Video Fantic Caballero Scrambler 500 + Rally

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ja, den kom i fredags. Det kom en tekniker med en liten flakbil med ett stort släp efter med svart plastkåpa som det stod "Nordqvist Racing" på. På flaket stod en Caballero Flat Track, och inuti släpet stod min Caballero Rally och en Honda CRF450 motorcrosshoj.

Det har ju regnat en del här så jag har inte kunna ralla runt på min rally som jag längtat efter. Samt har jag fått mecka en del också, inte för att det är nåt fel men flera grejer var inte riktigt ditsatta.

T ex; gashandtaget var monterat upponer, dvs med vajern nederst och under handbromsen, istället för med gasvajern över bromsvätskebehållaren. Samt var speglarna omvänt monterade (bagatell), reglagen obekvämt placerade, och kedjan slapp som ett skosnöre i nöd. Framlampan lyste upp i ansiktet på busschaffisen så han blev bländad, så en liten justering neråt och en provrunda i mörkret sen.

Jag hade hoppats på att kunna lyfta hojen som med min KTM och ställa den på en fällbar mek-pall. Men denna är för tung så jag var tvungen att göra som med Kawasakin, först upp med hjulet en decimeter, och sen skjuta under en höj/sänkbar pall så funkar det att få bakhjulet i luften för att kunna spänna kedjan.

IMG_9997.JPG

Samtidigt som jag mekade tog jag tillfället att spreja lite teflonsmörj i gas, broms, och koppling -vajrarna och förseglade med vitt fett (PFTP). Drog av gashandtaget och smorde in området i Shi-Etsu silikon (Honda-fett) för minimal friktion. Justerade styret frammåt aningens, och släppte på fjädringen fram, samt nollade rebounden fram & bak, så nu gungar den skitskönt! Släppte även ut lite luft från 2bar till ca 1,5. Det sitter Michelin Anakee Wild på hojen så jag tänkte flexa dom lite så man ser att dom är av gummi ;)

Mitt Shin Etsu fett, från Japan.

IMG_0002.JPG


Ja, annars är hojen klar och rockar riktigt bra. Läste Bäverns revy om hans något hämmande upplevelser med Caballero Deluxen, jag kan bara hävda att det krävs lite tålamod med denna hoj. Bromsarna ÄR dåliga i början, men åk runt och tvärnita några gånger, typ kör upp den i 120 på motorvägen och bromsa in ett par gånger så sätter sig bromsarna. Kanske bromsskivorna behöver en liten alkoholbehandling?

Motorn sen, här behövs det köras in ordentligt. Min var seg och ryckig i början, men nu efter så där 80 km känns den mycket lenare i sättet. Framför allt märker jag att den växlar mjukare nu och mer distinkt än i början. Med rätt spänning i kedjan och kopplingsvajern rätt justerad så tycker jag att hojen känns reaktiv och distinkt i kontrollerna. Jag skulle kunna klaga på att lägga in friläget kräver en del känslighet än så länge, men det hoppas jag jobba bort efter kommande oljebyte. Jag ska nog fostra min Rally så det blir en hoj av den.

IMG_9952.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag vill berätta om en liten händelse när jag skulle tanka min Rally idag på Shell, svängde in vid pumpen och såg ett gäng 4-5 gubbar med stora hojar. Så fort dom såg min Caballero började dom titta ordentligt, och kom fram till mig. Finnar allihop.

En trodde det var en Aprilia, men det fick han för av sina kollegor. Så den äldre av dom tittade intensivt på motorn och sa "Rotax, det är en Rotaxmotor". Jag förklarade att det minsann var en kinesmotor, och att jag inte visste vad en Rotaxmotor var. Men han vidhöll; "Rotax, ja ... Rotax".

Så jag kommer hem och googlar upp "Rotax", och ser att det ".. är en österrikisk motortillverkare mest känd för flyg-, motorcykel- och snöskotermotorer." <<

Hade den finska gubben en poäng där kanske?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Känns det verkligen seriöst att de har levererat en mc som inte är ordentligt monterad?
Köper jag något nytt förväntar jag mig att allt är perfekt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Köper jag något nytt förväntar jag mig att allt är perfekt.
Eller hur. Kommer ihåg när jag köpte min Qashqai och den kom utrullande februari 2019 med dubbfria däck. Jag beställde ju dubbdäck!? Så in med den BUMS och byta däck. Inte mycket som är seriöst ute i kommersen dessa dagar. Dom försöker höger och vänster. Gäller att ha huvet på skaft bara så går allt bra.

Men det är tydligen så speciellt med italienare. Det fick jag veta av McMetropolen när jag köpte min BETA tävlingshoj. Motorcykeln är ihopsatt men jag behöver se över den och kolla skruvar, justeringar och eventuellt smörj, det påtalas t o m i manualen. Jag fick meka en del med min BETA också.

I Fantics/ Nordqvists fall verkar det som att dom inte vet hur saker ska sitta, och bara höftar dit gashandtaget för att det ska funka att provköra hojen. Vad dom inte tänkt på är att motståndet i gashandtaget påverkas av hur vajern är dragen, hur den böjer sig på vägen ner till förgasaren, etc. Samma gäller koppling & bromsvajrar.

Men jag är van med byggsatser, bygger både helikoptrar och rc-bilar. Dock blir jag aningens orolig vad dom mer kan ha lallat till. Så länge dom inte direkt pajat något så är jag glad. Sen är det naturligtvis mitt ansvar att saker sitter rätt monterade på hojen, man måste ha viss kunskap kring ihopsättningen... , motorn och hjulen verkar ju sitta ordentligt fastskruvade.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Dagar det inte regnat har jag kört-in min Rally. Kvällar och nätter också för den delen, mysigt med världen nästan helt för sig själv.

Jag är supernöjd, den är skönare att köra än jag hade föreställt mig, och nu när jag blivit lite mer van vid den (och den vid mig) så har har jag lite mer att säga om den. Snart är det dags för första oljebytet, jag har märkt hur växlingen blivit smidigare, växlarna klaffar lättare och mer distinkt in, och motorn går stabilare i dom låga varven än vad jag minns den gjorde när det var helt färsk.

Något jag upplever är att hojen kanske är aningens över-drevad. Jag menar att den nog skulle kännas säkrare med nån tand mindre på framdrevet. Att folk som provkört fått tjyvstopp när dom lägger i ettan och vill dra iväg beror troligast på detta. Men när man väl fått lite rull så är det inget problem längre. EN tand mindre på framdrevet skulle ge den en mjukare skjuts från stillastående, med lite lägre toppfart i sexan som följd. Något jag emellertid inte anser vore nån förlust då hojen är specad till 160 kmh med fabriksdrevningen.

Glida fram på låga varv funkar helt OK i tvåan-trean om man bara är aningens känsligare med gas/koppling och framför allt är medveten om den tajtare marginalen än t ex min Royal Enfiel Classic som glider stabilt i alla högre växlar.

Det jag däremot är lite förvånad över är ROST, ja alltså inte hela hojen utan endast på två ställen där jag väl inte väntat mig det på en NY hoj. Det regn (stormen Hans?) vi hade har haft viss inverkan på några skruvar. Jag är inte orolig då det endast handlar om tre skruvar. Bilder här :

Dessa två skruvar för kopplingshandtaget / vänster backspegel.
IMG_0043.JPG


Och denna som sitter på rebound-justeringen för bakre stötdämparen.
IMG_0042.JPG

Tillfällig åtgärd var att spruta lite olja på, och sen kleta på lite silikonfett för att hålla vatten borta.

Hur som helst blir det i den mån möjligt att byta skruvarna mot rostfria. Hornbach borde ha vad som krävs.

Vill tillägga att jag VET att dessa skruvar inte var rostiga innan regnet och 'Hans', utan dom har blivit det nu under ca 2-3 dagars väta.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Sen önskar jag att jag hade lite fler bilder på min nya hoj, i sköna och mer passande miljöer typ domedags / fallout / radioaktiva stenbrott mm. Men jag försöker undvika att köra där det är blött senaste veckan, för det är lerigt och blött lite varstans. Så just nu blir det mest kärringkörning på vägar eventuellt grusvägar som inte har för många pölar.

Nåt jag roade mig med igår kväll/natt var att köra runt i dom olika inomhusparkeringar, dvs garagehusen, söder om söder. Så om nån hörde hur det mullrade i Skärholmens centrum-garage eller i garagebyggnaden på Heron City, så vet vi att det var jag. Ingen annan var ute då.

Bilder kommer, jag lovar ?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kul att du gillar Rallyn! Hur står den sig mot KLX230 gällande körbarhet, smidighet etc?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Men ÄR det alltså en Rotax-motor i min Caballero?

Intressant vilket resultat man får när man söker på "rotax 450 cc engine" på Alibaba <<

Motorn i min Fantic läste jag i nån review var en NC450.
Har ingen koll på hur det är på din hoj, men kan nämna att det sitter motor från Rotax i bland annat Aprilias 2-cylindriga RSV1000 och Tuono. Har även för mig att Buell använde Rotax-motor i sin sista versioner (som heter typ CR1125 eller något).
Bra skit helt enkelt så om de även levererat motorn till din Caballero så är det bara att se som en positiv överraskning.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Hur står den sig mot KLX230 gällande körbarhet, smidighet etc?
... ja, .. om jag måste jämföra KLX230 med Caballero Rallyn så kan det inte bli annat är orättvist gällande prestandan, och faktiskt också komforten. Dom har ju olika egenskaper i körstil pga kraften.

Rallyn är lika smidig att köra i skogen och i tajta utrymmen, trappor, barnvagnsramper osv. där KLXen känns aningens typ mildare. KLX är inte mycket lättare, körklar väger KLX 135 kg, Rallyn 160. Som om jag hade en tung ryggsäck blir det kanske.

Skillnaden märker jag mest på 70-vägarna och motorvägen. Vill jag köra om nån så behöver jag knappt planera, jag bara vrider på. Och sen ljudet .. ? . Där är det också skillnad.

Jag har monterat av den där mindre tvärpinnen över styret, den var mest i vägen bara. Och jag behöver ju inget stabiliserande styre i nuläget. Sen bytte jag ut dom där tunga styrändarna mot minimala av plast, så styret blev smalare. Bra när man vill ta sig förbi och igenom tajta utrymmen.

Provade köra lite grann i lera i går efter regnet, läskigt hur hojen börjar slingra sig och glida i sidled. Men det gör ju KLX också, båda hojarna har "adventure-däck", dvs inga riktiga endurodäck.

Sen bensinförbrukningen, den är ju aningens högre. Men inte mycket. Räknade ut senast efter ca 155 km att den dragit ca 0,4L /milen.

Reglagen, lamporna, elektroniken .. som KLX. Tror nog att KLX har lite skönare knappar bara. Men så är jag lite av en knappfetishist också.

Har lekt lite med fjädringen och dämparna nu. Satte båda, fram & bak, på lättaste compression, samt efter lite körning satte jag rebounden på ca mitten (typ 10 varv av 22), och nu känns hojen mjuk och smidig nerför trappor och högre kanter.

Däcken pyste jag ner till 1,5 bar. Dom bör väl ha 2,0 men jag gillar mjukare däck.

Hur som helst siste ordet om KLX vs RALLY så är min bedömning att KLX gör jobbet och är rolig. Rallyn gör inga jobb, den är väl aningens tung i den lösa myllan, men den är fasen roligare på vägen, på gruset, i skogen, och sätter man bara på rätt däck så borde den bli en ganska duglig enduro, dock ingen XM för dom där höga hoppen dom har idag på banorna är bara till för flygande ekorrar, verkar det som.
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Tack för en utförlig jämförelse! Kan tänka mig att det är skillnad på framförallt väg mellan dem.
Min släde funkar ju som jag sagt tidigare till i princip allt, tar sig fram både på stig, grus och väg. Men den är riktigt tung, speciellt med full packning på så är den riktigt tungjobbad i enduro spår.
Kanske får bli en begagnad Rally som komplement när de första ägarna tröttnat :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ja, Ducati Desert Sled är tung. Jag kommer ihåg att jag med flit körde ut på grus, nån slags bondväg som ledde till en hästuppfödningsanläggning där i området. Det var ingen där så jag vågade mig på en runda i den där ovalen där hästarna ska springa, nån slags lösare sand. Vilken hoj som helst skulle ha problem här, men Ducatin sjönk extra mycket pga vikten.

Matten blir väl ganska enkel; löst underalg och tung hoj kräver bredare däck för att hålla sig 'flytande'. Sen finns det ju en gräns för hur breda däck man öht kan ha på sin hoj. Jag tror min Caballero också hade sjunkit här.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har lekt lite med fjädringen och dämparna nu. Satte båda, fram & bak, på lättaste compression, samt efter lite körning satte jag rebounden på ca mitten (typ 10 varv av 22), och nu känns hojen mjuk och smidig nerför trappor och högre kanter.
Det är ändå ganska ovanligt i hojrecensioner att få veta hur de är nerför trappor.
För mig är det sällan jag har det behovet, men andra har andra behov.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag vill passa på att posta en del bilder jag tog på min Rally här i dagarna då det inte regnade. För dokumentering och oss nyfikna som vill titta lite närmare men inte har nån Caballero i närheten, eller ens i regionen.

Detta är alltså min 2023 "Fantic Caballero Rally 500" (egentligen 450cc, Euro5).

Edit: Kanske ska börja med att demonstrera lite hur den låter. Här ute i djungeln med naturlig akustik:


IMG_0049.JPG

Som en cross / enduro fast lite klumpigare, framför allt tyngre (160 kg fulltankad)

IMG_0053.JPG

LED i baklampa, men vanliga 12V 6W glödlampor i blinkers.

IMG_0055.JPG

Avgassystem i rostfritt

IMG_0057.JPG

Dessvärre med en katalysator på ett lite onödigt draget rör nertill där man minst vill ha den. Det är rördelen närmast cylindern som glöder lagom gemytligt i den mörka höstkvällen. Detta är tydligen 'normal' enligt Fantic.

IMG_0059.JPG
Hasplåten följer med Rally, dock inte Scramblern och dom andra versionerna av Caballeron.

Motorbilder

IMG_0061.JPG

Oljefiltret (ett HF691, eller artikel Z18-114) sitter längst ner där snett höger om oljefönstret. Intervallen för oljebytet är 5000 km. Nu ser vi den där 'glödbiten' bättre på avgasröret närmast cylindern.

En närmare titt på förga... eller kanske insprutningsmodulen?

IMG_0062.JPG

Regulatorn gissar jag. Generatorn ska tydligen vara på 300W i denna hoj.

IMG_0063.JPG

Och andra sidan av motorn.

IMG_0074.JPG

"Charcoal canister". Den tog dom bort på både min KTM och Beta när jag köpte dom. Här lät dom den sitta kvar.

IMG_0075.JPG

.. fortsätter i nästa inlägg. Går bara lägga in 10 bilder åt gången.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
För mig är det sällan jag har det behovet, men andra har andra behov.
Ja behovet beror ju på var du bort, hur din närmiljö ser ut. Åk till Paris, där har du trappor i många olika varianter. När jag var där, senast kanske 15 år sedan, och såg hur motoristerna ginade över, genom, nerför och uppför diverse hinder på sina Suziki Vanvan, blev jag mycket imponerad över sättet att ta sig fram på hoj i just den miljön. Liknande gäller Florens och Milano, man behöver verkligen smidiga motorfordon där. Och jag förstår hur och varför "trial" är så stort i dom länderna.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
.. fortsätter med bilderna.

Fläkten

IMG_0076.JPG

.. typ KSP-0016B

IMG_0077.JPG

Så en vy från cylinderhållet, väl skyddade kontakter, luftlåda, kopplingsvajer där nere.

IMG_0079.JPG

Inklämd på italienskt vis.

IMG_0082.JPG

Bakdämparen

IMG_0085.JPG

Justering för rebound av den.

IMG_0084.JPG

Länkning till svingen

IMG_0086.JPG

IMG_0087.JPG

Andra sidan. Vi ser justeringsskruven för compression strax under fjädern.

Snabbt kast till framhjulet och där nere vid axeln ser vi justeringsskruven för compression för gaffeln. Bromsarna är Bybre, funkar helt OK under mina måttliga tester.

IMG_0068.JPG

Tillbaka till aktern. Broms, samt justering för bakhjulets läge.

IMG_0089.JPG

.. 10 bilder redan? Får bli ett inlägg till då.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
För att bli klar med fjädringen, vänster och höger gaffelben här. Vänster rebound-justering, och till höger pre-load/ fjäderspänning. Jag är en tung pojke så det här är högst aktuellt för mig.

IMG_0115.JPG

När vi ändå är vid styret, så ser kontrollerna ut.

IMG_0101.JPG

Vänster handtag. Momentanknapp för helljus/ "ljustuta" sitter dold framtill.

IMG_0102.JPG

.. här. Bromshandtag tråkig standard, lättjusterat med både brytare och vajer vattenskyddade.

IMG_0104.JPG

Så höger hand. Knappar för motor-stopp, och motor-tändning, samt en diskret ABS-off knapp nertill.

Gashandtag Domino. Precis samma grej som på mina trialhojar !?

IMG_0105.JPG
.. så har jag plockat bort den där onödiga tvärpinnen över styret. Aluminiumhållarna sitter kvar pga omstädligt att plocka av nästan allt på styret för att avlägsna dessa. Får väl montera dit ett par extralampor för att komplettera 'safari-looken' ;)

Handbroms med gashandtaget.

IMG_0107.JPG

Instrumenten. Enkelt och totalt ointressant för oss som gärna håller ögona på terrängen framför.

IMG_0109.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Det går att ställa in olika vyer på info, t ex bränslenivå med batteriets laddning, eller en varvindikator som inte är så direkt av sig. Samt klocka/tid, eller batteriets spänning (Volt). Och sist trip A & B, ODO, samt "F-NNNN" för att få hjälp med att gissa kvarvarande kördistans på befintligt bränsle.

IMG_0110.JPG

Lite om framlampan. P-ljus

IMG_0117.JPG

Halvljus

IMG_0119.JPG

Och helljus.

IMG_0120.JPG

Helljuset släcker halljuset, dock inte när man trycker blinktutan, då lyser alla LED-segment.

Bakhjulets balansering, 2x 25g? Framhjulet han man balanserat endast med totalt 20g. Är bakventligen verkligen så mycket tyngre än framventilen?

IMG_0098.JPG

Och till sist kylflänsarna med galler framför samt den förhoppningsvis väl skyddade expansionstanken för kylvätskan. Gallret följer mer Rallyn, inte Scramblern.

IMG_0073.JPG

Notera hur härligt utsatt katalysatorn sitter där nere. Speciellt på en hoj med uppenbar terrängkompetens.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Hoppas jag fick med det mesta nu. Så att det som är kvar för den som är nyfiken att köpa en likadan är väl egentligen bara en provkörning. Nordqvist i Sandviken har sålt ett antal nu enligt dom själva, och folk är tydligen nöjda med denna hoj där uppe.

IMG_0128.JPG

Jag måste bara göra några slutliga småprov med den innan jag kan sätta min kvalitetsstämpel på den. Gamla Stan nattetid på kullerstenar och historiskt farliga trappor. Återkommer med det senare.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top