskameror.
--------------------------------------------------------------------------
Är dom rädda för att andra ska se att det är "just du" som är en äldre kvinna/man leker i lekparken trots att den är byggd för att underhålla barn?

Eller är "du" rädd för att nån ska se dig nä du petar/kliar lite i näsan inne på affären?

Erkännande:
JA, för några månader sen så var jag faktikst och lekte lite i en lekpark som är byggda för barn eftersom jag tyckte som hade så många roliga grejer där!

JA, jag har säkert kliat eller petat näsan när jag har varit inne på en affär!

--------------------------------------------------------------------------

Så är det inte värt att hamna på ett band när "ni" gör något konstigt, så kvinnorna kan känna sig lite säkrare?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Om allt ska loggas och övervakas kommer till slut detta kunna köpas av nån stackars sate som övervakar övervakningen. Då blir det riktigt skevt.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
tassen skrev:
..
Enda patetiska i din text är just att du är otroligt patetisk.....
Inget enda konstruktivt mer an klaga på andra vad de tycker.

...


Med tanke på att detta kommer från någon som vill skaffa sig respekt med pistol, som hävdar att de gamla öststaterna var bra samhällen eftersom det inte fanns någon kriminalitet, och att HA egentligen är helyllekillar "så länge man håller sig ur deras väg", så kan jag inte ta det annat än som en komplimang. Att du gillar övervakning passar rätt bra in i mönstret.


Din sorts drömsamhälle verkar inte så trevligt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ni som gillar idén med det övervakade förmyndarsamhället var går gränsen för er del?

Övervakningskameror i parker, på torg med mera har förresten en högst begränsad, om ens någon brottsförebyggande verkan. Stadsparken i HBG var ett av de första ställen man satte upp kameror, resultatet är knappast entydigt, visst minskade brotten i parken något, men den totala brottsligheten i stan minskade inte.

Det bästa hade alltså varit total övervakning så att brottsligheten inte kan fly undan, framförallt i hemmen eftersom de flesta brott av detta slag begås där. Alltså kameror i alla rum och avlyssning av hela byggnaden. Även på jobbet givetvis.

Vad är detta mot att folk ska känna sig säkrare? Vi har ju rent mjöl i påsen?
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
juha01 skrev:
Så länge man har bestämt att man ska ha en human människosyn i ett land, så beter man sig inte som svin mot kriminella.

Människosynen gentemot de drabbade lämnar en hel del kvar att önska.

Chris Ash skrev:
. Stadsparken i HBG var ett av de första ställen man satte upp kameror, resultatet är knappast entydigt, visst minskade brotten i parken något, men den totala brottsligheten i stan minskade inte.

Sakta men säkert flyttar sig nog brottsligheten ut ur landet....underskatta inte de långsiktiga effekter. Precis som sverige har ett rykte om sig att vara världens socialbyrå kan sverige få ett rykte om att vara ett land där brottslingar åker fast och straffas hårt, alltså motsatsen till dagens förhållande.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Chris Ash skrev:
Ni som gillar idén med det övervakade förmyndarsamhället var går gränsen för er del?

Övervakningskameror i parker, på torg med mera har förresten en högst begränsad, om ens någon brottsförebyggande verkan. Stadsparken i HBG var ett av de första ställen man satte upp kameror, resultatet är knappast entydigt, visst minskade brotten i parken något, men den totala brottsligheten i stan minskade inte.

Den totala brotsligheten i stan minskade inte..kanske för att dom inte hade övervakning över hela staden :rolleyes: :)
Men hur som helst minskade brotten i parken säger du, och det är väl i parker dom flesta våldtäkterna sker. (misstänker jag iaf)
--------------------------------------------------------------------------

Brotten blir knappast fler och våldsammare om det hamna kameror lite här och där! Men tragiskt nog kommer vi aldrig slippe dessa våldtäkter vad som än sker i fram tiden! :(
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
ah17 skrev:
Människosynen gentemot de drabbade lämnar en hel del kvar att önska.
Standardargument! Men vad har synen på kriminalvård med synen på offer att göra?? Jag har inget problem att tycka synd om offer utan att för den sakens skull skrika efter jordkällare el.lik för de krimínella. Du kan aldirg lösa offrens situation genom interventioner som är riktade mot andra än dem, vilket är helt fristående från interventioner mot de kriminella.
Förutom att du har fel i antagandet om att hårdare straff ger mindre brottslighet, men det är debatterat tidigare.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Fotrally skrev:
Den totala brotsligheten i stan minskade inte..kanske för att dom inte hade övervakning över hela staden :rolleyes: :)
Men hur som helst minskade brotten i parken säger du, och det är väl i parker dom flesta våldtäkterna sker. (misstänker jag iaf)

Du missförstod nog vad jag skrev, det var precis det jag menade, brottsligheten bara flyttade på sig helt enkelt. Våldtäktsmännen väntar helt enkelt till de är utanför bild.

Överfallsvåldtäkter var tydligen 12% av alla våldtäkter, möjligen sker majoriteten av dessa i parker, jag vet inte. Den absoluta merparten våldtäkter sker dock i hemmets lugna vrå. Vill du ha kameror hemma?
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Chris Ash skrev:
Du missförstod nog vad jag skrev, det var precis det jag menade, brottsligheten bara flyttade på sig helt enkelt. Våldtäktsmännen väntar helt enkelt till de är utanför bild.

Överfallsvåldtäkter var tydligen 12% av alla våldtäkter, möjligen sker majoriteten av dessa i parker, jag vet inte. Den absoluta merparten våldtäkter sker dock i hemmets lugna vrå. Vill du ha kameror hemma?

sorry...hängde inte riktigt med där ett tag.
Kunde bara inte få en konkret bild av om du var för eller mot.

Men om det nu sitter en kamera där kanske den lyckat fånga våldtäktsmannen på bild, kanske inte under brottes händelse men chansen är juh större till ett utpekande om offret har nån möjlighet att peka ut personen. Vilket leder till en undersökning, ev. förhör..kanske t.o.m. går att binda mannen genom sperma lr nått.

Nej jag skulle inte vilja ha kameror hemma. Jag är ingen våldtäktsman för den delen.
Skämt å sido, men om man genom övervakning bara lyckas lösa ett våldtäktsfall av tusentals anser jag att det är värt det!
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Chris Ash skrev:
Du missförstod nog vad jag skrev, det var precis det jag menade, brottsligheten bara flyttade på sig helt enkelt. Våldtäktsmännen väntar helt enkelt till de är utanför bild.

Överfallsvåldtäkter var tydligen 12% av alla våldtäkter, möjligen sker majoriteten av dessa i parker, jag vet inte. Den absoluta merparten våldtäkter sker dock i hemmets lugna vrå. Vill du ha kameror hemma?

Man vet ju i de flesta fall vem man har hemma. Lite enklare att peka ut vem förövaren är då, inte sant.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
ah17 skrev:
Man vet ju i de flesta fall vem man har hemma. Lite enklare att peka ut vem förövaren är då, inte sant.
Det är väl mest tänkt att skrämma? Dessutom spelar det ingen roll vem som gjort det utan vad som kan bevisas, ord mot ordet har ju hänt förr...
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
bonny skrev:
Förutom att du har fel i antagandet om att hårdare straff ger mindre brottslighet, men det är debatterat tidigare.

Standardargument 1A ur skolboken "den lille humanisten"

Varför inte slopa alla straff om storleken inte har någon betydelse.... :kocko
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top