Fazer-tråden

Lagerkungen

Asfaltsallergiker
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Malmö
Hoj
Ombyggd Yamaha FZS600
La just en beställning och fick mailet om att de skall kolla lagerstatus och återkomma med betalnings-information efter det (tacka translate.google.com för översättningen). Ska bli intressant att se hur det slutar. :)

R

Nice, Google translate rockar! :yoparty
 

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Ja det får väl bli dem. Är de likadana som original? Har ju strypbrickor i mina gummin, som sitter i ett spår av nåt slag. Visst kan man ju skita i strypningarna men:) Bra passform o.s.v. annars?

Hejsan ! Min gummin är också spruckna, tar yamahacenter verkligen 3400:- för dem !! ?? Det kunde jag aldrig tro.. Nåväl, jag skall också kika på den tyska sidan.. MEN hur jävligt är det att byta ? Hur gör man ?
Måste man riva bort tanken ?
 

s62679

Fort och fel
Gick med
16 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2009 Hypermotard 1100s
Hejsan ! Min gummin är också spruckna, tar yamahacenter verkligen 3400:- för dem !! ?? Det kunde jag aldrig tro.. Nåväl, jag skall också kika på den tyska sidan.. MEN hur jävligt är det att byta ? Hur gör man ?
Måste man riva bort tanken ?

När jag ringde och pratade med killen på lagret sa han "-Oj, de här var verkligen dyra!", så han verkade rätt förvånad själv.

Har precis betalt in 107 EUR till det tyska företaget, så nu är det bara att vänta. Räknar med att få plocka bort tanken och ev. förgasarna för att komma åt ordentligt.

R
 

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Hejsan ! Min gummin är också spruckna, tar yamahacenter verkligen 3400:- för dem !! ?? Det kunde jag aldrig tro.. Nåväl, jag skall också kika på den tyska sidan.. MEN hur jävligt är det att byta ? Hur gör man ?
Måste man riva bort tanken ?

Hej!
Bort med sadeln, bort med tanken, bort med luftburken, bort med/ flytta bak förgasarbryggan, skruva loss gummina och tvärtom. Ganska lätt, bara att skruva!:tummenupp

Hade min första körlekton, av tre, för mellankortet i onsdags. Körde mest manöverbana, då jag har lätt kort samt bilkörkort. Har änna kommit av mig lite sedan jag tog lätt kort 2006, iallafall på lågfartsbanorna. Jaja det blir lite svårare med tyngre cyklar och balans, men med lite träning så går det nog. Uppkörning 8 juni!:tummenupp
 
Last edited:

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Hejsan ! Min gummin är också spruckna, tar yamahacenter verkligen 3400:- för dem !! ?? Det kunde jag aldrig tro.. Nåväl, jag skall också kika på den tyska sidan.. MEN hur jävligt är det att byta ? Hur gör man ?
Måste man riva bort tanken ?

Nu ska inte jag vara sån, men om du tyckar att det verkar jobbigt (2 skruv) att plocka av tanken så skall du nog lämna in den på YC, trots att dom är dyra klåpare utan sinne för kundservice...

Edit: Förlåt om jag verkar dryg, men...
 

hezzone

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Lerum
Hoj
08 Yamaha FZ1-N Abs
Varför byta?
Har sprickor sedan att tag men märker inte någon skilllnad mot att inte ha sprickor,¨




Nu ska inte jag vara sån, men om du tyckar att det verkar jobbigt (2 skruv) att plocka av tanken så skall du nog lämna in den på YC, trots att dom är dyra klåpare utan sinne för kundservice...

Edit: Förlåt om jag verkar dryg, men...
 

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Varför byta?
Har sprickor sedan att tag men märker inte någon skilllnad mot att inte ha sprickor,¨

Kan börja dra tjuvluft, och det är ju inte så bra. Speciellt inte om man är ute på en långtur. Sen är jag sådan iaf, att jag måste åtgärda alla defekter jag ser.
 

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Varför byta?
Har sprickor sedan att tag men märker inte någon skilllnad mot att inte ha sprickor,¨

Ja, sprickorna har varit ett tag på min också, men jag tycker att de ser betydligt djupare ut i år än tidigare.. Det är nog inte så mycket att fundera på..

Nu ska inte jag vara sån, men om du tyckar att det verkar jobbigt (2 skruv) att plocka av tanken så skall du nog lämna in den på YC, trots att dom är dyra klåpare utan sinne för kundservice...

Edit: Förlåt om jag verkar dryg, men...

Jobbar du på YC, eller ? :tungan
 
Last edited:

s62679

Fort och fel
Gick med
16 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2009 Hypermotard 1100s
Kan börja dra tjuvluft, och det är ju inte så bra. Speciellt inte om man är ute på en långtur. Sen är jag sådan iaf, att jag måste åtgärda alla defekter jag ser.

Jag är likadan, ser jag något som har potential att pajja så byter jag hellre än att jag hoppas på det bästa. Man kan ge som f*n på att det händer när det passar som minst bra. :gnissla
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Ja, sprickorna har varit ett tag på min också, men jag tycker att de ser betydligt djupare ut i år än tidigare.. Det är nog inte så mycket att fundera på..



Jobbar du på YC, eller ? :tungan

Haha, nej. Och handlar inte reservdelar där heller (om det inte är enda alternativet).
 

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Detta har säkert nämnts tidigare i tråden, men är lite lat nu. Mitt kpåglas vibrerar hela tiden, och tystnar när jag håller fast det självklart. Har ni gjort nåt åt det? Lite störande bara.
 

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Detta har säkert nämnts tidigare i tråden, men är lite lat nu. Mitt kpåglas vibrerar hela tiden, och tystnar när jag håller fast det självklart. Har ni gjort nåt åt det? Lite störande bara.

Det kanske går att sätta någon riktigt tunn list mellan kåpan och glaset ?
Jag hade problem med att nummerplåten skallrade när cykeln stod på tomgång, jag löste det med en list innanför skylten. ( skylten sitter bara inklämd i en hållare ).
 

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Japp, jag tog bort skiten ;) :yoparty

Hehe jo det är ju enklast nästan. Men tänkte ha kvar frontkåpan ett tag, och det ser fult ut med kåpa utan kåpglas;)

Det kanske går att sätta någon riktigt tunn list mellan kåpan och glaset ?
Jag hade problem med att nummerplåten skallrade när cykeln stod på tomgång, jag löste det med en list innanför skylten. ( skylten sitter bara inklämd i en hållare ).

Ja har tänkt på detta, och jag tror att jag ska prova en specialtejp som vi använder på volvo. Filttejp tror jag den heter.
 
Last edited:

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Ja har tänkt på detta, och jag tror att jag ska prova en specialtejp som vi använder på volvo. Filttejp tror jag den heter.

Det räcker inte med gummibrickor som man lägger mellan kåpa och glas (vid skruvarna då alltså) så att den inte kan skaka?
 

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Det räcker inte med gummibrickor som man lägger mellan kåpa och glas (vid skruvarna då alltså) så att den inte kan skaka?

Det sitter ju redan gummibrickor där original. Satte dit filttejp idag, men när jag skulle ut o provköra så sa batteriet upp sig. Har laddat det flera ggr, så nu är det dags för nytt. Konstigt att det kostar mer än ett bilbatteri:näsblod
 

J-son67

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2005 Yamaha FZS 1000
Kan börja dra tjuvluft, och det är ju inte så bra. Speciellt inte om man är ute på en långtur. Sen är jag sådan iaf, att jag måste åtgärda alla defekter jag ser.

Håller med hezzone, varför byta? Gummit är tjockt som fasen, spraya lite startgas runt gummina och lyssna, ökar varvtalet byt gummi annars låt det vara och lägg kulorna på nå´t roligt.

Snackade med Mascot Motor i Nässjö (riktigt bra och trevlig firma:tummenupp) om detta för några år sedan (min förra hade lite sprickor men inga symptom) och deras svar var att det inte finns någon anledning att byta för att det är lite sprickor i ytan.
 
Last edited:

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Håller med hezzone, varför byta? Gummit är tjockt som fasen, spraya lite startgas runt gummina och lyssna, ökar varvtalet byt gummi annars låt det vara och lägg kulorna på nå´t roligt.

Snackade med Mascot Motor i Nässjö (riktigt bra och trevlig firma:tummenupp) om detta för några år sedan (min förra hade lite sprickor men inga symptom) och deras svar var att det inte finns någon anledning att byta för att det är lite sprickor i ytan.

Säger du samma sak om det är torrsprickor i ett däck? Kör tills sprickan spricker igenom. Nja!! Beror väl på hur nogrann man är. Vissa är nogranna, vissa mindre nogranna.

Att veta att det man kör med är helt och fint är värt mkt pengar! För mig iaf
 

J-son67

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2005 Yamaha FZS 1000
Säger du samma sak om det är torrsprickor i ett däck? Kör tills sprickan spricker igenom. Nja!! Beror väl på hur nogrann man är. Vissa är nogranna, vissa mindre nogranna.

Att veta att det man kör med är helt och fint är värt mkt pengar! För mig iaf


Nja, skillnaden är ju att om däcket pajar är det ju livsfarligt men om hojen börjar dra lite tjuvluft så är det ju inte direkt farligt. Meken jag pratade med (väldigt välrenomerad verkstad aldrig hört ett ont ord om dem) menade att det är mkt tjocka väggar i gummit och att man behöver inte vara allt för orolig.

Men jag håller med dig om att det är skönt att veta att prylarna är i ordning och om gummina måste bytas så passa på att göra rent förgasarna ordentligt.
 
Last edited:

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Nja, skillnaden är ju att om däcket pajar är det ju livsfarligt men om hojen börjar dra lite tjuvluft så är det ju inte direkt farligt. Meken jag pratade med (väldigt välrenomerad verkstad aldrig hört ett ont ord om dem) menade att det är mkt tjocka väggar i gummit och att man behöver inte vara allt för orolig.

Men jag håller med dig om att det är skönt att veta att prylarna är i ordning och om gummina måste bytas så passa på att göra rent förgasarna ordentligt.

Farligt blir det om motorn skulle nypa, och på så vis låsa bakhjulet, men det är lite långsökt.

Ja väggarna i gummit kan väl vara 3mm? Sprickorna kanske 0,5mm djupa, så visst ingen fara än.

Det är väl att rekomendera att synka förgasarna när man tagit isär dem o rengjort?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top