Feminism

Smagatusk

Guest
Ok, så du ville inte förstå vad jag menar här.

Jaha.

Tja, vad tråden handlar om förstås.
Men jag antar att du inte egentligen vill dra ditt strå till stacken så vi kan sluta här.

Nej, vi behöver inte alls sluta där. Men om du tror att en tråd på närmare 500 inlägg bara har ETT spår är du fel ute. Och att be mig rada upp allt som behöver åtgärdas med en så övergripande ideologi som feminism, så är det att kräva ganska mycket.

Men jag kan väl börja med att säga att det är kamp mot väderkvarnar. Feminism - med innebörden att kvinnor ska ha samma rättigheter som män - behövs inte i Sverige. De har redan samma rättigheter som män, och mer därtill.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vid rätt tillfälle: Absolut!
Vid läkarbesök: Nope.

Helt utan vetenskapliga bevis tror jag de flesta föredrar samma kön vid besök hos läkare eller gynekolog.

Jag ska väl låta det vara emotsagt, har själv inte kollat prostatan än men jag återkommer med en rapport.:D

Apropå åsikter om kön på läkare, får man ens ställa såna krav idag förresten?

Isåfall måste det vara ett av få undantag, skulle man t.ex motsätta sig att ens barn blir undervisat av en lärare av samiskt påbrå eller inte vilja ta emot en varmkorv av en öppet homosexuell lär det ta hus i helvete.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det jag kommer att tänka på är tex gynekolog, läkare för könsjukdomar (om det nu har nåt namn :) ) och dylikt.
Där kan man nog vilja ha personer av båda kön.
Naturligtvis skall båda vara behöriga men kompetens kan vara underordnat kön.
(Jag har ingen aning om det faktiskt är så.)

Men jag kan tänka mig att det är "lättare" att ta upp sådana ämnen med en läkare av samma kön.

(Jag var iaf glad att det var en man som undersökte min prostata... :) )

Men jag tror inte det går att kräva ett specifikt kön vid besök, oavsett så lär ju inte könsfördelningen bland gynpersonal bli 50/50 isf.

Killar har ju en bråkdel av problematiken som någon ur det täckta könet dras med....

En liten sidnot, t.om Sveriges extremaste feministtidning har börjat lyssna och fatta galoppen. http://www.metro.se/metro-debatt/fe...v-kvinnor-som-hatar-man/EVHpkv!r5YUYx6eb8GGc/
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag ska väl låta det vara emotsagt, har själv inte kollat prostatan än men jag återkommer med en rapport.:D

Apropå åsikter om kön på läkare, får man ens ställa såna krav idag förresten?

Isåfall måste det vara ett av få undantag, skulle man t.ex motsätta sig att ens barn blir undervisat av en lärare av samiskt påbrå eller inte vilja ta emot en varmkorv av en öppet homosexuell lär det ta hus i helvete.

Inget du behöver boka tid för om det inte behövs... :(

Jag vet faktiskt inte hur lagligt ett sånt krav är?
Det kanske någon inom vården kan svara på?
Frun säger att det går att be om ett specifikt kön men att man inte är garanterad det.

Yupp. Kan tänka mig hur löpen skulle se ut om alla män inte kliver på bussen om de ser en kvinnlig förare. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag ska börja tro på feminismen när dom aktivt kämpar för att det ska vara exakt 50/50 könsfördelning på sopgubbar och reningsverksarbetare.

Om det inte behöver vara exakt 50/50 där, varför skulle det vara viktigt i bolagsstyrelser och andra "fina" jobb?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Iom att kön endast är en social konstruktion så vill jag arbeta för en fördelning om 50% män, 50% kvinnor och 50% "övriga". Oroa er inte över matematiken, det gör inte feministerna.

Sen är det väldigt konservativt och bakåtsträvande att endast titta på könstillhörighet. Varför inte lägga till 50% högerhänta, 50% vänsterhänta, 50% skelögda och 50% med ett bmi mellan 21-27.

Detta ska gälla överallt i samhället där det så kan appliceras.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag ska börja tro på feminismen när dom aktivt kämpar för att det ska vara exakt 50/50 könsfördelning på sopgubbar och reningsverksarbetare.

Om det inte behöver vara exakt 50/50 där, varför skulle det vara viktigt i bolagsstyrelser och andra "fina" jobb?

Vad får dig att tro att vi kvinnor inte får slåss för att få anställning även inom de yrken som du uppenbarligen tycker är "fula" jobb?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vad får dig att tro att vi kvinnor inte får slåss för att få anställning även inom de yrken som du uppenbarligen tycker är "fula" jobb?

Det gör ni säkert, men det man hör feminismen™ fäktas om är bolagsstyrelser och chefspositioner.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det gör ni säkert, men det man hör feminismen™ fäktas om är bolagsstyrelser och chefspositioner.

Då är det väl upp till oss övriga människor att visa vad som borde vara fokus.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad får dig att tro att vi kvinnor inte får slåss för att få anställning även inom de yrken som du uppenbarligen tycker är "fula" jobb?

På de företag jag jobbat genom åren har jag haft i princip 100% manliga kollegor bortsett från lönetanten (grovarbete i olika former) trots att det mer eller mindre varit öppet mål för en intresserad och rimligt kunnig kvinna att få anställning.

Inte på grund av att vi lortiga karlar skulle satt oss på tvären, snarare tvärtom då det skulle haft en dämpande verkan på brakskitar och negerskämt i fikarummen, utan för att det aldrig funnits några kvinnor som velat jobba med sånt.

Så nä, jag tror mer på GuW´s teori att feministerna bara vill ha jämlikhet när det är bekvämt.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
På de företag jag jobbat genom åren har jag haft i princip 100% manliga kollegor bortsett från lönetanten (grovarbete i olika former) trots att det mer eller mindre varit öppet mål för en intresserad och rimligt kunnig kvinna att få anställning.

Inte på grund av att vi lortiga karlar skulle satt oss på tvären, snarare tvärtom då det skulle haft en dämpande verkan på brakskitar och negerskämt i fikarummen, utan för att det aldrig funnits några kvinnor som velat jobba med sånt.

Så nä, jag tror mer på GuW´s teori att feministerna bara vill ha jämlikhet när det är bekvämt.

Och jag har kämpat som en galning för att ta mig in på en mansdominerad marknad.
Anledningar till att inte ens låta mig göra en praktik för att låta mig visa min kompetens:
*Vi kan inte ha en kvinna i verkstan. Då kommer alla bara att stå och hänga vid din maskin.
*Vi har inte separata omklädningsrum (jag gjorde klart att det inte behövdes för min skull).
*Vi har inte behov av att anställa personal (för att två veckor senare ta in en manlig vän till mig).
*Vi har redan kvinnor på företaget. Dom städar och vänder papper, hö hö hö hö.

Detta är då tre olika företag. Jag lyckades få jobb på en verkstad där ingen annan ville jobba då ägaren var helt galen, men det gav mig en inkörsport till ett vettigt företag.
När jag väl fick ett vettigt jobb var jag enda kvinnliga maskinoperatören av ca 20 anställda.
Övriga kvinnor jobbade med paketering.



Det hela började med att få slåss för att ens få gå den utbildning jag ville.
Motivering:
*Där är ju nästan bara killar. :huvet:huvet:huvet

När jag sedan lyckats ta mig in på utbildningen fick jag slåss för att få gå den inriktning jag ville.
Motivering:
*Det är ju rätt tungt och skitigt.


Jag tror inte ni har en susning om hur mycket idioti man får bemöta om man vill ha typiskt mansdominerade "fuljobb".
Jag tror det gör det enklare för er att förkasta arbete för jämlikhet om ni kan gömma er bakom att kvinnor bara vill ha jämställdhet på "höga poster i samhället".
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Och jag har kämpat som en galning för att ta mig in på en mansdominerad marknad.
Anledningar till att inte ens låta mig göra en praktik för att låta mig visa min kompetens:
*Vi kan inte ha en kvinna i verkstan. Då kommer alla bara att stå och hänga vid din maskin.
*Vi har inte separata omklädningsrum (jag gjorde klart att det inte behövdes för min skull).
*Vi har inte behov av att anställa personal (för att två veckor senare ta in en manlig vän till mig).
*Vi har redan kvinnor på företaget. Dom städar och vänder papper, hö hö hö hö.

Detta är då tre olika företag. Jag lyckades få jobb på en verkstad där ingen annan ville jobba då ägaren var helt galen, men det gav mig en inkörsport till ett vettigt företag.
När jag väl fick ett vettigt jobb var jag enda kvinnliga maskinoperatören av ca 20 anställda.
Övriga kvinnor jobbade med paketering.



Det hela började med att få slåss för att ens få gå den utbildning jag ville.
Motivering:
*Där är ju nästan bara killar. :huvet:huvet:huvet

När jag sedan lyckats ta mig in på utbildningen fick jag slåss för att få gå den inriktning jag ville.
Motivering:
*Det är ju rätt tungt och skitigt.


Jag tror inte ni har en susning om hur mycket idioti man får bemöta om man vill ha typiskt mansdominerade "fuljobb".
Jag tror det gör det enklare för er att förkasta arbete för jämlikhet om ni kan gömma er bakom att kvinnor bara vill ha jämställdhet på "höga poster i samhället".

Åfan, det kunde jag inte tro. Har aldrig jobbat inom tillverkningsbranschen så det kanske är en annan kultur där, ute bland grusskottarna och kabelskarvarna har jag aldrig märkt några såna tendenser.

Men jag tror vi missar GuW´s poäng ändå, att de feminister som hörs och syns i media fullständigt skiter i kvinnor som vill ha ett vanligt jobb och fokuserar helt på de som kräver att få kvoteras in i bolagsstyrelser.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Åfan, det kunde jag inte tro. Har aldrig jobbat inom tillverkningsbranschen så det kanske är en annan kultur där, ute bland grusskottarna och kabelskarvarna har jag aldrig märkt några såna tendenser.

Men jag tror vi missar GuW´s poäng ändå, att de feminister som hörs och syns i media fullständigt skiter i kvinnor som vill ha ett vanligt jobb och fokuserar helt på de som kräver att få kvoteras in i bolagsstyrelser.

Och därför menar jag att vi andra (som jag tror är i majoritet) behöver visa att vi finns.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Och därför menar jag att vi andra (som jag tror är i majoritet) behöver visa att vi finns.

Tycker jag också.

Dagens feminism är ungefär som med den militanta islamismen, enligt alla proffstyckare är det bara en liiiiiten promille av de islamtrogna som hyser hat mot västerländska värderingar, vill dö för Allah osv osv men lika fullt är det knäpptyst från de "goda" muslimska krafterna när något massmord i religionens namn sker.

Lätt då att dra slutsatsen att majoriteten hejar på i det tysta.

(sorry att jag slirar in på religion i feminist-tråden, men liknelsen är för bra för att låta bli att dra)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bilen – ett vapen i männens händer

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/30BPq/bilen--ett-vapen-i-mannens-hander


Bilismen är patriarkatets förlängda arm. Trafikmaktordningen förklarar hierarkin mellan trafikslagen och hur den samverkar med andra maktordningar så som kön och klass. Till exempel så kör män 50 procent mer bil än kvinnor i Sverige. Vinnarna i dagens trafikplanering är kapitalstarka män. Förlorarna är kvinnor, barn och låginkomsttagare.
[...]
För att komma vidare behöver vi sluta ursäkta bilens beteende. Vi måste sluta kalla bilens våld för ”olyckor”. När olyckor är en del av vardagen bör vi kalla det praktik. Bilismen bygger på en våldspraktik. Om bilen gjordes ofarlig så skulle ingen längre orka akta sig för den, den skulle förlora sitt företräde. I en stadsmiljö skulle bilen reduceras till enbart dum och klumpig.


Med andra ord, vi elaka män vill inte göra bilen ofarlig för då mister vi all respekt. Dumma män! :mad:
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Bilen – ett vapen i männens händer

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/30BPq/bilen--ett-vapen-i-mannens-hander


Bilismen är patriarkatets förlängda arm. Trafikmaktordningen förklarar hierarkin mellan trafikslagen och hur den samverkar med andra maktordningar så som kön och klass. Till exempel så kör män 50 procent mer bil än kvinnor i Sverige. Vinnarna i dagens trafikplanering är kapitalstarka män. Förlorarna är kvinnor, barn och låginkomsttagare.
[...]
För att komma vidare behöver vi sluta ursäkta bilens beteende. Vi måste sluta kalla bilens våld för ”olyckor”. När olyckor är en del av vardagen bör vi kalla det praktik. Bilismen bygger på en våldspraktik. Om bilen gjordes ofarlig så skulle ingen längre orka akta sig för den, den skulle förlora sitt företräde. I en stadsmiljö skulle bilen reduceras till enbart dum och klumpig.


Med andra ord, vi elaka män vill inte göra bilen ofarlig för då mister vi all respekt. Dumma män! :mad:

87.19% håller inte med :D:D:D

Fan tro att inget blir gjort i jämställdhetens namn när folk lägger tid på såna här dumheter.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Tycker jag också.

Dagens feminism är ungefär som med den militanta islamismen, enligt alla proffstyckare är det bara en liiiiiten promille av de islamtrogna som hyser hat mot västerländska värderingar, vill dö för Allah osv osv men lika fullt är det knäpptyst från de "goda" muslimska krafterna när något massmord i religionens namn sker.

Lätt då att dra slutsatsen att majoriteten hejar på i det tysta.

(sorry att jag slirar in på religion i feminist-tråden, men liknelsen är för bra för att låta bli att dra)

Kanske tröttnar man på att bli överkörd av folk som "vet" vad man tycker.
Kanske orkar man inte slå pannan blodig i tid och otid om man inte är fanatisk.

Tystnad och medhåll är aldrig samma sak. :fakta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror (och vet från egna erfarenheter) att tjejer med skinn på näsan kan få dom mansdominerade jobb dom vill ha.

Däremot får inte mjäkiga fruntimmer dom jobb dom vill ha, oavsett vilket kön dom har.

Jag har haft ganska mycket insyn i byggbranchen på senare tid då jag har haft en byggarbetsplats inpå mig, och jäklar vad det dräller av tjejer/kvinnor i den branchen, visst, det kan vara lokalt i den här stan.

Jag känner en tjej som jobbar som målare som har högst lön (om man räknar bort ålderstillägg) på sin firma, för att hon är snabb och noggrann och har lite backjobb.
Hon får alla specialjobb i gamla hus där det ska målas med specialfärger eller tapetseras med dyra tapeter för dom vet att det blir bra och lite spillmaterial, dessutom har hon social kompetens och går att släppa in hos folk utan att skämma ut sig och firman.

Jag har haft ganska mycket insyn i åkeribranchen, och där är det nästan så att unga tjejer har lättare för att få jobb, då dom ofta har högre arbetsmoral (IE dom ligger inte hemma och dör i en mancold utan dom stoppar näsdukar i reflexkläderna och jobbar ändå), dom är oftast mera rädd om grejorna och slarvar mindre.

Inom det militära (där kvinnor har en klar nackdel av att dom inte har varit tvungen att göra militärtjänst, så numerärt finns det väldigt få kvinnor att tillsätta) tar dom befattning efter befattning allt eftersom fler tjejer söker sig dit och visar att dom ofta är det bästa valet.
(där har ju både manliga och kvinnliga soldater lika dålig lön)

Men utbildar man sig till Nagelstylist ska man inte gnälla på att det inte finns jobb och att man tjänar sämre än en (kille eller tjej) som är Elektriker eller Lastbilschaufför när man slutligen säljer Forever Living Products för att få ihop till hyran, jag antar att en manlig Nagelstylist/sminkförsäljare också har dålig lön.

Jag har ganska många manliga bekanta som jobbar inom vården, och dom har precis lika dålig lön som alla andra som jobbar som USK/SSK oavsett kön, ändå söker sig kvinnor i enormt mycket större utsträckning till just vården???
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top