Fantasi priser på Yamaha R1!?

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Henren skrev:
2134948 Jonte! Ja måste bara fråga!

Vad skulle du köpa en R1-99:a för 60.000kr

eller denna?

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=34025

om jag får lägga mig i så ser ju -01:an jävligt fin ut iallafall, 5k och 2år nyare tycker jag låter som en bättre affär.

Miggepigge skrev:

det var ju inte snack om något val mellan jetplan, porsche eller R1 utan att priserna kanske är höga begagnat :hihi
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Fantasipris?

EXEMPEL 1:
En jag känner har en ZX9R -99 tyskimp. utan servicebok, 1300mil, mint cond. Schyssta däck., slipon och andra fotpinnar.

Han vill ha 55k, släpper den för 50k dock. Dyrt, lagom eller billigt? U tell me.
 
Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Zee skrev:
2135502 En jag känner har en ZX9R -99 tyskimp. utan servicebok, 1300mil, mint cond. Schyssta däck., slipon och andra fotpinnar.

Han vill ha 55k, släpper den för 50k dock. Dyrt, lagom eller billigt? U tell me.

Mycket dyrt.

Att det är en importhoj gör det ännu värre.
3 saker som aktiverar väckarklockan är låga mil, import och ingen servicebok

Själv skulle jag max ge 35000kr för en sådan cykel, vore den Svensksåld(med serviebok förstås) kanske jag skulle ge max 42000kr.(beroende på skick förstås)
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
burner skrev:
2135514 Mycket dyrt.

Att det är en importhoj gör det ännu värre.
3 saker som aktiverar väckarklockan är låga mil, import och ingen servicebok

Själv skulle jag max ge 35000kr för en sådan cykel, vore den Svensksåld(med serviebok förstås) kanske jag skulle ge max 42000kr.(beroende på skick förstås)


Lite så resonerar jag också. Kan sträcka mig till 40k om den är tipptopp.



EXEMPEL 2:
Igår var det en granne som ville sälja sin gixxer 750 -95 uttagen -97, ingen servicebok, imp. -03, 1200mil, nya däck. Fin o ren, men fälgarna såg mysko ut. pris? *trumvirvel*

Trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr! 40.000kr. Det hade han själv köpt den för, för 3 veckor sen. Nu va han sugen på en likadan fast 1100. :rolleyes:

Jag hade nog inte ens gett 30 för den, fastän den ser fräsch ut. Man vill inte stå där själv sen och ursäkta sig om att den *faktiskt* är fin, ärliga mil, bla bla bla.

fy fan
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
peteR1000 skrev:
2135406 om jag får lägga mig i så ser ju -01:an jävligt fin ut iallafall, 5k och 2år nyare tycker jag låter som en bättre affär.



det var ju inte snack om något val mellan jetplan, porsche eller R1 utan att priserna kanske är höga begagnat :hihi


hehe det va bara det att jag ville byta ämne :D
:D

:D
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Zee skrev:
2135545 Lite så resonerar jag också. Kan sträcka mig till 40k om den är tipptopp.



EXEMPEL 2:
Igår var det en granne som ville sälja sin gixxer 750 -95 uttagen -97, ingen servicebok, imp. -03, 1200mil, nya däck. Fin o ren, men fälgarna såg mysko ut. pris? *trumvirvel*

Trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr! 40.000kr. Det hade han själv köpt den för, för 3 veckor sen. Nu va han sugen på en likadan fast 1100. :rolleyes:

Jag hade nog inte ens gett 30 för den, fastän den ser fräsch ut. Man vill inte stå där själv sen och ursäkta sig om att den *faktiskt* är fin, ärliga mil, bla bla bla.

fy fan


Samma sak igen, import OCH låga mil beror ofta på 1 sak
Svaret på detta vet alla vad det är.

Visst finns det ärliga importhojar med ärliga låga mil men det är kanske endast är 5% av den totala mängden.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
burner skrev:
2135581 Samma sak igen, import OCH låga mil beror ofta på 1 sak
Svaret på detta vet alla vad det är.

Visst finns det ärliga importhojar med ärliga låga mil men det är kanske endast är 5% av den totala mängden.

Ibland förundras jag över hur många Svenskar tänker...Är det bara Tyskar som justerar/köper en beg mätare på Ebay eller andra forum?? Svaret är nej!! Jag hade en annons med en mätare för R1:a 98-99 som gått 1765 mil. Vet ni hur många samtal jag fick?? Nä, just det! Kan säga att första dagen fick jag stänga av telefonen.

Sluta tro att alla impoterade lågmilare är fifflade med, risken är minst lika stor i Sverige.

En annan sak är att serviceboken är inte värt ett smack när väl garantin har gått ut!!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Zilversurfer skrev:
En annan sak är att serviceboken är inte värt ett smack när väl garantin har gått ut!!


Är det inget värt att man, som ägare/köpare, kan se när hojen blev servad sist (och av vem..), och exakt vad som servades? :va
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Zilversurfer skrev:
2135633 Ibland förundras jag över hur många Svenskar tänker...Är det bara Tyskar som justerar/köper en beg mätare på Ebay eller andra forum?? Svaret är nej!! Jag hade en annons med en mätare för R1:a 98-99 som gått 1765 mil. Vet ni hur många samtal jag fick?? Nä, just det! Kan säga att första dagen fick jag stänga av telefonen.

Sluta tro att alla impoterade lågmilare är fifflade med, risken är minst lika stor i Sverige.

En annan sak är att serviceboken är inte värt ett smack när väl garantin har gått ut!!

Med det försvar du kommer med så skulle jag gissa på att du faktiskt själv importerar en hel del cyklar och sedan säljer i Sverige.

Du får nog vakna upp, att en importerad cykel har rullat väldigt få mil OCH saknar servicebok tyder just på att DEN TROLIGEN ÄR SKRUVAD.

Det är bara för dig att acceptera fakta, detta är baserat på verkliga händelser.(inte av mig själv utan kompisar som skruvat mätare och sedan kastat serviceboken)

Visst kan en Svensksåld cykel också vara skruvad men historiken är enklare att kontrollera genom att tex. kontrollera serviceboken(sådan brukar finnas med då cykeln är Svensksåld), det är även enkelt att ringa tidigare ägare och kontrollera.

Att ringa tidigare ägare i tex. Tyskland är svårare då jag tex. inte kan Tyska språket.

Importhojar brukar även medföra lite dyrare premier hos vissa försäkringsbolag.

Du skriver att serviceboken är värt något alls, för mig och väldigt många andra så är serviceboken värt en hel del.

Jag skulle tveka flera gånger innan jag skulle köpa en cykel utan servicebok, troligen skulle jag inte köpa hojen alls utan leta vidare efter en annan cykel.
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Zee skrev:
2135643 Är det inget värt att man, som ägare/köpare, kan se när hojen blev servad sist (och av vem..), och exakt vad som servades? :va

Jag talar för många, vi som KAN serva gör ofta bättre jobb än verkstad, då vi förhoppningsvis är rädda om våra ögonstenar. Jag sparar alla kvitto på olja/filter/stift/lager/packningar/gaffelolja osv osv. Räcker inte det, så finns det fler köpare.

burner skrev:
2135661 Med det försvar du kommer med så skulle jag gissa på att du faktiskt själv importerar en hel del cyklar och sedan säljer i Sverige.

Du får nog vakna upp, att en importerad cykel har rullat väldigt få mil OCH saknar servicebok tyder just på att DEN ÄR SKRUVAD.

Det är bara för dig att acceptera fakta, detta är baserat på verkliga händelser.

Visst kan en Svensksåld cykel också vara skruvad men historiken är enklare att kontrollera genom att tex. kontrollera serviceboken(sådan brukar finnas med då cykeln är Svensksåld), det är även enkelt att ringa tidigare ägare och kontrollera.

Att ringa tidigare ägare i tex. Tyskland är svårare då jag tex. inte kan Tyska språket.

Importhojar brukar även medföra lite dyrare premier och andra problem.

Du skriver att serviceboken är värt något alls, för mig och väldigt många andra så är serviceboken värt en hel del.

Jag skulle tveka flera gånger innan jag skulle köpa en cykel utan servicebok, troligen skulle jag inte köpa hojen alls utan leta vidare efter en annan cykel.

Ursäkta mig, men du ingen aning om vad du pratar om!Du tar saker och ting för givet utan att veta fakta!

1. Jag har aldrig importerat en hoj!
2. Var skrev jag att den inte skulle kunna var skruvad? Jag skrev att det förekommer även i SE.
3. Varför är service boken så mycket värd när garantin gått ut? För att se om oljan är bytt och lite muttrar/bultar är åtdragna!
4. Vad du gör, är helt upp till dig, men vet Du lite om motorcyklar så klarar man handla en hoj utan servicebok. Köper du en hoj som har 6-8 år på nacken och bytt ägare 3-6ggr är risken väldigt stor att serviceboken blivigt förlagd helt ärligt.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Zilversurfer skrev:
2135665 Jag talar för många, vi som KAN serva gör ofta bättre jobb än verkstad, då vi förhoppningsvis är rädda om våra ögonstenar. Jag sparar alla kvitto på olja/filter/stift/lager/packningar/gaffelolja osv osv. Räcker inte det, så finns det fler köpare.


Så om du orkar spara på kvitton, varför inte lika bra fylla i serviceboken själv då? Nästa kille kanske servar hos verkstaden, då kanske de kan fylla i s-boken efter dig?

Varför slänga en s-bok överhuvudtaget??? Ser ingen logik i det, mer än att ngn av föregående ägarna har varit slarvig och slängt/slarvat bort den. Slarv = lägre pris. Enkelt.


Sen att det finns köpare till din hoj, som inte har s-bok osv, tvivlar jag inte en sekund på. Helt ok, för min del.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Zee skrev:
2135685 Så om du orkar spara på kvitton, varför inte lika bra fylla i serviceboken själv då? Nästa kille kanske servar hos verkstaden, då kanske de kan fylla i s-boken efter dig?

Varför slänga en s-bok överhuvudtaget??? Ser ingen logik i det, mer än att ngn av föregående ägarna har varit slarvig och slängt/slarvat bort den. Slarv = lägre pris. Enkelt.


Sen att det finns köpare till din hoj, som inte har s-bok osv, tvivlar jag inte en sekund på. Helt ok, för min del.

Därför att jag kan inte fylla i min Servicebok utan Firmastämpel, det står i Serviceboken, att aktoriserad firma skall stämpla..Vad ska jag göra?sätta min sign? Jag lägger mina kvitto I serviceboken.

Du kanske får lära dig vad förlägga betyder!! Det betyder inte slänga!!

Jag undrar faktiskt hur många ÄLDRE hojjar som idag faktiskt har serviceboken kvar!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Zilversurfer skrev:
2135703 Därför att jag kan inte fylla i min Servicebok utan Firmastämpel, det står i Serviceboken, att aktoriserad firma skall stämpla..Vad ska jag göra?sätta min sign? Jag lägger mina kvitto I serviceboken.

Du kanske får lära dig vad förlägga betyder!! Det betyder inte slänga!!

Jag undrar faktiskt hur många ÄLDRE hojjar som idag faktiskt har serviceboken kvar!

Hur många argument behöver du för att fatta? Burner hade enbart ren fakta, som du förkastade, läste du?

Bara en sån sak som att det på en Svensksåld hoj går att kontrollera milen från första registrering tills det att du står där med en hög fuktiga sedlar i näven tio år senare och vill köpa, är det inget värt tycker du?

Är det inget värt att se att åtminstone första tre ägarna och 3000 mil, att det faktiskt gjordes service på verkstad överhuvudet taget?

Själv är jag extremt okinkig när det gäller historia & serviceböcker eftersom jag gör nästan allt själv men när jag SÄLJER, det är vad jag tänker på. Och så länge folk vill ha Svensksålt / servicebok så föredrar jag att det finns.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Zilversurfer skrev:
Varför är service boken så mycket värd när garantin gått ut? För att se om oljan är bytt och lite muttrar/bultar är åtdragna!


Den är viktigt just för att visa att hojen att sköts som den skall, precis som du skriver.

Ett annat skäl är att tex. kontrollera milställningen, om tex. senaste stämplingen visar 3000mil så är det förstås lite mer komplicerat för ägaren att skruva tillbaka till 1900mil.

Ytterligare ett annat exempel är att kontrollera misstänksamma mätarställningar, om tex. en hojen endast har rullat 200mil på 6 år så kanske ägare har kört med cykeldator istället. Det finns förstås andra förklaringar men
endast 200mil på 6 år bör undersökas noga.

Det finns massor av exempel.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Zilversurfer skrev:
2135703 Därför att jag kan inte fylla i min Servicebok utan Firmastämpel, det står i Serviceboken, att aktoriserad firma skall stämpla..Vad ska jag göra?sätta min sign? Jag lägger mina kvitto I serviceboken.


Nu pratar vi generellt och inte just om din situation och vad du har och inte har. :7peta

Släpp hörnflaggan och kom in i matchen.

Det enkla faktum att folk vill köpa svensksålt och att de vill köpa med s-bok räcker för att priset ska bli lägre om något av det nämnda inte uppfylls. Sen att hojen kanske ÄR lika fin, med ärliga mil osv, är ointressant. Inse.

Chronic skrev:
2135737 Hur många argument behöver du för att fatta? Burner hade enbart ren fakta, som du förkastade, läste du?

Bara en sån sak som att det på en Svensksåld hoj går att kontrollera milen från första registrering tills det att du står där med en hög fuktiga sedlar i näven tio år senare och vill köpa, är det inget värt tycker du?

Är det inget värt att se att åtminstone första tre ägarna och 3000 mil, att det faktiskt gjordes service på verkstad överhuvudet taget?

Själv är jag extremt okinkig när det gäller historia & serviceböcker eftersom jag gör nästan allt själv men när jag SÄLJER, det är vad jag tänker på. Och så länge folk vill ha Svensksålt / servicebok så föredrar jag att det finns.


Å nej vad läskigt. Det verkar som vi är överens idag. Ok för idag, men gör inte om det! ;)
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Zee skrev:
Det enkla faktum att folk vill köpa svensksålt och att de vill köpa med s-bok räcker för att priset ska bli lägre om något av det nämnda inte uppfylls. Sen att hojen kanske ÄR lika fin, med ärliga mil osv, är ointressant.

Helt korrekt

:fakta
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Mycke snack om värde på hojar.
När jag skall sälja min hoj bestämmer jag vad den kostar.
Köparen bestämmer vad han vill betala.
Stämmer dessa båda summor ihop blir det affär, annars inte.
Då är värdet på hojen bestämt, varken förr eller senare.
 

B-Byggarn

Byggarn
Gick med
11 Jun 2005
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R1+1000 RR
R1 1998

Det som Ni inte fattar med en R1 1998 är dels försäkringen ligger på helf ca 5000 kr/år(reg55kw) därav lite högre pris..
Så inse fakta
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top