Video Fantic Caballero Scrambler 500 + Rally

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Rallyn verkar vara lika generös som släden med skvättandet på föraren :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag lade märke till att det droppade lite från vänster sida på min Caballero när jag kört motorväg (över 100 kmh) till jobbet. Jag härledde dropparna till air-boxen, och när jag tog isär den idag såg jag att det leder en slang från motorn in i luft-boxen, alldeles bakom luftfiltret.

Denna slang verkar droppa olja in i boxen, som sedan läcker ut oljan neråt, ganska nära kedjan faktiskt.

Den röda pilen visar ändan av slangen som leder in i air-boxen.

Cab airbox pipe.jpg

Jag undrar varför man gjort så? Skulle jag kunna leda om slangen och täppa till hålet i boxen? Får man det för besiktningen? Jag har alltså inte för mycket olja i motorn, utan lagom i mitten i inspektionsglaset.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar Sundström. Exakt varför kommer det olja därifrån? Och kan jag dra om slangen mot t ex svingarmen så att det droppar ur under körning istället för när jag parkerar?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Är "vevhus" där kolvens arm länkar till växellådan, eller? Är lite rostig på hojanatomi så jag får googla lite extra.

OK, det är den där liggande "rullen" där allt liksom 'vevar' omkring. Varför behöver den ventileras?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
För att det inte ska bli övertryck antar jag - mycket olja ska det inte vara i luftburken iallafall brukar mer vara en fet hinna och kanske nån droppe på sin höjd om du inte legat i diket mycket med hojen 🫣
Brukar vara märkbart bättre drag när kolvringar gjort sitt
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Inte riktigt säker på om det var värt pengarna, men nu låter det "Papp-papp-papp.." istället för "Tuck-tuck-tuck... " och aningens högre, tydligen ska det ge 5 HP mer, jag är väl inte så känslig så jag märker inget direkt prestandamässigt.

Fast snyggare blev det. Svart och fint.

IMG_2097.JPG


Så har den fått en liten extra burk ovanpå röret där. Hela avgassystemet är ungefär hjälften så kort som det ursprungliga, inte direkt tjockare men man har tagit bort katalysatorn så att luftomsättningen är väl lite högre nu.

IMG_2100.JPG
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Inte riktigt säker på om det var värt pengarna, men nu låter det "Papp-papp-papp.." istället för "Tuck-tuck-tuck... " och aningens högre, tydligen ska det ge 5 HP mer, jag är väl inte så känslig så jag märker inget direkt prestandamässigt.

Fast snyggare blev det. Svart och fint.

View attachment 499505


Så har den fått en liten extra burk ovanpå röret där. Hela avgassystemet är ungefär hjälften så kort som det ursprungliga, inte direkt tjockare men man har tagit bort katalysatorn så att luftomsättningen är väl lite högre nu.

View attachment 499506
Du får nog ta ur insatserna ur ljud dämparna för att få lite mer morr..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Den kanske tappade ett par kilon i alla fall :)
Ja, det tänkte jag inte på. Själv väger jag 99kg (plus minus beroende på vad jag äter), så den skillnaden blir nog marginell i alla fall.

Du får nog ta ur insatserna ur ljud dämparna för att få lite mer morr.
Det ska dom redan ha gjort, dvs dessa "Racing exhaust" ska inte ha några insatser som hindrar luftflödet. Mufflersarna är hur som helst ihopnitade så jag vet inte hur jag ska öppna för att kolla det.

Kollar jag djupt in i hålen där så verkar det bara vara svart i mitten.

IMG_2104.JPG

IMG_2105.JPG

Fasen dom här mufflarna påminner lite om ljuddämpare till skjutvapen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja, det tänkte jag inte på. Själv väger jag 99kg (plus minus beroende på vad jag äter), så den skillnaden blir nog marginell i alla fall.


Det ska dom redan ha gjort, dvs dessa "Racing exhaust" ska inte ha några insatser som hindrar luftflödet. Mufflersarna är hur som helst ihopnitade så jag vet inte hur jag ska öppna för att kolla det.

Kollar jag djupt in i hålen där så verkar det bara vara svart i mitten.

View attachment 499521

View attachment 499522

Fasen dom här mufflarna påminner lite om ljuddämpare till skjutvapen.

Syns tydligt att de finns insatser... Finns flera sätt att få ut insatserna å ett är att borra ur nitarna för att komma åt att få bort insatserna å sen popnita igen ...
Men du vill ju att hojarna ska låta lite ju, då får du ha som de är..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Fast vad exakt menas med en "insats"? Är det nåt slags nät, eller kat eller vad? Jag vill inte att det ska låta ännu mer, nu låter det nästan lite för högt. Jag drar mig för att köra natten bland hus och bebyggelse. Tänk om nån bara skjuter mig!?

Sen undrar jag vad den där lilla extra dosan som sitter fastlödd ovanpå avgasröret är för något. Det står "Fantic Hyper-boost" på den. Vaddå hyper-boost? Det är ju ingen turbo. Man har bara piggy-backat på ett extra litet rör. Vad gör det?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag lade märke till att det droppade lite från vänster sida på min Caballero när jag kört motorväg (över 100 kmh) till jobbet. Jag härledde dropparna till air-boxen, och när jag tog isär den idag såg jag att det leder en slang från motorn in i luft-boxen, alldeles bakom luftfiltret.

Denna slang verkar droppa olja in i boxen, som sedan läcker ut oljan neråt, ganska nära kedjan faktiskt.

Den röda pilen visar ändan av slangen som leder in i air-boxen.

View attachment 498505

Jag undrar varför man gjort så? Skulle jag kunna leda om slangen och täppa till hålet i boxen? Får man det för besiktningen? Jag har alltså inte för mycket olja i motorn, utan lagom i mitten i inspektionsglaset.
Kör du fortfarande med 300ml mer olja än vad boken säger?

Kul att läsa din lilla dagbok btw. Bilder är skoj.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Kör du fortfarande med 300ml mer olja än vad boken säger?
Japp. Manualen jag fick med i bokform säger att oljemängd som ska fyllas på då även oljefiltret byts är 1,2L. Oljemängd påfylld utan att filtret byts blir något mindre, manualen säger 1,15L. Fotade precis av min manual.

Felaktig oljemängd !!!.JPG


.. och kollar jag manualen för 2019 modellen säger den ytterligare roliga värden. Nu säger Fantic att vid byte av oljefiltret ska motorn ha 1L ny olja, och utan att filtret byts 0,95L olja.

Felaktig oljemängd (Cab500 manual-2019).jpg

Personligen är jag praktisk. Jag jobbar gärna efter manualen, men när jag ser uppenbara fel så blir jag direkt misstänksam och kör min egen jazz, det brukar gå bra då.

Och så gjorde jag även senast. Jag för alltid journal över all service och arbeten, noterar konstigheter och intressanta punkter. Nedan några noteringar kring just oljan förra servicen:

"Observationer vid påfyllning av ny olja:
Anvisningarna säger 1,2 liter inkluderat byte av oljefiltret, eller endast 1,15 liter utan byte av oljefilter. Total volym (ny motor) tar 1,8 liter olja.

Jag fyller på först 1 liter, kollar i fönsterglaset men ingen olja syns. Kör motorn lite och fyller på 2 dl till, således uppnådd rekommenderad volym 1,2 liter och nu börjar oljan synas i botten av glaset. Kör hojen ett par km ute så motorn blir varmare och kollar; fortfarnade precis över minimum-markeringen.

Så jag fyller på 2 dl till, och nu ser jag oljan höjas upp till nästan halva glaset. Ut och kör lite till och kollar, oljan ligger strax under mittennivå i glaset, jag fyller på 2 dl till. Nu har jag fyllt på totalt *** 1,6 liter *** och nu ligger oljan strax över mitten i glaset. Jag är nöjd."


Senaste servicen bytte jag oljefiter, och fyllde på strax under 1,6L. Körde hojen ganska varm på 70-vägar en kvart, kollade oljan och så här såg nivån ut när hojen fått stå ca 5 minuter.

IMG_2101.JPG

Hade jag kört med endast 1,2L eller 1L påfylld olja så hade nivån inte ens nått upp till minimum-markeringen i inspektionsglaset, alltså alldeles för lite.

Jag undrar om verkstäderna vet om detta, eller om dom bara fyller på enligt manualen och skiter i att kolla faktiskt mått i glaset.

Andra tankar kring eländet är att man använt olika motorer till 450cc, eller att man klistrat in text från 125 eller 250cc manualerna. Tryckfel är ju inte helt ovanligt.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Några andra ägare till 500 an säger följande

Här säger han 1,8L



Och här säger tysken 1600 ml.


Själv säger jag 1,5L för då hamnar oljan ganska i mitten av glaset, vilket gör att jag inte får just övertryck och spill, eller att motorn 'svettas'.

Vet att KTM brukar rekommendera att fylla på crosshojarna så att oljan ligger precis i halva glaset, och inte upp till övre markering i den röda cirkeln.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Japp. Manualen jag fick med i bokform säger att oljemängd som ska fyllas på då även oljefiltret byts är 1,2L. Oljemängd påfylld utan att filtret byts blir något mindre, manualen säger 1,15L. Fotade precis av min manual.

View attachment 499585


.. och kollar jag manualen för 2019 modellen säger den ytterligare roliga värden. Nu säger Fantic att vid byte av oljefiltret ska motorn ha 1L ny olja, och utan att filtret byts 0,95L olja.

View attachment 499586

Personligen är jag praktisk. Jag jobbar gärna efter manualen, men när jag ser uppenbara fel så blir jag direkt misstänksam och kör min egen jazz, det brukar gå bra då.

Och så gjorde jag även senast. Jag för alltid journal över all service och arbeten, noterar konstigheter och intressanta punkter. Nedan några noteringar kring just oljan förra servicen:

"Observationer vid påfyllning av ny olja:
Anvisningarna säger 1,2 liter inkluderat byte av oljefiltret, eller endast 1,15 liter utan byte av oljefilter. Total volym (ny motor) tar 1,8 liter olja.

Jag fyller på först 1 liter, kollar i fönsterglaset men ingen olja syns. Kör motorn lite och fyller på 2 dl till, således uppnådd rekommenderad volym 1,2 liter och nu börjar oljan synas i botten av glaset. Kör hojen ett par km ute så motorn blir varmare och kollar; fortfarnade precis över minimum-markeringen.

Så jag fyller på 2 dl till, och nu ser jag oljan höjas upp till nästan halva glaset. Ut och kör lite till och kollar, oljan ligger strax under mittennivå i glaset, jag fyller på 2 dl till. Nu har jag fyllt på totalt *** 1,6 liter *** och nu ligger oljan strax över mitten i glaset. Jag är nöjd."


Senaste servicen bytte jag oljefiter, och fyllde på strax under 1,6L. Körde hojen ganska varm på 70-vägar en kvart, kollade oljan och så här såg nivån ut när hojen fått stå ca 5 minuter.

View attachment 499587

Hade jag kört med endast 1,2L eller 1L påfylld olja så hade nivån inte ens nått upp till minimum-markeringen i inspektionsglaset, alltså alldeles för lite.

Jag undrar om verkstäderna vet om detta, eller om dom bara fyller på enligt manualen och skiter i att kolla faktiskt mått i glaset.

Andra tankar kring eländet är att man använt olika motorer till 450cc, eller att man klistrat in text från 125 eller 250cc manualerna. Tryckfel är ju inte helt ovanligt.
Ok, fair enough. Tänkte på sölet i luftburken bara.
Funkar det så funkar det!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Blev lite upplyst här av en annan bensinpåverkad, tydligen så är den lilla 'kammaren' till för just ljudet. Den tomma 'burken' reglerar utsläppstrycket typ en buffer så att man får "rätt" ljud.


Klipper in texten här:

" I keep noticing these odd canisters on modern aftermarket 4-storke pipes. What are these? Expansion chambers?

Close! The expansion chamber was a staple of the 2-stroke exhaust system; a place to store the hot gases escaping the engine in every stroke so as to control the amount of back-pressure making its way back to the cylinder.

What you are observing on 4-stroke pipes is a resonance chamber. Surprisingly the psychics behind the two chambers aren’t all that different, but they make use of different approaches to achieve similar results.

A resonating chamber is, in essence, nothing more than an empty space. Remember that in any engine, a high-pressure exhaust note is released then followed immediately by an opposing low-pressure note. We detect this as thumps.

These exhaust notes enter the resonance chamber through small holes and that empty space it offers creates an interference in the exhaust flow. If timed right, the positive and negative sound waves will actually cancel each other out because of this disruption rather than continue to force the flow in either direction.

Lastly these chambers provide a bit more tuning control because they allow for regulation of the amount of back-pressure at the moment all of the valves are open."


Vi är alltså inne på ljudteknik och ackustik nu. Mycket intressant.
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Ja, det har slagit mig att det kunde varit för mycket olja i motorn, men då måste väl nivån i inspektionsglaset varit en bra bit över max-gränsen.
Jag går alltid efter volym enligt bok, tycker aldrig glaset stämmer. Hojen ska stå rakt etc etc och det funkar inte för mig.

Lärde mig den hårda vägen för snart 20 år sedan på en Husqvarna 570 som sölade ner hela stöveln med motorolja efter att jag haft för mycket.
 
Nyheter
ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

Top