Om du är amatör som jag så kanske du vill ha en billig maskin, då kan jag rekommendera Rustas polermaskin med dubbla huvuden. Har hört ett obekräftat rykte att det är i princip samma maskin som dyrare varianter för flera tusen med den enda skillnaden att dreven inuti är av plast.
Dom väsnas mer och håller inte lika länge men för oss som använder dom 1-2 ggr per år spelar det ju ingen roll.
Biltema har en också, Biltema 17-088, den är 100- billigare och säkert lika bra men den har jag inte testat.
Jag har även en Turtle med ett stort oscillerande polerhuvud, men jag har aldrig lyckats få något bra resultat med den, kanske är mina kunskaper som är begränsningen, men jag upplever att maskiner med ett polerhuvud är svårare att få bra resultat med.
Claes Ohlson har Sonax polerhättor som är bra.
Haha, vem tror du att jag är - 6500:-?!Om du vill ha den bästa:
Polermaskin Rupes HR81ML Nano iBrid (lång hals)
Typ: Roterande + oscillerande (batteridriven) Max effekt: 60 watt. 2000 - 5000 rpm Rek. polertrissa: 30 - 50 mm (1,18" - 1,96")www.autodude.se
Min högst personliga åsikt är att maskiner med dubbeltrissa inte ens bör kallas polermaskiner. De duger kanske till latmansjobb med vax eller annan toppbehandling, men inte till det som faktiskt är polering, alltså när man använder slipmedel, rubbing, compounds och polish för att förbättra en sliten lack.
Om du är ute efter en riktig polermaskin så är det enkel trissa som gäller och sedan är den verkliga frågan vilken storlek du behöver och om du ska ha en roterande eller oscillerande maskin.
De flesta polermaskiner för seriös bilvård brukar vara 125 mm eller 150 mm. Detta är lite väl stort för hojar och snöskotrar fulla med luftintag och andra lustiga former. Jag föredrar 50 mm eller 75 mm. Ska du köra mycket grov restaurering av riktigt dålig lack så får du bättre avverkning med roterande maskin. Ska du köra lite finare med polish och vax så är det lättare att lyckas med en oscillerande maskin, särskilt för en nybörjare.
Vill du gå ”all in” på de värsta prylarna så är det polermaskiner från Rupes eller Flex och trissor från 3M som gäller. Annars är både Biltemas och Tokya’s maskiner mycket bra budgetalternativ och trissor från Flexipads såväl som Padboys är också ganska bra.
Mitt bästa tips är dock att du läser på innan du köper något. Autodude har många bra tips och Scandinavian Detailing på Youtube är om möjligt ännu bättre.
Till att börja med så har jag inga krav vad jag vet, jag vet ju liksom inte vad man ska ha för krav...Jag har precis gjort massor av research och köpt en polermaskin. Jag valde en Shinemate 620 med 125 mm platta som oscillerar 15mm. Den kostade drygt 3000:-. Jag tycker det verkar vara där man hamnar i pris om man vill ha något som är bra utan att lägga för mycket pengar. Man bör heller inte snåla på att köpa polertrissor osv. Jag har 5 skumtrissor av samma typ för att kunna köra en hel bil utan att behöve göra rent trissorna innan jag är klar.
Jo visst, men jag tycker tre lax känns lite häftigt bara för att prova lite på amatörnivå.De här killarna gör kul videos och jag har testat lite av deras kem-produkter med gott resultat. Jag hade nog satsat på en av dessa om man vill ha bra grejor utan att betala hela armen. Det är dock enbart baserat på deras egna beskrivning och reklam för maskinen. Jag har inte testat den själv.https://arcticlean.se/polermaskin-oscillerande-ac-da15-125
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |