Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Pengar är inte allt. Jag kan klara en unge eller två utan någon annans pengar.
Om man kommer överens om att behålla barnet har mannen sent i graviditeten möjlighet att dra sig ur, det har inte kvinnan.
Du tror alltså inte att det påverkar en speciellt mycket att göra en abort?
Tror du unga människor rycker på axlarna och säger, "Asså jag ba gör en abort då liksom vaaaa..."?
Nu är ju inte pengar det största problemet, utan problemet är att någon annan kan besluta åt dig huruvida du ska bli förälder (juridiskt) eller inte. Det borde vara upp till individen.
Och precis som wunder påpekar så menar jag inte att mannen ska ha total absolut frihet att göra precis vad fan han vill när han vill. Kommer man överens om att behålla barnet och mannen får kalla fötter efter att abortgränsen passerat så får han naturligtvis stå sitt kast. Men han ska inte vara rökt från dag ett, han borde ha något att säga till om i början åtminstone. Rent juridiskt BORDE inte detta vara några konstigheter. En spermadonator exempelvis kan ju hjälpa till att göra någon gravid utan att bli juridisk fader åt barnet, hans identitet får hållas hemlig, han slipper betala underhåll och barnet får inte kontakta honom när det vuxit upp. Samma rättighet tycker jag att en man som ligger med en kvinna som blir gravid och som vill behålla barnet utan hans samtycke borde ha.
Pratade vi inte om detta nyss, att abortstatistiken verkar tala för att vissa ser abort som ett slags preventivmedel och hellre kör en "Asså jag ba gör en abort då liksom vaaaa..." än att skydda sig ordentligt från första början? Sen beror det väl ändå på hur sent aborten görs? Velar man fram och tillbaka tills dess att gränsen börjar närma sig så kan jag absolut tänka mig att det blir jobbigare. Men å andra sidan, om mannen redan från början är tydlig med att han inte vill ha barnet och avsäger sig rätten och ansvaret direkt så är det ju ensamt upp till tjejen sen. I ett så tidigt skede kan väl abort göras med ett piller, utan kirurgiskt ingrepp.
För övrigt är jag inte ute efter att tvinga någon att göra abort så huruvida abort är enkelt spelar väl egentligen ingen roll? Det är fortfarande upp till kvinnan huruvida hon vill göra den eller inte. Men hennes beslut ska inte påverka mannen i den utsträckning det gör utan hans medgivande, det är där problemet ligger. Att en har bestämmanderätt över två, och en över ingen.