Fast and furious biltöntar

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Kanske för att de flesta planerar att leva nästa dag också? Inte så förlåtande vägsträcka om man hamnar i diket med hoj direkt. Jag är inte snabb och brukar inte tävla heller. Känns rätt onödigt och farligt på allmän väg.

gamle svarten skrev:
konstigt :va
varför kör jag då ikapp hojjar på bulten & bogesundarn med min MINI?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Faster skrev:
Allright, jag kanske e naiv... Går dom så fort e det bara att gratulera :tummenupp

En lite småvässad maskin borde då inte vara omöjlig att pressa förbi det magiska strecket (300km/h)
nja, en äldre R1a går 275 ärliga och har då säkert 40 ärliga hästar mer, bedöm själv sannorlikheten.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Master_ skrev:
Sen det lilla faktum att effekt/vikt i en mc och bil är aningen olika... tror inte man riktigt kan jämföra för att en bil ska ha samma förhållande så borde ju bilen upp mot omkring 700hp.. sen har vi det med hjul grepp mm.. nä tror på allvar inte många bilar har så stor chans mot en mc.. eller?
Luftmotståndet på en hoj är mycket högre än för en bil, effgekten på en hoj räcker helt enkelt inte till i höga farter, skitenkelt att förstå.

Det behövs mao inga 700 hk för att blåsa en 150hk hoj över 200 knut.

Menar du däremot från 0 och hojåkaren kan starta så krävs det en väldigt kompetent bil.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Ganska skoj o se skillnaden på köregenskaper/effekt/ägaren på bana mellan hojar, igår var jag på Kinnekulle och jag körde om flertalet R1:eek:r gixxer 750 osv med min lilla 48 hk:are.

Brukar även hänga på t5:eek:r ganska bra med min hoj, iaf innan turbon kommer igång :)

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
gamle svarten skrev:
konstigt :va
varför kör jag då ikapp hojjar på bulten & bogesundarn med min MINI?

Det har ju en viss betydelse vad föraren på hojen har för ambitioner och kunskaper. :)

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Hoj
zx10r -05
Oavsett vad för fordon man kör så tror jag alltid att man övervärderar sitt egna fordons prestanda.
Sitter man i en vass bil och kör om en snabb mc, så tror man att man har vunnit tidernas race, oavsett om mc kanske inte var med på racet egentligen. Kör man på kurvig väg med en mini och kommer ikapp hojåkare är det kanske lätt att tro att man kan köra ifrån Rossi på bana med samma bil.

Men låt då folk få tro detta.
Villka av oss här har inte någon gång dragit historier för våra polare om hur mycket vi vann det där "racet" för länge sen. Och vi trivs med det. Sånna är motormänniskor!

Sen kan jag tala om att jag i förrgår fet-drog från 2 porchar på fiskisrakan efter saltsjöbaden. Första racet började vi tippens rödljus från 0km/h. Precis vid starten så cyklade en kvinna mot rött rakt ut i korsningen. (Hon kommer aldrig mer att cykla mot rött). Ni skulle sett hennes ansikte när hoj och bil tokvarvade och startade rakt emot henne bara för att en nanosekund efter tvärbromsa. :lol
Sen bar det av.
Kawasaki vann.
Väl ute på motorvägen blev det en flygande start från ca:130km/h.
Kawasaki vann överlägset.

Kul för mig, oavsett om han gav allt eller inget.

BMW, 2 veckor sen, i en av de långa böjarna på Tyresövägen utanför Skarpnäck.
Tog honom i böjen med MYCKET högre kurvhastighet, därefter blir det rakt mot Ältaavfarten. Toppade hojen och han försvann.

Kul för mig, oavsett om han gav allt eller inget.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
!!downforce!!

Har exempelvis MotoGP regler ang downforce pga höga kurvhastigheter?
Hur många gånger har ni sett regeländringar för F1 som innebär lägre kurvhastigheter? Jämför mängden gummi som en F1 bil har i marken och vilka bromsar den har.

Visst snacka om era egna Imprezor, Minis och div 1000 kubikare om vem som minsann är snabbast.
Fakta kvarstår:

De ultimata banracingbilarna (F1) är ALLTID snabbare runt en bana än en MotoGP hoj. Skulle inte reglementet för aktiv fjädring, mängden downforce osv finnas skulle de kunna köras ännu fortare. En MotoGPhoj har inte samma begränsningar.......ännu..

J

Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Så länge pengar inte finns med i ekvationen så kommer väl alltid bilen att vara snabbast både i kurva och rakt fram.

-En toppfuelbil gör ju 0-550 km/h på höga fyror.

-En F1a har 2 ggr vikten i downforce.

Omöjligt att klå med en MC, men det är ju extremt dyra maskiner.

När plånboken kommer in så ser det annorlunda ut.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
VR-8 skrev:
Har exempelvis MotoGP regler ang downforce pga höga kurvhastigheter?
Hur många gånger har ni sett regeländringar för F1 som innebär lägre kurvhastigheter? Jämför mängden gummi som en F1 bil har i marken och vilka bromsar den har.

Visst snacka om era egna Imprezor, Minis och div 1000 kubikare om vem som minsann är snabbast.
Fakta kvarstår:

De ultimata banracingbilarna (F1) är ALLTID snabbare runt en bana än en MotoGP hoj. Skulle inte reglementet för aktiv fjädring, mängden downforce osv finnas skulle de kunna köras ännu fortare. En MotoGPhoj har inte samma begränsningar.......ännu..

J
Tja, lite korkat tänkt efter som downforce inte finns på motogp hojarna.
Hur ska du får det tat funka isf, nån slags vingar som fälls upp i kurvorna eller nåt?:lol
Ja vingbilar är alltid snabbast just pga av detta, men är det bilar?
nä, jag tycker inte det, de har 4 hjul o ratt ungefär.
Det enda motogp hojarna är bättre i är toppfart vad jag kan förstå, men det hjälper ju inte ett helt varv.
Så jag skullle säga att motogp pga att de är motorcyklar har enorma begränsningar jämfört en F1, oöverstigliga begränsningar.

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
Faster skrev:
Jag körde ifrån en Triumph 600 sporthoj med en SAAB 95 Aero, gissa om killen såg förvånad ut när familjekombin kom omsusandes.!!

Det var inget race, han provkörde nog hojen av den lokala MC-handlaren, höll lite plus 200km/h när jag närmade mig bakifrån, såg hur han låg ner och försökte pressa, höll bara stumt och körde om honom i ca: 250km/h...

Har man en potent bil med lite kurv potens då svänger man nog bättre än hojar rent skänerellt (hur det nu stavas). Men, fy fan för rakor och så, där får alla bilar storpisk.!!

Kan säga att SAABen var helt original 230hk, fast utan fartspärr.!! :tummenupp

Jag har åkt i 250 också i en 235 hästars aero..Trimmad av nordic, jävligt bra drag i dom!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
nu vet jag inte men en 230hk saab är inte nån prestandabil direkt, möjligen mot grannarnas svensonkärror, men i övrigt så är de ju rätt trötta (utom möjligen i toppfart då).

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
Silwer skrev:
nu vet jag inte men en 230hk saab är inte nån prestandabil direkt, möjligen mot grannarnas svensonkärror, men i övrigt så är de ju rätt trötta (utom möjligen i toppfart då).

Jo, men dom går ju jävligt bra om man kallar dom en vanlig bil..

250 knyck och 230 kusar..

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
R1 -04
OlleR skrev:
Jag gillar den här jämförelsen. Folk som lägger en mille på motorn i sin redan billiga supra och tycker det är värt det för att han kan gasa på med 1000hk på vått underlag eller på vintern :hihi :7peta

Läs om igen så att du förstår vad du citerar innan du skriver korkade svar.

valium

Någon ska ju vara sist.
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Kawasaki Zx-9R -01 Yamaha XTZ660 Ténéré -92
Faster skrev:
Jag körde ifrån en Triumph 600 sporthoj med en SAAB 95 Aero, gissa om killen såg förvånad ut när familjekombin kom omsusandes.!!

Det var inget race, han provkörde nog hojen av den lokala MC-handlaren, höll lite plus 200km/h när jag närmade mig bakifrån, såg hur han låg ner och försökte pressa, höll bara stumt och körde om honom i ca: 250km/h...

Har man en potent bil med lite kurv potens då svänger man nog bättre än hojar rent skänerellt (hur det nu stavas). Men, fy fan för rakor och så, där får alla bilar storpisk.!!

Kan säga att SAABen var helt original 230hk, fast utan fartspärr.!! :tummenupp

Fast med en sådan Stallbacka-moped drar man väl allt.... :hihi

IronMike

Guest
Faster skrev:
. Men, fy fan för rakor och så, där får alla bilar storpisk.!!
Tss, en myt som många hojåkare lever på =) tills de möter fel bil, och en master of commander (blyfot..)

Litershojjar är snacks på motorvägen för fler bilar än du tror..

:tummenupp

(testa bl a själv, att hänga av min egna hoj, utlånad, jag körde mercian) =)

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kleiv skrev:
Läs om igen så att du förstår vad du citerar innan du skriver korkade svar.
Jag vet precis vad du menar. Vad jag menar är att bygger man en bil för två mille så kommer man inte köra med den på vintern utan ha något annat för vintern, vilket innebär att den där bilen används inte mer än en motorcykel ändå.

njelger

Guest
PacMan skrev:
Det har ju en viss betydelse vad föraren på hojen har för ambitioner och kunskaper. :)

ööh. Det har också en viss betydelse att han har hjulen i bredd? Har du tävlat mot en gokart någon gång? Har du seglat katamaran?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
njelger skrev:
ööh. Det har också en viss betydelse att han har hjulen i bredd? Har du tävlat mot en gokart någon gång? Har du seglat katamaran?

Vadå "öhh"?. Vad vill du? :va

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Jag tycker at det krävs mycket mer skicklighet och mod/galenskap för att köra fort med båge än med bil.

Några ex.

Kurvor. Körde en rätt vass sportbil och missbedömde en kurva. Missade nämligen att det var ett mycket svagt krön innan kurvan så marktrycket blev lite lägre än väntat och jag fick ett rejält högfartssläpp. Nu kunde jag ju hämta hem den låååååååååånga sladden och allt gick bra. Med bil kan man ju köra närma/över gränsen för vad greppet tillåter och ändå hålla sig kvar, hade jag suttint på bågen så hade jag varit i geografin.

Broms. På båge är det ju en konst att bromsa bra. I bilen kan ju till och med gammelfarmor få till ett perfekt stopp från 300-0 km/h. Bara att stampa på pedalen så gör ju bilen/abs/stabilitetsystem osv allt åt dig.

Att man dessutom sitter i en stålbur med femtioarton aribags, bälten osvunderlättar ju också för den fege....

Därmed har jag inte sagt något om det är bil eller MC som är snabbast, bara om hur det är att sitta bakom styret/ratten

Eller har jag fel??

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM