Fartkamera!!!!!

spinnanders

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
01
Vad gäller när du möter en stationär fartkamera när du kör hoj? Ska du sakta in och hoppas på det bästa, eller ska du bara blåsa på, den kan ju ej se regskylten, är det samma när farbror blå skjuter med sin kamera mot dig, eller är det anorlunda då????

Zikoriath

Nu ännu drygare!
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Yamaha FZX 750
spinnanders skrev:
Vad gäller när du möter en stationär fartkamera när du kör hoj? Ska du sakta in och hoppas på det bästa, eller ska du bara blåsa på, den kan ju ej se regskylten, är det samma när farbror blå skjuter med sin kamera mot dig, eller är det anorlunda då????

Jag brukar allt ta och vinka iallafall. Nån form av respekt får man ändå ha! :tummenupp

/Z

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
StreetTriple R -10
Kamera har jag då aldrig saktan in för men däremot blåa farbrorn. Fast kör man dryga 200 på motorvägen är det nån ide att stanna då??? :va

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Stationär kamera = inte bry sig.
Polisman som skjuter = Han kan ju vrida på huvudet och har ögon, så ser han din plåt så är det inte så bra.

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
spinnanders skrev:

Den stationära kameran säger [cheeees] och går och pimplar...
Nej men du har ju sagt det själv...
Eller så söker du lite på forumet. :7peta
Inte ens en fartkamera kan fota baklänges genom en plåtvägg. :hihi

Finns tydligen några på prov som smackar på från båda håll och tar skylt med.
Dock lite osäker på det.

Last edited:

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
busz skrev:
Kamera har jag då aldrig saktan in för men däremot blåa farbrorn. Fast kör man dryga 200 på motorvägen är det nån ide att stanna då??? :va

Ja, jag tycker man ska stanna! Det är inte värt att bli jagad och dessutom åka dit för smitning om du blir tagen. Var en man och ta ditt straff!!

MVH Martin

P-E

Guest
Jag har hört att det kvittar om Polisen ser din plåt eller inte då de inte ser ditt ansikte och sånt.

Har hört att på bil får ägaren till bilen böteslappen hem men på mc så måste man tas på bar gärning. Det är väl därför många kör ifrån Polisen utan problem. Kommer de dagen efter så säger man bara att någon provkörde hojen. Anders heter han, lång och blond precis som en 1 miljon andra personer i Sverige.

Eller har jag fel?

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
P-E skrev:
Har hört att på bil får ägaren till bilen böteslappen hem men på mc så måste man tas på bar gärning.
Vad är det för skillnad :va . På mc eller bil alltså

spinnanders

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
01
Vad händer om polisen skjuter med sin fartkamera mot dig när du möter honom,hur kan han se min hastighet? Reflekteras det inte mot regplåten som en bil? Eller har jag fel===????

P-E

Guest
jiGGa skrev:
Vad är det för skillnad :va . På mc eller bil alltså

Vet inte, men så har jag hört det iallafall. Att man måste tas på bar gärning med mc. Och fartkameror ser ju inte ditt ansikte.

bjerka

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki ZX10
Smitning kan man väl bara dömas till om man smiter från en olycka, inte från farbror blå, man åker nog dit på vårdslöshet i trafik o inte för smitning, eller har jag hört fel? :va

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
bjerka skrev:
Smitning kan man väl bara dömas till om man smiter från en olycka, inte från farbror blå, man åker nog dit på vårdslöshet i trafik o inte för smitning, eller har jag hört fel? :va

Det är möjligt att det är så!

MVH Martin

spinnanders

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
01
Om du möter en polis med fartkamera och han skjuter på dig,vad händer då? Går det att skjuta med en sådan på en mc? Det sitter ju ingen regskylt fram,,,, eller hur fungerar det..........

bjerka

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki ZX10
spinnanders skrev:
Om du möter en polis med fartkamera och han skjuter på dig,vad händer då? Går det att skjuta med en sådan på en mc? Det sitter ju ingen regskylt fram,,,, eller hur fungerar det..........

Dem siktar på regskylten för att det är mitt på bilen, svårare med en MC, men d finns ju dem som åkt fast så det går iaf.

mr_Pink

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Än så länge är det föraransvar och inte ägaransvar som gäller vid trafikbrott, om man blir fotad av en fartkamera måste föraren identifieras, men (nu gissar jag!) bilden från fartkameran kollas med bilregistret och körkortsregistret, stämmer ägarens bild från kk-reg med fotot från kameran= bot hem i brevlådan.

Lonewolf

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
CBR 1000 RR -04 Såld. Nu Ducati 848-08
spinnanders skrev:
Vad händer om polisen skjuter med sin fartkamera mot dig när du möter honom,hur kan han se min hastighet? Reflekteras det inte mot regplåten som en bil? Eller har jag fel===????

Polisen får inte skjuta med lasern genom vindruta eller bakruta även om de stod still. Så var det iaf när lasern kom men det har kanske ändrats nu? :fyllisar

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Om du blir fotad när du sitter i bilen och ditt ansikte och registreringsskylten syns tydligt så får du hem ett brunt kuvert med böter.

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
spinnanders skrev:
Det klart som fan att det går att skjuta... Man behöver inte skjuta på en regplåt för att det ska reflekteras tillbaka till laserpistolen...
Polisen sköt på mig framifrån i somras när jag åkte hoj och då fick jag böter...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati