Fartkamera fråga, vad händer om man förnekar?

Förresten är det någon som vet hur fartkamerorna fungerar i mörker? Eller är de alltid avstängda då? :va

Förresten är det någon som vet hur fartkamerorna fungerar i mörker? Eller är de alltid avstängda då? :va

De verkar inte vara påslagna nattetid..iaf inte norröver.
Jag och en kompis körde Piteå - Falun längst kusten en natt i sträck för ett tag sedan.. För att verkligen testa om det blixtrade nåt så plockade vi bort skylten och gasade på.
Lika besvikna blev vi varje gång när blixtrandet uteblev när vi passerade skåpen :(

Fartkamerorna fungerar jättebra mitt i natten, jag har blivit fotad massor med gånger på natten (kanske på dan med, men det vet ju inte jag som aldrig får hem några bilder)

Det är klart att man ska neka. Man har alltid rätt att neka, och man är oskyldig till motsatsen bevisats.

Och jag anser det inte bevisat innan nå'n liten jävel på VV (eller var de nu sitter) har fått tummen ur arslet och verkligen jämfört fartkamerans foto med mitt körkortsfoto.

Dessutom ser jag det hela som en välgärning. Iom att nå'n får hantera mitt ärende manuellt så skänker det ju mening till personens i övrigt så poänglösa liv, där de hasar runt i korridorerna på sin arbetsplats.

Kanske är det mitt ärende som får vederbörande att inte gå hem och gasa sig, efter ytterligare en dag i meningslöshetens tecken. Och tänk vad skattepengar det går åt när räddningstjänsten ska utrymma kåken där personen i fråga har gasat ihjäl sig, och se'n ska det till obduktion, och begravning samt omhändertagande av den enda efterlevande vandrande pinnen etc etc.

Alltså; genom att köra för fort förbi fartkamerorna och se'n neka BESPARAR jag samhället kostnader.

Last edited:
Tips: De har blixt.

Jaa?? :va Vet inte om du har använt en kamera någon gång men att fota i motljus brukar inte bli nåt bra. (Bilderna måste ju vara bra för att kanske någon ska erkänna och ta sitt ansvar..) Du vet, bilen har strålkastare. Man kanske tom har helljuset tänt?
Därför jag undrade hur kamerorna fungerade i mörkret....

Jädrans kraftig blixt faktiskt, sett bilder där föraren syns tydligt, bilens strålkastere ligger mycket lägre än kameran i skåpet, så den störs faktiskt inte alls av det.

Kameran mäter in farten, tar bilden med blixt så man hinner inte reagera på bromsen.

Ska man klara sig är det gummimask av tomten eller ronald Mcdonald som gällr...eller släppa på gasfoten....som jag alltid gör.:D

Om bilden är dålig, så har har hon knappast något att frukta. Är den bra blir hon förmodligen dömd till böter i tingsrätten.

Jädrans kraftig blixt faktiskt, sett bilder där föraren syns tydligt, bilens strålkastere ligger mycket lägre än kameran i skåpet, så den störs faktiskt inte alls av det.

Kameran mäter in farten, tar bilden med blixt så man hinner inte reagera på bromsen.

Ska man klara sig är det gummimask av tomten eller ronald Mcdonald som gällr...eller släppa på gasfoten....som jag alltid gör.:D

Tack, då vet jag....

Jag har för mig att fartkamerorna har sänkt medelhastigheten på de sträckor de är uppsatta på. Det var det politikerna ville uppnå. Bra eller dåligt i övrigt kan man diskutera.

Jo. Enligt den statistik som VV visat upp så är det så. Problemet med den statistiken är väl att dom baserar statistiken numera på mätvärden dom får ur kameraskåpen. Där folk bromsat för att inte få fortkörningsböter. Jag kan ärligt erkänna att jag inte minskat min hastighet på grund av kamerorna. Jag kör i den hastighet som jag alltid kört och bromsar vid kamerorna. Jag tror därför att den statistik som dom plockar ur kameraskåpen är felaktig när man jämför den med bemannade/mobila poliskontroller eller vägverkets mätplatser som inte ger böter. Du kan inte mäta ett tillstånd utan att påverka det.
Radarn i kamerorna är ju alltid på för att mäta och ge statistik som dom kan ha till underlag för besluten om när dom bör ha kamerorna påslagna. Däremot är ju kameradelen bara påslagen lite då och då när dom bedömer att det är mest vinstgivande.
Sen är det ju grejen med att fler väljer att köra 70-80 på 90 väg för att vara säkra på att inte fastna i en fartkamera vilket gör att jag tillbringar mer tid på vänstersidan av vägen efter införandet av fartkamerorna. Och jag vet att jag inte är ensam om det. Det borde ju egentligen vara tvärtemot vad man eftersträvat.

Om jag fick bestämma hur man skulle använda fartkamerorna så skulle jag fota alla som kör för fort och sen börjar man överst med den värsta överträdelsen och arbetar sig nedåt. Det man inte hinner med slänger man. Då skulle dom som kör 10 km/h för fort komma undan och dom som kör 200 skulle åka dit. Mycket bättre än som idag. Du åker dit för att du körde 10 över medans snubben som körde 200 klarade sig för att kameran var avslagen.

Tro nu inte för den delen att jag är någon outlaw eller galning. Jag anser bara att man ska lägga resurserna (och böterna) på de som är det största problemet och jag anser att svensson som kör 100 på 90-väg är ett mindre problem än Allan-Brallan som kör 200 på samma sträcka ur trafiksäkerhetsperspektivet.

Jaa?? :va Vet inte om du har använt en kamera någon gång men att fota i motljus brukar inte bli nåt bra. (Bilderna måste ju vara bra för att kanske någon ska erkänna och ta sitt ansvar..) Du vet, bilen har strålkastare. Man kanske tom har helljuset tänt?
Därför jag undrade hur kamerorna fungerade i mörkret....
Det sitter ingen mobiltelefonkamera i skåpen. Det är inga problem att ta bra bilder under ogynnsamma väder- eller ljusförhållanden.
Problemet är identifieringen. Bara att hålla en hand för mun och näsa så är problemet löst.

Om man håller en hand för mun och näsa och sen slår man på heljus, då borde det väll bli lite svårare för kameran och kunna få en bra bild på ens regskylt eller så

Till er som förvarar rättsväsendet när det gäller att sätta dit svenssons som kör 97 på 90-väg. Sälj er sporthoj, för vad ska ni ha den till!:felämne Jag inser att någon form av trafikövervakning ska finnas men inte som den ser ut nu. För att uttrycka mig lite förenklat, dagens finansiella instrument som man kallar trafikövervakning gör normala människor till brottslingar medans bovarna klarar sig och kan härja fritt, så vill jag inte ha det. Att man sen måste åka minst 20 mil för att ta sig till en rr-bana för att köra hojen fullt ut gör ju inte saken bättre. Förövrigt anser jag att hastighetsgränserna är inte praktiskt anpassade idag, det finns mkt sämre och mer riskabla moment än att köra tex 20km/t för fort, avstånd till framförvarandet, folk som inte kan köra i rondeller etc:ajjabajja . Som det är idag ska man inte ifrågasätta utan bara snällt betala in böterna:Bugar , det är enklast så och ett väldigt bra sätt att täcka den kostsamma kaka(politik) som Sverige har. Det kommer att bli än mer övervakning:whip , räkna med det och avståndet mellan vanliga människor och de som bestämmer bli allt större. Det är lite som med fildelningen, man lägger stora resurser på att sätta dit dom som laddar för man vet att det rör sig om mkt pengar och det är tyvärr det som styr, iaf för mkt! Så länge folk i toppen roffar åt sig kommer den kassa moralen bland medborgarna att finnas kvar.
--------
Tillbax till huvudämnet då: hur gick det med fortkörningen?

Om man håller en hand för mun och näsa och sen slår man på heljus, då borde det väll bli lite svårare för kameran och kunna få en bra bild på ens regskylt eller så
Vad spelar det för roll om bilden på registreringsskylten är kristallklar, om man ändå håller en hand för mun och näsa?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick