Och jag har kämpat som en galning för att ta mig in på en mansdominerad marknad.
Anledningar till att inte ens låta mig göra en praktik för att låta mig visa min kompetens:
*Vi kan inte ha en kvinna i verkstan. Då kommer alla bara att stå och hänga vid din maskin.
*Vi har inte separata omklädningsrum (jag gjorde klart att det inte behövdes för min skull).
*Vi har inte behov av att anställa personal (för att två veckor senare ta in en manlig vän till mig).
*Vi har redan kvinnor på företaget. Dom städar och vänder papper, hö hö hö hö.
Detta är då tre olika företag. Jag lyckades få jobb på en verkstad där ingen annan ville jobba då ägaren var helt galen, men det gav mig en inkörsport till ett vettigt företag.
När jag väl fick ett vettigt jobb var jag enda kvinnliga maskinoperatören av ca 20 anställda.
Övriga kvinnor jobbade med paketering.
Det hela började med att få slåss för att ens få gå den utbildning jag ville.
Motivering:
*Där är ju nästan bara killar.
När jag sedan lyckats ta mig in på utbildningen fick jag slåss för att få gå den inriktning jag ville.
Motivering:
*Det är ju rätt tungt och skitigt.
Jag tror inte ni har en susning om hur mycket idioti man får bemöta om man vill ha typiskt mansdominerade "fuljobb".
Jag tror det gör det enklare för er att förkasta arbete för jämlikhet om ni kan gömma er bakom att kvinnor bara vill ha jämställdhet på "höga poster i samhället".