Feminism i ett nötskal

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Egentligen handlar det om epistemologi, eller "kunskap om kunskap". Alltså, hur kan du veta det du vet?
Det finns ett gäng metafysiker(filosofer) som fastslagit fullständigt kontrasterande slutsatser på ämnet. Rent objektivt kan man fastslå att vi vet så mycket att vi inte vet.

Hjärnforskning kan komma att ge vissa svar, men då kvarstår frågan om all kunskap är beroende av erfarenhet. Detta är ett utav ämnena som har varit hetast inom metafysiken, just om kunskap bara kan bero på erfarenhet. Till exempel så skiljer Immanuel Kant (en utav de mer vetenskapliga metafysikerna) på analytiska och syntetiska propositioner, där syntetiska propositioner kan vara a-priori.

A-priori syntetisk kunskap är enligt Kant kunskap som inte kräver erfarenhet.

En analytisk proposition är till exempel; en ek är ett träd. En syntetisk propostion är till exempel alla ekar är höga. Den syntetiska propositionen kan bara vara "sann" eller "falsk" utifrån ett genemsamt ramverk.

Ett exempel på en A-priori syntetisk proposition är 5+5=10, där svaret 10 är en a-priori syntetisk kunskap. M.a.o. om du vet att 4+4=8 så vet du också att 5+5=10, därför att du förstår det gemensamma ramverket addition.

Så vad har det här med "smarthet" att göra? Jo, i slutändan vet vi inte om Kant eller någon annan filosof gubbe har rätt. Beroende på hur kunskap fungerar så vet vi inte ens vad "smarthet" är. Vi vet så mycket att vi inte vet.

Är det den gamle preussaren Kant eller en ny förmåga? :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vill du verka smartare än du är (ingen pik!) så finns det knep. Ett effektivt är att lära in ett par krångliga ord som kan vara bra att kasta ur sig lite då och då.

Det är ett sätt, men det fungerar bara så länge ingen ber om ett förtydligande eller ställer mer djuplodande frågor...

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Är du seriös på riktigt lr?? :cpparty

Isf vet du inte mkt om feminism.
Men visst är det enklare att komma springandes med tramsiga fördomar och häckla och förlöjliga, snarare än att vara insatt i frågan.

Edit: Nu kommer jag säkert bli "attackerad" för mitt uttalande av massa män som minsann kommer hävda motsatsen, (dvs att ALLA som är för feminism är= arga bittra kvinnor som hatar män) och säkerligen kommer Ireen von Wachenfeldt uttalande upp som "bevis" för att det visst är så. :sjuk

För den oinsatte, feminsimens mål är att kvinnan ska vara likställd med mannen; ekonomiskt, socialt och politisk i ett samhälle.
PunGt.

skriver jagg under på direkt,tror de flesta normala män gör det också

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Nej det är inte målet, inte om man med feminism menar den statsunderstödda genusfeminismen i Sverige 2014 där man infiltrerat media och lyckats få till tolkningsföreträde i alla frågor samt sitter och häver ur sig rena fantasifoster på landets universitet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vill du verka smartare än du är (ingen pik!) så finns det knep. Ett effektivt är att lära in ett par krångliga ord som kan vara bra att kasta ur sig lite då och då. Ett annat att vara fåordig (Gud vad jag bryter mot det!) och att välja samtalsämne. Även om du ställer frågor om ett ämne så tror folk att du är smart. Tänk Härenstam i Jeopardy. Visst verkar han smart och kunnig?!

Det gäller att använda orden i rätt sammanhang annars är det rätt genomskinligt. Bättre i så fall att inte säga så mycket och iaktta och lyssna in vad sällskapet pratar om och slika in med en och annan försynt kommentar eller fråga. Något jag ofta har märkt är att de som pratar mest är de som vet allra minst. Det är inte ens lönt att öppna munnen många gånger.

Hur som helst tycker jag diskussionen om intelligens är rätt ointressant. Har väl stött på för många som sitter och skryter om MENSA och dylikt genom åren. Det enda de kan skryta om för övrigt då de saknar övrig social kompetens. Måste vara ett grövre handikapp än att vara något under genomsnittet när de gäller intelligens. Missförstå mig inte fel när jag skriver det.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det gäller att använda orden i rätt sammanhang annars är det rätt genomskinligt.
Givetvis ska du välja ord från områden som ingen vettig person bryr sig om! Ex. ett psykologiskt lexikon!
Andra bra områden: fysik, filosofi, gammla ordspråk eller statistik. Borde finnas fler...

Funderar själv på att klippa till med "Shakespear hävdar ju i En midsommarnattsdröm att mänsklighetens strävan efter utveckling leder till att vi alienerar oss från oss själv." Sista delen är utbytbar. Vem skulle säga emot?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Givetvis ska du välja ord från områden som ingen vettig person bryr sig om! Ex. ett psykologiskt lexikon!
Andra bra områden: fysik, filosofi, gammla ordspråk eller statistik. Borde finnas fler...

Funderar själv på att klippa till med "Shakespear hävdar ju i En midsommarnattsdröm att mänsklighetens strävan efter utveckling leder till att vi alienerar oss från oss själv." Sista delen är utbytbar. Vem skulle säga emot?

Google translate?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det gäller att använda orden i rätt sammanhang annars är det rätt genomskinligt. Bättre i så fall att inte säga så mycket och iaktta och lyssna in vad sällskapet pratar om och slika in med en och annan försynt kommentar eller fråga. Något jag ofta har märkt är att de som pratar mest är de som vet allra minst. Det är inte ens lönt att öppna munnen många gånger.

Hur som helst tycker jag diskussionen om intelligens är rätt ointressant. Har väl stött på för många som sitter och skryter om MENSA och dylikt genom åren. Det enda de kan skryta om för övrigt då de saknar övrig social kompetens. Måste vara ett grövre handikapp än att vara något under genomsnittet när de gäller intelligens. Missförstå mig inte fel när jag skriver det.

Just att skryta om hög intelligens är ju ett tecken på att den sociala förmågan inte är på topp.

När jag var student spelade jag lite innebandy på kompisnivå (några snäpp under motionsidrott rent prestationsmässigt) med ett riktigt snille. Doktorand i kvantmekanik, tillbringade långa stunder nere i Schweiz... ni fattar? Tog sig igenom teknisk fysik på tre år... typ...

Skit-trevlig kille. Alla har sina styrkor och svagheter...

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Det brukar ofta finnas någon som har bra ordförråd och som kan märka om någon använder sig av fel ord vid fel tillfälle. Jag skulle inte råda någon att göra det för att dölja sin brist på intelligens eller allmänbildning.

Jag är inte så inne på Shakespeare själv. Han brukar vara rätt högtravande att citera. Ger lite fel image om man ska sitta och citera "to be or not to be, that is the question" i översatt form och använda dem i sammanhang. Det finns fullt med tänkvärda citat som man kan lära sig utantill. Har man lite egen livserfarenhet kan man själv reflektera fram likartade citat som många av de som yttrats tidigare.

Just att skryta om hög intelligens är ju ett tecken på att den sociala förmågan inte är på topp.

När jag var student spelade jag lite innebandy på kompisnivå (några snäpp under motionsidrott rent prestationsmässigt) med ett riktigt snille. Doktorand i kvantmekanik, tillbringade långa stunder nere i Schweiz... ni fattar? Tog sig igenom teknisk fysik på tre år... typ...

Skit-trevlig kille. Alla har sina styrkor och svagheter...

När jag pluggade stötte man på alla möjliga typer av intelligenta personligheter. Allt från skrytmånar med dåligt självförtroende men med hög IQ enligt MENSA till självsäkra intelligenta människor som var som vem som helst som antagligen aldrig hade varit i närheten av någon test för att bekräfta sin intelligens.

Oftast märker man om en person är över genomsnittet utan tester. Det som är tröttsamt är de som minsann kan sätta en siffra framför sitt IQ. Lite som kukmätning faktiskt.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
När jag pluggade stötte man på alla möjliga typer av intelligenta personligheter. Allt från skrytmånar med dåligt självförtroende men med hög IQ enligt MENSA till självsäkra intelligenta människor som var som vem som helst som antagligen aldrig hade varit i närheten av någon test för att bekräfta sin intelligens.

Oftast märker man om en person är över genomsnittet utan tester. Det som är tröttsamt är de som minsann kan sätta en siffra framför sitt IQ. Lite som kukmätning faktiskt.

Likt vem som helst med dåligt självförtroende brukar "hög intelligenta" också en tendens att känna sig hotade av allt och alla. Som respons ifrågasätter de allt som sägs, och börjar sedemera name-droppa. Har träffat liknande versioner av "Mr-pony-tail" vid 1.08 allt för många gånger;

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Själv brukar jag citera Heidegger, där finns många godbitar,knäck nedanstående om ni kan...

"Tillvaron är det varande som kan ställa frågan om varandets vara, tillvaron är grundläggande sett ett varande som är överskrider varandet och är upplåten för varandets vara. Tillvaron är med andra ord inte endast varande som förhåller sig till sin egen existens, tvärtom, tillvaron är ytterst ett varande som förhåller sig till varandets vara överhuvudtaget som en förutsättning för att den ska kunna förhålla sig till sin egen existens och i förbindelse därmed rikta sig mot och avtäcka det övriga varandet"

Självklart när man tänker efter.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Själv brukar jag citera Heidegger, där finns många godbitar,knäck nedanstående om ni kan...

"Tillvaron är det varande som kan ställa frågan om varandets vara, tillvaron är grundläggande sett ett varande som är överskrider varandet och är upplåten för varandets vara. Tillvaron är med andra ord inte endast varande som förhåller sig till sin egen existens, tvärtom, tillvaron är ytterst ett varande som förhåller sig till varandets vara överhuvudtaget som en förutsättning för att den ska kunna förhålla sig till sin egen existens och i förbindelse därmed rikta sig mot och avtäcka det övriga varandet"

Jösses, typ, nu har jag tänkt jättelänge, så nog fan finns jag i alla fall ett tag?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Var e eklitt. :pus

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

"Med citationstecken och personhänvisning ökar trovärdigheten på internetinlägg med 63 procent."
George Washington.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
http://motpol.blogspot.se/2014/06/feministerna-och-guldet.html

http://www.folkbladet.nu/822164/mer-vard-mindre-guld

Det satsas för mycket resurser för framställning av guld, resurser som kan användas i välfärdssektorn i stället, skriver företrädare för Feministiskt Initiativ.
.....
.....
Vi inom Feministiskt initiativ vet att det som är manligt kodat brukar värderas högre än det som är kvinnligt kodat: Den prestige som framkallas av guldets självuppfyllande värdeökning vilseleder beräkningarna så till den grad att ett tryggt hem och en fungerande vård för varje människa inte alltid anses besitta ett större värde

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept