Bäverhyddan
Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Rallyn verkar vara lika generös som släden med skvättandet på föraren
Du får nog ta ur insatserna ur ljud dämparna för att få lite mer morr..Inte riktigt säker på om det var värt pengarna, men nu låter det "Papp-papp-papp.." istället för "Tuck-tuck-tuck... " och aningens högre, tydligen ska det ge 5 HP mer, jag är väl inte så känslig så jag märker inget direkt prestandamässigt.
Fast snyggare blev det. Svart och fint.
View attachment 499505
Så har den fått en liten extra burk ovanpå röret där. Hela avgassystemet är ungefär hjälften så kort som det ursprungliga, inte direkt tjockare men man har tagit bort katalysatorn så att luftomsättningen är väl lite högre nu.
View attachment 499506
Ja, det tänkte jag inte på. Själv väger jag 99kg (plus minus beroende på vad jag äter), så den skillnaden blir nog marginell i alla fall.Den kanske tappade ett par kilon i alla fall
Det ska dom redan ha gjort, dvs dessa "Racing exhaust" ska inte ha några insatser som hindrar luftflödet. Mufflersarna är hur som helst ihopnitade så jag vet inte hur jag ska öppna för att kolla det.Du får nog ta ur insatserna ur ljud dämparna för att få lite mer morr.
Ja, det tänkte jag inte på. Själv väger jag 99kg (plus minus beroende på vad jag äter), så den skillnaden blir nog marginell i alla fall.
Det ska dom redan ha gjort, dvs dessa "Racing exhaust" ska inte ha några insatser som hindrar luftflödet. Mufflersarna är hur som helst ihopnitade så jag vet inte hur jag ska öppna för att kolla det.
Kollar jag djupt in i hålen där så verkar det bara vara svart i mitten.
View attachment 499521
View attachment 499522
Fasen dom här mufflarna påminner lite om ljuddämpare till skjutvapen.
Men hur ser du det?Syns tydligt att de finns insatser...
Kör du fortfarande med 300ml mer olja än vad boken säger?Jag lade märke till att det droppade lite från vänster sida på min Caballero när jag kört motorväg (över 100 kmh) till jobbet. Jag härledde dropparna till air-boxen, och när jag tog isär den idag såg jag att det leder en slang från motorn in i luft-boxen, alldeles bakom luftfiltret.
Denna slang verkar droppa olja in i boxen, som sedan läcker ut oljan neråt, ganska nära kedjan faktiskt.
Den röda pilen visar ändan av slangen som leder in i air-boxen.
View attachment 498505
Jag undrar varför man gjort så? Skulle jag kunna leda om slangen och täppa till hålet i boxen? Får man det för besiktningen? Jag har alltså inte för mycket olja i motorn, utan lagom i mitten i inspektionsglaset.
Japp. Manualen jag fick med i bokform säger att oljemängd som ska fyllas på då även oljefiltret byts är 1,2L. Oljemängd påfylld utan att filtret byts blir något mindre, manualen säger 1,15L. Fotade precis av min manual.Kör du fortfarande med 300ml mer olja än vad boken säger?
Ok, fair enough. Tänkte på sölet i luftburken bara.Japp. Manualen jag fick med i bokform säger att oljemängd som ska fyllas på då även oljefiltret byts är 1,2L. Oljemängd påfylld utan att filtret byts blir något mindre, manualen säger 1,15L. Fotade precis av min manual.
View attachment 499585
.. och kollar jag manualen för 2019 modellen säger den ytterligare roliga värden. Nu säger Fantic att vid byte av oljefiltret ska motorn ha 1L ny olja, och utan att filtret byts 0,95L olja.
View attachment 499586
Personligen är jag praktisk. Jag jobbar gärna efter manualen, men när jag ser uppenbara fel så blir jag direkt misstänksam och kör min egen jazz, det brukar gå bra då.
Och så gjorde jag även senast. Jag för alltid journal över all service och arbeten, noterar konstigheter och intressanta punkter. Nedan några noteringar kring just oljan förra servicen:
"Observationer vid påfyllning av ny olja:
Anvisningarna säger 1,2 liter inkluderat byte av oljefiltret, eller endast 1,15 liter utan byte av oljefilter. Total volym (ny motor) tar 1,8 liter olja.
Jag fyller på först 1 liter, kollar i fönsterglaset men ingen olja syns. Kör motorn lite och fyller på 2 dl till, således uppnådd rekommenderad volym 1,2 liter och nu börjar oljan synas i botten av glaset. Kör hojen ett par km ute så motorn blir varmare och kollar; fortfarnade precis över minimum-markeringen.
Så jag fyller på 2 dl till, och nu ser jag oljan höjas upp till nästan halva glaset. Ut och kör lite till och kollar, oljan ligger strax under mittennivå i glaset, jag fyller på 2 dl till. Nu har jag fyllt på totalt *** 1,6 liter *** och nu ligger oljan strax över mitten i glaset. Jag är nöjd."
Senaste servicen bytte jag oljefiter, och fyllde på strax under 1,6L. Körde hojen ganska varm på 70-vägar en kvart, kollade oljan och så här såg nivån ut när hojen fått stå ca 5 minuter.
View attachment 499587
Hade jag kört med endast 1,2L eller 1L påfylld olja så hade nivån inte ens nått upp till minimum-markeringen i inspektionsglaset, alltså alldeles för lite.
Jag undrar om verkstäderna vet om detta, eller om dom bara fyller på enligt manualen och skiter i att kolla faktiskt mått i glaset.
Andra tankar kring eländet är att man använt olika motorer till 450cc, eller att man klistrat in text från 125 eller 250cc manualerna. Tryckfel är ju inte helt ovanligt.
Jag går alltid efter volym enligt bok, tycker aldrig glaset stämmer. Hojen ska stå rakt etc etc och det funkar inte för mig.Ja, det har slagit mig att det kunde varit för mycket olja i motorn, men då måste väl nivån i inspektionsglaset varit en bra bit över max-gränsen.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |