Olof Eriksson
1 0lof 3riksson
Det här tycker jag är lite intressant i diskutionen också. DU som inte ens åker sporthoj har varit på en bana å åkt saktare på hojjen än i bilen, hm, undra varför... Folk brukar fråga mig varför jag inte kör bil istället för motorcykel (jag kan köra bil också, har blandannat en isbil på 70hk som jag brukar använda till att rasta volvos med det dubbla) och mitt svar är alltid detsamma: "det är för lite utmaning".darth_igel skrev:Okej, mitt fel om hojarna.
Som jag sa har jag kört både hoj och bil på bana, och vet av egen erfarenhet vad som är snabbast var. Hojarna är snabbast på rakorna och bilarna i kurvorna.
Kör mycket kart i Rättvik där många även kör motard och ibland sporthojar, deras bästa tider ligger på 58-59 sek och då skippar de en slinga på 100meter med e hårnål. Jag kör på 58or med min sketna 100cckart utan växlar (15hk/70kg) och på 52or med 125ccaren med växlar (40hk/90kg)
Ett rätt intressant test vore att ta en toppförare i tex STCC och en toppförare i Superstock (eller vad nu nya veidec kallas ) och sen låta de byta fordon å se vem som var snabbast runt banan.
Förövrigt så blir jag rastad med en sekund runt gokartbanan våran av knattarna i 80cc ostrypt gokart, om det var relevant med bilar som går nån centimeter ovanför marken.