Feminism

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Pengar är inte allt. Jag kan klara en unge eller två utan någon annans pengar.

Om man kommer överens om att behålla barnet har mannen sent i graviditeten möjlighet att dra sig ur, det har inte kvinnan.

Du tror alltså inte att det påverkar en speciellt mycket att göra en abort?
Tror du unga människor rycker på axlarna och säger, "Asså jag ba gör en abort då liksom vaaaa..."?

Nu är ju inte pengar det största problemet, utan problemet är att någon annan kan besluta åt dig huruvida du ska bli förälder (juridiskt) eller inte. Det borde vara upp till individen.

Och precis som wunder påpekar så menar jag inte att mannen ska ha total absolut frihet att göra precis vad fan han vill när han vill. Kommer man överens om att behålla barnet och mannen får kalla fötter efter att abortgränsen passerat så får han naturligtvis stå sitt kast. Men han ska inte vara rökt från dag ett, han borde ha något att säga till om i början åtminstone. Rent juridiskt BORDE inte detta vara några konstigheter. En spermadonator exempelvis kan ju hjälpa till att göra någon gravid utan att bli juridisk fader åt barnet, hans identitet får hållas hemlig, han slipper betala underhåll och barnet får inte kontakta honom när det vuxit upp. Samma rättighet tycker jag att en man som ligger med en kvinna som blir gravid och som vill behålla barnet utan hans samtycke borde ha.

Pratade vi inte om detta nyss, att abortstatistiken verkar tala för att vissa ser abort som ett slags preventivmedel och hellre kör en "Asså jag ba gör en abort då liksom vaaaa..." än att skydda sig ordentligt från första början? Sen beror det väl ändå på hur sent aborten görs? Velar man fram och tillbaka tills dess att gränsen börjar närma sig så kan jag absolut tänka mig att det blir jobbigare. Men å andra sidan, om mannen redan från början är tydlig med att han inte vill ha barnet och avsäger sig rätten och ansvaret direkt så är det ju ensamt upp till tjejen sen. I ett så tidigt skede kan väl abort göras med ett piller, utan kirurgiskt ingrepp.

För övrigt är jag inte ute efter att tvinga någon att göra abort så huruvida abort är enkelt spelar väl egentligen ingen roll? Det är fortfarande upp till kvinnan huruvida hon vill göra den eller inte. Men hennes beslut ska inte påverka mannen i den utsträckning det gör utan hans medgivande, det är där problemet ligger. Att en har bestämmanderätt över två, och en över ingen.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Och det är just den risken en kvinna inte behöver ta i ett modernt samhälle med fri abort.

Jag skrev just det i mitt tidigare inlägg, men jag kan inte se att du valt bemöta detta.



Juridisk abort skall NATURLIGTVIS ha samma tidsgränser som fysisk abort!
Vad vi vill är inte att mannen ska kunna dra närhelst han känner för det, utan att han skall ha samma valmöjligheter att bli förälder som kvinnan har.

Och återigen, i ett modernt samhälle skall nöjes-sex inte likställas med önskan att bli förälder.

Visst tar man risken. Att ni sen tycker det är av 0 betydelse att inte alla klarar av att genomföra en abort är en annan sak.

Alla har vi samma möjlighet att skydda oss mot att bli förälder. Använder man inte skydd är man inte i en position att lipa, oavsett.

Dom som hamnar i den här situationen har garanterat att inte diskuterat saken före det blev efter.


I slutändan är det alltid barnet som drabbas när det ska göras jämlikt i denna frågan. Det verkar inte vara någon som bryr sig om det.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vad säger detta om svensk feminism, svensk journalism och svensk feghet?...


H&M tar bort bild efter Jeanettes stora ilska
En ung tjej gör reklam för H&M:s shorts - men vad har hon uppkört i underlivet?
– Det här är ett mycket medvetet bildval. Tankarna går till gruppvåldtäkter och sexism, säger Jeanette Larsson, som har jobbat som polis i 25 år.


Källa: http://www.expressen.se/kvallsposten/hm-tar-bort-bild-efter-jeanettes-stora-ilska/


Nedan ser ni en skärmdump från hennes inlägg och hennes "massiva stöd", snart två dygn efter att det lades upp har hon hela otroliga 34 "likes", 20 stycken när Expressen tagit sin skärmdump...
Och så då tolv kommentarer varav 3-4 stycken håller med Jeanette, medan övriga ställer sig frågan till varför hon fantiserar ihop gruppvåldtäkt och sexism med att en tjej sitter på en pall...

X9KGxfi.jpg


(dubbelpostar - http://www.sporthoj.com/forum/showt...s-journalism&p=6261589&viewfull=1#post6261589)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad säger detta om svensk feminism, svensk journalism och svensk feghet?...

Inget nytt, tyvärr :)

Läste den där också. Att bli arg på någon annan för att man själv gör ytterst märkliga associationer (tjej som sitter på en pall*=gruppvåldtäkt, the hell??), det är idioti på hög nivå... Jag vet inte vad den upprörda kvinnan har för stolar/pallar hemma, men på mina stolar och pallar tenderar benen att leta sig hela vägen upp till sitsen och in under min rumpa. Kanske ett förvånande faktum för den här kvinnan, jag vet inte. Personligen tycker jag att det skulle vara konstigare med en stol/pall där benen inte går hela vägen upp :crash
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
"Dra av det rosa täcket från Schyman och Fi!"

fi-gudrun-jpg


FEMINISM · "Fi är inte det rosa parti de ger sig ut för att vara. Under det rosa täcket finns ingen feminism värd namnet. Istället finns populism, maktbegär, förföljelse, förtryck och könsrasism" skriver Helene Bergman.

Annelie Sjöberg, 47-årig gymnasielärare från Söderköping vill inte längre kalla sig för feminist, särskilt inte Fi-feminist. Annelie Sjöberg har blivit kallad nazist, könsförrädare och våldtäktsförsvarare på de sociala medierna av ledande Fi-anhängare. De har ringt till hennes arbetsgivare i Söderköpings kommun och påpekat att hon inte är lämplig som lärare eftersom hon inte undervisar i den rätta feministiska läran.

Anledning: Annelie Sjöberg har ställt kritiska frågor om Fi:s feminism såväl på Twitter som på ett öppet Fi-möte i Norrköping. Där fick hon det typiska Fi-svaret: att Fi inte tar debatten! Annelie Sjöberg är bara ett exempel på hur Fi, Feministiskt Initiativs, anhängare agerar mot kritiska röster.

Jag som deltagit i kvinnokampen sedan 70-talet blir vred när feminismen blivit en trend utan demokratiska förtecken. Ett modeord utan historisk förankring.

Jag som var med om att starta lokalradions första kvinnoprogram Amanda i början av 80-talet och sedan under några år var en av programledarna i Sveriges Radios kvinnoprogram Radio Ellen. Jag som skrivit en bok om vår kvinnokamp som resulterade i att kvinnokampens döttrar kan ta för sig i och av ett samhälle som är ett av de bästa i världen för en flicka att växa upp i. Ett samhälle där kvinnokampens söner delar lika.

Men så kom Gudrun Schyman och Fi och trasade sönder kvinnokampens väv. När jag mötte henne i SVT Debatt efter Belinda Olssons program. Fittstim – Min kamp, fick jag frågan om jag skulle rösta på Fi. Jag svarade nej eftersom Fi är ett elitistiskt parti.

Tiden har gått och mitt NEJ har blivit ännu starkare. Fi är inte det rosa parti de ger sig ut för att vara. Under det rosa täcket finns ingen feminism värd namnet. Istället finns populism, maktbegär, förföljelse, förtryck och könsrasism.

Kvinnokampen gjorde kvinnor starka, stolta och modiga. Fi gör kvinnor rädda och utmålar kvinnokampens söner som deras fiender.

De vita medelålders männen, som är några av de bästa i världen, när det gäller att respektera kvinnor och dela på familjens börda; barn och hushåll eftersom de flesta kvinnor i Sverige numera jobbar. Enligt Fi är det de vita medelålders männen som är patriarkatet.

Men patriarkatet är makten, och dagens svenska patriarkat utgörs till hälften av kvinnor. 57 procent av åklagarna är kvinnor och 58 procent av domarna är kvinnor. Något lägre siffror för kvinnor i kommunerna, landstingen och riksdagen.

Det är inte första gången jag kritiserar Fi. I min bok Med svärtad ögonskugga. En feministisk memoar, som kom ut i höstas anade jag vad som komma skulle då jag från ett feministiskt perspektiv analyserar och kritiserar Gudrun Schyman och Fi.

Jag skrev bland annat att Gudrun Schyman inte har en feministisk grund att stå på. Hon var inte med i kvinnokampen på 70 - 80-talet. Då ägnade sig Gudrun Schyman åt Vänsterpartiet, istället.

Min starkaste kritik som feminist är att Fi inte öppet solidariserar sig med de flickor/kvinnor som utsätts för hedersmord och könsstympning, även i vårt land.

Att skända kvinnor kroppsligen är nämligen det yttersta tecknet på kvinnoförtryck. Istället vänder Fi åter sitt hat mot kvinnokampens söner, de vita medelålders männen. Absurt!

Inte heller bryr sig Fi särskilt mycket om de hundratusentalet kvinnor som är fattigpensionärer i vårt land. Ett feministisk parti som inte värnar om de svagaste är inte ett feministiskt parti.

Feminismen är en tolerant, internationell rörelse som försvarar alla kvinnors liv och hälsa oberoende av nationalitet, hudfärg och religion.

Feminismen är en rörelse som stärker kvinnor och ger oss mod att ta ansvar för våra egna och våra barns liv. Den goda feminismen samarbetar gärna med männen.

Gudrun Schyman har fått rockstjärnestatus tack vare sin karisma och med hjälp av sina groupies på Twitter och Facebook, som jagar och förföljer oliktänkande.

Fi är ett otäckt parti som bör skärskådas i lika hög grad som Sverigedemokraterna eftersom de använder samma metoder för att förföra väljarna. SD har invandrarna, Fi de vita medelålders männen, de som är den svenska kvinnokampens söner. De som är utmärkta exempel på att vi kvinnokämpar lyckades ganska bra med att förändra det svenska samhället till ett av världens mest jämställda.

Det jag ser nu gör mig rädd och ledsen. Jag ser hur det vi byggde upp håller på att raseras i hat, förakt och intolerans. Jag hoppas innerligt att Gudrun Schyman och Fi bara dansade en sommar!

Två år gammal artikel, men fortfarande riktigt bra och ganska exakt så jag ser Fi och tyvärr den stora delen av feminismen som får uppmärksamhet och sprids i Sverige. Mao ingen ideologi eller politik som förbättrar ett samhälle, istället mest sprider hat.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Kvinnor vittnar om utsatthet på asylboenden
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/kvinnor-vittnar-om-utsatthet-pa-asylboenden


Denna artikel om kvinnors situation i förorterna/på asylboenden har funnits på SVT's hemsida sedan 06:13 imorse... Fortfarande har inte Feministiskt Initiativ eller någon större feminist bemödat sig med att kommentera det hela, snart har ett dygn gått.

Och dessa rapporter är ju förövrigt inte nytt just idag egentligen, men feministernas intresse för dessa utsatta kvinnors situation har lyst med sin frånvaro i flera år...





Men till en mer viktig fråga: Bör kommunala badhus ha ett omklädningsrum eller tre? fyra?... Jag har fattat att två är hemskt, men inte riktigt kopplat om ett, tre eller fyra stycken är bäst för jämställdheten... :3freak
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men till en mer viktig fråga: Bör kommunala badhus ha ett omklädningsrum eller tre? fyra?... Jag har fattat att två är hemskt, men inte riktigt kopplat om ett, tre eller fyra stycken är bäst för jämställdheten... :3freak

Det går aldrig att ha tillräckligt många, sä fort man har uppfyllt den gällande kravlistan så tillkommer en ny variant.

Han/hon
Han utan snopp/hon med snopp
Snopphen/snipphen
Ickebinär
Hexadecimal
Logaritmitisk
osv osv osv...

Men det viktigaste är att vi inför skiljda badtider för alla dessa grupper också...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inget nytt, tyvärr :)

Läste den där också. Att bli arg på någon annan för att man själv gör ytterst märkliga associationer (tjej som sitter på en pall*=gruppvåldtäkt, the hell??), det är idioti på hög nivå... Jag vet inte vad den upprörda kvinnan har för stolar/pallar hemma, men på mina stolar och pallar tenderar benen att leta sig hela vägen upp till sitsen och in under min rumpa. Kanske ett förvånande faktum för den här kvinnan, jag vet inte. Personligen tycker jag att det skulle vara konstigare med en stol/pall där benen inte går hela vägen upp :crash

Det jag blir mest rädd av är att dessa påstår sig ha många tonårsdöttrar som de behövt "informera om vad en sån här bild innebär".
Att förklara att pallar är att likställa med gruppvåldtäkt kan väl ändå inte vara bra för någon lättpåverkad ungdoms moralkompass?

Värt att nämna när man pratar om att lära ut moral är att det svingar åt båda hållen, likställer man pallar med gruppvåldtäkt kan man få någon att tänka att par inte är ok för att gruppvåldtäkt är hemskt, men man kan också få några få som märker att pallar är bra, och rätt harmlösa saker, som då ponerar att gruppvåldtäkt också borde vara ok. :banana

Som tur är, är jag övertygad om att större delen tonårsflickor är betydligt klokare än dessa surtanter. :3freak
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det går aldrig att ha tillräckligt många, sä fort man har uppfyllt den gällande kravlistan så tillkommer en ny variant.

Han/hon
Han utan snopp/hon med snopp
Snopphen/snipphen
Ickebinär
Hexadecimal
Logaritmitisk
osv osv osv...

Men det viktigaste är att vi inför skiljda badtider för alla dessa grupper också...

För mig kan de gott vara utan.
Badar i havet.
Näck.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
x-men_billboard_h_2016.0.jpg


Fox apologizes for X-Men: Apocalypse promo image of Jennifer Lawrence being strangled

Källa: http://www.theverge.com/2016/6/3/11855618/x-men-apocalypse-mystique-strangle-poster-fox-apology


Feminismen har hittat de viktiga sakerna att lägga energi på.
OCh nu i efterhand inser vi ju självklart att det är otroligt fel att förvänta sig att påhittade kvinnliga overkliga superhjältar skulle kunna behandlas likadant som påhittade manliga overkliga superhjältar....
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Att män lider av att växa upp i ett patriarkalt och ojämställt samhälle är väl belagt. Män lever kortare och mer ohälsosamma liv. De presterar sämre i skolan, är mer utsatta för kriminalitet, begår fler brott och fostras in i en macho- och våldskultur.
Män lever också i högre utsträckning i socialt utanförskap. Av alla hemlösa är ungefär tre av fyra män och alkoholism är ett större problem bland män än kvinnor. Enligt Folkhälsoinstitutet har 16 procent av männen riskabla alkoholvanor.
Framförallt är män mycket mer ensamma än kvinnor.
De har färre sociala kontakter och nära vänner.

Källa: http://www.aftonbladet.se/debatt/article23087302.ab


Feministiskt Initativ bildades i april 2005, men ingen har nog någonsin läst något från dem med denna vinkeln tidigare.

Lite över elva (11) år efter deras bildade så vågar(?) de nämna männens situation i samhället.
What took them so long? :va

Frågan är om "kvinnor är de största offren i krig" fortfarande gäller... #HillaryClinton

Men först ska vi fixa könseparerade badhustider, bygga ett tredje omklädningsrum/toalettrum i alla offentliga byggnader, men kanske vi kan fokusera på det massiva kvinnoförtrycket i våra förorter och många mäns utsatta situationer i samhället (varför vi nu ens hela tiden måste dela upp saker och ting, fokusera på kön och hudfärg som aldrig förr...)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Källa: http://www.aftonbladet.se/debatt/article23087302.ab


Feministiskt Initativ bildades i april 2005, men ingen har nog någonsin läst något från dem med denna vinkeln tidigare.

Lite över elva (11) år efter deras bildade så vågar(?) de nämna männens situation i samhället.
What took them so long? :va

Frågan är om "kvinnor är de största offren i krig" fortfarande gäller... #HillaryClinton

Men först ska vi fixa könseparerade badhustider, bygga ett tredje omklädningsrum/toalettrum i alla offentliga byggnader, men kanske vi kan fokusera på det massiva kvinnoförtrycket i våra förorter och många mäns utsatta situationer i samhället (varför vi nu ens hela tiden måste dela upp saker och ting, fokusera på kön och hudfärg som aldrig förr...)

De kanske till slut var tvungna att acceptera sanning?

Men det är nog ett steg i deras riktning att upplösa könet.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Gärningsmannen knivskar även en vakt som anlände till huset för att undsätta familjen, varpå han sköts till döds av en annan vakt. I varje anständigt samhälle skulle en terroristattack av det här slaget fördömas med kraft. När en ung, oskyldig flicka knivmördas – sovande i sitt hem – borde alla förenas, oavsett politiska hemvister eller ideologiska etiketter. Dådet är ett uttryck för blind ondska.

Israels premiärminister Benjamin Netanyahu var snabb med att fördöma dådet. Många hade önskat att dådet skulle fördömas även från den palestinska sidan. Kanske rentav från president Mahmoud Abbas. Men icke. Tvärtom. Enligt Palestinian Media Watch lade Fatah ut en bild på gärningsmannen strax efter dådet – på sin officiella Facebok-sida. Inga fördömanden, utan tvärtom förklarade de honom som Shahid – en martyr som har dött i palestiniernas religiösa och politiska kamp. Omedelbart kommer attentatsmannens familj dessutom erhålla ett månatligt stipendium från den palestinska administrationen, vilket alla ”martyrers” familjer får. En slags bonus för väl genomfört terrorattentat, kan man säga.


Källa: http://www.varldenidag.se/ledare/ga...mordade-hallel/Bbbpfa!QSAuSKmlfkK6KY0z7SyfBA/


Det enda som saknas är att Margot Wallström ska twittra en hyllning till "martyren"...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Gärningsmannen knivskar även en vakt som anlände till huset för att undsätta familjen, varpå han sköts till döds av en annan vakt. I varje anständigt samhälle skulle en terroristattack av det här slaget fördömas med kraft. När en ung, oskyldig flicka knivmördas – sovande i sitt hem – borde alla förenas, oavsett politiska hemvister eller ideologiska etiketter. Dådet är ett uttryck för blind ondska.

Israels premiärminister Benjamin Netanyahu var snabb med att fördöma dådet. Många hade önskat att dådet skulle fördömas även från den palestinska sidan. Kanske rentav från president Mahmoud Abbas. Men icke. Tvärtom. Enligt Palestinian Media Watch lade Fatah ut en bild på gärningsmannen strax efter dådet – på sin officiella Facebok-sida. Inga fördömanden, utan tvärtom förklarade de honom som Shahid – en martyr som har dött i palestiniernas religiösa och politiska kamp. Omedelbart kommer attentatsmannens familj dessutom erhålla ett månatligt stipendium från den palestinska administrationen, vilket alla ”martyrers” familjer får. En slags bonus för väl genomfört terrorattentat, kan man säga.


Källa: http://www.varldenidag.se/ledare/ga...mordade-hallel/Bbbpfa!QSAuSKmlfkK6KY0z7SyfBA/




Det enda som saknas är att Margot Wallström ska twittra en hyllning till "martyren"...

Morsan till gärningsmannen uttalade tydligen sin beundran över dennes mod i tv.:zpy
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top