uncletom
Gudomlig sporthojare
Ett kort ord om gasen, funderar över att Bäverhyddan tyckte den kändes "av / på". Den ÄR känslig, men den är inte av/på utan enkelt linjär. Jag menar att den delar ut kraft jämnt över hela sitt moment / handtagets läge.
När jag kör sakta, t ex när jag rullar igång hojen i ettans växel, så behöver jag vara känslig med gasen. När jag däremot redan kör i 80-90 och axar upp till t ex 120, så är det inte lika känsligt.
Igår var jag uppe i 140 kmh (på motorväg), i sexans växel och då hade jag inte full gas. Jag har provat olika lägen på gasen och min upplevelse är att det faktiskt är jämnt och pålitligt i utdelningen, även kvickt och responsivt mellan input-output (inget lagg).
Det där med att motorn dör borde vara antingen en direkt justering, eller en 'inlärning' för den elektroniska motorkontrollern. Den hojen jag provade i Järfälla, troligtvis samma som Bäverhydda testade, vet jag dog ett par gånger då den var kall. Detta är dock inget jag upplevt med Rallyn, jag skulle nog också vänta med att säga att det är generellt för serien.
Jag tror att Järfällas Caballero Deluxe inte var riktigt justerad från sin låda. Dvs på min Rally var jag tvungen att först justera gashandtaget, kopplingens vajer, och framförallt fick jag spänna kedjan. Varav inget jag tror man gjort på testhojen i Järfälla. Dessa saker kan jag tänka mig att tillverkaren lämnat åt verkstan / återförsäljaren att ställa in när man bygger ihop hojen.
Något jag tror jag nämnde i början var att mitt gashandtag var monterat fel, vajern låger under handbromshandtaget, och så ska det inte vara. Antingen följer det inte med rätt anvisningar med hojarna från Italien, eller så har återförsäljaren inte tittat ordentligt. Förstås när man har många hojar att sälja.
När jag kör sakta, t ex när jag rullar igång hojen i ettans växel, så behöver jag vara känslig med gasen. När jag däremot redan kör i 80-90 och axar upp till t ex 120, så är det inte lika känsligt.
Igår var jag uppe i 140 kmh (på motorväg), i sexans växel och då hade jag inte full gas. Jag har provat olika lägen på gasen och min upplevelse är att det faktiskt är jämnt och pålitligt i utdelningen, även kvickt och responsivt mellan input-output (inget lagg).
Det där med att motorn dör borde vara antingen en direkt justering, eller en 'inlärning' för den elektroniska motorkontrollern. Den hojen jag provade i Järfälla, troligtvis samma som Bäverhydda testade, vet jag dog ett par gånger då den var kall. Detta är dock inget jag upplevt med Rallyn, jag skulle nog också vänta med att säga att det är generellt för serien.
Jag tror att Järfällas Caballero Deluxe inte var riktigt justerad från sin låda. Dvs på min Rally var jag tvungen att först justera gashandtaget, kopplingens vajer, och framförallt fick jag spänna kedjan. Varav inget jag tror man gjort på testhojen i Järfälla. Dessa saker kan jag tänka mig att tillverkaren lämnat åt verkstan / återförsäljaren att ställa in när man bygger ihop hojen.
Något jag tror jag nämnde i början var att mitt gashandtag var monterat fel, vajern låger under handbromshandtaget, och så ska det inte vara. Antingen följer det inte med rätt anvisningar med hojarna från Italien, eller så har återförsäljaren inte tittat ordentligt. Förstås när man har många hojar att sälja.