Feminism i ett nötskal

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så, FI vill ge papperslösa och gömda flyktingar rätt till socialbidrag.

Hur i hela helvete tänkte dom där?:va

Tanken må vara god, men smart är den inte.:rofl

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Kanske fel tråd, men rent principiellt samma sak.

Det ä synd om Maud, hon behöver stå till svars.:gråta http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/olofsson-hangs-ut-mannen-klarar-sig_3564032.svd

Fast ... även om... det är naturligtvis en tramsig vinkel på artikeln. Men jag fattar inte folk som

1. Tycker att staten skall driva företag
2. Kräver huvuden på fat om det blir en dålig affär

Det är ingen skandal. Ibland vinner man, ibland förlorar man. Att Nuon har minskat i värde beror ju på fallande elpriser och på att det är billigt att släppa ut koldioxid.

Vem kunde, med handen på hjärtat, se det i kristallkulan?

Jag tycker inte politiker skall vara fullfjädrade marknadsanalytiker. Det är inte deras jobb. Inte en enda i något parti har den kompetensen, vad begär ni?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fast ... även om... det är naturligtvis en tramsig vinkel på artikeln. Men jag fattar inte folk som

1. Tycker att staten skall driva företag
2. Kräver huvuden på fat om det blir en dålig affär

Det är ingen skandal. Ibland vinner man, ibland förlorar man. Att Nuon har minskat i värde beror ju på fallande elpriser och på att det är billigt att släppa ut koldioxid.

Vem kunde, med handen på hjärtat, se det i kristallkulan?

Jag tycker inte politiker skall vara fullfjädrade marknadsanalytiker. Det är inte deras jobb. Inte en enda i något parti har den kompetensen, vad begär ni?

Lägger inget värde i huruvida affären var bra/dålig, tycker bara det var lite fånigt att påstå att det var hennes kön som var anledningen till att hon skulle stå till svars.

Men varför kan vi inte kräva kompetenta beslut, det är ju knappast så att politikerna använder tärning?

Ja, alltså, kräva att dom klarar det, att dom suger getpung på det är ganska uppenbart som det är nu. Men det finns ju folk som lever på att ge kompetent analys.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Lägger inget värde i huruvida affären var bra/dålig, tycker bara det var lite fånigt att påstå att det var hennes kön som var anledningen till att hon skulle stå till svars.

Men varför kan vi inte kräva kompetenta beslut, det är ju knappast så att politikerna använder tärning?

Ja, alltså, kräva att dom klarar det, att dom suger getpung på det är ganska uppenbart som det är nu. Men det finns ju folk som lever på att ge kompetent analys.

På vilket sätt var beslutet inkompetent?

Jo, alltså...hon fick ju analysen av Vattenfall. Men det kan mycket väl vara så att analysen var rimlig. Det kan också vara så att Nuon blir en bra affär till slut.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, jargongen skiljer sig mot när drevet går mot någon manlig politiker. Nu när det är en kvinna så ska kvinnan i vanlig ordning inte behöva ansvara för sina handlingar eftersom det finns en rad män runt henne som ska dela ansvaret.

Vem har hört drevet skylla på rådgivare och underordnad personal när drevet går mot en man?

Det följer den vanliga genusfilosofin att kvinnor inte är förmögna att ta självständiga beslut och än mindre ta ansvar för sina handlingar och beslut.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
På vilket sätt var beslutet inkompetent?

Jo, alltså...hon fick ju analysen av Vattenfall. Men det kan mycket väl vara så att analysen var rimlig. Det kan också vara så att Nuon blir en bra affär till slut.

Som jag skrev lade jag inget värde i hur nuon sköttes.

Frågan om kompetenta beslut var mer av generell karaktär som svar på dina två punkter.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Samma känsliga ämne såsom hudfärg och IQ. Det är statistiskt bevisat att asiater har högst IQ, följt av vita europeer... lägst har "afro" afrikaner. Forskaren som gjorde studien gjorde den delvis för att motbevisa alla som påstod att det fanns skillnader mellan etniska befolkningar, m.a.o. han trodde på det motsatta som han bevisade.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bell_Curve

Det finns en väldigt stark klorrelation mellan IQ och BNP / skolsystem / utbildning.

Vi blir ju smartare för varje generation, eller rättare, hjärnan utvecklas på ett sätt som är gynnsamt för IQ-test. Även detta finns det bra statistik på (tror jag, gitter inte googla).

Det är därför troligare att lägre IQ följer av låg BNP och bristande skolsystem, än tvärtom.

Fixa skolorna i Afrika, så kommer IQn börja stiga där med varje generation.

Man ser detta inte minst i USA. Afro-amerikanerna ligger lägre än andra IQ-mässigt. Deras historia av skolgång är ju dock mycket kortare än andra "rasers". Även afro-amerikanernas IQ kan förväntas stiga med varje generation (om inte detta ännu är statistiskt "bevisat")

Orsak och verkan är svårt, men detta är en rimligare förklaring, än att afro-amerikaner skulle vara underlägsna rent kognitivt.

Jag ser det så här: två saker har varit helt avgörande för människans utveckling. Hennes händer och hennes hjärna. Dessa två ting har evolutionen maxat i alla lägen, på alla platser.

PS. Ni noterar väl hjärnforskarens kommentar om att teorin verkar "helt efterbliven"?

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Det finns en väldigt stark klorrelation mellan IQ och BNP / skolsystem / utbildning.

Vi blir ju smartare för varje generation, eller rättare, hjärnan utvecklas på ett sätt som är gynnsamt för IQ-test. Även detta finns det bra statistik på (tror jag, gitter inte googla).

Det är därför troligare att lägre IQ följer av låg BNP och bristande skolsystem, än tvärtom.

Man ser detta inte minst i USA. Afro-amerikanerna ligger lägre än andra IQ-mässigt. Deras historia av skolgång är ju dock mycket kortare än andra "rasers". Även afro-amerikanernas IQ kan förväntas stiga med varje generation (om inte detta ännu är statistiskt "bevisat")

Orsak och verkan är svårt, men detta är en rimligare förklaring, än att afro-amerikaner skulle vara underlägsna rent kognitivt.

Jag ser det så här: två saker har varit helt avgörande för människans utveckling. Hennes händer och hennes hjärna. Dessa två ting har evolutionen maxat i alla lägen, på alla platser.

PS. Ni noterar väl hjärnforskarens kommentar om att teorin verkar "helt efterbliven"?

Med stor sannolikhet stämmer din tes, vilket också Hernstein påvisar i sin bok, om än att han inte göra kopplingen åt samma håll. Han länkar IQ till hur framgångsrika människor är, ekonomiskt, socialt osv, samt menar att högt IQ leder till fördelar på samtliga punkter. Med den statistiken kan man ju naturligtvis också säga att IQ är bundet till just socioekonomiska förhållanden så till vida att människors IQ ökar under goda sådana.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Libya

10år senare.

A U.S. businesswoman and paid CIA and FBI informant in Libya who said she was a good friend of Ambassador Christopher Stevens’ told TheBlaze the Obama administration knew that weapons and aid were ending up in the hands of Al Qaeda-affiliated militants in the country before the deadly Benghazi attacks.

http://www.theblaze.com/stories/201...-going-to-al-qaeda-linked-militants-in-libya/

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!