Feminism i ett nötskal

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Vad menar du med , ganska långt ifrån alla?

Jag ser det bara hos våldtäktsmän, var ser du det annars?

Det har gjorts undersökningar i ämnet, där det är ett skrämmande stort antal som anser att offret har ett ansvar vid våldtäkter baserat på bl.a klädsel och flirtande innan. Ska se om jag kan hitta något.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Men om hon somnat och han inte märkt det till följd av urusel uppmärksamhet?

Kan man inte märka att en person man är på väg att ha sex med sover så bör man nog inte utöva sex alls, faktiskt. För mig är det otroligt främmande att man inte kontollerar läget hos en person som är helt passiv i det läget, det antar jag att de flesta gör?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
När folk håller på med BDSM, rollekar och allt möjligt konstigt så är det ju inte konstigt att det blir missförstånd ibland.

Sen finns ju fallen där kvinnan säger nej, men egentligen vill, killen ser det och fortsätter sitt förförarprogram. Har du väl krypit ner i bingen med en kille så måste nog ditt nej, vara lite tydligare än om när han sår vid bardisken och försöker ragga på dig. Det är skillnad på NEJ och nej.
Men det vet ju ni också.

Jag tror faktiskt inte att BDSM är en ursäkt för omedvetna våldtäkter, sysslar man med sånt på hög nivå brukar man väl ha någon form av safety-word. Jag skulle snarare tro tvärtom faktiskt, att utövare av den typen av sex är ganska uppmärksamma på reaktioner hos partnern. Men då är jag ganska generaliserande och kan såklart ha fel.

Fall där kvinnan säger nej men egentligen vill är väldigt främmande för mig. Vad får en att tro att hon vill då? Och framför allt, vad får en att ignorera att hon säger nej, oavsett vad hon gör? Vill hon ändå får hon väl tala om det om man skiter i henne, för det där tycker jag låter vansinnigt, faktiskt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror faktiskt inte att BDSM är en ursäkt för omedvetna våldtäkter, sysslar man med sånt på hög nivå brukar man väl ha någon form av safety-word. Jag skulle snarare tro tvärtom faktiskt, att utövare av den typen av sex är ganska uppmärksamma på reaktioner hos partnern. Men då är jag ganska generaliserande och kan såklart ha fel.

Fall där kvinnan säger nej men egentligen vill är väldigt främmande för mig. Vad får en att tro att hon vill då? Och framför allt, vad får en att ignorera att hon säger nej, oavsett vad hon gör? Vill hon ändå får hon väl tala om det om man skiter i henne, för det där tycker jag låter vansinnigt, faktiskt.

Alla utövare av BDSM är inte erfarna personer som hållit på med det i åratal. Det finns alltid nybörjare och kanske såna som utövar det hela light och inte anser sig behöva kodord...

Den andra frågan handlar väl mest om kroppsspråk kontra vad orden säger.

Man pillrar lite och så kommer det ett viskande trött, "nej jag vill sova." så pillrar man ytterligare 30 sekunder och så har man startat en sexmaskin.

Vänta tills du blir gammal och har en gammal trögstartad gubbe så kommer nog du också att förstå vad jag menar.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Hahaha, ja, det verkar vara vägen för vissa. ;)

Utan att ha tänkt igenom det... men varför kan man inte ha en vårdslöshetsklausul?

Oaktsamhet när det är grovt?

Det funkar väl i andra sammanhang juridiskt?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Så om ett par ligger i en säng och hon blir tyst och tämligen apatisk, är det då våldtäkt om hon senare säjer att hon inte ville?
Den som genomför ett samlag med med en tjej som är tyst och apatisk måste ju för tusan ha en empatisk funktionsnedsättning.

:dummer :3freak

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Den som genomför ett samlag med med en tjej som är tyst och apatisk måste ju för tusan ha en empatisk funktionsnedsättning.

:dummer :3freak

Alltså, du förstod visst inte riktigt innan, vilket var ganska oväntat...

För att något du skriver skall gå att tas på allvar måste du först svara på min fråga.

Men frågan var ju, vilket du naturligtvis inte kunde ta till dig, brottsfrågan, inte huruvida personens empatiska förmåga var god eller inte.

Du måste verkligen kolla upp kruger-dunning.:rofl

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det har gjorts undersökningar i ämnet, där det är ett skrämmande stort antal som anser att offret har ett ansvar vid våldtäkter baserat på bl.a klädsel och flirtande innan. Ska se om jag kan hitta något.

Så alla som anser att det finns en möjlighet för ansvar på en kvinnas handlingar är per automatik våldtäktsmän?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kan man inte märka att en person man är på väg att ha sex med sover så bör man nog inte utöva sex alls, faktiskt. För mig är det otroligt främmande att man inte kontollerar läget hos en person som är helt passiv i det läget, det antar jag att de flesta gör?

Nu var det ju ganska tydligt i min text att personen brast i uppmärksamhet, anledningen och evt. ansvar eller frekvens är inte grunden i frågan.

Frågan var hur DU såg på det som skedde, utifrån ifall det är ett brott för att vara ännu tydligare.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Så alla som anser att det finns en möjlighet för ansvar på en kvinnas handlingar är per automatik våldtäktsmän?

Nej, det har jag heller inte skrivit, jag anser bara att synen är skev och att det är något som brister någonstans, i uppfostran eller så kanske, då det främst är yngre män som har den åsikten, om jag inte minns helt galet.

Nu var det ju ganska tydligt i min text att personen brast i uppmärksamhet, anledningen och evt. ansvar eller frekvens är inte grunden i frågan.

Frågan var hur DU såg på det som skedde, utifrån ifall det är ett brott för att vara ännu tydligare.

Att ha sex med en person som sover är ett brott, ja, den har ju inte en chans att säga ifrån.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nej, det har jag heller inte skrivit, jag anser bara att synen är skev och att det är något som brister någonstans, i uppfostran eller så kanske, då det främst är yngre män som har den åsikten, om jag inte minns helt galet.

Att ha sex med en person som sover är ett brott, ja, den har ju inte en chans att säga ifrån.

Jo men då måste man antingen vara drogad eller riktigt full om man inte vaknar. Jag vaknar varje gång...eller jag menar jag skulle då vakna. :hihi

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Fast i detta fallet är det väl mer någon som har sex medans någon somnar. Personen kröp ju inte på någon sött sovandes ovetande människa.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati