Feminism

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har sett flera annonser med texten : Vi ser gärna manliga sökande.
I min värld är det helt ok.

En arbetsgivare borde få ha möjlighet att precisera sig hur mycket de vill, men oftast väljer man att skicka en signal när man gör så, för att sålla bort "fel" sökanden är ju knappast så svårt om man nu inte gör det.

Jag skulle aldrig söka en tjänst om det stod så.:)
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
En arbetsgivare borde få ha möjlighet att precisera sig hur mycket de vill, men oftast väljer man att skicka en signal när man gör så, för att sålla bort "fel" sökanden är ju knappast så svårt om man nu inte gör det.

Jag skulle aldrig söka en tjänst om det stod så.:)

Att en arbetsgivare gärna ser kvinnliga sökare är inget som skulle vare sig locka eller avskräcka mig.
Jag tycker det är helt ok att man skriver det. Precis som jag tycker det är ok att man gärna ser sökande i en viss ålderskategori.
 

Smagatusk

Guest
gå tillbaka 10 år så tror jag inte du såg politiker kalla kvinnor horor (iaf inte offentligt ;) ) och USA's blivande president sa att man skall "grabba kvinnor där nere" (medveten om viss ful-kvotning).

I båda fallen så var det inte ämnat åt offentligheten att höra. Delmon (?) visste inte att kameran var igång, och Trump visste definitivt inte att han bandades.

Man måste väl få kunna ventilera åsikter i grov ton kompisar emellan utan att det ska behöva betyda att man skulle valt samma ord offentligt?

Byta namn på feminism till ??? (Tror jag faktiskt behövs)

Du kan ju börja med att dra ditt strå till stacken och kalla det för jämställdhet eller något annat du tycker är passande. Du har skrivit ordet - som du tycker ska bytas ut - typ 10 gånger på hälften så många inlägg.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har sett flera annonser med texten : Vi ser gärna manliga sökande.
I min värld är det helt ok.

Jag ser inte ett behov av det, bara för att jag tycker att det är för vanligt förekommande med "Vi ser gärna att kvinnor söker". Det var inte upprättelse genom uppvägning jag sökte, i min värld är det lika dumt oavsett om det är en man, kvinna, hen eller häst man vill ha helst, man borde söka den bäst lämpade individen och därmed pungt.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag ser inte ett behov av det, bara för att jag tycker att det är för vanligt förekommande med "Vi ser gärna att kvinnor söker". Det var inte upprättelse genom uppvägning jag sökte, i min värld är det lika dumt oavsett om det är en man, kvinna, hen eller häst man vill ha helst, man borde söka den bäst lämpade individen och därmed pungt.

Det kan finnas tillfällen där en könsbalans kan spela roll.
Att du säger pungt är inte samma sak som att din åsikt är den sanna åsikten.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det kan finnas tillfällen där en könsbalans kan spela roll.
Att du säger pungt är inte samma sak som att din åsikt är den sanna åsikten.
Även om vissa genusvetare vill hävda det så har jag inte sett några tillräckligt övertygande bevis ännu.

Men det betyder att det är min slutgiltiga åsikt i frågan :)
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Vid vilka tillfällen är könsbalans viktigare än kompetens?

Det sa jag inte och har jag aldrig antytt.
Däremot kan det vara så att arbetsgivaren kan önska manliga eller kvinnliga sökande.
Det är inte samma sak som att könsorgan går före kompetens.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vid vilka tillfällen är könsbalans viktigare än kompetens?
Det är jävligt sällan en fråga om antingen eller.

På en arbetsplats med ojämn könsfördelning kan sökande av annat kön vara en "kompetens" i sej (eller kanske bättre uttryckt "önskvärd egenskap") när det gäller att välja mellan en kompetent man eller en kompetent kvinna.

Det är faktiskt (oavsett vad feministhatarna påstår) ingen som vill att någon fullständigt inkompetent skall kvoteras in enbart p.g.a. sitt kön.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det sa jag inte och har jag aldrig antytt.
Däremot kan det vara så att arbetsgivaren kan önska manliga eller kvinnliga sökande.
Det är inte samma sak som att könsorgan går före kompetens.

Vore det då inte enklare att inte skriva något alls så man får sökande från bägge könen?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är jävligt sällan en fråga om antingen eller.

På en arbetsplats med ojämn könsfördelning kan sökande av annat kön vara en "kompetens" i sej (eller kanske bättre uttryckt "önskvärd egenskap") när det gäller att välja mellan en kompetent man eller en kompetent kvinna.

Det är faktiskt (oavsett vad feministhatarna påstår) ingen som vill att någon fullständigt inkompetent skall kvoteras in enbart p.g.a. sitt kön.

Så det är med andra ord ok att favorisera ett kön förutsatt att övrigt är jämförbart?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På en arbetsplats med ojämn könsfördelning kan sökande av annat kön vara en "kompetens" i sej (eller kanske bättre uttryckt "önskvärd egenskap") när det gäller att välja mellan en kompetent man eller en kompetent kvinna.

Varför? Om det nu är så ytterligt jämnt avvägt mellan två kandidater att det enda som skiljer är könet, vad bidrar då den vars köns är underrepresenterat på arbetsplatsen med som inte den andre gör? Finns det något konkret egenvärde i att ta in en kille eller tjej, bara för att det finns fler av det andra könet på arbetsplatsen?

För övrigt tror jag inte att det kan vara så jämnt mellan två sökanden att könet får avgöra. Det finns alltid något som väger till den enes eller andres fördel. Antingen rent kompetensmässigt, eller en personlighetsfaktor som knappast är könsbunden. Är det "en kvinnas syn" man är ute efter, då kan man garanterat hitta det åtråvärda synsättet hos en man också (och omvänt såklart). Ärligt talat har jag svårt att tänka mig att kön kan bli en konkret relevant faktor någonsin, om det inte är exempelvis spermadonator man vill bli... :D
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Vore det då inte enklare att inte skriva något alls så man får sökande från bägge könen?

Det skulle ju kunna vara så att man har dåligt med sökande från ett håll och är medveten om att det kan förekomma fördomar gentemot yrket och på så sätt vill uppmuntra fler sökande.

Jag säger inte att det fungerar, men jag kan förstå att man gör det och jag har inga problem med det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
I båda fallen så var det inte ämnat åt offentligheten att höra. Delmon (?) visste inte att kameran var igång, och Trump visste definitivt inte att han bandades.

Man måste väl få kunna ventilera åsikter i grov ton kompisar emellan utan att det ska behöva betyda att man skulle valt samma ord offentligt?



Du kan ju börja med att dra ditt strå till stacken och kalla det för jämställdhet eller något annat du tycker är passande. Du har skrivit ordet - som du tycker ska bytas ut - typ 10 gånger på hälften så många inlägg.

Just i den här situationen var han ju där i egenskap av sin "post" och inte som privatperson, så nej.
Dessutom var det exempel, till Skäggot, på att det finns kvinnoförakt.
Det blir dessutom inte mindre utan mer.
Att varenda mobil nu är en filmkamera kanske förklarar en del av ett ökat kvinnoförakt men inte hela.

Jag har personligen inget problem med ordet "feminism" men tycker det bör bytas för att det har blivit så infekterat för många andra. Tex dig och YipYip.
Sen är det kanske inte supersmart att läsa en tråd med titeln "Feminism" och tro att det order skall vara utelämnat i tråden. :)

Så om du vill dra ditt strå till stacken i denna tråd, ta och berätta vad du tycker behöver göras.
Eller för den delen vad som görs fel så kan vi tillsammans försöka diskutera igenom det. :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vid vilka tillfällen är könsbalans viktigare än kompetens?

Det jag kommer att tänka på är tex gynekolog, läkare för könsjukdomar (om det nu har nåt namn :) ) och dylikt.
Där kan man nog vilja ha personer av båda kön.
Naturligtvis skall båda vara behöriga men kompetens kan vara underordnat kön.
(Jag har ingen aning om det faktiskt är så.)

Men jag kan tänka mig att det är "lättare" att ta upp sådana ämnen med en läkare av samma kön.

(Jag var iaf glad att det var en man som undersökte min prostata... :) )
 

Smagatusk

Guest
Just i den här situationen var han ju där i egenskap av sin "post" och inte som privatperson, så nej.
Dessutom var det exempel, till Skäggot, på att det finns kvinnoförakt.
Det blir dessutom inte mindre utan mer.
Att varenda mobil nu är en filmkamera kanske förklarar en del av ett ökat kvinnoförakt men inte hela.

Jag har personligen inget problem med ordet "feminism" men tycker det bör bytas för att det har blivit så infekterat för många andra. Tex dig och YipYip.
Sen är det kanske inte supersmart att läsa en tråd med titeln "Feminism" och tro att det order skall vara utelämnat i tråden. :)

Så om du vill dra ditt strå till stacken i denna tråd, ta och berätta vad du tycker behöver göras.
Eller för den delen vad som görs fel så kan vi tillsammans försöka diskutera igenom det. :tummenupp

Nej, man har ju så klart inga kompisar på jobbet. :rolleyes:

Jag gissar att Skäggot syftade på den militanta, misandristiska delen av kvinnorna när han använde sig av ordet "Feminism", medans du verkar använda det rent generellt.

Angående vad, specifikt?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nej, man har ju så klart inga kompisar på jobbet. :rolleyes:

Jag gissar att Skäggot syftade på den militanta, misandristiska delen av kvinnorna när han använde sig av ordet "Feminism", medans du verkar använda det rent generellt.

Angående vad, specifikt?

Ok, så du ville inte förstå vad jag menar här.

Jaha.

Tja, vad tråden handlar om förstås.
Men jag antar att du inte egentligen vill dra ditt strå till stacken så vi kan sluta här.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det beror väl i och för sig på hur man är lagd, men personligen skulle jag starkt föredra att bli pillad i häcken av ett fruntimmer.

Vid rätt tillfälle: Absolut!
Vid läkarbesök: Nope.

Helt utan vetenskapliga bevis tror jag de flesta föredrar samma kön vid besök hos läkare eller gynekolog.
 

Smagatusk

Guest
Det beror väl i och för sig på hur man är lagd, men personligen skulle jag starkt föredra att bli pillad i häcken av ett fruntimmer.

Kratoz önskade kanske till och med att det var Marquez som utförde undersökningen. :hihi

Dumt av mig och extremt politiskt inkorrekt att skämta om någons eventuella läggning. Dessutom väldigt nedsättande att prata över någons huvud.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top