Far åt helvete med er, era jävla "motorcyklister"!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Håller med, även om du låter lite uppjagad..;)

Samma sak med alla dödsolyckor i trafiken, om folk gav fan i spriten när man kör och sätter på sig fegissnöret så skulle 1/3 del leva. Skulle man sen plocka bort de som kör utan körkort i bil och "risk" personer som kör för fort jämt o ständigt. Hur många dödsolyckor är det kvar då per år?

jetson

Guest
Ja om man börjar med att plocka bort dom som kör påverkade så försvinner väl 30% av dödsolyckorna på mc direkt...

Men så kan man inte göra tyvärr.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Men snälla nån, engagerar sig folk fortfarande i detta? Kan det inte bli vår snart så det blir mer fokus på körandet än gnällandet.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Övrigt/1_1_Djupstudierapport_utg_2.pdf

OziLD.jpg

Det finns hur mycket statistik som helst tillgänglig på nätet!
Folk måste sluta gissa och börja leta upp riktigt information; scb.se är en bra start.

Om man tolkar statistiken lite vanvördigt så:

Löper en som tagit A - kort tre gånger högre risk att köra ihjäl sig, är en som fått A- kortet i bonus tillsammans med B körkortet.

Det är lika stor risk att en med bonus kort omkommer i trafiken som en utan körkort.

Nu förstår jag förstås att andelen förare i de olika grupperna skiljer stort & att det givetvis återspeglas i cirkeldiagrammets statistik.

Men....

Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Far åt helvete med er, era jävla "motorcyklister"!

Sitter och kokar, måste få ur mig detta!

Med hänvisning till "Kalla Fakta"s reportage ang. hetsjakten på den stackars "motorcyklisten" och även andra olyckor med "motorcyklister" som inte har mc-behörighet.
Man är satan ta mig ingen motorcyklist om man inte ens har körkortet för fordonet, lite samma som att få titulera sig som stridspilot på puben när man i själva verket vänder papper bakom ett skrivbord dagarna ända.

Eller är det ett problem ens? Sitter jag bara och förbannar mig över ca två incidenter per år som orsakas av personer utan behörighet som smäller sina/lånade/stulna hojar eller skadar sig själv alt. dör p.g.a. okunskap eller brist på erfarenhet?

Skulle vilja ha statistik på detta. Finns det? Kan man skaffa det?

Hur ska man komma tillrätta med dessa sopor som sabbar för oss riktiga motorcyklister, som tagit våra a-kort och har klarat de krav och prov som ställts på oss?

Jag är väl egentligen ingen som förespråkar ett överreglerat samhälle men kunde en lösning vara att man inför en äganderätt på MC? (bil med för den delen). Du skulle inte få lov att själv stå på ett fordon som du inte har behörighet att bruka.
Finns f.ö. fler anledningar till detta; inte OK med 5 åringar som står på bilar/mc och därmed som målvakter för p-böter m.m. p.g.a. att dom inte är straffmyndiga.

Olyckor relaterade till mc kommer alltid att inträffa, det fattar ju vem som helst. Men att utan några som helst förkunskaper sätta sig på valfri supersporthoj (oavsett årsmodell) är att leka med döden, utan att överdriva.

Problemen som jag uppfattar med dessa "motorcyklister" som rubriceras som motorcyklister i statistiken hos både trafikverket och våra försäkringsbolag är att de orsakar:
* Förhöjda försäkringspremier
* Förhöjd fara för andra trafikanter
* Lagstadgade begränsningar för oss i mc-kollektivet
* Hat och misstro mot ovannämnda kollektiv

ALLA dessa saker är vi redan så bra på att sabba själva. Lite taget ur luften skulle jag gissa på att 1 av 10 motorcyklister är stolpskott och sabbar för "oss". Samma som att jag menar på att 9 av 10 utan mc-kort men kör hoj ändå sabbar för "oss". Allt taget ur luften, bara min uppfattning.

Någon som sympatiserar med detta eller tycker annorlunda? Disskutera gärna vidare.
Upplever ni detta som ett problem?

Mvh, JD.

P.S. Hoppas att den som stod på MCn i ovan nämnda reportage får repressalier för att ha lånat ut sin hoj (dock avsedd för sin son om jag fattat det rätt). Ge fan i att skylla enbart på polisen, jävla as.

Långsam sopa.

Har du provat Yoga?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag tänker dricka sprit nu, bara så ni vet...

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Stämmer......om du tog körkort före 1976 :)

Tjena! Om du ska citera mig så citera gärna HELA mitt inlägg... Jag tar det igen:

Lite Off topic: Tar du B så får du automatiskt A (om du haft A då...), det sa min körskolelärare i veckan. Hon har A, B, C, BE, CE, DE, Taxi osv.. Blir hon av med kortet behöver hon bara ta CE så får hon tillbaka ALLA behörigheter.

Läs gärna det jag strök under...

Så det betyder att jag som snart har ABC på mitt kort och vi säger att jag åker dit för fortkörning så behöver jag bara ta C-kortet igen och då får jag tillbaka ALLA mina behörigheter som jag hade innan mitt kort återkallades.

Jag pratar inte om alla gubbar som fick A-kort på köpet alltså (och de som också fick C på köpet genom att kryssa i en ruta på ett papper)

Edit: Detta var inlägget jag citerade och svarade på:

Ägarkrav på körkort verkar lite märkligt och "fel" ändå.

Skulle jag bli av med kortet så vette fan om jag skulle bry mig om att ta om A-kortet i dagsläget. B, givetsvis.. Men hojen skulle nog ställas av och så skulle det bara bara bara bli raceåka om jag skulle tvingas till massa riskutbildningar osv för att få tillbaka det.

Det finns en hel del hojåkare/-ägare i landet som inte har kort, men använder sig av hojarna som idrottsredskap, så tanken faller lite mao.

Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
I stället för att koncentrera sig på det dåliga varför inte göra något bra istället?! Eftersom vi fått så himla mycket dålig publicitet senaste tiden ( typ alltid) så kan man vända på det. Ordna en kortege som kör för stöd av tex Rosa Bandet. Tipsa tidningen, bestäm en avslutningsplats för kortegen dit folk kan komma och lämna donation.

Vi kan inte ändra på idioterna men vi kan försöka visa oss från vår bästa sida.

Ett tips bara. :)

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
cyklister borde ha sämre rykte t.ex Lazermannen cyklade.Eller bilister .Många kriminella kör bil

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Shit-pommes-frittes!
Inte visste jag att risk ett och två skulle trippla mina olycksrisker! :crash
Jag är juh :dummer som tog den utbildningen. Borde ha :glömdet direkt.

:fyllisar -ironi.

Last edited:

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Det är trist att dessa bilder av motorcyklister ska visas upp i media och allmänheten får inställningen att vi är fartdårar eller liknande. Ännu värre är att man sätter högre och högre krav på motorcyklister. Att ta mc körkort blir dyrare och dyrare, svårare och svårare och sen när man väl har kortet blir man betraktad som dåre, galen eller kriminell.

Finns så oerhört många inkompetenta bilförare där ute men bilförares brist på förståelse skapar problem både på vägen och i debatter.

De nya EU reglerna som börjar gälla 2013 är väll bara första steget i att minska antalet motorcyklister i Sverige. Det är tråkigt hur brist på förståelse ska drabba personer med en stor passion för en hobby. :dummer

Kanske är jag helt ute och cyklar men man blir ju trött på vissa människor ibland.... :gråta

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Malexandermördarna åkte bil, det säger ju ett och annat om bilkollektivet..

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...