Fast and furious biltöntar

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
darth_igel skrev:
Helt riktigt, men det heter SPORThoj och jag syftar på SPORTbilar för gatbruk. De flesta har säkert sett filmen där en Porsche 911 Carrera spöar en Yamaha R1a. Det är inte stor marginal men tillräckligt stor för en självklar seger.
Om jag inte tar fel om sporthojar igen så har R1an till en av de värsta hojarna för gata, och även om jag gillar Porsche så kommer 911 Carrera inte i närheten av de värst bilarna för gata
Den filmen är helruttan, kolla igen, de kör ett varv, hade de kört 3 varv så hade ju hojen vunnit till slut.
Det finns motsvarande andra tester, tex viper mot R1 på ringen eller motard mot rallycross bil på en mindre bana, där utfallet gått å hojens håll.
Nä man kan inte bara säga bilar är snabbare på bana.

När det gäller värdet i pengar. så har det dels hänt en hel del med hojarna sen den filmen och en R1 vet jag inte om jag skulle kalla helt optimal för en mindre bana.
Tänk på att en sån hoj kostar 130 tusen, vad är det för bilar du tycker man ska jämföra mot bilar i 3 millionersklassen eller mer?

Last edited:

CMF

Nummer två är bara den första förloraren
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Honda VTR SP1 2001
För helvete grabbar. allt handlar ju om samma intresse. motorer. :tummenupp

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
CMF skrev:
För helvete grabbar. allt handlar ju om samma intresse. motorer. :tummenupp
Jo, men vad blir det för jävla lama diskussioner om man har den inställningen om allt?

Sånna här inlägg är ju som att säga att man inte har ett skit att tillföra eller att man inet vet ett skit i ämnet.

Vi slåss inte vi diskuterar.

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
utbytt mot en Caterham
Silwer skrev:
Den filmen är helruttan, kolla igen, de kör ett varv, hade de kört 3 varv så hade ju hojen vunnit till slut.
Det finns motsvarande andra tester, tex viper mot R1 på ringen eller motard mot rallycross bil på en mindre bana, där utfallet gått å hojens håll.
Nä man kan inte bara säga bilar är snabbare på bana.

När det gäller värdet i pengar. så har det dels hänt en hel del med hojarna sen den filmen och en R1 vet jag inte om jag skulle kalla helt optimal för en mindre bana.
Tänk på att en sån hoj kostar 130 tusen, vad är det för bilar du tycker man ska jämföra mot bilar i 3 millionersklassen eller mer?

Men Porschen var ändå snabbare på det varvet, varför skulle hojen vara snabbare på senare varv?
Priserna går inte att jämföra på det sättet eftersom utrustningen inte heller går att jämföra.

Förstår inte varför alla vände sig emot mig bara för att jag sa att bilar är snabbare på VISSA moment och hojar på andra?

CMF skrev:
För helvete grabbar. allt handlar ju om samma intresse. motorer.

Helt rätt :tummenupp

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
darth_igel skrev:
Men Porschen var ändå snabbare på det varvet, varför skulle hojen vara snabbare på senare varv?
Priserna går inte att jämföra på det sättet eftersom utrustningen inte heller går att jämföra.
Enkelt det är en långraka efter starten där hojen bara flyger om bilen, med tillräkligt många varv kommer dnna rakan fälla ett avgörande som den inet gör på startvarvet, sen tycker jag fan att snubben på hojen kör lamt.
Har du sett den filmen där de gör en Lambo gallardo mot en ducati 999?
Där vinner duccen på 125hk mot bilen och då kör de seriöst så man ser tat det är allvar och inget jävla trams.

Är det inte en ok jämförelse isf?

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
darth_igel skrev:

Förstår inte varför alla vände sig emot mig bara för att jag sa att bilar är snabbare på VISSA moment och hojar på andra?

Anledningen till att jag argumenterade med dig var att du gjorde något som görs alldeles för ofta på det här forumet, säger en massa saker utan belägg för det.
Det finns ett åtskilligt antal tester och jämförelser som visar att hojar är snabbare än bilar och vise versa.
Det fanns tex något test i Bike för nått år sedan där de testade en hoj mot en Corvette av senare årsmodell, hojen var snabbare i alla kurvor utom 1 tror jag...

Men skit samma, hojar är kul och bilar är kul, jag blir bara less när folk har hört något från polaren vars syrra var tillsammans med en kille som minsann hade hört det och helt plötsligt var det sanningen....

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
M:et skrev:
Anledningen till att jag argumenterade med dig var att du gjorde något som görs alldeles för ofta på det här forumet, säger en massa saker utan belägg för det.
Det finns ett åtskilligt antal tester och jämförelser som visar att hojar är snabbare än bilar och vise versa.
Det fanns tex något test i Bike för nått år sedan där de testade en hoj mot en Corvette av senare årsmodell, hojen var snabbare i alla kurvor utom 1 tror jag...

Men skit samma, hojar är kul och bilar är kul, jag blir bara less när folk har hört något från polaren vars syrra var tillsammans med en kille som minsann hade hört det och helt plötsligt var det sanningen....
Jo jag är också helt medveten om att bilar ibland är snabbare och ibland hojar, jag tål bara inte när folk bara säger "bilar är snabbare på bana för tat de är snabbare i kurvorna", det argumentet gälde kanske för 10-15 år sen, men inte längre.
När man tar upp sånt du skrev nu så bli det tysta och sedan kommer det..............F1 bilar, då vill de plötsligt påstå att en F1 är en bil som vilken bil som helst.

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
utbytt mot en Caterham
Silwer skrev:
Enkelt det är en långraka efter starten där hojen bara flyger om bilen, med tillräkligt många varv kommer dnna rakan fälla ett avgörande som den inet gör på startvarvet, sen tycker jag fan att snubben på hojen kör lamt.
Har du sett den filmen där de gör en Lambo gallardo mot en ducati 999?
Där vinner duccen på 125hk mot bilen och då kör de seriöst så man ser tat det är allvar och inget jävla trams.

Är det inte en ok jämförelse isf?

Det finns massor med sånna filmer, ibland vinner hojen, ibland bilen.
Är det svårt att inse att hojar inte är oslagbara?
Varför denna hysteri om att hojar är snabbare överallt, det enda jag har sagt är att i VISSA situationer (stavning?) är bilar snabbare, i andra är hojar snabbare

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
har läst om ett test med en mv agusta ( :drool ) som kör ifrån en gallardo på bana.
lambon hade högre kurvhastighet men inte en suck på rakorna.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
darth_igel skrev:
Det finns massor med sånna filmer, ibland vinner hojen, ibland bilen.
Är det svårt att inse att hojar inte är oslagbara?
Varför denna hysteri om att hojar är snabbare överallt, det enda jag har sagt är att i VISSA situationer (stavning?) är bilar snabbare, i andra är hojar snabbare
Nej, du skrev att bilar var snabbare än hojar punkt, inget annat, annars hade jag inte skrivit det jag skrivit.

Jag menar heller inte att hojar vinner över alla bilar, men jag vill heller inte höra motsatsen.

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
utbytt mot en Caterham

Och som jag sa så har jag erfarenhet av båda på bana, jag säger inta att bilar ibland är snabbare för jag tror det.

Men som sagt skit samma det är roligt att köra båda

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
No1 skrev:
Körde på Nürburg ring i helgen som var med min Impreza som är helt standard (1440kg/265hk) förutom fjädringen och kan säga att endast 1 enda mc var snabbare än mig under både lördagen och söndagen...

En bil har så otroligt mycket mer väg grepp i kurvorna samt kan bromsa så mycket senare än en mc varför körningen mellan R1'an och Porschen mycket väl visar hur det skulle se ut mellan bil & mc i 90% av fallen bil vs mc...

Patrik,
SWT Racing...
Tänk på att en hoj hinner upp i högrehastighet mellan kurvorna med, detta leder till att den måste bromsa tidigare, så det handlar inet enbart om at bilen har mer gummi i backen, även om det har stor betydelse.
Om du i din bil måste bromsa från 200 och hojen måste bromsa från 230 tex.

Du har helt fel anser jag, inget säger att bilar tar hojar i 90% av fallen, hur förklarra du då allt vi skrivit i tråden.
Ringen är en sån speciell bana det vet du, törs så många ladda fullt med hoj verkligen?

Och sen har de ju testat där med R1 vs viper minns jag tex, mycket beror ju på förarna och de var väl ingen av dem i toppklass, men hojen vann.

Banor består fortfarande till mestadels av rakor inte kurvor.

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
utbytt mot en Caterham
Silwer skrev:
Nej, du skrev att bilar var snabbare än hojar punkt, inget annat, annars hade jag inte skrivit det jag skrivit.

Jag menar heller inte att hojar vinner över alla bilar, men jag vill heller inte höra motsatsen.

No1 skrev:
En bil har så otroligt mycket mer väg grepp i kurvorna

Patrik,
SWT Racing...

Det är DET jag har sagt INTE att bilar är snabbare än hojar överallt

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Själv så tycker jag det är kul att köra mot bågar, har en rätt snabb bil dvs supra med 300+hk, men då snacka vi om typ 100-250 ganska jämnt dvs under 600cc efter det så hänger jag inte med. O när jag då kör min båge så är det tvärtom kul tycker jag. Sen att det finns puckon som inte borde ha kort det är en annan sak

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
darth_igel skrev:
Och som jag sa så har jag erfarenhet av båda på bana, jag säger inta att bilar ibland är snabbare för jag tror det.

Men som sagt skit samma det är roligt att köra båda

Det kan bli lite fel om du sätter likehetstecken mellan din erfarenhet av 125:eek:r och kartar på gokartbana och bilar och sporthojar på riktig bana.

Men nu lägger vi ner det här, vi alla vill se fordon med motorer gasa, bromsa, svänga och leka, först då är världen i symbios :yoparty

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
utbytt mot en Caterham
Det kan bli lite fel om du sätter likehetstecken mellan din erfarenhet av 125:eek:r och kartar på gokartbana och bilar och sporthojar på riktig bana.

Men nu lägger vi ner det här, vi alla vill se fordon med motorer gasa, bromsa, svänga och leka, först då är världen i symbios :yoparty

Har även kört större maskiner, men jag tycker också vi lägger ner det här nu. Det leder ändå ingen vart. De som vill får väl fortsätta tjaffsa

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
No1 skrev:
Körde på Nürburg ring i helgen som var med min Impreza som är helt standard (1440kg/265hk) förutom fjädringen och kan säga att endast 1 enda mc var snabbare än mig under både lördagen och söndagen...

En bil har så otroligt mycket mer väg grepp i kurvorna samt kan bromsa så mycket senare än en mc varför körningen mellan R1'an och Porschen mycket väl visar hur det skulle se ut mellan bil & mc i 90% av fallen bil vs mc...

Patrik,
SWT Racing...

Vad var det för hoj som var snabbare då?

Hade du kört snabbare med en hoj än bil då?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jo men hur förklarra ni att 600orna har bättre varvtider än stcc bilarna på en del banor? kö inte bilarna fullt då?

Eller menar ni inte att de duger som jämförelse?

de är jäkligt snabba bilar kan jag säga, de är väl kanske inte optimala om banan har många långrakor men annars så hänger de ju av betydligt starkare sportbilar lätt.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
ja vadå, nån har kört ringen på under 8 minuter med en gammal rc30, det är jävligt bra det.
bara för att bilar är lättare att köra fort med betyder det ju inte att ingen hoj kan vara snabbare, åter igen koppling till stcc vs 600cc hojarna, jag tror nog de kör så fort de kan liksom.

Självklart är det förbannat få med hoj som skulle våga hålla fullt ut på ringen, jävligt få har det ju visat sig.
Sen tycker jag inet den banan är representativ, typ den enda i sitt slag och 2 mil lång.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln