Första bögparet gifte sig i Frankrike igår

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tycker väl lite synd om dem... Att gifta sig under en religion som kallar dem alla möjliga konstigheter, samt tycker att de ska dö känns konsigt. Åas har jag inte läst på om det här, så de kanske gifte sig borgerligt?

Frugan som bott en (förvisso kortare tid) i landet hävdar att man alltid måste gifta sig borgerligt för att det ska vara giltigt juridiskt, sen kan man välja om man även vill gifta sig i kyrka/moské/whatever före/efter för att få med gud/släkt/stämning men till skillnad mot här är det inte där det "gills".

Vilket gör att det inte ens räcker att svara "nej" i kyrkan... :huvet

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Fast SD är inte homofober förrän man gräver i partiet. I partiprogrammet står det om alla likas värde osv. Först när man gräver i frågor som homo-adoption får man fram att de är emot. Jag tror inte SDs väljare gräver så djupt i partiet att de inser att de är homofober. Är väl lite samma med KD?

Jag tror inte att sd:s väljare ser homoäktenskapsfrågan som en kärnfråga för partiet, finns EN viktigare fråga att älta!

Smagatusk

Guest
Det är väl inget speciellt med att homosexuella gifter sig? Tycker jag de kan få göra om de vill. Är däremot mer kluven i frågan när de lämnar in en ansökan om att få adoptera.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Fast SD är inte homofober förrän man gräver i partiet. I partiprogrammet står det om alla likas värde osv. Först när man gräver i frågor som homo-adoption får man fram att de är emot. Jag tror inte SDs väljare gräver så djupt i partiet att de inser att de är homofober. Är väl lite samma med KD?

SD grävande folk:rofl dom ser väl bara den blå himlen som dom fått förklarat och stavat för sig.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
För att en mor bidrar med mycket två fädrar inte kan.

Som vad? Nu står det ju dessutom "homosexuella" i ditt inlägg, vilket även borde innefatta två kvinnor, men det kanske var ett misstag? Men oavsett, med tanke på den alternativa uppväxten för barnet (i många fall handlar det ju om föräldralösa barn på barnhem) måste det väl vara sjukt mycket bättre för barnet att få två föräldrar som älskar det över allt annat, även om de råkar vara av samma kön?

Smagatusk

Guest
Som vad? Nu står det ju dessutom "homosexuella" i ditt inlägg, vilket även borde innefatta två kvinnor, men det kanske var ett misstag? Men oavsett, med tanke på den alternativa uppväxten för barnet (i många fall handlar det ju om föräldralösa barn på barnhem) måste det väl vara sjukt mycket bättre för barnet att få två föräldrar som älskar det över allt annat, även om de råkar vara av samma kön?

Jag menar givetvis att en far bidrar med mycket som två mödrar inte kan heller.

Att ett barn som plockas från exempelvis ett barnhem kan innebära att det får det bättre hos två homosexuella. Men samma barn hade kanske blivit adopterat av två heterosexuella istället där förutsättningarna i mitt tycke skulle vara bättre. Varför vill du inte unna det barnet en mor OCH en far?

Ungefär som det moraliska dilemmat skulle du ta livet av en person för att rädda två?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Jag menar givetvis att en far bidrar med mycket som två mödrar inte kan heller.

Att ett barn som plockas från exempelvis ett barnhem kan innebära att det får det bättre hos två homosexuella. Men samma barn hade kanske blivit adopterat av två heterosexuella istället där förutsättningarna i mitt tycke skulle vara bättre. Varför vill du inte unna det barnet en mor OCH en far?

Ungefär som det moraliska dilemmat skulle du ta livet av en person för att rädda två?

Kan du ge exempel på vad en mor resp. far kan ge som inte kan ersättas av den andra?

Och med tanke på antalet barn som finns på barnhem och aldrig blir adopterade så är det i mina ögon bara bra ju fler som adopterar. Och homosexuella par borde ju vara en av de största målgrupperna.

Jag kan inte för mitt liv se varför homosexuella skulle vara sämre föräldrar. Behöver barnet ändå en förebild av det andra könet så går det antagligen att hitta utanför hemmet.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Och med tanke på antalet barn som finns på barnhem och aldrig blir adopterade så är det i mina ögon bara bra ju fler som adopterar. Och homosexuella par borde ju vara en av de största målgrupperna.

Jag kan inte för mitt liv se varför homosexuella skulle vara sämre föräldrar. Behöver barnet ändå en förebild av det andra könet så går det antagligen att hitta utanför hemmet.

Finns ytterst få barnhem som ligger i länder som tillåter adoption till en homosexuell familj.

Känner ett bögpar som är emot att homosexuella ska få adoptera, är de trångsynta?

Känner även ett lebbpar som insiminerat.

Smagatusk

Guest
Kan du ge exempel på vad en mor resp. far kan ge som inte kan ersättas av den andra?

Nä, jag kan inte ge några konkreta exempel eftersom jag är uppväxt med en far och en mor och därför inte känner att jag saknar nåt från min barndom. Men jag vill tro att en mors lugnande röst, och en fars tyglande röst har gjort sitt.

Män och kvinnor är olika på många sätt. Våra hjärnor skiljer sig åt exempelvis. Att säga att man inte undermedvetet tar intryck av både mamman och pappan är befängt.

Men vi vet ju egentligen inte hur skillnaden i barnets uppväxt ser ut i de olika miljöerna förrän vi provat på. Så för all del, experimentera på.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Nä, jag kan inte ge några konkreta exempel eftersom jag är uppväxt med en far och en mor och därför inte känner att jag saknar nåt från min barndom. Men jag vill tro att en mors lugnande röst, och en fars tyglande röst har gjort sitt.

Män och kvinnor är olika på många sätt. Våra hjärnor skiljer sig åt exempelvis. Att säga att man inte undermedvetet tar intryck av både mamman och pappan är befängt.

Men vi vet ju egentligen inte hur skillnaden i barnets uppväxt ser ut i de olika miljöerna förrän vi provat på. Så för all del, experimentera på.

Då kan du ju heller inte veta att män/kvinnor kan ge sånt som den andra inte kan heller?

Det finns ju många som växt upp med enbart en förälder, av olika orsaker, och klarat det. Jag skulle nog vilja påstå att det finns betydligt viktigare och mer avgörande faktorer än könet på föräldrarna som gör dem bra eller dåliga.

Smagatusk

Guest
Då kan du ju heller inte veta att män/kvinnor kan ge sånt som den andra inte kan heller?

Som jag också skrev, eller hur?

Som jag skrev tidigare så är jag KLUVEN i frågan, men vet vilket håll vågskålen tippar för min del. Barn är ingen rättighet.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Som jag också skrev, eller hur?

Som jag skrev tidigare så är jag KLUVEN i frågan, men vet vilket håll vågskålen tippar för min del. Barn är ingen rättighet.

Okej, jag tolkade "För att en mor bidrar med mycket två fädrar inte kan." som att du var ganska säker. Fel av mig.

Nej, jag tycker inte heller att barn ska vara en rättighet. Men med tanke på hur hårt adoptivföräldrar kollas så är det heller inte en rättighet att få adoptera, du måste bevisa att du är värd det. Och varför det ska vara homosexuella (eller främst bögar, som har svårare att fixa det på naturlig väg) som ska vara undantaget för rättigheten, oavsett hur bra människor de än är, tycker jag är vansinnigt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Okej, jag tolkade "För att en mor bidrar med mycket två fädrar inte kan." som att du var ganska säker. Fel av mig.

Nej, jag tycker inte heller att barn ska vara en rättighet. Men med tanke på hur hårt adoptivföräldrar kollas så är det heller inte en rättighet att få adoptera, du måste bevisa att du är värd det. Och varför det ska vara homosexuella (eller främst bögar, som har svårare att fixa det på naturlig väg) som ska vara undantaget för rättigheten, oavsett hur bra människor de än är, tycker jag är vansinnigt.

Men då borde du rimligen tycka att det ska vara OK att adoptera som singel med?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år