Feminism

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är, enligt mig, precis den frågan "Hur skall feminism bedrivas" som behöver debatteras inte OM feminism behövs.

I huvudsak ganska enkelt formulerat i frågan:
Är vårt samhälle jämlikt mellan könen?

Där svaren lika självklart ger:
Ja = Feminism behövs inte.
Nej = Feminism behövs.

I min värld är svaret självklart "nej".
Många här ovan, och även du i stycken, verkar tycka:
-Ja. Vi har ett jämlikt samhälle.
-Det är rättvist som det är.

Har man redan i den enkla frågan ovan olika svar är man vääääldigt långt från varandra i ståndpunkt och diskussionerna blir då också konstiga.
Lite som:
-Är jorden platt? (Ja/Nej)
-Finns Gud? (Ja/nej)
Är man på olika sidor "/" där så blir det liksom ingen diskussion längre.
(OBS! Att jag inte säger att jag är på rätt sida "/" i mina åsikter! :) )

Därför kanske vi skall börja med att svara på just:
Har vi ett, mellan könen, jämlikt samhälle?

Jag tycker som sagt nej.

Skulle ett nej kunna lösas med egalitarism?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Detta är feminism, det viktigaste är vad som sitter mellan benen, och det skall inte vara en kuk, kvalifikationer är underordnade.
Vid årsskiftet byts rikspolischefen ut
Från tillförlitliga källor har Para§raf fått fram att rikspolischefen Dan Eliasson kommer att få avgå vid årsskiftet. Formellt kommer han naturligtvis inte att avskedas, för så går det inte till i Sverige med högre statliga chefer. Han kommer istället att få ett FN-uppdrag. Det var naturligtvis bara en tidsfråga innan det här skulle ske. Den stora och oroande frågan är vem som ska efterträda honom?
Regeringen vill troligen tillsätta en kvinna som rikspolischef. Om inte annat så för att vi aldrig tidigare haft en kvinna som högsta chef för polisen
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du gör ett klassiskt såkallat felslut, dvs om A är så och B är så måste C vara så.

A: Världen är inte jämlik.
B: Feminism gör världen jämlik.
Därför C: Feminismen behövs.

Bara om man ser själva order "feminism" som dåligt i sig.
Och det kan mycket väl vara så att "feminism" fått så dålig klang att den är kontraproduktiv.
Om man istället skriver
A: Världen är inte jämlik.
B: Vi behöver något som gör den jämlik.
Så antar jag att du inte misstycker?

Problemet jag har är att det som idag drivs framåt politiskt som feminism inte gör världen jämlik, det särbehandlar kvinnor på männens bekostnad och därför kommer det aldrig fungera på stor skala.
Du kan aldrig kalla något "feminism" utan att alltid vara partisk mot just det feminina. Det hörs liksom på namnet.
Här håller jag helt med och tycker tom att feministerna slagit krokben på sig själva.
De som hörs och syns, eller i varje fall lyfts fram av media, är så hatfulla att de som lyssnar hatar tillbaka.
Det är inget krig det handlar om, det är ett samarbete om en intention.
Speciellt som vi ofta framhålls som jämställdast i världen.

Så jag svarar såhär på din fråga om vi har ett jämlikt samhälle.

Nej, men att trycka ner männen och stifta lagar som särbehandlar män och kvinnor till NÅGONS fördel kommer ALDRIG fungera. Det kommer inte förändra alla mäns inställning och därför bara skapa motsättningar.

Ett snabbt exempel är i en helt manlig styrelse som inte velat anställa några kvinnor. Så kommer en lag som kräver att hälften är kvinnor. Hur tror du dessa inkvoterade kvinnor kommer mottas av männen? Tror du de kommer bli respekterade? Eller tror du, som jag, att de kommer bli sedda som nån slags prao-elever som man bara måste släpa runt på, oavsett om de faktiskt gör ett kanonjobb.

Där har vi en till punkt där vi är helt eniga! :tummenupp
Kvotering är, iaf enligt mig, dåligt.
Dock, just pga av att ordet kvotering finns måste vi vara snett ute.
Av de feminister jag haft bra samtal med (tex tidigare nämnd i FI) finns ingen som vill ha kvotering.

Så hur göra?
Byta namn på feminism till ??? (Tror jag faktiskt behövs)
Ändra inriktning till?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Så du tror inte att det finns kvinnor som utbildat sig inom den sektor de vill arbeta, men fått se män gå före just för att de är män?

Säkert, men å andra sidan tror jag att det omvända också gäller. Å andra sidan har jag sett väldigt många platsannonser i stil med "Vi ser gärna att du som är kvinna och/eller har invandrarbakgrund söker tjänsten", men inte en enda "vita män sökes"... "Vi undanbeder oss ansökningar från vita män" har jag dock sett en, den anmälde jag personligen för rasism och sexism. Menar bara att det inte är så enkelt, tyvärr är det ganska ofta som de som säger sig kämpa för jämställdhet sitter på de mest rasistiska och sexistiska åsikterna. Och den typen av skenhelighet och dubbelmoral stör mig något alldeles kolossalt :)
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Säkert, men å andra sidan tror jag att det omvända också gäller. Å andra sidan har jag sett väldigt många platsannonser i stil med "Vi ser gärna att du som är kvinna och/eller har invandrarbakgrund söker tjänsten", men inte en enda "vita män sökes"... "Vi undanbeder oss ansökningar från vita män" har jag dock sett en, den anmälde jag personligen för rasism och sexism. Menar bara att det inte är så enkelt, tyvärr är det ganska ofta som de som säger sig kämpa för jämställdhet sitter på de mest rasistiska och sexistiska åsikterna. Och den typen av skenhelighet och dubbelmoral stör mig något alldeles kolossalt :)

Då läser du bara en typ av annonser. Trångsynt kanske.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då läser du bara en typ av annonser. Trångsynt kanske.

Kanske. Eller så är det så att det helt enkelt är mer allmänt accepterat att privilegiera kvinnor och invandrare och att öppet diskriminera vita män. De senare är ju så privilegierade ändå så de kan gott utsättas för lite rasism/sexism, det har de ju ändå förtjänat de vita cismannaasen...

Eller så är det så att skulle man be att få publicera en platsannons på exempelvis arbetsförnedringen med innehåll som antyder att man undanbeder sig kvinnor så blir man stämplad som sexist och annonsen tas bort eller blir helt enkelt aldrig piblicerad alls. Men att däremot be specifikt kvinnor att söka och antingen direkt eller indirekt undanbe sig män, det är mer OK. Kanske :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Man kanske också bör fråga sig om den svenska vita mannen verkligen är den största motståndaren till jämlikhet mellan könen i dagens samhälle...

Se sen de politiskt korrekta slå knut på sig själv i sin egna form av diskriminering och rasism.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Bara om man ser själva order "feminism" som dåligt i sig.
Och det kan mycket väl vara så att "feminism" fått så dålig klang att den är kontraproduktiv.
Om man istället skriver
A: Världen är inte jämlik.
B: Vi behöver något som gör den jämlik.
Så antar jag att du inte misstycker?


Här håller jag helt med och tycker tom att feministerna slagit krokben på sig själva.
De som hörs och syns, eller i varje fall lyfts fram av media, är så hatfulla att de som lyssnar hatar tillbaka.
Det är inget krig det handlar om, det är ett samarbete om en intention.
Speciellt som vi ofta framhålls som jämställdast i världen.



Där har vi en till punkt där vi är helt eniga! :tummenupp
Kvotering är, iaf enligt mig, dåligt.
Dock, just pga av att ordet kvotering finns måste vi vara snett ute.
Av de feminister jag haft bra samtal med (tex tidigare nämnd i FI) finns ingen som vill ha kvotering.

Så hur göra?
Byta namn på feminism till ??? (Tror jag faktiskt behövs)
Ändra inriktning till?

Feminism har inte "fått" en dålig klang. De har, mig veterligen, aldrig kämpat för allas lika rättighet utan för att föra fram kvinnors rättigheter, därav namnet. Inget dåligt i det om man bara slutar hymla med vad man egentligen kämpar för. Ser man alla människors lika värde går det istället bra att kalla sig humanist.

Och behöver man verkligen "något" som gör världen jämlik? Klarar inte kvinnor av att ta för sig utan "något" som hjälper dem på traven? En hjälpande hand från Pappa Staten? Vad hindrar dagens kvinnor från att utbilda sig och starta företag, skaffa sig kompetens, slå sig fram i affärsvärlden?

Och avslutningsvis, är verkligen männen det allra största hindret i dagens Sverige? Jag har aldrig hört en svensk världsstjärna säga att hon hatar kvinnor i grupp som skvallrar, kastar hånfulla blickar och mobbar andra kvinnor *host*sanna nielsen nätmobbad av tanter*host*
Jag har däremot hört, från kvinnor, att andra kvinnor ofta kritiserar deras livsbeslut.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Det är för mycket missbruk med ordet feminism.

Hörde här senast feministisksnöröjning.

Betyder att man plogar gångvägar/cykelvägar först, sen huvudleder och sist dom mindre trafikerade vägarna.
Vad har det med feminism och göra kan man undra.
Jo att fler kvinnor går/cyklar till jobbet än män som tar sina bilar.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är för mycket missbruk med ordet feminism.

Hörde här senast feministisksnöröjning.

Betyder att man plogar gångvägar/cykelvägar först, sen huvudleder och sist dom mindre trafikerade vägarna.
Vad har det med feminism och göra kan man undra.
Jo att fler kvinnor går/cyklar till jobbet än män som tar sina bilar.

Ett mycket bra initiativ, då det drabbar precis alla.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Kanske. Eller så är det så att det helt enkelt är mer allmänt accepterat att privilegiera kvinnor och invandrare och att öppet diskriminera vita män. De senare är ju så privilegierade ändå så de kan gott utsättas för lite rasism/sexism, det har de ju ändå förtjänat de vita cismannaasen...

Eller så är det så att skulle man be att få publicera en platsannons på exempelvis arbetsförnedringen med innehåll som antyder att man undanbeder sig kvinnor så blir man stämplad som sexist och annonsen tas bort eller blir helt enkelt aldrig piblicerad alls. Men att däremot be specifikt kvinnor att söka och antingen direkt eller indirekt undanbe sig män, det är mer OK. Kanske :)

Jag har sett flera annonser med texten : Vi ser gärna manliga sökande.
I min värld är det helt ok.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top