Fartkamera!!!!!

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
hört att dom har diskuterat hur dom ska kunna ta motorcyklar. genom att sätta upp en kamera åt andra hållet också, inte vet jag om det kan fungera, men snacket har varit uppe.

P-E

Guest
Tolf skrev:
hört att dom har diskuterat hur dom ska kunna ta motorcyklar. genom att sätta upp en kamera åt andra hållet också, inte vet jag om det kan fungera, men snacket har varit uppe.

Blir svårt då du inte ser ansiktet ser bara ryggen, och du har hjälm och allt sånt. Omöjligt att bevisa vem som kör.

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Dom skjuter mot front lyktorna, bra refleks dar...mig skjøt dom på på 260-70 meter nånting.

Mie

Vart är solen?
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
Sålt den....
P-E skrev:
Jag har hört att det kvittar om Polisen ser din plåt eller inte då de inte ser ditt ansikte och sånt.

Har hört att på bil får ägaren till bilen böteslappen hem
Eller har jag fel?

Ja du har fel.. när det gäller det där med bilen.. kameran måste ha fångat ditt ansikte än så länge men det är prat om en lag ändring, så att den som äger bilen får ta smällen..

P-E

Guest
Mie skrev:
Ja du har fel.. när det gäller det där med bilen.. kameran måste ha fångat ditt ansikte än så länge men det är prat om en lag ändring, så att den som äger bilen får ta smällen..

Okej. Men bil kvittar, kör man inte så jätte fort med. :D

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Mie skrev:

Och den lagändringen lär ju bara gå snabbare ju mer kort de tar på fordon där föraren inte kan identifierats. Mitt råd är därför att sakta ner om det gått lite fort innan kameran. Fast visst, jag har oxå lite mindre respekt för kamerorna med mc än privat bil...

Krillelundgren

Förbjuden väg är oftas hårt sliten.
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
KTM 640 SM
bjerka skrev:
Dem siktar på regskylten för att det är mitt på bilen, svårare med en MC, men d finns ju dem som åkt fast så det går iaf.
Lasern måste få fäste på något. Ex, på en bil framifrån finns ju endast numer plåten. Man vet ju själv vad som händer om man lyser genom glas. (vindrutan).
På en motorcykel är jag rätt övertygad om att lasern får fäste.
Visst, det kanske inte är allt för lätt för farbrorblå att sikta in sin laser på en liten kåpa där fram.
:stop Ta det säkra före det osäkra GASA. :D

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
har inget att göra med regskylten fram.
Radaren städer iväg strålar som stutsar mot hela föremålet och kan där med känna hur mycka snabbare det blir mellan varje som kommer tillbax.

spinnanders skrev:
Vad händer om polisen skjuter med sin fartkamera mot dig när du möter honom,hur kan han se min hastighet? Reflekteras det inte mot regplåten som en bil? Eller har jag fel===????

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
nasholm82 skrev:
har inget att göra med regskylten fram.
Radaren städer iväg strålar som stutsar mot hela föremålet och kan där med känna hur mycka snabbare det blir mellan varje som kommer tillbax.
:tummenupp

Skjuter dem med laser så är det enda det handlar om att dem måste ha fritt sikte på dig. De kan nog skjuta ifrån nästa 300-400 meter vad jag har hört och då är det tajt att man hinner med att se dem.

Kamerorna brukar jag vinka åt.
Om man möter en polisbil som vänder så lär de få kämpa med att hinna ikapp.
Håller du 200km/h stumt på motorväg och blir blinkad åt är det nog bara bestämma dig fort och sedan ta konsekvenserna.

//Fredda

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
en liten tanke... om man nu vill undvika att bli tagen för fortkörning, borde man inte lacka hela hojen mattsvart? alternativt om man har goda kontakter och kan få tag på såndär stelth-färg som dom har på stridsflygplan o. dyl., dessutom borde väl naket vara att föredra framför kåpor?

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Mr. Red skrev:
en liten tanke... om man nu vill undvika att bli tagen för fortkörning, borde man inte lacka hela hojen mattsvart? alternativt om man har goda kontakter och kan få tag på såndär stelth-färg som dom har på stridsflygplan o. dyl., dessutom borde väl naket vara att föredra framför kåpor?

borde funka men det blir nog kallt o köra naken

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
raukroland skrev:
Det klart som fan att det går att skjuta... Man behöver inte skjuta på en regplåt för att det ska reflekteras tillbaka till laserpistolen...
Polisen sköt på mig framifrån i somras när jag åkte hoj och då fick jag böter...
men räkroland varför :va

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Mr. Red skrev:

Ja eller måla hela hojen i spegelfärg så det ser ut ungefär som i rovdjuret (filmen alltså) då kan inte polisen se hojen för det ser ut som om det är en del av omgivning! Fatta ballt asså!

Eller kanske montera såna där typ stealth fighter plan grejer utöver hela hojen så att alla laser bara studsar på kanterna och det blir helt omöjligt att åka dit!

Bravismo! :rolleyes: :kocko

//Fredda

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Fredda66 skrev:
Ja eller måla hela hojen i spegelfärg så det ser ut ungefär som i rovdjuret (filmen alltså) då kan inte polisen se hojen för det ser ut som om det är en del av omgivning! Fatta ballt asså!

Eller kanske montera såna där typ stealth fighter plan grejer utöver hela hojen så att alla laser bara studsar på kanterna och det blir helt omöjligt att åka dit!

Bravismo! :rolleyes: :kocko

//Fredda

dendär BMWn som va uppe för ett tag sen såg ut som nått sånt.. stealth inspirerat

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Men ärligt talat, är det ngn som blåst förbi fabror blå när han skjutit er och sen, helt sonika, fortsatt?!.. Fatta vad förbannade snutarna lär bli.. :hihi

Frågan är väl om de skulle pallra ner sig i bilen o börja jaga en.. vad tror ni?

Jag menar, man kan ju köra på som fan o hoppas;

1) att de inte såg plåten.
2) Inte de orkar jaga MCn?
3) även om de såg plåten så kanske det är föraransvar, och de lär ju inte se vem man är om man kommer undan..

Sen är ju frågan hur svårt det är att köra ifrån snutarna också.. De har ju trots allt radio och kan använa flera bilar kanske.. vetifan hur det funkar egentligen..

hmm.. viktiga frågor detta? Måste ta ställning till detta innan säsongen börjar.. :va

Last edited:

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Lonewolf skrev:
Polisen får inte skjuta med lasern genom vindruta eller bakruta även om de stod still. Så var det iaf när lasern kom men det har kanske ändrats nu? :fyllisar
stämmer än, dom får inte skjuta GENOM rutorna.. men därimot kan dom sitta i bilen och skjuta ut genom fönstret om dom har vevat ner det..

Edit: dålig svenska, dom skjuter ju inte genom fönstret om det är nervevat, men ni fattar

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati